watt swr meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: watt swr meter

#16 Bericht door pd2Rm »

heb even de meters omgwiseld en geven allebei
de zelfde swr en power
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: watt swr meter

#17 Bericht door PC1L »

Geslaagd testje :idea:

gelukkig maar .. hi hi :lol:

Succes, Leon PC1L.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: watt swr meter

#18 Bericht door SM0FLY »

L.S.


'k kon nergens op I-net een verhaal vinden over de temperatuur afhankelijkheid van de Bird 43. Omdat dit een portable is, voor veld gebruik, leek mij dit toch wel een parameter die niet zomaar te verwaarlozen is.

Vandaar zelf dan maar doen onder het motto ''meten is weten''

hier het resultaat:

73/Bram
Bijlagen
Bird 43 wattmeter_2.pdf
(699.45 KiB) 262 keer gedownload

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: watt swr meter

#19 Bericht door fred101 »

Gezien hoe "heilig" bij menig amateur de Bird is ( hij geeft 100W, gemeten met een Bird dus dat klopt) vind ik de afwijking vrij groot, vooral bij 20-22graden en lage vermogens. Lees ik goed dat hij er dan 10-40 % naast zit ? Dat vind ik nogal watt. :-)

Leuke test verder. Je hebt rekening gehouden met harmonische, dat is wat ik het gevaar van afregelen van zenders op powermeters ipv spectrum analysers vind. Met een SA zie je dat je 1e harmonishe afneemt maar je tweede en derde stijgen. Bij een powermeter zal het vaak zo uit pakken dat je juist bij meer harmonische en een smeriger signal meer power lijkt te hebben.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: watt swr meter

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank Bram voor je metingen. Ik ben een tevreden mens. Met mijn Bird 43.
Ik zie dat je niet een originele Bird slug gebruikt hebt, zou dat nog wat uitgemaakt hebben?


groet,


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: watt swr meter

#21 Bericht door PA3HMP »

fred101 schreef:Gezien hoe "heilig" bij menig amateur de Bird is ( hij geeft 100W, gemeten met een Bird dus dat klopt) vind ik de afwijking vrij groot, vooral bij 20-22graden en lage vermogens. Lees ik goed dat hij er dan 10-40 % naast zit ? Dat vind ik nogal watt. :-)

Leuke test verder. Je hebt rekening gehouden met harmonische, dat is wat ik het gevaar van afregelen van zenders op powermeters ipv spectrum analysers vind. Met een SA zie je dat je 1e harmonishe afneemt maar je tweede en derde stijgen. Bij een powermeter zal het vaak zo uit pakken dat je juist bij meer harmonische en een smeriger signal meer power lijkt te hebben.

Ja het grappige is dat een Bird43 helemaal niet is gemaakt voor precisie, hij is gemaakt voor veld gebruik, meter met slug hebben (als ik het me goed herriner) een max afwijking bij elkaar van 12% van de volle meterschaal, dat wil zeggen bij een slug van 250Watt 30watt afwijking(plus of min), meet je met zo'n slug dus een signaal van 110Watt dan kan het wel op de schaal 110Watt aangeven maar kan het of 80Watt of 140Watt zijn of ergens daar tussen in.

Weet wat je meet en hoe je iets moet meten.

Mark

Starpoint

Re: watt swr meter

#22 Bericht door Starpoint »

Daarom moet je als je een Bird gaat kopen type 4410 nemen veel minder koppen, nauwkeuriger en temperatuur gecompenseerd.

Ik snap niet dat iedereen massaal Bird 43 koopt.

Overigens is de Daiwa NS 660 een leukere meter dan die modernere plastic Daiwa uitvoeringen.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: watt swr meter

#23 Bericht door SM0FLY »

@fred101. Hallo Jos, i.d.d. de grafiek met een % afwijking loopt per definitie naar oneindig bij 'nul'. Omdat Bird alleen een volle schaal nauwkeurigheid geeft, is dit wat lastig om daar een juiste grafische voorstelling van te maken. Een betere methode is om instrument afwijkingen aan te geven in absolute- EN procentuele waarde. B.v. afwijking max 5Watt OF 10% van afgelezen waarde. Dan kan je het wat 'beter' grafisch neerzetten, zoals hier in de ''difference-plot'':
http://cdn.analyse-it.com/products/meth ... earity.xls

@Juul . 'k geloof niet dat er enig verschil zit tussen CD en Bird. Een paar R&D jongens van Bird zijn nl. CD begonnen en ik neem aan dat alle kennis en tekeningen meegenomen zijn. ;-0)

In ieder geval kan de Bird 43 nog iets nauwkeuriger gemaakt worden door zelf de meter op FS 30.0uA te zetten.

73/Bram

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: watt swr meter

#24 Bericht door fred101 »

Het patent, compleet met uitleg en schemas is overigens te vinden op internet. Ik weet de link niet meer maar heb de file ergens op de pc. Dat kopje is een primitieve directional coupler en verder is het idd gewoon een diode detector. Ik wilde er ooit een nabouwen maar ten ik het schema zag had ik zo iets van, hmmm, dat is niet de moeite. Niks hoogdravends alleen kunnen ze door die kopjes een groot frequentie bereik aan en is hij dus flexible inzetbaar maar een meter met vaste coupler moet in theorie beter zijn ( alleen dus beperkter )
Het voordeel is dat het ding hufterproof en mechanisch stevig is. ( ze zijn ook wel mooi vind ik :-) ) maar met moderne electronica kun je een veel nauwkeurigere meter bouwen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie