Ik vraag me ten zeerste af of we hier te maken hebben met wettelijke (licentie)voorschriften.pc1mb schreef:Wat je zegt over de ARRL is natuurlijk waar, maar wettelijke licentievoorschriften gaan altijd voor. Dat heb je ook met bandplannen enzo.
Mooie link maar daar staat "you may use" en niet "you must use" De schrijver van dat stuk vond het ook niet allemaal even makkelijk daarom heeft hij een samenvatting gemaakt.pc1mb schreef:Hier nog een link hierover, die ik eerder zocht maar niet zo snel terugvond.
Dat de ARRL, maar ook andere instanties, een /mm station niet laten meetellen voor een award heeft niets met de awards o.i.d. te doen. Maar meer dat niet te traceren is waar iemand is en er daarom geen DXCC aan verbonden kan worden.
Nogmaals volgens mij is het zo:
Ik ben op een schip dat onder de Duitse vlag vaart en ben aan het laden in Rotterdam. Ik bevind mij in Nederland dus ik ben PA3EYC. Al dan niet met /a of /p.
Het schip vaart de haven uit en is nog binnen de territoriale wateren van NLD. Ik ben PA3EYC/m. Ik ben nog steeds in NLD en hier geldt nog steeds de Nederlandse wetgeving en licentievoorwaarden.
Het schip komt buiten de territoriale wateren. Op dat moment ben ik in een stuk niemandsland en geldt de wet en licentievoorwaarden van het land welke vlag het schip voert. Het is plotseling een stukje Duitsland geworden ergens op deze aardkloot. Formeel zal ik dan DL/PA3EYC/mm zijn.
Dat het wijzigen van de roepnaam zo gaat is volgens mij waar. Dat de diverse wetgevingen in die situaties gelden daarvan ben ik overtuigt.
Als novice zou ik in de eerste twee situaties op 40 mogen uitkomen en niet op 80. In de laatste situatie zou ik op 80 mogen uitkomen en niet meer op 40.
Kom ik binnen de territoriale wateren van een land waar geen Cept regeling mee is dan moet ik, hoewel ik op een Duits schip zit, de zender uitlaten.
Ik merk het wel als ik er naast zit.