...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: repeaterlijsten actueel??

#2 Bericht door pe1hzg »

PF3CH schreef:Op diverse plekken op het Internet zijn repeaterlijsten te raadplegen. Zo ook hier. Toch wil ik daarover iets kwijt, ik heb helaas moeten vaststellen dat geen enkele lijst actueel genoemd kan worden.
De diverse lijsten worden door goedwillende, enthousiaste mensen gemaakt, maar ook ik heb de indruk dat 't efficienter kan.

Het is ook voor repeaterbeheerders geen doen om de "wildgroei" geinformeerd te houden. Daarbij komt dat de modellen die men hanteert, vaak niet goed passen op hoe de repeater precies werkt: het melden van "CTCSS" is niet voldoende, wordt 'ie ongevoelig zonder of doet 'ie het helemaal niet, stuurt de uitgang ook CTCSS mee, en onder welke omstandigheden precies (hint: als je bij mijn repeaters een CTCSS slot in je ontvanger zet ben je af van lekkage van andere repeaters, allerlei storing, maar ook van de iedere-5-minuten-callgever: CTCSS komt alleen mee als het relais actief is)

Het zou voor de verenigingen een Groot Goed zijn om dit goed te regelen, maar er zijn een paar problemen:
  • Wie gaat dit doen
  • De informatie staat in het vandemecum, en het vademecum is een belangrijke inkomstenbron. Door deze dingen online te plaatsen, verlies je de reden om met enige regelmaat een nieuw vademecum te kopen (maar zelfs de informatie in het vademecum is verouderd op het moment dat de drukinkt droog is)
  • Vanwege de problemen met de informatievoorziening in het vademecum voor de Nederlandse repeaters, staan er geen gegevens in over buitenlandse repeaters
Mijns inziens zijn deze problemen oplosbaar door een lijst in het vademecum, met daarbij een URL van een web-pagina met updates. Komt er een nieuw vademecum, dan komen er geen updates meer van het oude vademecum. Er zijn diverse standaard-organisaties die zo werken. En het idee van het vademecum als inkomstenbron is eindig (excuus aan de auteurs die hier heel veel werk aan hebben): het web heeft al veel overgenomen.

Een verenigingen-gesanctioneerde lijst zou een stuk schelen en, mits goed doordacht, vele mogelijkheden geven voor innovatie (automatische vertalingen naar datasets voor het programmeren van portofoons, automatische landkaarten, enzovoort).

Mijn tanden zijn stukgebeten maar breng dit eens in voor de komende VR/jaarvergadering. Bedenk dat er ook iemand moet gaan zijn die dit dan "moet gaan doen".

Geert Jan
Concierge, PI2EHV/PI6EHN/PI8EHV

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#3 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#4 Bericht door pe1br »

Zelfs dan kan de beheerder niet weten welke repeaters er uit de lucht zijn (hij kan moeilijk elke keer hel nederland door rijden om ze te testen.
Repeaters zoals hier in twente PI3TWE PI2TWE (deze laatste al heel lang uit de lucht) zijn eigenlijk van een klein groepje amateurs en alleen zei weten wanneer welke repeater echt actief is.
Wat je dus eigenlijk moet hebben is 1 pagina (wiki) waar beheerders van repeaters zelf hun eigen informatie kunnen aanvullen of weghalen.
Dan is het natuurlijk nog de vraag of ze dit willen doen maar dat zou de enige oplossing zijn.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#5 Bericht door pe1hzg »

pe1br schreef:Zelfs dan kan de beheerder niet weten welke repeaters er uit de lucht zijn
Met excuus aan Jacob PE2CJ, heb ik de lijst van Hans PE1PNB altijd leidend beschouwd en als beheerder daar ook mijn info steeds aan doorgegeven.
En dan komt een ander goedbedoelend persoon met een hoop enthousiasme en die krijgt een andere subset van de wijzigingen van andere repeaters en loopt de zaak uit sync.
Dit is niet bij te houden, zie ook mijn opmerkingen toen Jacob z'n lijst aankondigde.

Nogmaals, coordinatie is gewenst en de verenigingen lijken de correcte weg daarvoor. Elke andere weg leidt tot waanzin.

Geert Jan

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#6 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 09:16, 6 keer totaal gewijzigd.

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#7 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

pd0rtl
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 nov 2007, 14:52
Roepletters: pd0rtl
Locatie: kerkrade
Contacteer:

#8 Bericht door pd0rtl »

shit :(
nu kan ik weer mijn eigen linken gaan aanpassen.
want nu weet ik dus waarom mijn eigenlijst zo out of date is. HI
Hoeveel zendamateurs zijn er nodig nodig om een lamp te laten branden ?

een ,Zolang die genoeg vermogen in zijn antennes stopt gaat de lamp vanzelf aan.
Stuff:
Kenwood TH-79e
Kenwood TS711-e
Comet CX901

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#9 Bericht door Ton_O_E »

repeaters in polen intereseren me inderdaad niet, maar in west-duitsland wel, die komen hier in oostnederland harder door, dan die in het westen van nederland.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#10 Bericht door wbeekman »

IK ben het met pe1cj eens. Laat een van de verenigingen een coordinerende taak op zich nemen.

PE1CJ houdt op zijn manier een goede en actuele lijst bij van repeaters.
Dat is zijn bijdrage. De verenigingen zouden dit persoonlijke initiatief meer moeten stimuleren en kijken of continuiteit kan worden gegarandeerd.

Goed voobeeld is b.v. het initiatief van PA1AT met zijn historische QSL verzameling. Elke keer in Electron zie je een advertentie van PA1AT staan.
Dus verenigingen coordineer, maar ook stimuleer prive initiatieven op het radio-amateur gebied.

P.S. ALs je afhankelijk bent van alleen de info vanuit de verenigingen dan komen vaak zaken NIET van de grond is mijn ervaring. (en das jammer....)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie