Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PD0PSB

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#16 Bericht door PD0PSB »

pa5cal schreef: Er was toch een websdr aan utwente? Daar kunnen wel 100man tegelijk op dus wat wij zoeken bestaat al dacht ik...

-P
Universiteit Twente een RF schone omgeving?
Mmm, ik denk toch dat dat veel beter kan :)

We kunnen allemaal blijven stoeien in onze woonwijken, maar geloof me, ga eens het bos in met een wereldontvanger en een stukkie draad. Je weet echt niet wat je hoort....

Dat bos is inmiddels bereikbaar met remote-SDR, ik snap niet dat we daar niet veel meer gebruik van maken.

73
Paul
PD0PSB

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#17 Bericht door pa5cal »

Hmm, een bos. Oke, dat kan ook nog.

Welnu, ik denk dat een bos vinden waar je een antenne weg kunt knopen, waar je een verbinding hebt liggen en toestemming kunt krijgen EN er geen vandalen op zullen treden... niet mogelijk is ;)

Het is jammer dat in kootwijk niks meer staat wat we zouden kunnen recyclen. Wellicht kunnen we bij dwingeloo wat tussen de bomen kwijt?

Ik blijf het idee wel leuk vinden maar ik vrees dat de uitvoering nog niet eenvoudig zal blijken. Vooralsnog valt zo ongeveer elke locatie van bijv. een bedrijfspand af, want op een industrie terrein ligt ook voldoende rommel om te storen.

-P

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#18 Bericht door PE7EB »

Staat er in Flevoland geen antennepark werkloos te zijn? :wink: :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#19 Bericht door Ton_O_E »

Je moet een stuk of 10 locaties hebben, ver van elkaar, mag wel in de stad.
Die signalen moet je dan ergens verzamelen. Met behulp van timing van de verschillende signalen,
kun je de antenne virtueel draaien, en van locale qrm heb je minder last.
(ik weet niet meer hoe dit heet, maar er is een naam voor)
Voorheen PA3TON

Paul PD0PSB

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#20 Bericht door Paul PD0PSB »

PA3TON schreef:Je moet een stuk of 10 locaties hebben, ver van elkaar, mag wel in de stad.
Die signalen moet je dan ergens verzamelen. Met behulp van timing van de verschillende signalen,
kun je de antenne virtueel draaien, en van locale qrm heb je minder last.
(ik weet niet meer hoe dit heet, maar er is een naam voor)

Ehm....Lofar? ;-)

http://www.lofar.org/

73!
Paul
PD0PSB
(inmiddels wat contact met de jongens op Dwingeloo, Kootwijk en TU Delft)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#21 Bericht door pa5cal »

PA3TON schreef:Je moet een stuk of 10 locaties hebben, ver van elkaar, mag wel in de stad.
Die signalen moet je dan ergens verzamelen. Met behulp van timing van de verschillende signalen,
kun je de antenne virtueel draaien, en van locale qrm heb je minder last.
(ik weet niet meer hoe dit heet, maar er is een naam voor)
Dat noemt met Aperture Synthesis Interferomatry. Dat is nog geen gemakkelijke opgaven en ik vraag me af of het nuttig gaat zijn voor HF verbindingen die niet uit het heelal komen :) Eender hoe, daar komt wel een HEULE grote bult techniek bij kijken die niet voor de faint-hearted is. Lofar gebruikt een soortgelijk princiepe inderdaad wat op zijn beurt weer geinspireerd is door zaken als de VLA (Very Large Array) ed.

Ik denk dat een remote webssdr dingetje veel interessanter gaat zijn voorlopig dan meteen zo hoog te willen grijpen. Ikzelf heb ook met ASI lopen spelen maar dan voor hogere banden tbv moonbouncing bijv. maar je schrikt nog van wat daar bij komt kijken ;)

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#22 Bericht door pc1mb »

Een aantal van die SDR dingen aan elkaar knopen tot een 'big ear' is dan een leuke tweede fase.

Zulke projecten moet je tenslotte opknippen in behapbare brokken, die stuk voor stuk een werkend resultaat opleveren.

Iemand toevallig nog een BlueGene op zolder staan? :wink:

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#23 Bericht door pe5jw »

Plekje ergens op een eiland met een breedband rx-loop lijkt me een mooie optie.
Ga uit van max 20 gebruikers tegelijk en probeerd de benodigde bandbreedte in beeld te krijgen (internet)
Kijk op welke locaties die bandbreedte geen probleem is en ga zoeken naar een locatie voor je setup.
De setup is niet groot moet alleen vrij staan voor minimale invloed van de omgeving.
PA3FWM doet het met zijn experimentele rx volgens mij niet anders.
http://websdr.ewi.utwente.nl:8903/

SDR aan elkaar knopen is leuk maar zou het voor HF ook zo goed werken en het maakt het allemaal wel erg ingewikkeld hoor.
Je kan beter proberen meerdere locaties met een websdr voor elkaar te krijgen en dan eens te kijken of je met de verschillende opnames naast elkaar het gewenste effect krijgt.
Dus niet realtime dan weet je in ieder gaval of het de moeite waard is en kan dan naar een technische oplossing gaan zoeken.

Iemand met een zomerhuis op een van de eilanden ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#24 Bericht door pa5cal »

Een bluegene heb ik niet maar wel nog een 5-tal sun enterprise servers 8)

Ik en PA3MET hebben al eens met onze werkgever gebabbeld over de mogelijkheid tot een bedrijfs HAM station voor de medewerkers (we tellen 5 amateurs ondertussen). Een SDR ontvangst station zou daarmee ook tot de mogelijkheden moeten behoren. Op een industrie terrein is het hopelijk wel al stiller dan in een woonwijk, maar met de betuwelijn parallel aan de deur weet ik niet of dat wat op gaat leveren :P

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#25 Bericht door PA2LAD »

pa5cal schreef: maar met de betuwelijn parallel aan de deur weet ik niet of dat wat op gaat leveren
Hier zit die 50 meter van me vandaan in een tunnel onder de grond :wink:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#26 Bericht door pc1mb »

In een andere thread kwam naar voren dat de EMC normen in industriele omgeving minder streng zijn meen ik... oftewel dat kon nog wel eens slechter zijn dan een woonomgeving.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Gemeenschappelijk DX luisterstation met internet toegang

#27 Bericht door pe5t »

Is dit wat je zoekt?

http://www.g3xrj.com

Zie onder 160m remote RX array van ZL3IX.

Kees

Plaats reactie