Marinetta TRP 1 portable survival radio

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rush
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2007, 12:29
Locatie: kaag
Contacteer:

Marinetta TRP 1 portable survival radio

#1 Bericht door rush »

Goedemiddag dames en heren Zendamateurs ,

Ik heb onlangs een oude kortegolfzender gekocht van het merk Skanti
De zenderontvanger werkt op een H.F. band op enkele vaste noodfrequenties.

Het apparaat werkt naar behoren, je moet wel uitkijken anders heb je gelijk een SAR heli in je achtertuin staan.

Het is de bedoeling om over een tijdje een oversteek te maken naar de Carib per zeilboot, nu weet ik dat er frequentsies zijn waarmee je met andere zeezeilers kunt babbelen.

Ik wil graag deze noodzender ombouwen maar heb geen verstand van dit soort apparatuur.
Weet wel dat er spoelen in zitten andere spoel er in en klaar is Kees. :shock:

Een andere vraag ik heb een marifoondiploma GMDSS mag je nu ook deze zender/ontvanger gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet
Jaap
[url]www.dehlerzeilers.nl [url]

Afbeelding
marinetta TRP 1

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Marinetta TRP 1 portable survival radio

#2 Bericht door pe1hzg »

rush schreef:Het is de bedoeling om over een tijdje een oversteek te maken naar de Carib per zeilboot, nu weet ik dat er frequentsies zijn waarmee je met andere zeezeilers kunt babbelen.
Afgezien van of 't kan, denk ik niet dat het mag. Radiozendamateurs zijn een uitzondering in het vergunningengebeuren omdat we vrijwel de enigen zijn die "zie maar wat je gebruikt om te zenden, zolang het maar op de goede frequentie is". Bij vrijwel alle andere vergunningen is het zo dat het zendapparaat onderdeel is van je vergunning: op frequenties waar je niet mag zenden, kun je ook niet zenden. Vandaar dat je met een VHF-mobilofoon bijvoorbeeld, niet uit kunt zenden via de amateurrepeaters.

Anders gezegd, zelfs als het apparaat omgebouwd zou worden voor andere frequenties, dan mag je het ding niet gebruiken.
Een andere vraag ik heb een marifoondiploma GMDSS mag je nu ook deze zender/ontvanger gebruiken.
Het marifoondiploma GMDSS bestaat niet meer; het is gelijkgesteld aan het basiscertificaat. Het bedienen van HF-apparatuur mag NIET met een basiscertificaat, daarvoor is MARCOM-A nodig. Zie http://www.at-ez.nl.

Voor iemand die een trip voorbereidt zoals je schrijft geeft je klaarblijkelijke kennis van communicatiezaken reden tot zorg. Dat is niet beledigend bedoeld, wel is het zaak te voorkomen dat je het onderwerp wordt van een "I shouldn't be alive" discovery-documentaire. Ik wil je met klem suggereren om contact op te nemen met professionele maritieme leveranciers en met de officiele instanties, daar zul je een betrouwbaarder antwoord krijgen als via een of ander forum.

Geert Jan

rush
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2007, 12:29
Locatie: kaag
Contacteer:

Re: Marinetta TRP 1 portable survival radio

#3 Bericht door rush »

pe1hzg schreef:
Een andere vraag ik heb een marifoondiploma GMDSS mag je nu ook deze zender/ontvanger gebruiken.
Het marifoondiploma GMDSS bestaat niet meer; het is gelijkgesteld aan het basiscertificaat. Het bedienen van HF-apparatuur mag NIET met een basiscertificaat, daarvoor is MARCOM-A nodig. Zie http://www.at-ez.nl.
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord Geert Jan, natuurlijk nemen wij geen loopje met de veiligheid op zee.

Ik heb het diploma GMDSS module B volgens mij kun je dit omruilen voor een Marcon B cert.

Oké het gebruiken van een Skanti noodzender op zee is eigenlijk niet de bedoeling , wij hebben aan boord een Eprib(GPS) en marifoon met DSC functie.

Daarbij hebben wij de beschikking over een sat.tel dus die winkel is redelijk dichtgespijkerd.

Ik proef wel jij jouw verhaal dat een niet eenvoudig is deze Skanti noodzender om te bouwen.

Inderdaad is er info te krijgen over kortegolfzenders waarmee je kunt E.mailen en grib files (weerkaarten) kunt ophalen.

Maar ook dat gaat weer veranderen er is nu een apparaat die alle weergegevens per sat ontvangt.

Nogmaal hartelijk dank ik denk dat ik die noodzender maar op de schoorsteenmantel zet :D

Groet
Jaap.

O,ja ik ben via google op jullie site terecht gekomen, er staat een fotoreportage over de Skanti TRP 1 op jullie site.
Vandaar dat ik even ben gaan buurten , tussen de echte liefhebbers van het zendgebeuren.
marinetta TRP 1

Plaats reactie