Soundprocessing

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Soundprocessing

#76 Bericht door PA3HHO »

Luister maar eens naar de combinatie die George, PA8GB (ja van de towers), gebruikt, vaak op 40m. Een rode Broadcaster icm Symetrix 528E. Kijk me recht in de ogen en vertel me dan nog maar eens, zonder met je ogen te knipperen, dat sound processing op HF géén zin heeft ;-)

Een goede microfoon kan overigens veel doen en dat hoeft echt geen honderden of duizenden Euro's te kosten. Tussen de 100 en 200 Euro zijn veel goede microfoons te krijgen. Ik houd zelf meer van dynamische microfoons omdat je er zo lekker op kunt kruipen en ze dan een beetje gaan compressen. Audiofielen houden daar niet van, maar ik vindt het gaaf. Niets klinkt lekkerder dan een oude ribbon of ceramische microfoon die dichtgeschreeuwd wordt, maar ieder z´n meug natuurlijk.

Ik heb dus zelf de Rode Procaster aangeschaft en dat bevalt GEWELDIG! Ik had het handkniijpertje er even voor in laten zitten om het verschil te kunnen laten horen. De audio van de Yaesu handmicrofoon was niet verkeerd (alle tegenstations vind het prima verstaanbaar), maar de stations die ik tot nu toe heb gewerkt met mijn Procaster, kiezen unaniem voor de Procaster; veel aangenamer om naar te luisteren én nog beter verstaanbaar. Goed geluid begint bij de bron. Klein beetje compressie vind ik zelf ook wel lekker, dat haal ik gewoon uit de FT-920.

Afbeelding
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#77 Bericht door PE4BAS »

Ik heb dus zelf de Rode Procaster aangeschaft en dat bevalt GEWELDIG! Ik had het handkniijpertje er even voor in laten zitten om het verschil te kunnen laten horen. De audio van de Yaesu handmicrofoon was niet verkeerd (alle tegenstations vind het prima verstaanbaar), maar de stations die ik tot nu toe heb gewerkt met mijn Procaster, kiezen unaniem voor de Procaster; veel aangenamer om naar te luisteren én nog beter verstaanbaar. Goed geluid begint bij de bron. Klein beetje compressie vind ik zelf ook wel lekker, dat haal ik gewoon uit de FT-920
Hoi Pleun. Had wel leuk geweest als je 1 en ander eens opnam en bijvoorbeeld soundfiles op je weblog zet. Ik zou het verschil wel eens willen horen tussen die mikes?
Ik heb zoiets ook ooit een gedaan om verschil te laten horen op de FT817 tussen de handmike in 2 standen en een zelfgebouwde headset. Zie http://pe4bas.blogspot.com/2011/01/radi ... -test.html om aan te geven wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#78 Bericht door pa8w »

@pa3hho

Mijn stelling was dat domweg processing om de processing geen nut heeft, m.a.w, je moet eerst in kaart brengen WAT er dan gewijzigd, dus geprocessed moet worden.
Zodra je dat weet, kun je de geschikte oplossing kiezen. Dit verlangt echter wel kennis van zaken, anders kan het middel erger worden dan de kwaal.

Pa8gb klinkt geweldig, daar doe ik niks aan af.
Dus hij heeft er verstand van, of op zijn minst heeft hij succesvol voortgebouwd op de successen van anderen, wat we allemaal doen als we gezond verstand hebben.
Jammer vond ik overigens wel dat ik mijn vraag aan Pa8gb, wat nou precies voor functies in zijn processor werden gebruikt, niet van hem beantwoord heb gekregen...

Mijn opmerking dat de slechtste audio die ik ooit heb gehoord, van een amateur was die een hele stapel externe apparaten gebruikte, is niet uit de lucht gegrepen.
Ik kan daar meerdere voorbeelden van geven.

73,
Wil
pa8w
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#79 Bericht door Aeolus »

Soundprocessing is een vak apart, for sure. Ik heb ermee te maken in de broadcastwereld, maar het afregelen van dat spul laat ik dan ook over aan mensen die echt weten hoe het moet (itt mijzelf). Ik geloof er ook heilig in dat het nuttig kan zijn in de amateurwereld, maar gezien dat het zo'n vak apart is kan het je modulatie inderdaad maken of breken.

Ik sluit me overigens aan bij PA3HHO als het gaat om de Rode Procaster microfoon. Ik heb hem hier ook hangen, en desondanks dat ik hem nog niet gebruik voor DX werk (maar meer voor radio en voiceover), kan ik onderstrepen dat deze microfoon enorm waar voor zijn geld is, een goede en duidelijke klank heeft, en kwalitatief goed in elkaar zit.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#80 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Microfoon goed afstellen en een heel goed audio heeft op SSB zeer veel nut.
Dat hoeft in principe niet echt veel te kosten.
Heel belangrijk hier in is de set.
De ene set klinkt al heel goed van zichzlef en leent zich zeer goed om nog verder te verbeteren.
Bij sommige sets moet je al hard werken om gewoon goed verstaanbaar te klinken.

Voor degene met de FT920 hang er eens een MH67 aan van een FT450 misschien klinkt die beter als een MH31.
Op de FT450 is dit zeer zeker het geval.
Zelf altijd gewerkt met de FT920 en een Turner Super Side Kick, mits goed afgeregeld geeft dit een heel mooi audio.
Deze mike op een Ft857D en het was helemaal niet beter te krijgen als de originele MH31.

Vooral op DX met zwakke signalen is een scherp en helder audio belangrijk, zeker ook niet overgemoduleerd.
Lokaal op 80 met heel sterke signalen of met heel goede condities met prchtige sterke signalen kan je voor het hele mooie volle audio gaan.
Als je daar een beetje een zwak signaal hebt moet je ook vooral helder klinken met niet te veel laag in het signaal.

Nogmaals een goed audio op SSB is zeer belangrijk, het hoeft echter niet veel te kosten.
Sommige sets als de FT857D die ik zelf heb zijn het absoluut niet waard om een heel dure audio set-up aan te hangen.
Het heeft geen nut om op een Dafje 33 17 ich velgen op te leggen met banden tot 300 KM/uur te hangen, het ding gaat niet harder als 100.
Toch met de juiste instellingen klinkt een FT857D ook goed.

Kennis hierin is belangrijker als een grote zak geld.
En voor Henk, ik kan het helemaal begrijpen ik hoor ook vaak van die Italianen of Spanjaarden schreeuwen in een pile-up , ik denk dan vaak die zou ik overslaan al was het maar om het domme en onbeleefde gebulder.

En jou audio is hier prima Henk, ik weet ook niet wat je voor een micro gebruikt, ikzelf gebruik momenteel het rijstkokertje FT450 met zijn standaard MH-67 met electrut van ik denk 50 cent, tenminste daar heb ik ze voor gekocht.
Ik denk dat ze af fabriek nog geen 5 cent kosten.

Als de condx. weer eens goed zijn op 10 meter , de oude lincoln maar weer eens aanslingeren, met een echte Kappa mike Euro CB EC 2018.
Tjonge dat kan je zo mooi laten klinken, en dan heb je een audio set-up waarbij set en mikrofoon minder kosten, als bij vele de microfoon set-up alleen kost , of je houd er zelfs nog dik aan over.

Of een FT1000D met een simpele MD100 kan je ook heerlijk laten klinken.
Toch klinkt Sasha de Boer altijd beter als ik hihi.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Soundprocessing

#81 Bericht door PA3HHO »

@pa8w: ik ben het grotendeels wel met je eens hoor en ik begrijp wat je bedoelt met "processen om te processen", dat moet je dus niet doen. Ik heb ook regelmatig amateurs gehoord met dramatisch slechte audio die dan met een hele stapel 19" Behringer stripjes werken, ahum, het recept voor erbarmelijk dunne synthetische audio als je het mij vraagt. Pffff... Grappig als iemand dan aan zijn parametrische EQ draait om 100 Hz nog wat op te draaien. Hij realiseert zich waarschijnlijk niet dat de meeste sets maar een bandbreedte van 300 Hz tot 2.8 kHz hebben en dat is, als ik me niet vergis, zelfs al aan de brede kant. Ook een veel gemaakte fout door gitaristen die een warm geluid willen; bas op 10. FOUT! Geluid dat niet "warm" klinkt, wordt meestal gekleurd door overmatig / verkeerd mid-hoog (vaak afkomstig van matige elementen/microfoons). Als je daar de juiste frequenties weghaalt, klinkt het al aanzienlijk warmer, hoef je geen bas hoger te zetten en is e.e.a. nog mooi in balans.

Ik heb geen ervaring met processing binnen broadcast wereld, wel binnen muziekwereld. Onze band heeft een eigen repetitieruimte en ik produceer al jaren demo's voor mijn eigen bands (en een aantal andere bands). Dat wil overigens niet zeggen dat ik er verstand van heb, iedere opname sessie merk ik hoe weinig ik er eigenlijk van weet (en leer ik dus steeds weer bij). De laatste paar jaren heb ik me aardig verdiept in compressie / limiting. Gewoon met de ingebouwde dynamic processors van mijn Yamaha AW2400 DAW (Digital Audio Workstation; 24 sporen recorder), veel oefenen, luisteren, oefenen, luisteren, anderen laten luisteren etc.

Wat je schrijft is in de broadcastwereld zondermeer een feit denk ik: luister naar de audio en ga gericht te werk; hoe wil je dat het klinkt en wat is daar voor nodig. In de muziek is het toch een beetje anders. Er is vaak niet echt iets nodig, het klinkt zoals het klinkt, maar je wilt het eigenlijk iets mooier maken dan het is en dat kan ook. Ik heb inmiddels wel een soort van "standaard recept" voor een lekkere compressie op de zang en betrap mezelf erop dat ik toch ook vaak dezelfde limiter settings gebruikt bij het masteren van een eindmix. Het zijn overigens maar subtiele nuances hoor, maar het resultaat is vaak meer dan de som der delen. Het maakt net het verschil tussen een typische demo en iets wat je ook op de radio zou kunnen horen. Veel bandjes die ik heb opgenomen, zijn daar wel verbaast over ("het klinkt helemaal niet als een demo"). Dat zie ik dan maar als een complimente. Met compressie en limiting (maar ook EQ) moet je niet ovedrijven. Een master moet ongemerkt "vet" klinken; m.a.w. de compressie moet er wel zijn, maar je mag het eigenlijk niet horen (pompen) zeg maar, tenzij je dat echt bij wijze van effect wilt, in moderne muziek hoor je dat wel. Mooi vind ik het overigens niet.

De Procaster is een prima bron, echt veel beter dan de Yaesu handknijper. Op mijn koptelefoon hoor ik zeer duidelijk verschil. Iemand anders geeft al heel terecht aan dat de transceiver natuurlijk ook veel doet. Ik krijg geen "BBC audio quality" rapporten zoals George (hoeft ook niet), ik denk dat dat komt omdat de FT-920 standaard maar een vrij smal deel van het spectrum dat ik hoor uitzendt (400 Hz - 2.6 kHz??). De FT-2000 was dan toch leuker geweest, daar kon je de TX bandbreedte instellen. Ik denk dat de Procaster dan beter tot zijn recht zou komen maargoed... Het is erg kicken om in zo'n ding te praten, en het ziet er prachtig uit. Het oog wil ook wat. Ik denk dat ik 'm trouwens ook eens voor een repetitie meenemen om doorheen te blèren; zou met niet verbazen als dat ook goed klinkt. Blijft leuk.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#82 Bericht door pa8w »

Helemaal eens.
De Procaster; uiteraard een super bron. Met een goede rig eraan heb je al uitstekende SSB audio.
(mits je een fantoomvoeding hebt...)
Met de Symmetrix er tussen kun je nog eens de puntjes op de i zetten en je wat van je "smaak" in je sound verwerken. Daar zit alles in wat je kan verlangen.
Er is ook niet slechts één goede SSB audio.
Integendeel; ik hoor stations met behoorlijk verschillende sound die alle een compliment verdienen, omdat hun signaal schoon is en in vrijwel alle omstandigheden goed verstaanbaar blijft.
Ze hebben wel allen een ding gemeen; klaarblijkelijk verstaan ze de kunst om hun signaal goed te monitoren en correct te beoordelen.

Bij dat monitoren en correct beoordelen zit 'm de crux; dat zouden veel meer mensen moeten doen...
Met of zonder externe apparaten, de SSB kwaliteit kan bij veel stations veel beter, domweg door eerst maar eens de reeds voorhanden zijnde controls te benutten.

Daarna pas kom je in het stadium van spullen bijkopen, en dan opent zich een hobby binnen een hobby.
Met een goed setje componenten is het natuurlijk heerlijk om met je geluid te stoeien.
Ik ben de laatste om dat te ontkennen.

Overigens ben ik niet deskundig in de broadcast wereld.
Ik houd me voornamelijk bezig met luidsprekertechniek. Hoge SPL's...
Daarbij gaan we behoorlijk cijfermatig te werk, maar de oortjes hebben altijd het laatste woord.
Da's bij jou nog meer het geval natuurlijk, als muzikant, als maker van klank.

Juist de perceptie van geluid, de beleving ervan door de mens, houdt het vak zo boeiend, ook voor mij.

73,
Wil
pa8w
Laatst gewijzigd door pa8w op 09 feb 2012, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#83 Bericht door Aeolus »

Wil, de procaster heeft geen fantoomvoeding nodig. :)

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#84 Bericht door pa8w »

Ok, inderdaad,
Dank voor de correctie.
Het is dus een dynamische microfoon.
Meestal zijn die grootmembraan-kachelpijpen condensators, vandaar mijn aanname.
Hij is ook mooi laagimpedant, en cardioid.

Uitstekende keuze, maar dat hadden we al gehoord op de HF banden...

73,
Wil
pa8w
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: Soundprocessing

#85 Bericht door pd2Rm »

kwam dit tegen op het net denk dat hier ook veel met mogelijk is http://www.transverters-store.com/eq.htm
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#86 Bericht door Juul - PE0GJG »

Aeolus schreef:Soundprocessing is een vak apart, for sure. Ik heb ermee te maken in de broadcastwereld, maar het afregelen van dat spul laat ik dan ook over aan mensen die echt weten hoe het moet (itt mijzelf). Ik geloof er ook heilig in dat het nuttig kan zijn in de amateurwereld, maar gezien dat het zo'n vak apart is kan het je modulatie inderdaad maken of breken.

Ik sluit me overigens aan bij PA3HHO als het gaat om de Rode Procaster microfoon. Ik heb hem hier ook hangen, en desondanks dat ik hem nog niet gebruik voor DX werk (maar meer voor radio en voiceover), kan ik onderstrepen dat deze microfoon enorm waar voor zijn geld is, een goede en duidelijke klank heeft, en kwalitatief goed in elkaar zit.

Wij hadden daar bij de Omroep hele werkgroepen voor……………..en daar is in de beginperiode de Optimod beroemd door geworden.
Dus, een oude afgedankte Optimod misschien iets voor een zendamateur?

http://www.monisound.nl/orban-9105a/
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Soundprocessing

#87 Bericht door PA3BAS »

Je hebt ook channelstrips. Daar kan je volgens mij een hele hoop mee doen. Ik heb vanwege andere hobbies een Focusrite Tonemaster. Ben nog steeds van plan die aan de set te hangen.

Zo'n channelstrip heeft eigenlijk alles wat je moet hebben. Uitgebreide toonregeling, limitter, compressor, verzadiging, overal niveauregelingen etc. En ook fantoomvoeding, dus je kan je Neumann TLM 103 er aan hangen... :mrgreen:
Bijlagen
image.jpeg
.... But will it blend?

Plaats reactie