Hoe bouw ik een goede white noise source

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Hoe bouw ik een goede white noise source

#1 Bericht door coolepascal »

In een grijs verleden heb ik eens ooit een simpel ruisgeneratortje gebouwd.
Gewoon een opgeblazen tor als diode geschakeld, weerstandje van 50 Ohm en dat aan een BNC plug gesoldeerd.
Nog een knipperled in serie voor de modulatie en klaar, doet al vele jaren trouwe dienst soms zelfs op 70cm.
Echter.. Tegenwoordig begin ik pas bij 70cm te kijken en daar voldoet dat ding niet aan.

De wens is om iets in elkaar te zetten dat pakweg van 1.0 t/m 3.5 GHz een redelijk homogeen signaal produceert (als je daar in dit geval van kunt spreken) met ook nog een redelijk signaal niveau.
Ik kom wel ontwerpen tegen waar in essentie het zelfde word gedaan als ik al deed maar dan met een keurig printje met 50 Ohm spoortjes, SMD troep en soms nog een MARretje of een ERA er achter... maar ik heb geen idee of dat een beetje een betrouwbaar ruissignaal produceert.

Ik gebruik het ding in essentie aleen maar voor het afregelen van ontvangers, voorversterkers e.d.
Geen echte ruis metingen, dus calibratie is wat minder belangrijk.

Iemand een idee voor een leuk ontwerp ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Hoe bouw ik een goede white noise source

#2 Bericht door PD0RTT »

Ik zou het percies zo doen als je het eerder ook deed, maar dan natuurlijk met een andere transistor.
Neem daarvoor een BFR91, 96 of een andere bjt die tot 5GHz gaat.
Dat zou toch moeten lukken lijkt me, het signaal kun je evt. verder versterken met dit soort transistoren of met een MAR versterkertje.
Zener diodes ruisen overigens ook aardig goed, of dit doorloopt tot aan zón 5GHz zou je even moeten bekijken.
Een schema van dit soort ruisbrugjes staat in het boek; antennes voor de zendamateur van Richard Auerbach.
Of in ieder ander goed antenneboek.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een goede white noise source

#3 Bericht door coolepascal »

Ohhh ik geloof dat ik nu ook zo'n stripline torretje gebruik.
Het werkt ook wel op die frequenties. maar afgezien dat het signaal level wel wat hoger mag zijn is het gewoon niet vlak... das toch wel een wens.
Als ik niets beters weet te verzinnen gaat het gewoon zoiets worden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie