op bezoek bij Rik NL-13493

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

op bezoek bij Rik NL-13493

#1 Bericht door pa1bvm »

Beste Luistervrienden,

Afgelopen zaterdag was ik op bezoek bij Rik , NL-13493 in Doorwerth .
Rik is een slimme gast van 18/19 jaar en hij is erg geinteresseerd in onze hobby .
Die interesse is onstaan omdat zijn overleden Opa ook zendamateur was ( PA0CFS) .
Ook Rik zijn vader is "besmet" met ons radio virus en je komt hem ook af en toe tegen op dit Forum
Er zijn nog wat apparaten van Opa , maar die staan door ruimte gebrek in de schuur ( FT277E + digitale uitlezing )
Ook staat er een 3 bands vertical in de tuin. Een paar vriendelijke amateurs hebben de afgelopen tijd wat andere ontvangers gebracht ( VHF porto , VHF-UHF scanner ) .. Rik heeft nog geen echte antenne voor VHF/UHF.. Dus gebruikt hij een rubber duck , die porto staat wel in de huiskamer .. maar tja erg veel hoor je niet met een rubber duck .


Rik zijn situatie :

Rik heeft een sociale beperking en daardoor gaat het af en toe niet echt goed met hem , dan kunnen er depressies ontstaan of angsten of overbelasting . Hij durft het huis niet uit , hij krijgt hulp aan huis ,volgt een IT opleiding met begeleiding aan huis .
Hij is wel erg handig met computers en zoekt veel dingen uit via het internet , het zendamateur forum is zeker een van de plekken waar hij vaak aanwezig is .Hij is echt heel erg blij met alle response die hij op zijn vragen krijgt.
Rik vind het fijn als er een duidelijke structuur is en er moeten niet te veel prikkels tegelijkertijd komen .
Hij is geen zelfbouwer die met soldeerbout en een handvol torren iets in elkaar prutst , maar hij kan je wel vertellen hoe lang een dipool voor 80 meter moet zijn ..en ook dat je daar in LSB moet luisteren .

Wat nu op dit moment overblijft is luisteren dat vind Rik leuk en dat geeft hem het gevoel dat hij toch in "kontakt" is met mensen . Het is eigenlijk zijn " uitweg " naar de " echte " wereld. Alleen die kou in de schuur ...en ik lees net dat er een kou front gaat aankomen..

Vader en Rik hebben de Novice cursus aangeschaft en hebben een begin gemaakt met de materie , maar al vlot is de materie toch van een wat te hoog nivo gebleken ..en tja zonder begeleiding ..dan raak je wel eens de kluts kwijt .... Dus of het gaat lukken om de Novice machtiging op deze manier te halen is nog maar de vraag ..
Ook zal Rik niet echt snel ingaan op uitnodigingen om ergens naar toe te gaan , het is voor hem bijna niet te overzien , wat gaat er gebeuren , hoe moet ik me gedragen , ik doe vast iets fout etc etc .. dat levert heel veel stress op
Gelukkig heeft Rik ( en zijn vader ook ) een goed gevoel voor humor ...

Ik heb er in het weekend nog eens over nagedacht ..eigenlijk heb ik met die extra 20 meter ontvanger niet " echt" iets opgelost...Want die ontvanger staat nu ook in de koude schuur ..bovenop de FT277

Rik wil luisteren ( eigenlijk zou hij willen zenden ook ) wat gaat nou voor hem werken ?
echt hij staat te glimmen als hij een OK2 station hoort !! of een RA2 .. wauw helemaal uit Moskou ..

1) de apparatuur moet echt klein zijn ..dan kan hij het op tafel in de huiskamer zetten ( en snel opruimen )
2) er moet digitale uitlezing op zitten ( afstemmen met draaikop + schaalverdeling is lastig )
3) een apparaat voor veel frequenties ( Korte golf .... UHF)
4) lage prijs ( budget is klein )
5) verschillende modes SSB/FM ..maar ook Morse en Telex en SSTV ( via de computer te decoderen !!)

Of zou een 27 Mhz zend/ontvanger toch iets kunnen zijn ..
Ik ben zelf helemaal niet actief op 27 Mhz ..zou dat iets kunnen zijn ? ...hoe is het daar tegenwoordig ?
is daar nog iets van structuur te herkennen ?

Dus ik dacht ook aan SDR achtige dingen ...netjes aangesloten aan Rik zijn labtop ( want die staat NIET in de schuur )
Dan kan hij zijn ontvanger besturen vannuit zijn PC en kan dat waarschijnlijk helemaal zelfstandig doen .
Ik zag ergens op dit forum de Funcube .. tja veel kleiner kan het eigenlijk niet .

Wel moeten de oplossingen in overleg met zijn vader afgesproken worden , natuurlijk ook eerst uitproberen.
Het is moeilijk te voorspellen wat voor Rik werkt ..iets wat voor "ons" gesneden koek is misschien voor hem een giga probleem.


dus eigenlijk twee zaken waar ik een beetje mee zit

1) zou 27 Mhz iets voor Rik zijn ..
2) zo een funcube zou dat iets zijn ? wat komt daar allemaal bij kijken ?

Dit stukje tekst is in overleg met Rik en zijn vader gemaakt zodat een ieder op dit forum ongeveer weet hoe de situatie rondom Rik is, dat neemt bij Rik ook een heel stuk " belasting" weg.

tot werkens allemaal
73 Rick ,PA1BVM


Groet Rick , PA1BVM

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#2 Bericht door lloyd »

het zal wel bekend zijn, maar toch voor de zekerheid

dit kan allemaal op de laptop:

http://www.websdr.org/

met o.a.

http://www.nachtuilen.net/

verder nog

http://www.hamsphere.com/

en als de N licentie binnen is

http://www.echolink.org/

cw, psk31 etc kan met
http://www.w1hkj.com/Fldigi.html
zoals ik al eerder aangaf gewoon met een microfoontje voor de speaker
Laatst gewijzigd door lloyd op 23 jan 2012, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#3 Bericht door PE2AAB »

pa1bvm schreef:...dus eigenlijk twee zaken waar ik een beetje mee zit

1) zou 27 Mhz iets voor Rik zijn ..
2) zo een funcube zou dat iets zijn ? wat komt daar allemaal bij kijken ?
...
1) Ik denk persoonlijk dat 27MC niets is. (Er zijn uiteraard uitzonderingen) maar de 27MC band is op dit moment overspoeld met a-socialen en Oosteuropeanen dus dat lijkt me niet echt een optie.
2) Zo'n FunCube ding is wel iets; je hebt er tegenwoordig zelfs een kleine HF convertor voor! Er zal echetr alsnog een antenne voor nodig zijn dus ik weet niet of de kabel van de antenne makkelijk bij de PC te krijgen is.

Rick

(Al die Rick'en en Rik'en :-) )
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#4 Bericht door PD0AC »

pa1bvm schreef: Of zou een 27 Mhz zend/ontvanger toch iets kunnen zijn ..
Ik ben zelf helemaal niet actief op 27 Mhz ..zou dat iets kunnen zijn ? ...hoe is het daar tegenwoordig ?
is daar nog iets van structuur te herkennen ?
Het zal wel van plaats tot plaats verschillen, maar 11 meter is hier een prima frequentie om gezellig je hobby te bedrijven. Geen geknijp of gehijg, dat is iets uit het verleden, toen MSN en internet niet bestonden en 11 meter de enige manier van communiceren was (buiten een telefoon om dan). Wat nu rest zijn liefhebbers van radio. Veel machtigingshouders zijn daar regelmatig te vinden.

Dat er nu veel DX is (met name uit Oost Europa) zou Rick juist wel leuk kunnen vinden (wow, helemaal uit Rusland!) :wink: De Amerikaanse truckers op AM zijn ook leuk om naar te luisteren.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#5 Bericht door PE9DX »

Hallo Rick & Rick, ik wil het volgende nog toevoegen.

Bij ons hier in het Noorden des lands is er redelijk wat activiteit op het stukje 70cm waar je zonder licentie mag uitkomen. Hier zijn veel mensen qrv welke geen machtiging hebben sommigen zijn druk bezig met een machtiging en doen kennis op via deze kanalen. Er heerst geen 27mc mentaliteit op die band je vindt er wat meer serieueze mensen. Ik weet niet hoe de situatie bij jullie is maar misschien is dit in eerste instantie een uitkomst voor hem.

De 11 meter band raad ik niet aan.

Voor 0-30 MHz zou ik een Kenwood R-600 willen aanraden, simpel, weinig knopen, redelijke prijs op de 2ehandsmarkt maar wel een alleskunner.

Johan-PE9DX.

ps wat te denken om het DIG gebeuren op zijn pc te installeren, dan heeft hij geen ontvanger / set / antennes nodig maar kan naar heel veel amateur freq. luisteren, repeaters, diverse rondes op HF etc
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#6 Bericht door PE1PQX »

Ik ben het voor een groot deel met Johan eens, echter 27Mhz zou ik niet laten schieten omdat je hier 'verre contacten' kunt maken (juist om " helemaal uit Moskou!").
Omdat Rik, NL13493 best handig is met een pjoeter zou ik daarnaast ook de funcube of iets vergelijkbaars inzetten. En kabeltje kun je vast netjes ergens in een hoekje oprollen.

Ook het proberen te halen van een N-registratie zal een horde zijn die zowel Rik als vader-van-Rik kunnen proberen te halen. De eerste stap is inmiddels gezet (aanschaf cursusmateriaal). Mogelijk dat de DLZA kan helpen hierin?? ( http://dlza.delta-india-golf.com/ )
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#7 Bericht door pa5cal »

Nu het zonnevlekken maximum toch wellicht om de hoek komt kijken zou ik 27mc niet uitvlakken vanwege de DX mogelijkheden, echter weet ik niet of iedereen zo goed met de sociale beperkingen overweg zou kunnen in bepaalde delen van die band... Het kan echter ook 100% meevallen.

De funcube dongle is best een leuk speeltje zeker met HF convertor. Ik weet niet hoe het met die aanvulling zut maar de FCD kun je in princiepe buiten plaatsen en dan met een USB extender aansturen, dan loopt er in feite gewoon een stukje UTP kabel naar het schuurtje (en vervolgens de antenne's) et presto! laptop binnen, funcube buiten. (nouja hij is niet weersbestendig maar je begrijpt em wel gok ik :) )

Tenslotte, wellicht een domme opmerking, maar kun je ook een paar platen powerdek in het schuurtje schroeven en een kacheltje plaatsen :) Dat helpt alle problemen de wereld uit zo ongeveer.

Mocht er ruimte zijn om te sparen voor budget kun je natuurlijk gaan voor iets als een TS-B2000, heeft er pas nog een te koop gestaan hier. Blackbox die je ergens wegzet en de rest kun je allemaal remote, heb je alles van 160m-23cm (in de X versie). Een goedkopere en mijn inziens niet echt fantastisch alternatief kan een 817 zijn natuurlijk. Dit is vermoed ik echter toekomst muziek.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#8 Bericht door pc1mb »

Heeft Rik geen slaapkamer waar ruimte te maken is door bv. schapjes of dat soort dingen? Alle apparatuur 'verbannen' naar de schuur en binnenshuis ruimte voor niet meer dan een porto is een bijna onmogelijk uitgangspunt.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#9 Bericht door maarten_c »

Ik denk dat Rik beter af is met luisteren naar de amateurbanden dan bezig te gaan met 27MHz.
Luisteren kan een hele hobby op zich zijn. Buiten radioamateurs kun je op kortegolf nog heel wat meer horen. Op VHF en UHF is ook veel te horen.

Wat zou ik gaan kopen met een beperkte beurs.

Waar ik zelf eigenlijk al een hele tijd naar aan het kijken ben is een funcube pro. Dat is een ontvanger achter in je computer en daar kun je mee luisteren van 60MHz tot 1700 MHz. Dat is een groot gebied en daar kun je heel veel mee horen. Prijs ligt ergens rond de 150Euro. Dan bouw je een discone antenne en kan je al luisteren van 60 tot zo'n 520MHz.
Volgens mij heeft hamshop die dingen ook al in de aanbieding. Omdat alles wat je ontvangt dan in je pc afspeelt kan de software heel goedkoop zijn. Je kan dan buiten amateurs ook nog eens luisteren en kijken naar satellieten.

Tevens kun je er een convertor achter hangen. Deze is niet veel groten dan de funcube zelf. Dus met twee hele kleine kastjes achter je computer heb je een ontvangstbereik van 1MHz tot 1700MHz. Zo'n convertor kost je ongeveer 50 Euro. Dus voor ongeveer 200 Euro heb je een subieme ontvanger die een ruim frequentie bereik heeft.

Hij heeft al verstand van computers dus om dat aan de praat te krijgen hoeft niet zo moeilijk te zijn. Alleen die convertor is wel zelfbouw. Dan ook nog SMD.

Dit zou ik zelf doen met een beperkt budget en een beperkte ruimte.

Misschien komt Rik wel in aanmerking voor een bijzonder examen.
Ook eens kijken bij de DLZA (digitale leergang Zend Amateurs). Of misschien via de VERON. De gehandicapte radio commissie. Ik denk als er wat verder wordt rond gekeken dat er genoeg mogelijkheden zijn voor een cursus. Daarmee toch mogelijk moet zijn dat fel begeerde papiertje binnen te halen.
Ik zou zonder meer gaan luisteren en toch proberen die machtiging op een of andere manier te doen.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#10 Bericht door pa1bvm »

gents

heb tussendoor ( buiten het forum om )nog even kontakt gehad met Rik
dit is zijn wens
**************************
***************************
Als ik het op een rijtje ga zetten, heb ik eigenlijk maar één doel.
Dat is ontvangen op de 10-160 meter.
Misschien komen er later wat dingen bij, maar nu is nu, en wat later komt, daar kan ik altijd iets mee doen.
Snap je?

Maar ik moet wel digitale uitlezing hebben, en een niet té gevoelige draaiknop.
En er moet een goede temperatuur zijn.
Maar dat begreep je volgens mij al ;).

****************************
****************************


en met die wens in de hand heb ik dit lijstje voor hem gemaakt , dan geeft dan weer houvast voor hem .
to do list rik.JPG



ik hoop dat hij nu wat verder gaat komen ..

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#11 Bericht door PE1PQX »

Met de hulp die Rik hier kan krijgen gaat het zeker lukken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#12 Bericht door coolepascal »

Leuk verhaal.

- De radiohobbie is zeer zeker een manier voor Rik om uit een isolement te komen zonder de deur uit te hoeven.

- 27Mc geen idee hoe dat is, nooit geintereseerd in geweest.

- SDR, Als Rik computerfreak is lijkt me dat een aardige combinatie.
Gewoon zo'n ding via de soundkaart. FCD is VHF/UHF naar ik meen)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#13 Bericht door PE1PQX »

Klopt, de funcube is voor frequenties vanaf zo'n 64 MHz.
Er is inmiddels ook een HF convertor voor.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#14 Bericht door andreph5c »

Wat misschien ook een leuk ontvangertje is voor deze jongen is de pappradio www.pappradio.de en een actieve antenne van die nederlandseham ( weet ff geen call meer hij maakte ze en verkocht ze ).


&3 andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: op bezoek bij Rik NL-13493

#15 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

andreph5c schreef:en een actieve antenne van die nederlandseham ( weet ff geen call meer hij maakte ze en verkocht ze ).


&3 andre ph5c
De mini whip van PA0RDT?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie