Hoe condor 16 op fm modulatie zetten?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Michel.nl
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 jul 2007, 10:21

Hoe condor 16 op fm modulatie zetten?

#1 Bericht door Michel.nl »

hallo

ik heb even een vraag over het op fm zetten van de modulatie van de condor 16?
wie weet hoe of kan aanwijzen waar een beschrijving ervan staat?

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Hoe condor 16 op fm modulatie zetten?

#2 Bericht door Theo Postma »

Michel.nl schreef:hallo

ik heb even een vraag over het op fm zetten van de modulatie van de condor 16?
wie weet hoe of kan aanwijzen waar een beschrijving ervan staat?
Ik wist niet eens, dat een condor andere modulatie heeft, dan FM.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pe1hzg
Berichten: 909
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe condor 16 op fm modulatie zetten?

#3 Bericht door pe1hzg »

Michel.nl schreef:ik heb even een vraag over het op fm zetten van de modulatie van de condor 16? wie weet hoe of kan aanwijzen waar een beschrijving ervan staat?
Schakelen van pin 4 van de 4094 op de audio-print.

Als je eigen software gemaakt hebt, is dit voldoende, als je software van anderen gebruikt zul je aan de auteur van de software moeten vragen hoe dat moet (en op z'n minst moeten vertellen wat voor software je gebruikt;
het is onwaarschijnlijk dat je mijn code gebruikt want die zet de transceiver altijd in FM...).

Theo:
bij een aantal professionele netten is fasemodulatie, in plaats van frequentiemodulatie, gebruikelijk. Dit zorgt voor een audiokarakterestiek welke 6dB/octaaf omhoog loopt. De reden is historisch: die dingen waren vaak kristalgestuurd en een fasemodulator doet dit altijd, toen synthesizers in de markt kwamen is de gewoonte gebleven, bovendien kun je een iets betere S/N halen op deze manier (de ontvanger doet ook weer -6dB/octaaf down dus de ruis gaat op dezelfde manier omlaag).

Je herkent die verkeerd-omgetrokken transceivers op de band aan de veel te schelle modulatie (6dB/oct) en veel te donker audio bij ontvangst. Bij de KF161 is het omzetten een paar soldeerbruggen, bij de condor-16 gaat dit dus in software via de configuratie-codes waarmee ook de frequentie geprogrammeerd word en wat mensen met eigen software doen hangt van de code af..

Geert Jan

Michel.nl
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 jul 2007, 10:21

#4 Bericht door Michel.nl »

aha ok bedankt voor de uitleg,maar idd heeft de programeur de boel ook al op fm modulatie gebrandt.
alleen bleef ik met een modulatie zitten van andere mobilofoons,ik denk dat dat meer aan het raster vverhaal ligt dan.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Hoe condor 16 op fm modulatie zetten?

#5 Bericht door Theo Postma »

pe1hzg schreef:Theo:
bij een aantal professionele netten is fasemodulatie, in plaats van frequentiemodulatie, gebruikelijk. Dit zorgt voor een audiokarakterestiek welke 6dB/octaaf omhoog loopt. De reden is historisch: die dingen waren vaak kristalgestuurd en een fasemodulator doet dit altijd, toen synthesizers in de markt kwamen is de gewoonte gebleven, bovendien kun je een iets betere S/N halen op deze manier (de ontvanger doet ook weer -6dB/octaaf down dus de ruis gaat op dezelfde manier omlaag).

Geert Jan
Dank je wel Geert Jan voor je uitleg.
Mag ik deze ook zo interpreteren als pre-emfase?
Duidelijk is je uitleg over de S/N verhouding.

Groeten,

Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pe1hzg
Berichten: 909
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe condor 16 op fm modulatie zetten?

#6 Bericht door pe1hzg »

Theo Postma schreef: Mag ik deze ook zo interpreteren als pre-emfase?
Duidelijk is je uitleg over de S/N verhouding.
Het lijkt er een beetje op, maar pre-emphase is niet hetzelfde over het hele frequentiespectrum (een RC-netwerk heeft een 3dB punt, PM niet), en de reden-waarom is anders. Compensatie wordt overigens wel gewoon met RC netwerken gedaan, maar het spectrum van NBFM is beperkt dus dat is geen probleem.

Het is verwarrend, en ik hoop dat ik het zelf goed begrijp. Voor zover het repeaters betreft, probeer ik die dingen zo "recht" mogelijk te maken en dat valt nog niet mee..

Geert Jan

Plaats reactie