Wat zal ik eens gaan meten?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#16 Bericht door pc1mb »

Haha, okee, dus ik hoef me ook niet zo te schamen voor dat grote gat onderin 1 van mijn multimeters... :wink:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#17 Bericht door fred101 »

Daar hoort geen gat, een zekering hoort dat te voorkomen :wink:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#18 Bericht door pc1mb »

Niet in het 10A bereik, dat is vrijwel altijd ongezekerd. Echt, ik weet het heel zeker :oops:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#19 Bericht door pa5cal »

Bij de goedkope units wel, die van mij is echter afgezekerd. Een probleem bij zulks een grove kortsluiting, de zekering spat als een rotje uit elkaar :S

Eender hoe, we wijken af. Wat gaat de ts nou ook alweer meten?

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#20 Bericht door pc1mb »

Niets, hij gaat naar de bevriend soldeerboutamateur :wink:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#21 Bericht door fred101 »

Zoals Pascal zegt, bij goedkope meters is dat niet gezekerd, bij goede meters is dit wel degelijk gezekerd, en met speciale zekeringen die niet uit elkaar spatten ( van die grote zandgevulde) er zijn op youtube filmpjes te vinden van testen waarbij ze een aantal Kj door een meter jagen. Dat zijn geen over de top testen maar gewoon veiligheids testen. Bij een Fluke sprong de knop eraf door de druk, ik dacht een VDR en de zekering maar verder geen schade. Een goedkope meter spatte echt etterlijk uit elkaar. Die wil je dan niet vast hebben.

Maar je ziet ook multimeters zonder een enkele zekering, zonder gescheiden volt en stroom bussen, te dunne traces en te dicht bij elkaar, geen beveiliging tegen spikes ect.
Er zijn meters waarbij je bv de knop niet in spanning kan zetten als de stekers nog in de stroombussen zitten. Of waarbij de meter begint te piepen.

Niet helemaal offtopic denk ik, hij wilde tenslotte leren meten. Daarbij hoort ook het kennen van de gevaren en beperkingen van je apparaat.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#22 Bericht door pc1mb »

Zulke professionele meters zijn relatief zeldzaam en nauwelijks kosteneffectief: voor de prijs van zo eentje, kun je wel twintig gangbare meters opblazen :wink: Tenminste, dat was mijn afweging altijd. Ik heb er dus meerdere die ik op verschillende plekken bewaar en zonder zorgen uitleen. Soms ijk ik ze, maar eigenlijk mankeert zelfs daar nooit wat aan, zolang je niet de ALLER goedkoopste neemt.

Geheel volgens de wet van Murphy: m'n enige echt kapotte multimeter is helaas een 'echte' Fluke. Ondanks meerdere zekeringen; inderdaad ook een op het hoogste stroombereik.

De goedkope prullen daarentegen, laten zich altijd weer simpel herstellen. Die met dat grote smeltgat is m'n eerste... en nog altijd in actieve dienst :mrgreen: Goed, het 10A bereik is niet meer zo nauwkeurig na meermalen een stuk weerstandsdraad verdampt te hebben, maar met een kleine correctiefactor klopt alles weer :lol:

Profi spul is altijd mooi, maar wat ik hiermee wil zeggen: voor beginners is er weinig mis met goedkope 'onbeveiligde' meters ; de weerstandsdraad fungeert wel als zekering. Nu gaat ie daar wel stuk van, maar voor dat geld boeit dat niet zo, het is meteen een mooie reparatie oefening :wink:

PD5MSF
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 apr 2007, 15:48
Locatie: Noordwolde
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#23 Bericht door PD5MSF »

Precies, hier liggen ook[verspreidt door 3 werkhoeken] een stuk of 8 multimeters. Die standaard voltcraft meters van 9,95 euro.
En ook hier is de enige kapotte en onherstelbare een Fluke. Daar ben ik wel 3 weken misselijk van geweest. En uiteraard op een domme manier kapot gegaan.

Standaard hangt er 1 aan mijn regelbare voeding, die heeft een display voor de spanning, maar die is nooit te vertrouwen. Eens goedkoop aangeschaft toen ik nog misselijk was van die Fluke.
Rookworst zonder R is ookworst

Vaak mobiel te bereiken op de 2 en 70 repeaters van Meppel en heerenveen.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wat zal ik eens gaan meten?

#24 Bericht door fred101 »

Wat voor Fluke ? Ik heb al een aantal Flukes gerepareerd ( twee 8000, 8500, 8022, 845AB)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie