Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG2P
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2007, 14:03
Locatie: Almere

Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#1 Bericht door PG2P »

Hallo,

Vorige maand heb ik bij Dirksen examen gedaan voor de full licence en helaas met 16 fouten gezakt. Bij thuiskomst controleerde ik de vragen om te zien wat ik precies fout had gedaan en kwam daarbij ook vraag 50 tegen, die als volgt luidt:

Een amateur met N-registratie maakt op de repeater-uitgangsfrequentie 146,650 MHz een verbinding in CW met een radiozendamateur met een F-registratie in een naburige stad.

Dit is:
a. alleen toegestaan met minder dan 10 watt zendvermogen
b. in overeenstemming met het IARU bandplan
c. niet in overeenstemming met het IARU bandplan
d. niet toegestaan

Mijn antwoord luidde antwoord d, maar volgens het uitgereikte antwoordvel zou antwoord c juist zijn. Onder verwijzing naar het Nationaal Frequentie Plan, de gebruikersbepalingen amateur frequentiegebruik en het IARU bandplan voor regio 1 heb ik vervolgens bezwaar aangetekend tegen de uitslag.

Vanochtend ontving ik een brief van het Agentschap Telecom waarin uiteraard ook de bekende zinsnede was opgenomen dat "Artikel 4:8, onderdeel e van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat geen beroep kan worden ingesteld tegen een besluit inhoudende een beoordeling van het kennen of kunnen van een kandidaat of leerling die ter zake is geëxamineerd of op enigerlei andere wijze is getoetst [...]"

Maar de laatste alinea geeft hoop:
In uw e-mail bericht geeft u aan dat het goed gerekende antwoord op vraag 50 van het examen onjuist is. In plaats van C zou het goede antwoord D moeten zijn. Ik heb dit onderzocht en uw stelling blijkt juist te zijn. Ik zie hierin een reden om uw examenresultaat te herzien. U ontvangt daarover binnen drie weken nader bericht.

Hieruit blijkt dat het toch de moeite loont om, als je met 16 fouten zakt en er duidelijk een fout in het examen is geslopen, bezwaar aan te tekenen tegen de uitslag.

Omdat ik bij een negatieve uitslag niet tot het volgende examen van 7 maart wilde wachten heb ik afgelopen donderdag opnieuw examen gedaan en ben, onder voorbehoud, met 6 fouten geslaagd... Krijg je trouwens nog extra privileges als je 2x F haalt? Hi!

73!

Paul

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#2 Bericht door PA5COR »

Eerst maar gefeliciteerd met het behalen van je F met in ieder geval het 2e examen ;)

Fouten in de examens werden vroeger ook al gecorrigeerd door iedereen die vraag goed te rekenen.

Vreemd dat dit soort fouten nog steeds voorkomt trouwens...
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PG2P
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2007, 14:03
Locatie: Almere

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#3 Bericht door PG2P »

Dank je, ik ben er zelf ook heel blij mee...

Blijkbaar was het AT er zelf nog niet achter dat die fout in het examen was geslopen; de officiële uitslag was 34 vragen goed beantwoord en geen 35 :wink:

Het siert ze dat de fout wordt toegegeven en gecorrigeerd ; gelijk hebben is één, gelijk krijgen iets anders. Nu maar hopen dat de vraag in de vragenpool ook wordt aangepast zodat dit in elk geval met deze vraag niet meer kan voorkomen...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#4 Bericht door coolepascal »

Dat was vroeger bij de luchtvaart examens wel anders.
Daar bulkte het van de aantoonbare fouten maar daar was weinig tegen te beginnen.
Nu ja... boeid nu ook niet meer.

@Paul, art 4.8 is nog steed van toepassing.. jij maakt immers geen bezwaar tegen de beroordeling van je examen maar tegen het examen zelf. en meer specifiek tegen een van de vragen van het examen.
Dat valt niet onder het art 4.8 gestelde.
Nog steeds geld de zelfde manier van beoordelen, met hoogstwaarschijnlijk een andere uitslag tot gevolg.
Bezwaar tegen het beoordelen van de examenresultaten zouden bv kunnen zijn als je verwacht dat je met 20 fouten ook zou slagen. Daartegen kun je (als invidu) niet in beroep gaan.

Muggenzifterrij allemaal... dat soort onzin vragen zou ik ook fout maken.
Ik heb aleen verstand van het technische gedeelte maar waar Region 1 ligt en wat dat eigenlijk inhoud heb ik nooit geweten. al die Qcodes ken ik wel maar ik meen toch dat cw geen exameneis meer is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#5 Bericht door PA4JAN »

Paul gefeliciteerd
Was het laaste examen nu makkelijker omdat je daar maar 6 fouten in heb :D
Of heb je nog meer geleerd?? de maand er voor had je er 15 fout namelijk

Ik stel die vraag omdat ik verneem dat het examen van December te moeilijk zou geweest zijn ??
Op jou af gaande is het een makkie geweest voor jou

Het is anders toch een groot verschil in de vragen geweest
Bij jou zit dat verschil met 9 stuks dat is erg veel

PG2P
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2007, 14:03
Locatie: Almere

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#6 Bericht door PG2P »

Dank je.

Voor het laatste examen heb ik me een stuk beter voorbereid; ik kan niet echt zeggen dat het examen veel moeilijker was. Feit is dat je iedere vraag een aantal keren moet doorlezen voordat je antwoord geeft en niet af kunt gaan op vragen uit vorige examens.

Een voorbeeld is hoe je bij een CW zender chirp kunt voorkomen; bij vorige examens was het juiste antwoord dat je de voedingsspanning van de oscillator beter moet stabiliseren. En in dit examen was het juiste antwoord de oscillator continue laten oscilleren (en dus sleutelen in de eindtrap).

Of het dan een moeilijker examen is? Nee, dat denk ik niet. Je moet alleen even wat beter nadenken, maar het was zeker wel te doen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#7 Bericht door coolepascal »

Met dergelijke oplossingen voorkom je tjoepen.... wat met chirpen (in deze) bedoeld word is mij onduidelijk.
Genoemde maatregelen zijn zeker van invloed, maar een zender kan ook tjoepen als gevolg van fase verschuiving tijdens het sluitelen... dus zelfs als de oscilator niet verschuift.
Het is altijd idd wel handig als je de stof echt begrijpt, en niet de vragen op herkenning aankruist.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PG2P
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2007, 14:03
Locatie: Almere

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#8 Bericht door PG2P »

En voor de volledigheid: vanochtend (bijna twee maanden na mijn eerste examen) de volgende brief van het AT ontvangen.

"Per brief heb ik Dirksen Opleidingen BV geinformeerd dat vraag 50 van het door U afgelegde examen op de juiste wijze is beantwoord. Tevens heb ik Dirksen verzocht U schriftelijk te informeren over het behaalde resultaat. De vraag is inmiddels verwijderd uit onze database.

Met het herzien van het door U behaalde resultaat bent U geslaagd voor het examen Radiozendamateur F. Binnenkort wordt het examenresultaat ingevoerd in ons systeem. Vanaf dat moment kan U een F-registratie aanvragen.

Voor de ontstane situatie bied ik U mijn verontschuldiging aan."

Kortom het is nu officieel dat ik 2 maal geslaagd ben voor F 8)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#9 Bericht door PE7EB »

Dubbel gefeliciteerd dan :mrgreen: :mrgreen:

Maar dit is wel iets om goed te onthouden, het kan dus wel :!:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#10 Bericht door PE1LGW »

Ten eerste van harte met het examen.

Dit is de eerste keer dat er met een bezwaar schrift een examen wordt herzien en als nog wordt goed gekeurd.
Ken twee gevallen waar ook een vraag duidelijk goed was maar was afgekeurd door AT.

In beide gevallen bezwaar aan getekend, geen positief respons gehad.
Onder noemer van Artikel 4:8.
Helaas zitten er al jaren fouten de de examens, omdat het al jaren geen mensen werk meer is de door de computer de vragen worden geselecteerd uit een data base.

Zo komt het dus voor dat er bijna de zelfde vragen voor komen met de antwoorden in een andere volgorde, lekker handig.

In mijn eigen examen voor N (toen nog voor D ) 1980 zijn er ook fout in het examen geslopen.
Had toen het geluk dat ik de vraag fout had maar toch was goed gekeurd.
Natuurlijk bezwaar gemaakt :lol:

Tot op heden was en geen herzienning mogelijk.

Nu is de vraag ook een instinker, gezien de frequentie 146,650

a. alleen toegestaan met minder dan 10 watt zendvermogen
b. in overeenstemming met het IARU bandplan
c. niet in overeenstemming met het IARU bandplan
d. niet toegestaan ( om de reden die onder antwoordt c staat )


PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#11 Bericht door PE1LGW »

sorry dubbel is niet nodig
Laatst gewijzigd door PE1LGW op 09 jan 2012, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#12 Bericht door PE7EB »

Wat maak je het moeilijk, het is gewoon: d. niet toegestaan, aangezien 146,650 MHZ, niet vermeld is in bijlage 10 van de Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008.
Als er geen typo gemaakt was en er 145,650 zou hebben gestaan, zou idd. c. niet in overeenstemming met het IARU bandplan, het juiste antwoord zijn geweest.
Bijlage 10, vermeld namelijk geen mode restricties tussen 144 en 146MHz, het bandplan is een "gentleman's agreement" zonder wettelijke basis. Ergo het mag wel., maar is niet netjes
NKKDWD ('n kind kan de was doen) :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Fout in examen, bezwaar toch mogelijk

#13 Bericht door PA4JAN »

Er zijn wel meer bezwaren toegekend door het AT
Voor mij is dat oude koek
Die jongens gaan echt niet dwars liggen

Plaats reactie