SOTA

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

SOTA

#1 Bericht door pe5t »

Leuk verhaal van Hans, PA1HR, in Electron.
Herinnerde me aan mijn eigen SOTA activiteiten, alweer 20 jaar geleden naar de top van de Mont Blanc met een paar Fransen.
Als redelijk ervaren klimmer mocht ik een paar Fransen op touw nemen. Een ervan moest wegens acute hoogteziekte met een heli van de top geplukt worden...
Hierbij een paar foto's.
30 kg in de rugzak, inclusief touw
30 kg in de rugzak, inclusief touw
Bijlagen
4810m, Met geitewollen handschoenen, PE5T
4810m, Met geitewollen handschoenen, PE5T
PE5T, voorop met antenne in de rugzak
PE5T, voorop met antenne in de rugzak

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: SOTA

#2 Bericht door PD4M »

Dat was sinds tijden weer eens een leuk artikel in de Elektron. Sota heeft al een tijdje mijn belangstelling. Ik wacht eerst eens de eerste bevindingen rond de KX3 van Elecraft af voordat ik mogelijk 'terugval' op een al lang bestaande 817ND. Voor ons Novices zijn er in Europa ook voldoende mogelijkheden een top op te lopen en te zenden. Niet in Frankrijk en Engeland maar wel in D, O en CH.

Was het vroeger ook al file lopen naar de top van de Mont Blanc?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SOTA

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Maarten, in Nederland zijn er ook SOTA mogelijkheden. Misschien iets om mee te starten.

Op dit forum vind je een verslagje van mij.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... hilit=sota
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: SOTA

#4 Bericht door PA3EYC »

Een beginnende SOTA activator hoeft inderdaad echt niet ver van huis.
In Nederland is het al mogelijk en in het Duitse Sauerland, slechts op 3 uur rijden van Utrecht, zijn SOTA mogelijkheden te over. Daarbij hoef je niet over extreme klimcapaciteiten te beschikken. De meeste bergen in Sauerland zijn gewoon wandelend en zelfs met een ATB (of mountainbike) te doen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#5 Bericht door PA9CW »

een heel erg leuk artikel in het Electron. Zeker omdat ik zelf de laatste maanden op 30 meter veel SOTA stations gewerkt heb. Ik zit nu op bijna 400 punten. In het weekend is het bijna altijd raak op 10.118 of 10.120. Meestal een stuk of 4, 5 of meerdere stations per dag,
Op SOTAWATCH kan je zien of er activiteit is.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#6 Bericht door PA9CW »

Het is weer lekker weer, dus de SOTA hams zijn weer druk bezig. Ook dit weekend weer een heleboel SOTA stations gewerkt. Ik zit nu op bijna 600 punten.

Eind april wil ik zelf in Duitsland een SOTA activeren. De spullen zijn klaar. Een 30 meter Hy End Fed antenne, 10 meter fiberglas mast, touwen om te tuien, TENTEC 40/30 trx, 12 V accupack en palm mini paddle.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SOTA

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik wil er ook nog wel eens wat mee gaan doen. Ik heb één SOTA-activatie gedaan, en die was helemaal
tégen de regels... :oops:

Ik stond met mijn campertje bovenop de Mont Ventoux en zat lekker in de auto "CQ Sota" te roepen.
Maar zó was dat niet de bedoeling, begreep ik later. Op eigen kracht het laatste stuk naar de top, en
portable werken, niet vanuit de auto!
Met excuses... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#8 Bericht door PA9CW »

Ik heb even gekeken, maar je staat er niet bij als activator van de Mont Ventoux. Dus je hebt niemand "gedupeerd"......
De truc is, als ACTIVATOR geef je je log op via de site. Als dan de CHASER ook zijn log opgeeft, wordt er via de SOTA site gecontroleerd of beide logs kloppen. Als deze kloppen, krijg je een sterretje achter je log. Op die manier weet je dat de verbinding klopt.

Dit zijn de regels voor ACTIVATORS:

For your expedition to be valid, you have to keep to some simple rules, as follows:
• You must use legitimate access routes and obtain landowners’ permission if necessary.
• Operation from vehicles is not permitted and the method of final access to the Summit must be “person powered”, e.g. hiking, mountain biking.
• You must operate from a portable power source (e.g. batteries, solar cells). Fossil fuel based generators are not allowed. All equipment must be carried by you to the summit.
• At least four QSOs must be made for you to claim your activator points. You should exchange callsigns, reports and the SOTA reference number (see ARM). QSOs through a repeater do not count. QSOs with others on the same summit do not count.
• Activator points can only be claimed by the holder of the callsign used on the summit. You need to send in your log to claim your points.
• You can only claim each summit once in each calendar year.
Bijlagen
sota.jpg
Laatst gewijzigd door PA9CW op 12 mei 2012, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: SOTA

#9 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef:Ik wil er ook nog wel eens wat mee gaan doen. Ik heb één SOTA-activatie gedaan, en die was helemaal
tégen de regels... :oops:

Ik stond met mijn campertje bovenop de Mont Ventoux en zat lekker in de auto "CQ Sota" te roepen.
Maar zó was dat niet de bedoeling, begreep ik later. Op eigen kracht het laatste stuk naar de top, en
portable werken, niet vanuit de auto!
Met excuses... :oops:
In 2010 heb ik hetzelfde geflikt. Wist toen nog niets van SOTA dus heb die kreet niet gebruikt.
Wel een aantal mooie verbindingen gemaakt op 20m met de IC7000 en een Hustler mobiel antenne. Ik heb daar een QSL kaart voor in elkaar geflanst en verstuurd via GlobalQSL.
mont ventoux.jpeg
Kan iemand mij uitleggen hoe SOTA werkt?
Ik kom regelmatig in Sauerland waar diverse summits zijn. Die zijn eenvoudig per mountainbike te bereiken. Kan ik die zomaar activeren of moet ik me vooraf melden als ik een summit activeer? Ik heb ingezet op een KX3 en kan die mooi in Sauerland gebruiken.
Ik heb me al geregistreerd bij http://www.sota.org.uk/ ik heb zelfs al 2!! punten als chaser.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#10 Bericht door PA9CW »

Een tijdje terug waren we in Duitsland. Daar heb ik drie SOTA's geactiveerd. Hieronder een link voor de filmpjes.
Het is echt een hele belevenis. Je hebt geen storing en de signalen zijn echt heel hard. Alleen op de Hochkelberg stond op 50 meter een zendmast. Die gaf af en toe wat vreemde signalen.
Maar verder is het een erg leuke activiteit.

http://youtu.be/g-T4Y9yZSr0
http://www.youtube.com/watch?v=BxeWNVEpBF8
http://www.youtube.com/watch?v=0a4ZlRxIZ1w
Laatst gewijzigd door PA9CW op 13 mei 2012, 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Theo

Re: SOTA

#11 Bericht door Theo »

Deze video is privé.
Het spijt ons.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#12 Bericht door PA9CW »

Theo,

het is aangepast. Vinkje uitgezet en is nu openbaar.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Theo

Re: SOTA

#13 Bericht door Theo »

Heel mooi gemaakt zeg!
Ik kreeg er geen geluid uit, wat ik ook instelde.
Klopt dat?

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#14 Bericht door PA9CW »

Theo schreef:Heel mooi gemaakt zeg!
Ik kreeg er geen geluid uit, wat ik ook instelde.
Klopt dat?
ja, dat klopt er zit geen geluid bij. Misschien ooit eens een morse deuntje eronder zetten.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SOTA

#15 Bericht door PA9CW »

PA3EYC schreef: Kan iemand mij uitleggen hoe SOTA werkt?
Ik kom regelmatig in Sauerland waar diverse summits zijn. Die zijn eenvoudig per mountainbike te bereiken. Kan ik die zomaar activeren of moet ik me vooraf melden als ik een summit activeer? Ik heb ingezet op een KX3 en kan die mooi in Sauerland gebruiken.
Ik heb me al geregistreerd bij http://www.sota.org.uk/ ik heb zelfs al 2!! punten als chaser.
Maarten,

Het is allemaal niet zo moeilijk. Je zoekt een summit uit, loopt naar boven ( niet met de auto ) en als je station opgebouwd en klaar is kan je met een smartphone een spot op SOTAWATCH zetten. Het kan ook met een SMS. Het hoeft natuurlijk niet, maar het is wel handig dat ze zien dat je er bent.
Vervolgens ben je verzekerd van een kleine pile-up. Als je alles gelogd hebt en weer thuis bent, is het wel de bedoeling om deze log op te geven bij de SOTA. Je kan simpel via internet de QSO's opgeven. Zodoende "dupeer" je niet de chasers. Je krijgt als ACTIVATOR punten en ook als CHASER.
Check wel of de summit nog geldig is. Ik heb een aantal summits in Duitsland gezien waar bij staat This is no longer a valid summit after 31/12/2008.

SUC6 met het activeren. Ik weet zeker dat als je het een paar keer gedaan hebt, je eraan verslaafd raakt. Als ik nu vanaf huis een SOTA-station werk, weet ik hoe lastig het kan zijn voor een activator.

Dit weekend weer een hoop stations gewerkt. Bij elkaar 40 punten. Ik zit nu net boven de 700 punten.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie