Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#1 Bericht door Thijzer »

Aangezien ik op HF wel zo'n beetje alles gezien en gehoord heb, wil ik me eens gaan richten op VHF en UHF en dan met name het satellietgebeuren. Ik hou namelijk wel van bouwprojecten en dat is in dat segment wat minder grofstoffelijk dan een beam voor HF. Bovendien kan mijn (v)echtgenote daar beter tegen, evenals de buurt (zie mijn topic elders over klikkende buurtgenoten).

Welnu, ik wil eens gaan starten met luisteren. Dat moet je naar mijn mening altijd als eerste doen om kennis te krijgen van hetgeen je wilt gaan doen, zo doe je de eerste ervaring op. Ik heb een FT-897 voor VHF en UHF, dat is ook het enige. Een antenne heb ik nog niet, vandaar mijn bijdrage. Is mijn 897 voldoende? Ik weet het niet.

Ik zoek een antenne die ik op zowel VHF als UHF kan gebruiken en die ook wat gain heeft en die ik zelf kan bouwen. Er bestaan dualband yagi's en log-per antennes. Wat zou ik het verstandigst kunnen bouwen, gelet op de aspecten gain, afstelling, prijs, effectiviteit?

Ik heb nog geen rotor en ik ga beginnen met de hand te richten en hiervoor een handbediende az/el rotor te maken met schaalverdeling. Er zijn ontelbaar sites om overkomsten te vinden en zelfs apps voor op de telefoon (tablet is met te duur).

Als ik zo'n antenne heb, ben ik er dan om eens te beginnen met luisteren? Ik wil me daarna bekwamen in het computergestuurd/begeleid maken van een QSO maar dat is stap 2.

Alle hulp is welkom!

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#2 Bericht door pa5cal »

Als je al meteen voor gericht gaat... Een klaverbladje of turnstile werkt al voor sat's. Met een gericht kanon kan ik de loop yagi wel aanraden http://www.het-bar.net/pa5rwe/nld_index.htm

-P

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#3 Bericht door Thijzer »

Hoi Pascal,

Die twee had ik nog niet aan gedacht, ook betrekkelijk goed te maken. Die loop-yagi is nog iets té denk ik...

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#4 Bericht door pa5cal »

haha :) mja, ze staan ook nog op mijn immer te grote verlanglijstje daar niet van :P Men dacht ooit over productie van die dingen, wie weet...

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#5 Bericht door coolepascal »

Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#6 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Thijzer,

Ik werk al jarenlang intensief over alle amateursats en heb in het begin (wegens gebrek aan een rotor etc.) zo'n beetje alle omnidirectional antennes zoals turnstiles, eggbeaters, kruisdipolen, halo's etc. gemaakt en uitgetest. Allemaal tegenvallers.
Persoonlijk vind ik de yagi (of een afgeleide daarvan) nog steeds de beste voor sat-communicatie en uiteraard op een rotor of rotoren.
Omnidirectional sat antennes zijn leuk voor eens te luisteren maar verwacht niet dat je alle sats (goed) kunt horen, laat staan dat je er over heen kunt werken.
Ik denk dat onderstaande URL jouw heel veel nuttige info kan geven en ook over de juiste antennes.

"Work the FM Hamsats": http://web.me.com/clintbradford/Work-Sat/Home.html

Info voor de actief zijnde sats:
http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/status.php
http://oscar.dcarr.org/

En kijk ook eens op een mede satellietgebruiker Jan, PE0SAT http://www.ham.vgnet.nl/?Satellite:Amateur_Radio

73 de Hans

N.B.:
En wil je snel een sat horen, download dan het trackingsprogramma Orbitron en/of Satscape (beide Free) en kijk eens wanneer VO-52 overkomt. Deze heeft een lineare transponder met als download 145.9250 - 145.8750 MHz in USB.
Dit is een low orbit sat en is vaak goed te ontvangen op een 2mb GP afhankelijk van zijn overkomst.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#7 Bericht door PE0SAT »

Hans heeft al het Sat gras al voor mijn voeten weggemaaid. Ik heb een groot aantal antennes gebruikt en een deel
daar van ligt nu in de schuur te wachten op een nieuwe eigenaar (als je interesse hebt stuur me een PB). Uiteindelijk
ben ik de Maspro gaan gebruiken en dat is echt een aanrader. Voldoende gain en schakelbaar RHCP/LHCP en dat maakt
echt veel uit.

Een aantal sats die goed te horen zijn:

- AO-27 FM Repeater.
- AO-51 FM Repater LHCP downlink, anders moeilijk te horen als je geen beam hebt.
- SO-50 FM Repeater, gebruikt CTCSS en de tonen komen erg nauw. Met HRD is het me nooit gelukt een verbinding te
maken. Met SatPC32 wel. Je hebt twee tonen nodig om deze te werken. Een voor het activeren en de ander om te
zenden via de uplink.
- RS-30 meestal CW Telemetry beaon.
- VO-52 linear transponder.

Verder zijn er een groot aantal cubesats die allemaal telemetry uitzenden die met software te decoderen zijn. DO-64,
of te wel Delfi-C3 is daar een mooi voorbeeld van, dit is een Cubesat van de TU-Delft.


73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#8 Bericht door PE2AAB »

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#9 Bericht door Thijzer »

Dank voor jullie bijdragen! Ik ga het eens allemaal uitpluizen en zien waar ik voor kies. Zeer nuttige info want door de vele bomen kan ik het bos niet zien, er wordt veel over geschreven en je kunt moeilijk het kaf van het koren scheiden.

Als ik vragen heb, meld ik me weer en tips blijven welkom!

Thijs

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#10 Bericht door PE1PQX »

Je kunt ook relatief 'eenvoudig' beginnen met 1k2 packet via ISS.
Kijk daarvoor even op http://www.issfanclub.com of google op ARISS.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#11 Bericht door Thijzer »

1k2 packet op 2m heb ik nog wel, dat is natuurlijk ook een leuke optie.

Ik ga eens bestuderen of ik mijn automatische telescoop ook kan programmeren voor een dergelijke satelliet om te volgen. Hij kan namelijk satellieten volgen die in zijn geheugen staan, evenals sterren en planeten, die blijven dan in het midden van het beeld staan. Als ik dan een redelijk lichte antenne op de scoop monteer, zit ik altijd goed.

Leuk voor de winteravonden om te knutselen!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#12 Bericht door PE1PQX »

Ik heb geen SAT of EME opstelling hier, maar heb via ISS 'gewoon' met mijn Diamond X200n gewerkt, en ook kort (ergens augustus vorig jaar) een QSO gehad met NA1SS, Doug Wheelock (CDR expeditie op dat moment)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#13 Bericht door Thijzer »

Als ik een richtantenne ga maken, gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een logper omdat ik die in de toekomst ook voor andere zaken gemakkelijk kan gebruiken. Is dat wel een slimme zet?

Onderstaand ontwerp wil ik omrekenen in cm's:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#14 Bericht door PE0SAT »

Dag Thijzer,

Of dit een slimme zet is?

Wat wil je bereiken?

Als je een groot freq gebied wilt kunnen gebruiken met een kleine compacte antenne, dan is dit een goede keuze!

Ik zoek zelf al een tijdje een log per die ook het luchtvaartstuk beslaat (burger en mil)

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Welke antenne om te starten met satellieten te werken?

#15 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Jan,

Heb je hier wat aan?

http://www.fortunecity.com/skyscraper/j ... gCalc.html

73 Hans

Plaats reactie