Yaesu 897D

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#16 Bericht door pe5jw »

DM780:

Aim is to support PSK, Oliva/MFSK, RTTY and CW by September 2007. New multi-mode digital software, the successor to PSK31 Deluxe.

Dus niet voor rig control als ik dit zo lees.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: suggestie

#17 Bericht door Theo Postma »

PA7DNY schreef: Ook een interessante optie.
In wat opzicht is hij anders dan de ts480? afgezien van de 6m band?
De ingangs trappen, de TS 480 is een zeer robuste ontvanger.
Zelf met mijn dijk van een antenne, en een ingeschakelde preamp, geen centje pijn op veertig meter.
Middengolf is helemaal een genot, dan heb je sávonds sterke signalen op de antenne staan.
De ontvanger trekt zich er geen biet van aan, (h)eerlijk rustige fijne ontvanger.

Mijn broer heeft de TS570D, en beide doen eigelijk niet voor elkaar onder.
Enkel op de lange en middengolf heb ik duidelijk verschillen gehoord.
Maar als je hier niets te zoeken hebt, beide opties open houden.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#18 Bericht door PA7DNY »

Nee, voorlopig heb ik nog niks op die frequenties te zoeken.
Er moeten ook nog overblijven voor de toekomst Hi.
Maar als ik het goed begrepen heb geeft een verticale antenne wat meer storing dan een horizontale.
En omdat vanwege ruimte gebrek zal het toch wel een verticale antenne worden.
Dan zou ik dus beter af zijn met een kenwood 480 of 570?
PA7DNY

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#19 Bericht door pe1hzg »

PA7DNY schreef:Over lange draad antennes hoef ik mij geen zorgen te maken, daar heb ik toch geen ruimte voor.
Ik licht deze opmerking er even uit: het maakt weinig uit hoeveel knoppen je pinbalmachine heeft, zonder *goede* antenne wordt 't niks, of je nu een goede of een minder goed apparaat hebt.

Zeker op de lage banden moet je een compacte vertical (zoals genoemd in de thread) gewoon vergeten. Of je nu een goedkope transceiver hebt of eentje die zoveel kost als een compacte auto, zonder antenne kun je 't compleet vergeten.

Bedenk ook dat je een *aarde* nodig hebt. Als je een symetrische dipool hebt, zit dat goed; met een willekeurig stukkie draad zal, zonder dat je
de kant van je transceiver aardt, het lichtnet onderdeel zijn van je ontvanger en zul je 59+ rapporten uit kunnen delen aan alle lichtnetapparaten in de buurt, en bovendien vurige ontvangstrapporten uit de buurt mogen ontvangen.
Hercules tilde de wereld, maar ten opzichte van welke referentie?

Pas als je een *echt* goede antenne hebt zullen ontvangers verschillen gaan maken maar zover ben je zeker niet.

Probeer maar eens iets te lenen om te kijken hoe dat gaat voordat je aan de aankoop gaat. Bedenk ook dat je bij ontvangst nog wel eens iets mag smokkelen, maar bij zenden zeker niet; heeft een typisch SSB QSO een S/N van zo'n 10 dB, als je "maar 10 dB" verliest met je compromis-stickie, dan hoort de tegenpartij dus helemaal niks.

Als je voor een FT897 gaat, geen FC-30 kopen maar een LDG AT897 (is ook niet ideaal maar scheelt een jas). Een mod om bij het tunen automtisch het vermogen te reduceren heb ik een poos geleden bij yahoo gepost.

Ook HRD kan een slechte antenne niet compenseren.

Geert Jan

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#20 Bericht door pe5jw »

ooo die mod is intressant kan je die hier ook posten

Ik zit altijd met dat terug schaken van het vermogen om te tunen.

edit gevonden >
The ACC plug in the back has two functions:
1. One pin ("TXREQ" on schematics) causes the transceiver to generate
a carrier, irrespective of the mode the transceiver is in.
This is a great way to generate RF for a tuner
(you don't need to change modes, etc).
2. One pin ("E-ALC") is the external ALC, and, sure enough, putting
-4 volts on the pin reduces RF from 100 watts to 10 watts.
<
Laatst gewijzigd door pe5jw op 21 apr 2007, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#21 Bericht door PA7DNY »

pe1hzg schreef: Zeker op de lage banden moet je een compacte vertical (zoals genoemd in de thread) gewoon vergeten. Of je nu een goedkope transceiver hebt of eentje die zoveel kost als een compacte auto, zonder antenne kun je 't compleet vergeten.

Pas als je een *echt* goede antenne hebt zullen ontvangers verschillen gaan maken maar zover ben je zeker niet.

Als je voor een FT897 gaat, geen FC-30 kopen maar een LDG AT897 (is ook niet ideaal maar scheelt een jas).

Ook HRD kan een slechte antenne niet compenseren.

Geert Jan
Ja, dat is me goed bij gebleven na 30 jaar, de antenne maakt 90% uit van de installatie.
Maar ik kan net als zoveel anderen geen 80m draad spannen, dus zal ik een compromie moeten sluiten.
Op zijn gunstigst een inverted v van 2 x 10m voor de 40m band.
Ook dan hang ik met de lage banden.
Maar dit staat even los van de set.
PA7DNY

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#22 Bericht door pe1hzg »

pe5jw schreef:ooo die mod is intressant kan je die hier ook posten
Ik zit altijd met dat terug schaken van het vermogen om te tunen.
Check de 'files' sectie en zoek op 'PE1HZG high SWR protection'.
De mod zorgt ervoor dat de transceiver bij zenden via de ACC plug aan de achterkant, gefopt wordt dat 'ie op de ingebouwde battarijen loopt, en de processor laat tijdens tunen keurig het battarijsymbooltje zien en schakelt braaf terug naar de 20W max die bij battarijbedrijf hoort.
Als AUX afvalt, schakelt de zaak weer netjes terug naar vol vermogen.

Foto's oversleuren is even lastig want ik zit in Nigeria en heb beperkte bandbreedte beschikbaar (VSAT link) dus kijk even bij yahoo.

73,

Geert Jan PE1HZG
(op dit moment weer op generator power zo te zien)

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#23 Bericht door pe5jw »

Geert Jan,

dank je :)

Had in middels de discussie op yahoo ook al gevonden :(
Ik ga die file bekijken.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#24 Bericht door PA7DNY »

pe1hzg schreef: Als je voor een FT897 gaat, geen FC-30 kopen maar een LDG AT897 (is ook niet ideaal maar scheelt een jas). Een mod om bij het tunen automtisch het vermogen te reduceren heb ik een poos geleden bij yahoo gepost.


Geert Jan
Dat de LDG AT-897 beter is dan de FC-30 was ik al achter.
Maar ik zie een LDG AT-100PRO ook wel zitten ivm zijn dubbele antenne aansluiting.
De LDG AT-897 is specifiek voor de yaesu gemaakt, maar wat is er zo specifiek aan?
Wat heeft hij wat de LDG AT-100PRO niet heeft?
PA7DNY

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2558
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#25 Bericht door PA5COR »

De MFJ 993-B welke ik bij de FT 847 of de FT 100 gebruik werkt automatisch, 300 watt en bevaltme prima, kan met kabel ook aan de yaesu's gekoppeld worden, maar zelf ook de frequentie meten en afstemmen.

Had de FC 20, maar de MFJ heeft ook een symetrische uitgang.

Moet zeggen dat tegen mijn ervaringen in met MFJ deze wel doet wat je leest op de site en zelfs meer.

73,
Cor

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#26 Bericht door pe5jw »

De AT-897 heeft ten opzichte van de fc-30 standaard een groter aanpassings bereik.

Wat er zo specifiek aan is volgens mij alleen dat hij aan de zijkant van een 897 gemonteerd kan worden.
(voeding gaat via cat aansluiting maar je krijgt er ook een ander snoertje bij)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#27 Bericht door PA7DNY »

pe1hzg schreef:
Als je voor een FT897 gaat, geen FC-30 kopen maar een LDG AT897 (is ook niet ideaal maar scheelt een jas).
Geert Jan
De ts-480 en 570 hebben een ingebouwde tuner, maar het bereik daarvan is ook niet echt groot.
Heb je bij deze sets ook nog een extra tuner nodig?
PA7DNY

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#28 Bericht door pe1hzg »

PA7DNY schreef:De ts-480 en 570 hebben een ingebouwde tuner, maar het bereik daarvan is ook niet echt groot.
Heb je bij deze sets ook nog een extra tuner nodig?
All dit soort apparaten is gemaakt om als antenne iets te krijgen wat toch plusminus 50 ohm oplevert. De tuner is voornamelijk bedoeld als je dat "bijna" hebt gehaald, om de zaak af te trimmen.

Als je zodanig grote afwijkingen hebt dat je het met zo'n ingebouwde tuner ook niet redt, dan zou ik allereerst proberen om de antenne zelf te verbeteren; een full-size dipool geeft de goede impedantie af en daar hoef je dus niets meer aan te doen (if it ain't broke, don't fix it).

Als dat niet kan, kijk dan ook eens naar tuners die je op het voedingspunt aanbrengt, zoals bijvoorbeeld SGC. Daarmee is de zaak netjes 50 ohm tot aan het voedingspunt. De website geeft veel info.

Maar hou er rekening met dat, als de boel niet netjes symetrisch is, alle koper *blijft stralen* en dat je RFI blijft houden.

Geert Jan

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#29 Bericht door vk2gwk »

@PA7DNY
Op zijn gunstigst een inverted v van 2 x 10m voor de 40m band.
Mits je zo'n antenne een beetje op hoogte kunt brengen (10M minimaal) en goed verliesvrij aanstuurt (met open lijn vanuit een symetrische aanpassing unit) kun je best heel wat DX werken.

Ik heb regelmatig contact met stations in Nederland met zo'n soort antenne. Ook nu de zon wat minder vriendelijk is....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#30 Bericht door PA7DNY »

vk2gwk schreef:@PA7DNY
Mits je zo'n antenne een beetje op hoogte kunt brengen (10M minimaal) en goed verliesvrij aanstuurt (met open lijn vanuit een symetrische aanpassing unit) kun je best heel wat DX werken.

Ik heb regelmatig contact met stations in Nederland met zo'n soort antenne. Ook nu de zon wat minder vriendelijk is....
Als de gemeente een beetje mee wil werken dan lukt ruim 13 meter ook wel.
Dan zou ik een 80/40m draad antenne ook kunnen spannen.
Maar de hoek van de v haalt dan maar krapaan 90 graden
PA7DNY

Plaats reactie