7 januari 2006: Kids day

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Kids Day 2007 in Nederland; persoonlijke ervaringen.

#31 Bericht door PE1PUP »

Een van mijn goede voornemens voor 2007 was bescheiden bij te dragen aan Kids Day in Nederland. Zelf heb ik helaas geen kinderen. In mijn directe omgeving wonen er ook niet veel. (ook niet veel volwassenen trouwens...;-) Dus heb ik de kinderen van mijn schoonfamilie geleend. Ik ben met ze naar Woerden gegaan. Afdeling Woerden heeft namelijk (net als de afdeling 's-Hertogenbosch trouwens) vooraf aan Kids Day aan effectieve marketing gedaan. Op de Woerdense afdelingswebsite en op de Veron website stond een programma te lezen, met de uitnodiging met kids langs te komen.

Bij aankomst bleek een zaaltje ingericht met de nodige HAM apparatuur. En buiten een soort lift-installatie met meerdere antennes. Men had apparatuur om op HF uit te komen, alsmede op 2 meter, 70 centimeter en meer. Er stonden verschillende morse-paddles opgesteld en ook microfoons voor de echte beginners. Daarnaast verschillende PCs waarmee digitale modes werden bedreven, en ook logging van de verbindingen werd uitgevoerd. Er lag een boekwerk met vele QSL-kaarten alsmede een stapel nieuwe PI4WNO kaarten voor de kids om mee te nemen. En natuurlijk hing de wereldkaart aan de muur en lag het vademecum ter inzage. Er stond zelfs een wereldbol opgesteld. Kortom, een zeer complete en goed gemixte opstelling.

De tijd dat ik binnen ben geweest liepen er steeds kids binnen en buiten. Er werd ook continue op de banden gewerkt, veelal door of samen met de kids. Gemiddeld schat ik dat er toch altijd tussen de 8 en 12 kids aanwezig waren (plus een paar begeleiders). Dus de interesse was goed te noemen. Ik meende ook te horen dat men lokaal in Woerden meer publiciteit heeft gemaakt, dus dat verklaarde ook de opkomst. Er werden ter plekke professioneel ogende foto's van de activiteiten gemaakt. Ik vermoed door een lokale persfotograaf. Ik hoop dat we deze foto's binnenkort op de Veron site mogen bewonderen.

De WNO begeleiders wisten de kids voorzichtig hun eerste verbinding te laten maken. Een tafelmicrofoon, en voetbediening van de zender door de begeleider, zodat het slachtoffertje zich volledig op wat nu toch weer te zeggen kon richten. Directe verbindingen en ook over repeaters. Tot mijn aangename verrassing bleken er "aan de andere kant" altijd weer bereidwilligen te zijn om een dergelijk vaak moeizame verbinding mogelijk te maken. Niet alle kids waren gelukkig met een microfoon onder de neus. Velen sloegen eerst volledig dicht, maar na wat voorzeggen wisten ze toch echt de eerste verbinding te maken. Fantastisch om die eerste stappen weer te mogen zien.

Een van de kids van rond de 8 jaar kreeg een korte morse en paddle uitleg, waarna zijn WNO begeleider zich even met iets anders moest bezig houden. Het gevolg was dat dit jochie langzaam het vademecum naar zich toe trok, en bovenaan het morse alfabet voorzichtig de paddle begon te bedienen. En ja hoor, na een paar letters zag je dat het aansloeg. De vonk was overgesprongen. Wanneer zou hij zijn call krijgen...

Een een ander jongetje (ook 8 jaar?) heeft een tijd aandachtig naar het maken en loggen van digitale verbindingen in een Europese contest zitten kijken. Uiteraard met de nodige uitleg van een WNO begeleider erbij. Hij is daarna direct naar de opgestelde wereldbol gelopen om te checken waar al die landen nu ook al weer lagen. Hij bleek op school midden in de topologie-lessen te zitten, dus dat sloeg aan. Hij bleek trouwens erg geintresseerd in het koppelen van computers aan zenders. Ook een toekomstig amateur?

Op de weg naar huis in de auto hebben de kids nog wat met de portofoon gespeeld, en daarna alle ervaringen aan de ouders overbrengen. Hier bleek die PI4WNO kaart weer van pas te komen, want veel van de begeleiders (alle?) waren op de foto's op de kaart terug te vinden. Dus ging het van "die man heb ik gezien, en die..."....

Samenvattend kan ik zeggen dat ik de Kids Day als geslaagd heb ervaren. Een goede eerste keer. Uiteraard zijn er voor de komende Kids Day wel verbeteringen te verzinnen, maar ik mag toch zeggen dat men in Woerden een goede aftrap heeft gegeven. Voor komende Kids Days zouden we op voorhand wellicht wat kant-en-klaar marketing materiaal kunnen gebruiken. Een poster o.i.d. om in de supermarkt op te prikken bijvoorbeeld. Misschien wat gerichtte marketing richting het jeugdjournaal en dagbladen of zo (of was dat er al?) Wat wellicht ook handig zou zijn is wat hulp materiaal zoals richting-wijzers. Van die dingen die bij stembureaus worden gebruikt om aan te geven waar je precies moet zijn. En wellicht alles een beetje in dezelfde stijl om het herkenbaar te maken/houden. Maar de basis is er.

Voor mij is Kids Day zeker voor herhaling vatbaar. Activiteit maak je zelf. Dus mochten we nog vaker een Kids Day beleven, dan ben ik zeker weer van de partij. En ik kan het iedereen aanraden mee te doen. Doe iets, als is het nog zo weinig. Niet te veel over praten, maar organiseren en doen. Alleen moet ik persoonlijk dan wel weer wat nieuws verzinnen om te doen, met andere kids. Wellicht in mijn eigen Nieuwegeinse afdeling??? Ook dat gaat lukken!!!

Met vriendelijke groet, en dank aan de organisatie van PI4WNO, Johan Evers.

P.S. Deze tekst is op persoonlijke titel, en niet als Veron voorzitter van de afdeling Nieuwegein.
Bijlagen
De hierboven genoemde kaart van PI4NWG. In één woord: "doeltreffend".
De hierboven genoemde kaart van PI4NWG. In één woord: "doeltreffend".
pi4wno_2-wp.jpg (37.85 KiB) 4619 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PE1PUP op 16 jan 2007, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kids Day 2007 in Nederland; persoonlijke ervaringen.

#32 Bericht door pe5jw »

Met veel plezier je verslag gelezen !
PE1PUP schreef:Voor mij is Kids Day zeker voor herhaling vatbaar. Activiteit maak je zelf. Dus mochten we nog vaker een Kids Day beleven, dan ben ik zeker weer van de partij. En ik kan het iedereen aanraden mee te doen. Doe iets, als is het nog zo weinig. Niet te veel over praten, maar organiseren en doen. Alleen moet ik persoonlijk dan wel weer wat nieuws verzinnen om te doen, met andere kids. Wellicht in mijn eigen Nieuwegeinse afdeling??? Ook dat gaat lukken!!!
Helemaal mee eens, de volgende keer wat eerder over activiteiten na gaan denken en daar "reclame" voor maken.
Je moet er wel een lokatie voor heb die zich ervoor leent iets buiten doen is in januari nu eenmaal wat lastig.

Ook is niet helemaal duidelijk waar en hoe laat je elkaar kan vinden.
Dat moet je zo even kunnen doen, als je eerst moet zoeken en ook nog eens niemand kan vinden is het intresse bij kinderen gauw weg.
Ik had verwacht dat dit minder een probleem zou zijn maar het bleek toch wel een probleem.
Gewoon reclame maken ;) dan lost dit probleem zich ook wel op.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

KidsDay Woerden haalt de krant.!!!

#33 Bericht door PE1PUP »

Hallo Allemaal.

Goed nieuws. Afdeling Woerden heeft met KidsDay 2007 de (lokale) krant gehaald. Zie bijgevoegd een scan van het artikel.

Groetjes, Johan.

P.S. Ondergetekende is de tweede van links op de foto, met daarnaast mijn neefje en nichtje.
Bijlagen
Alleen de foto uit het artikel.
Alleen de foto uit het artikel.
KidsDay Woerden.jpg (43.03 KiB) 4618 keer bekeken
KidsDay200x200.pdf
Het hele krantenartikel in 200x200 resolutie.
(1.16 MiB) 410 keer gedownload
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

De volgende KidsDay.

#34 Bericht door PE1PUP »

Hallo allemaal,

De volgende Kids Day is al op 16 juni 2007. Da's erg snel. Zie voor meer info:...

:arrow: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=1124

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie