Storing 2 meter, GSM mast?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Storing 2 meter, GSM mast?

#1 Bericht door pd3sat »

Beste medeamateurs,

Ik heb al een geruime tijd last van een enorme ruis van s6 op de gehele 2 mtr band.

Als ik mijn antenne vertikaal schakel en richt op de grote gsm ? mast dan heb ik over de gehele band een ruis van s6-7 als ik mijn antenne horizontaal schakel of ik draai hem 45 graden verder dan is dit weg.

Kan het zijn dat deze storing van een gsm mast afkomstig is, deze staan ongeveer 30 meter van mij vandaan en wat er allemaal in de mast zit weet ik niet, het hangt vol met diverse antennes.

Kan ik dit eventueel zelf meten.

gr

mario

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Mario,

Helaas is je informatie was beperkt. De meeste GSM installaties hebben een bandpass filter om storingen buiten hun werkfrequentie te voorkomen, de kans dat je daar dus last van hebt is vrij klein, maar nooit 100% uit te sluiten.

Mijn ervaring is dat sommige moderne sets niet zulke beste ontvangers hebben en ze nogal snel overstuurd worden door signalen buiten het werk gebied. Het kan dus zijn dat jou set daar last van heeft. Mogelijk is het een en ander op te lossen door het plaatsen van een filter oid.

Kun je mijn via een persoonlijk bericht wat meer info sturen en eventueel foto's dan kan ik het een en ander eens beoordelen.

Groeten,

Edwin

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

#3 Bericht door pd3sat »

Hoi edwin,

De set welke ik gebruik is een kenwood ts711e en een 10 elements kruisyagi quedee.

Op 70 cm heb ik ook dit probleem.

Als ik mijn antenne naar het sterkste punt draai en ik ga op dak staan dan staat deze exact naar de gsm mast gericht, zodra ik de antenne iets verdraai wordt de storing minder.

Ik zal morgen proberen een foto van de mast te maken.

De storing is een harde ruis en al er een station boven deze ruis dan hoor je nog steeds een rotsooi in de audio.

gr

mario

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

Er is ooit in Electron een artikel geweest over filters voor GSM frequenties.

Kijk eens in Electron Okt 2001. Blz 419
( GSM-filters voor 70cm, 23cm en 13cm )

Misschien kan je hier iets mee doen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

unclero
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2006, 13:04
Locatie: Nijmegen

#5 Bericht door unclero »

Komt me bekend voor.

Afgelopen weekend was ik op een evenement waar ik over de veiligheid ging. En de steunzender voor onze portofoons werd pal onder de GSM mast gezet (op de voet van de mast zelfs) die op het dak van dat hotel stond.
Het geluid was zo brak (bergen ruis en het leek wel of stemgeluid weggedrukt werd) dat we elkaar nauwelijks konden verstaan.
Een verademing werd het toen we een keer switchten naar een kanaal dat niet op de repeater zat... Moeten we toch echt iets aan doen :roll:.
PD0REL - army-surplus-fan
HF: SEM25 | SEM35

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#6 Bericht door PA3GVQ »

En de steunzender voor onze portofoons werd pal onder de GSM mast gezet (op de voet van de mast zelfs) die op het dak van dat hotel stond. Het geluid was zo brak (bergen ruis en het leek wel of stemgeluid weggedrukt werd) dat we elkaar nauwelijks konden verstaan.
Vast goed bedoeld deze info, maar niet echt relevant in dit specifieke verhaal van Mario. De beschreven voice repeater kan door tientallen andere oorzaken dan de GSM mast slecht hebben gewerkt.

Mijn ervaring is dat er snel naar GSM/UMTS masten wordt gewezen, maar dat in de praktijk vaak de ontvangers die gebruikt worden, niet of slecht bestand zijn tegen sterke signalen, die ergens in het VHF/UHF gebied worden uitgezonden.

In het geval van een hoog dak in het centrum van een stad praat je vaak al snel over signalen in de orde van tientallen milliWatts of meer, die je op een antenne ingang kan hebben.

Dit is vele tientallen dB's meer als dat onze amateurdoosjes (en vaak mobilofoons) op berekend zijn voor een goed gebruik in de auto. Zo iets inzetten zonder scherp bandpass op een dak waar de signalen sterk zijn, kan alleen maar leiden tot een hoop ellende en fustraties.

Ik heb ik mijn dagelijkse werk al meerdere keren meegemaakt dat er geroepen "ja, er zit een filter tussen" en het zijn goede spullen, maar dat het dan ging om een simpel notchfilter of een bliksem beveiliging ipv redelijk bandpass filter. Tja en dan boos zijn als men hoort dat er nog een filter nodig is die 3x tot 5x duurder is dan de zend/ontvanger die men heeft verkocht aan de klant :wink:

Edwin

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

#7 Bericht door pd3sat »

Hoi,

Ik heb met een colega nog wat testen gedaan en bij alles wat ik hier plaats komt deze storing voor, meter in de hoek en een soort ruis met rommel erin.

Antenne verdraaien en weg is het probleem.

Toen zijn wij gaan lopen met een porto noord oost zuid en west en waar komen wij uit, bij de umts mast.

zowel 2 mtr en 70 cm vol met ruis niets meer te horen.

Ik ga nu via een goede zaken relatie welke in het bezit is van profesionele meet apparatuur vragen of deze een keer een meting wil uitvoeren.

Ook heb ik inmiddels van een bewoners vereniging vernomen dat er een aantal mensen zijn die deze mast een bedreiging vinden voor hun gezondheid en deze uit de woonwijk willen zien verdwijnen.

Echter ga ik mij hierbij niet aansluiten, maar het is een verhaal wat mij ter oren is gekomen.

Nogmaals bedankt voor de tips en wordt vervolgt.

gr

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

#8 Bericht door pd3sat »

Nog even een toevoeging,

Ik lees dat onze apparatuur niet goed bestand is tegen de sterke signalen van deze masten.

Maar als alles wordt volgepropt met umts masten dan wordt de zendamateur dus in feite opgezadelt met kosten om hun hobby te kunnen blijven beoefenen omdat de te gebruiken app. nog van een hogere kwaliteit moet zijn om dit probleem het hoofd te kunnen bieden.
Zelfbouw wordt dan ook een stuk moeilijker, je hebt tenslotte last van een giga signaal in je omgeving.

of zie ik dit verkeerd?

Maar wij kunnen nimmer op tegen het kapitaal welke de providers inzetten.

Of is een zelfbouw filter goed inzetbaar, iemand ervaring in deze.

Valt nog te bemerken dat ik nimmer last heb gehad van deze storing, deze is ontstaan vanaf maart 2007.

gr

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

Bij zelfbouw heb je in ieder geval het voordeel, dat je de apparatuur makkelijker kunt aanpassen aan jouw specifieke situatie en al experimenterend je bandpass filter kunt ontwikkelen.
Daar is het waar het met de meeste koop dozen voor VHF en UHF aan ontbreekt: die zijn van huis uit breedbandig want het zelfde ontwerp wordt onder een eigen type nummer aan amateurs aangeboden en onder een ander type aan de commerciele markt die in een ander deel van het spectrum werkt. Zodra je die dozen goed afschermd en er een bandpass filter voorzet wordt de narigheid al een stuk minder.
Ook heb ik inmiddels van een bewoners vereniging vernomen dat er een aantal mensen zijn die deze mast een bedreiging vinden voor hun gezondheid en deze uit de woonwijk willen zien verdwijnen.
Ik zou heel voorzichtig zijn met het meedoen en bevorderen van dit soort acties..... Zodra die buren-activisten in de gaten krijgen dat jij ook uitzend (en met meer vermogen dan er uit die mastjes komt) dan ben jij ineens de gebeten hond en kun je wel inpakken met je hobby.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#10 Bericht door PA3GVQ »

Hallo allemaal.

Nou er is altijd al een hoop signaal in de ether geweest, maar helaas worden de amateurs ontvangers wel steeds gevoeliger gemaakt, maar meestak technisch niet beter.

Als je met een 2 meter ontvanger last hebt van een zender op 2100 MHz dan kun je inderdaad sterk gaan twijfelen aan die ontvanger. (mits de zender op 2100 MHz natuurlijk goed schoon is, maar dat zit meestal wel goed, anders zouden ze hun eigen ontvanger dicht drukken en kan er geen gesprek/winst worden gemaakt)

Kijk maar eens naar de nieuwe toverdoosjes. (sets en porto's). Ze doen alles van DC tot UHF, maar een beetje filter in het frontend is er niet meer bij. Als je dan aan zo'n set een stevige antenne gaat hangen of je komt in de buurt van een installatie met vooral veel uitgezonden signalen (let op dat hoeven niet altijd sterke signalen te zijn), dan hoor je van alles mixen in de ontvanger en trek je vaak verkeerde conclusies over de rommel die daar mogelijk staat in de amateurband. Vaak even een simpele 10 of 20 dB verzakker aansluiten en je weet vaak al genoeg....

Als ik zelf met mijn TM-G707 langs Schiphol rijdt dan hoor ik ook van alles en nog wat, maar doe ik dat als er een BP filter tussen de antenne en de TM-G707 zit dan is alles prachtig schoon. Dus ik zou kunnen denken de band rond Schiphol vol staat met storing, maar het is dus in de praktijk mijn ontvanger die er van alles en nog wat laat horen wat er niet is.

Maar Mario als je echt weet dat er rommel uit de mast komt en je weet het echt 100% zeker, en je twijfelt niet aan je spullen die dan ook echt alleen de amateurbanden moeten ontvangen. Waarom dan niet de gebruikelijke wegen volgen van het EMC-EMF commissie formulier invullen en die naar AT sturen? Maar wees er dan wel 100% zeker van dat jou spullen de vereiste selectiviteit hebben op 2 en 70 cm, want anders kun je mogelijk voor de kosten opdraaien van het bezoek van de operators/AT.

Wat betreft de angst voor de mast, daar zou ik inderdaad heel voorzichtig mee zijn. Voor je het weet ben je inderdaad ook zelf aan de beurt, Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik soms schrik hoe sommige amateurs bezig zijn met EM-velden, vaak is het gewoon pure onwetendheid of moet ik zeggen domheid. Vaak hebben ze geen idee wat ze doen en totaal niet volgens de ICNIRP guidelines is... maar ja dat is dan ook geen examenstof!? :?

Wees dus inderdaad heel voorzichtig met wat je zegt of doet op dit gebied.
Voor je het weet staat de actiegroep, bij jou op de stoep om ajb te vragen te stoppen met uitzenden, omdat ze uitslag en hoofdpijn krijgen van jou zenders..

Groeten,

Edwin

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#11 Bericht door Theo Postma »

hoi,
Bij het gebouw, waar onze ATV en twee meter repeater staan, barst het v/d GSM en straal verbindingen :D
Even een foto;

Afbeelding

Op het dak staan er nog veel meer, alle providers gebruiken dit als knoop punt.
En om eerlijk te zijn, we hebbener vrij weinig last van.
Wel heben we het goed onder de knie gekregen om filters te bouwen en af te regelen.
Een specrtrum analyzer is onontbeerlijk hier bij.
Dan zie je ook dat deze signalen perfect "aan de band" zitten.
Meng producten, is het probleem waar we het vaakst last van hebben gehad.
Juist om zo een mengproduct, is de frequentie van 145.625 een berucht voorbeeld.
Dat is een v/d reden waarom in Nederland hier maar 1 repeater werkt.
Het mengproduct werd in de ontvangers v/d zendamateurs zelf gemaakt.

Vuist regel wat ik hanteer, zit het signaal hoger als je ontvangst frequentie?
Dan heb je te maken met meng producten.
Uitgaande dat de zender schoon is, maar dat kun je meten, zo hoog zit dit nu ook al weer niet :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pd3sat
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 sep 2006, 18:08
Roepletters: Pd3sat
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

#12 Bericht door pd3sat »

Hoi mede amateurs,

Erg bedankt voor jullie uitgebreide toelichting, dit is iets wat ik waardeer en enorm veel van opsteek.

Zo ga je een en ander toch anders benaderen.

Echter ook goed nieuws nu, de storing is momenteel een stuk minder, deze zit nu op s3-4 ipv 7-9.

Ra Ra politie pet maar ja dit vindt ik niet erg.

Wat die bewonersvereniging aangaat, zoals ik in mijn betoog al opmerkte, ik schaar mij hier niet achter dit is spelen met vuur.

Maar diep in mijn achterhoofd denk ik ook wel eens van wat zijn de gevolgen als je 24 uur per dag aan een dergelijke straling wordt blootgestelt.

Er wordt snel beweerd dat het geen kwaad kan maar ja geld is macht in deze.

Nogmaals bedankt voor jullie deskundige adviezen en ik ga mij verdiepen in het filter gebeuren.

Ik houd eenieder op de hoogte.

groetjes

Mario

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#13 Bericht door PA3GVQ »

Beste Mario,

Hoewel het off topic is en pittige theorie, toch even een korte/snelle reactie:
Maar diep in mijn achterhoofd denk ik ook wel eens van wat zijn de gevolgen als je 24 uur per dag aan een dergelijke straling wordt blootgestelt.
De normen van de ICNIRP zijn opgesteld met in achtname dat men 24 uur veilig in het veld kan verblijven! Hierop is nog eens een extra veiligheidsfactor van 50x gelegd voor algemeen publiek en 10x voor RF-workers. (voor als er misschien toch enz enz.)

Wat wil zeggen dat de maximale SAR waarde 0,08W/kg voor het algemene publiek is. Uit ervaring (ik meet dat soort waarden dagelijks, met geijkte meetapparatuur) haal je deze waarden alleen maar als je extreem dicht bij een GSM/UMTS antenne komt. Beneden een GSM/UMTS/C2000 mast kom je met veel moeite op 0.01% van die waarde en onder een betonnen dak bij een flat, is het al niet veel anders. En als je 5 verdiepingen lager zit dan klagen mensen dat ze slecht kunnen bellen ondanks de antennes op het dak :?

Tevens hebben alle operators zich te houden aan de wet, die dus de ICNIRP guidelines voorschrijft. Alle mobiele operators houden zich daar strikt aan. AT controleerd deze met diverse steekproeven http://www.antenneregister.nl/www/tpl/m ... tingen.htm
Dus ja operators willen graag geld verdienen, maar wel met in acht neming van de ICNIRP guidelines voor algemeen publiek.

Tot zo maar even, maar als je meer wilt weten dan verwijs ik graag naar http://www.antennebureau.nl of http://www.icnirp.de/what.htm

Wat betreft je storing, als het inderdaad mixing in je set betreft kan 1 signaal minder gelijk vele dB verbetering geven in het stoorniveau.

Daarom is de pratijk hint van zet er eens een 6, 10 of 20dB verzwakker extern voor, voldoende om te weten of het echt van buiten komt of intern wordt gemaakt. Want als je storing niet met exact dezelfde 6, 10 of 20 dB minder wordt, dan weet je zeker dat het dus mixing is in de ontvanger en het dus niet in de lucht zit.

@theo, leuk al die dishes op de 18 t/m 36 GHz banden. Zo zie ik ze regelmatig ook hangen in de tijd dat ik niet kan hobbien. :)

Maar wat je omschrijft klopt, zonder spectrum analyzer en een paar goede filters kun je een amateur station op zo'n locatie wel vergeten. Daarom heb ik ook altijd zeer veel respect voor amateurs die hier zoveel energie instekken en vooral kosten maken. Want een beetje repeater op deze hoogtes moet toch aardig in de buidel getast worden of heel veel draaiwerk voor verricht worden. Persoonlijk vind ik het dan altijd zo jammer dat als er met de pet rond gegaan wordt er zo weinig in komt, maar wel allemaal massaal gebruik van de lokale repeater. :(

Groeten,

Edwin

Plaats reactie