Ook nieuw hier!

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
anemoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 19:21
Locatie: Dodewaard (Gld)
Contacteer:

Ook nieuw hier!

#1 Bericht door anemoon »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Anneke, ook een grijze kop :) en ik woon in de Betuwe.
Ik ben ook nieuw hier en een 'leek' met zeer weinig ervaring, dus ik sta ook nog helemaal aan het begin van deze fascinerende hobby.
Ik ben wel altijd met techniek bezig (motor en computer), maar van elektronica weet ik nog maar weinig.
Mijn enige ervaring bestaat uit het meeluisteren met mijn zoon op een 'bakkie' en de scanner.
En verder heb ik vroeger op de Middelbare Tuinbouwschool (als enig meisje temidden van 30 jongens) met Natuurkunde wat ge-experimenteerd met elektronische schakelprints.
Ik heb me hier aangemeld om me te oriënteren en meer kennis op te doen, zodat ik weet hoe ik het beste zou kunnen beginnen.

Anneke

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Hallo Anneke,

Ik durf te wedden dat 99% van de mensen hier elke keer nog wel wat nieuws erbij leren. Sommige zullen alleen wat vaker wat nieuws tegenkomen dan anderen.
Zelf ben ik ook nog groen op dit forum maar al sinds 1992 actief op internet.

Als je zegt 'beginnen', bedoel je dan 'welke meuk moet ik kopen om mijn shack mee vol te hangen' of bedoel je 'zal ik de boekjes kopen en mezelf nog effe snel aanmelden bij economische zaken, agentschap telecom?'...

Wat betreft techniek is er genoeg te doen met de computer.... ik hoor nog steeds packet, sstv, enz enz.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
anemoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 19:21
Locatie: Dodewaard (Gld)
Contacteer:

Hallo angelo

#3 Bericht door anemoon »

Nou, ik dacht inderdaad in die volgorde :)
1. Wat is het meest geschikt (en goedkoopst, want ik ben maar een arme WAOster) om als (luister)amateur mee te beginnen.
En als ik wat ervaring daarmee opgedaan heb, dan de 2e stap, lijkt mij zo.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Tja, naar welke zaken gaan je interesses uit?
Wil je nog oom agent, meneer brandweerman en de ggd-ers 'afluisteren' voordat ze verhuizen naar x2000...
Wil je P2000 meeluisteren, wil je gewoon mee babbelen...

Je zou van alles kunnen kopen... 2de handse yupiteru MVT (paar tientjes), een P2000 monitor (kheb ze al zien liggen voor 65 euro, zelfbouw projectje voor iets minder (tenzij je nog de soldeerbout moet kopen enzo)...

Op veel lokaties zie ik 'rondes' waarbij luister amateurs zich kunnen inmelden op het stukje LPD afval band van de 70cm.

Zelf vind ik vossenjachten nog steeds leuk. Na mijn eerste keer was ik meteen verslaafd. (wat er gebeurde zal ik maar niet vertellen).

Dus ja, waar liggen je interesses...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
anemoon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 19:21
Locatie: Dodewaard (Gld)
Contacteer:

#5 Bericht door anemoon »

Wat oom agent en meneer brandweerman doen interesseert me niet zo, dat heb ik al genoeg gehoord op de scanner.
Ik ben vooral ge-ïnteresseerd in de echte zendamateurs op de verschillende banden.
Er is me al verteld dat ik dan met iets moet beginnen waar ik de 80,40,20,15,10 en 6m band op kan afluisteren (kortegolf, is dat HF?).

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

HF of korte golf is 3-30MHz. 10 t/m 100 meter...
6 is officieel dacht ik al VHF en 160 is middengolf
Alleen het meerendeel wat je in de winter hoort zal CW zijn, en spraak zal redelijk lokaal zijn, dus of morse leren of een apparaatje kopen of je geluidskaart van je PC mishandelen.
Maar boven en onder zit ook wel leuke banden... Allemaal met hun eigen nukken...

Ik ben zelf begonnen met een dipool antenne die ik in de nok van de zolder gebouwd had. Eerst met tweelingsnoer, daarna installatiedraad en weer daarna met onderdelen van een GPA. Nadeel: richtinggevoelig, Voordeel: je hoort dingen die je met een rondstraler niet haalt en het kostte geen <poepje>. Plug had ik van een oude swr meter en tweelingsnoer van een speakersetje voor in de auto. Installatiedraad had ik nog in de garage liggen en de GPA was van een opruiming van de achter-achterburen..

Had zo zijn voordelen.. Blijven luisteren in onweer (alhoewel dat ook niet superveilig was), simpel te matchen naar 11 meter, storingsongevoeliger voor de PC straling en geen antenne te zien op het dak.
\
Daarna een longwire gemaakt van het dak van de garage tot aan het balkon. Ah, die goeie ouwe tijd van heathkitjes...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Luisteren op kortegolf

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Allemaal,

Om te beginnen wens ik jullie alle goeds toe voor 2006.

Ik deel de mening van Angelo niet dat het meerendeel CW is op de kortegolfbanden. Er is ook genoeg aan spraak qso's te horen, en de cw komt dan later ook wel. Een erge leuke mode om te leren.

Op de verschillende 2de hands sites zijn er goenoeg ontvangers te vinden voor een redelijke prijs. Dit is voor een ieder natuurlijk erg verschillend en kan niet bij een ander op de rekening kijken.
Het gebruik van eenvoudige antennes is al beschreven en dat kan voor niet al te veel geld.

Angelo ik begrijp je woorden niet zo goed wat betreft luisteren bij onweer, kan je dit uitleggen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

Re: Luisteren op kortegolf

#8 Bericht door angelo »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Angelo ik begrijp je woorden niet zo goed wat betreft luisteren bij onweer, kan je dit uitleggen?
Ik heb een poos lang een antenne park op het dak gehad waar men in Nederhorst / Berg nog jaloers op zou worden. Tot ik persoonlijke problemen dankzij dat park kreeg. Niet alleen dat maar ook de herfst/winter stormen en onweer wat in die tijd nogal heftig was heb ik besloten om een poosje lang niets zichtbaars op het dak te hebben.
Toen had ik enkele circulaire richtantennes en wat dipool spul als antennes.. En die stonden allemaal op de zolder... Voordeel was dat ik geen last meer had van enge mensen, geen last van storm, geen last van windruis en geen last van onweer omdat ik nu mijn antennes niet meer los hoefde te koppelen wanneer het weer eens ging donderden. Zeker op de HF werkten de dipoles goed, waren makkelijk te tunen en veroorzaakten met TX ook weinig storing ondanks de plaatsing (QRP scheelt natuurlijk wel)
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Onweer

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Prima Angelo, ik begrijp het nu.

Op dit moment ben ik met een ZEPP bezig en deze is ook op zolder gemonteerd, niemand ziet er wat van. Zelfs met 5 watts werkt het prima.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

In mijn nieuwe huis heb ik nog maar 1 keer de zolder bekeken... Door omstandigheden was dat gekijk maar kort (huisdieren met 4-poot aandrijving enzo) maar ik denk wel dat ik daar wat leuke HF dipool antennes kan hangen en misschien in het midden nog een 2/70 basis en een WiFi rondstraler of richtantenne.

Die ZEPP gebruik je voor 6m? Of heb je hem voor 20/10/6?
Ow, ik zie je draadje al op dit forum.
Grote zolder als je 1/4 golf @ 40m daar kwijt kunt,....
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Angelo,

Nee, dat is een vergissing. De ZEPP is 10 meter lang en dus een halve golf voor 20M.
Alleen werkt die op die band niet, zie voor verdere uitleg de "draadjes" van dit forum.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#12 Bericht door angelo »

En Annemoon, heb je al wat bekeken voor de HF?

(ps, sorry voor je draadje off topic te maken)
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie