OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX (nu met foto's)

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX (nu met foto's)

#1 Bericht door PA1SVM »

Van 30-8 t/m 5-9 zullen wij:

Sven, PA1SVM.....Maarten, PD2R en Johan, PD2DX actief zijn op 80m t/m 10m incl. WARC, vanuit een vakantiehuis in de buurt van Saeby, noord Denemarken. Doordeweeks komen we uit met onze eigen call met uiteraard OZ/ ervoor.

In het weekend zullen we uitkomen met de call OZ5GX/p op een andere locatie tijdens de HF fieldday contest.

We hopen veel van jullie te werken...... :D

73, Sven
Laatst gewijzigd door PA1SVM op 08 sep 2011, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#2 Bericht door PD2R »

PA1SVM schreef:
We hopen veel van jullie te werken...... :D

73, Sven
Daar sluit ik me volledig bij aan :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Vanmiddag tijdens de velddagcontest op 40M kunnen werken met OZ5GX/P.

Een keer roepen en ze hoorde mij op de zo drukke 40M. Ik werkte met slechts 2,5watts.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#4 Bericht door PD0MV »

Hallo OZ5GX/P

ik heb jullie gehoord en gewerkt.


jullie kwamen af en toe met een piek van 40dB over 9 binnen, kneiter hard door andere stations heen, mooi werk
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#5 Bericht door PA3DAT »

PD0MV schreef:... kneiter hard door andere stations heen, mooi werk
Mooi werk? Dat is toch onbeleefd?? :roll: :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#6 Bericht door PA7JWC »

Heb de jongens afgelopen weekend ook gewerkt op 40m en vorige week heb Maarten en Sven gesproken op 20m toen waren ze net klaar met het opbouwen van de antennes.

Hier klein film impressie: http://www.youtube.com/user/PA7JWC#p/a/u/2/t_7m-fVJCEI
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#7 Bericht door PD2R »

Hallo allemaal.
Vandaag na een hele leuke ham radio week, weer terug gekeerd vanuit OZ. Ons verblijf in het vakantie huisje maar zeker ook weer de velddag waren geweldig. De Deense groep had ons vorig jaar een full size drie elements yagi voor 40 meter beloofd en ze hebben hun woord gehouden.
Het had wel wat voeten in de aarde maar uiteindelijk stond er zaterdag middag en beam voor de 40 meter band in de mast.
Ze hadden en vierkante boom van aluminium gemaakt met een lengte van twaalf meter. Daaraan werden 6 twaalf meter lange fiberglas masten bevestigd om de elementen te vormen. Langs deze masten werden de koperdraad elementen bevestigd. Om het geheel stevigheid te geven werd alles getuid met kevlar draad.
Het uiteindelijke geheel was helaas veel te zwaar om in de 18 meter hoge mast te plaatsen en dus werd de antenne in een andere mast geplaatst welke maar slechts 10 meter hoog was. Na wat trimmen van de elementen werkte alles naar behoren en konde we de antenne gaan gebruiken. Ik kan je vertellen dat de antenne prima werkte ondanks (of juist dankzij) de geringe hoogte.
Op 40 hadden we verder nog de beschikking over een 1/4 golf vertical met 24 radialen op de grond en een draad dipool op 18 meter hoogte.

Voor 20, 15 en 10 meter hadden we onze oude vertrouwde Spiderbeam weer meegenomen. Deze werd in de 18 meter hoge uitlierbare mast geplaatst. Met de rotor en de pijp waaraan de antenne bevestigt werd, kwam de uiteindelijke hoogte van de antenne op een goede 21 meter. Wellicht wat te veel van het goede aangezien het niet om een echt DX evenement gaat. Toch was het wel heel leuk om zondag morgen twee VK's via het lange pad te werken en lovende signaal rapporten te krijgen.

Voor 80 meter werd er een full size delta loop gemaakt. Deze werd met behulp van 3 maal 12 meter lange geïmproviseerde mastjes op hoogte gebracht. Ook deze antenne werkte na enkele aanpassingen uit de kunst.

De exacte aantallen QSO's weet ik niet uit mien hoofd maar op 10 meter hebben we geloof ik gene verbindingen gemaakt, op 15 een stuk of 70.
Op 20 meter stonden er iets van 540 Q's in het log en op 40 meter maakten we net iets meer dan 600 verbindingen.
Op 80 bleef de teller steken op iets meer dan 220 QSO's.

Het was leuk om verbindingen te maken maar de gezelligheid en de kamaraadschap waren eigenlijk veel belangrijker. Gedurende het hele weekend zijn er vele verhalen en anekdotes verteld en is er vooral veel gelachen.

Ik kan alleen maar hopen dat de deelnemers in Holland net zoveel plezier hebben gehad. In ieder geval bedankt voor de vaak zeer leuke verbindingen!

Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij!

P.s: J-W, bedankt voor het YouTube fragment :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#8 Bericht door Steef »

Hoi Maarten,

Dat moet flink wat werk geweest zijn om dat allemaal in de lucht te krijgen!

Wel leuk dat we elkaar even gesproken hebben.
Aan jullie signaal lag het niet, dat was .. zeg maar.. luid en duidelijk :mrgreen:

Wij hebben ook een leuk weekend gehad, al was de storm van zaterdag op zondag nacht even wat minder :shock: :x

We hebben niet zo veel Q's gemaakt, maar daar ging het dit keer dan ook niet om.

Ik hoorde wel PI4DX nog in de lucht, die deed de AA.

73
Steef
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#9 Bericht door PD2R »

Ik hoorde de zondag dat het inderdaad bagger weer was geweest in PA en ook in andere gebieden. Ik hoop niet dat mensen schade hebben geleden tijdens de storm.
Wij hebben niets van deze storm gemerkt anders dan het feit dat het wat rustiger was op de banden.

Het was inderdaad een flinke klus om het allemaal op te zetten. Gelukkig hadden we veel hulp. Er waren zeker een stuk of 10 Deense clubleden aanwezig om te helpen met opbouwen. Het daadwerkelijk operaten wordt voor het grootste gedeelte aan ons over gelaten.
De masten die ze gebruiken zijn wel erg mooi en goed uitgedacht. Voor de 18 meter hoge militaire mast hebben ze een kantel systeem gemaakt en tui draden van staaldraad. De tui punten op de grond worden zorgvuldig uitgemeten.
Met een last zoals de Spiderbeam staat de mast in no-time.
De mast voor de 40 meter yagi bestaat uit drie lichtgewicht aluminium mastdelen van 3 meter lang. Ook voor deze mast hebben ze een kantel systeem gemaakt. De mast rechtop zetten was dan ook geen enkel probleem, de mast opzetten met daarop de 40 meter yagi was een heel ander verhaal.
Dat gezecht hebbende, volgend jaar weten we hoe het moet en zal het een stuk sneller gaan.

Bij ons waren de stations ook niet continu bemand. We hadden 4 stations opgebouwd waarvan 1 station nauwelijks gebruikt is.
Leuk op te lezen dat we een hard signaal hadden. Het feit dat er achter elke transceiver een kilo Watt stond heeft daar natuurlijk ook aan bij gedragen.
Ik zal jullie opmerkingen over ons harde signaal op 40 meter dan ook graag doorspelen naar de mannen van de OZ5GX groep. Ze hebben er veel tijd, energie en ook geld ingestopt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#10 Bericht door PA1SVM »

Wat foto's ter verduidelijking.....

De spiderbeam voor 20-15-10m:
Afbeelding

De 40m beam in aanbouw:
Afbeelding

Bijna rechtop:
Afbeelding

Dat was m dan....... voordat we gaan roepen over veiligheid qua ladder, ja verdient geen schoonheidsprijs maar de ladder was met een lijn gezekerd aan de mast en de motor van de trekker stond uit 8)
Afbeelding

73

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: OZ/PA1SVM, OZ/PD2R en OZ/PD2DX

#11 Bericht door Steef »

Klimaap!
Wie praat luistert niet

Plaats reactie