afgebroken bout verwijderen

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

afgebroken bout verwijderen

#1 Bericht door PD2EDR »

Wie heeft er goede tips om een afgebroken bout (M6) weer fatsoenlijk uit mijn rotor to krijgen?

1 van de 4 bouten zat zo vast dat hij helaas net boven het huis is afgebroken. Het is een dichtgat, dus kan er vanaf de andere kant ook niet bij. Het huis is gietijzer, bout was RVS M6.

Ik dacht aan uitboren en dan een linkse tap, maar alle tips zijn welkom.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: afgebroken bout verwijderen

#2 Bericht door PD0MV »

Hallo PD2EDR

Hoe is hij precies afgebroken, steekt de M6 bout van RVS nog een beetje boven erboven uit, een paar Millimeter, Zo ja dan kun doormiddel van een tang klem met hefboom die je vast kunt klikken, zodat hij er niet af glipt, proberen om hem nog er uit te draaien :wink: , als dat niet lukt kun je hem uit boren en opnieuw tappen.
Maar het eerste wat ik zei kun je misschien eerst proberen , mits er nog een klein stukje van de bout erboven uit steekt.

Want het zou zonden zijn dat er bij de rotor opnieuw iets afbreekt :wink:
Ik hoop je iets verder op weg geholpen te hebben.

P.S. misschien een nog beter IDEE
Wat je ook kunt proberen is in de m6 bout een gaatje boren en dan een ijzer staafje er in zetten en vast lassen vertical, en op de verticale een horizontalen erop lassen, als een soort hefboom effect om hem als nog op de juiste manier eruit te draaien :wink:, denk maar aan zo'n kruis sleutel ding ding voor een auto wiel los te kunnen draaien met de hand :wink:


73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: afgebroken bout verwijderen

#3 Bericht door pa3agz »

Misschien er eerst eens een moer op proberen te lassen. (met 2 kleine laspuntjes vanuit de binnenkant van de moer).

Veel cola om het los te maken en dan kijken of je via de moer alsnog het stukje bout los kan draaien.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Theo

Re: afgebroken bout verwijderen

#4 Bericht door Theo »

Vuur en en grip tang.
Zo moet het los te krijgen zijn, denk om het giet ijzer.
Dat breekt gemakkelijk, bij grote krachten.

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: afgebroken bout verwijderen

#5 Bericht door PD2EDR »

Hij is echt krap boven het huis afgebroken, krijg er niets meer bovenop gedraaid of gelast.

Is de bout afkoelen door spuitbus een optie, ipv het huis verwarmen?
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: afgebroken bout verwijderen

#6 Bericht door dxman »

hoeft geen moer te zijn, maar kan ook een plaatje zijn die je erop / erin last ( kwestie van vloeien), met tig toestel als die aanwezig is.
of met center punt een putje erin slaan op de rand van de bout, en daarna schuin naar voren slaan CCW

succes
SWL Amateur ;-)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: afgebroken bout verwijderen

#7 Bericht door Ton_O_E »

RVS staat er om bekent, dat het heel snel vast gaat zitten, mocht je hem er nog uitkrijgen, dan vooral vet smeren, aan de boutjes
met een klein boortje boren in het midden van de bout, dan een iets groter boortje. (wel kans dat je de draad beschadigd)
als je aan een linkse tap en een links boutje kunt komen? lijkt me een goede optie.
ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben bang, dat je hem er niet draaiend uitkrijgt.
in ieder geval even de tap m6 in het oude gat.
Voorheen PA3TON

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: afgebroken bout verwijderen

#8 Bericht door andre »

twee oplossingen die altijd wel werken

a: met een klein dreveltje eruit kloppen.(uiteraard draairichting in acht nemen)
b: met zo'n klein slijptollensetje (ben ff de naam kwijt) er een sleuf in slijpen voor een goede schroevendraaier.

persoonlijk denk ik dat de eerste methode de beste is.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: afgebroken bout verwijderen

#9 Bericht door Ton_O_E »

andre schreef:b: met zo'n klein slijptollensetje (ben ff de naam kwijt) er een sleuf in slijpen voor een goede schroevendraaier.
Dremel
Voorheen PA3TON

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: afgebroken bout verwijderen

#10 Bericht door andre »

die bedoel ik... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: afgebroken bout verwijderen

#11 Bericht door PE7EB »

-1: een tapeinduithaler van de juiste maat kopen
Afbeelding
-2: een gat van de juiste diameter midden in de afgebroken bout boren, goed koelen/smeren.
-3: de boel een aantal keren verwarmen met gasvlam en weer af laten koelen.
-4: inspuiten met penetrerende olie (kruipolie, WD40 ect)
-5: nachtje laten inwerken.
-6: nogmaals inspuiten.
-7: de tapeinduithaler linksom in het geboorde gat draaien en voorzichtig met een tapkruk proberen het afgebroken eind er uit te draaien.
Eventueel nog meer penetrerende olie gebruiken en/of verwarmen, wel eerst de tapeinduithaler verwijderen voor je gaat verhitten.

Suc6
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: afgebroken bout verwijderen

#12 Bericht door Steef »

Hé Edward!

Is de rotor los?

Zo ja, dan bel even.
Ik denk dat het wel op te lossen is.

73

Steef
Wie praat luistert niet

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: afgebroken bout verwijderen

#13 Bericht door PD2EDR »

Nou er was geen beginnen aan met M6 dus hele ding uitgeboord en er M8 in getapt. Het huis ook iets uitgeboord en nu past alles gelukkig weer goed in elkaar.
Bedankt voor alle tips.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: afgebroken bout verwijderen

#14 Bericht door PA3HMP »

Een linksdraaiende tap heeft enkel nut wanneer het afgebroken stuk niet te vast zit, want hij drukt de bout ook nog eens uit elkaar aan de bovenkant.

Er zijn speciale staafjes, dan boor je eerst een gat precies in het midden, sla er het staafje in(waar gleuven inzitten) waar je weer een busje met platte kant overheen zet en daar een tang op, prijzig spul en ook geen garantie voor succes, volgende keer kopervet gebruiken bij montage.

Mark

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: afgebroken bout verwijderen

#15 Bericht door pa3met »

PA3HMP schreef:Een linksdraaiende tap heeft enkel nut wanneer het afgebroken stuk niet te vast zit, want hij drukt de bout ook nog eens uit elkaar aan de bovenkant.

Er zijn speciale staafjes, dan boor je eerst een gat precies in het midden, sla er het staafje in(waar gleuven inzitten) waar je weer een busje met platte kant overheen zet en daar een tang op, prijzig spul en ook geen garantie voor succes, volgende keer kopervet gebruiken bij montage.

Mark
best grappig; waar ik gewerkt heb, (vliegtuigen) gebruikten we zo ongeveer altijd een linkse tap. Bijna zonder uitzondering los. En als het echt niet ging, er helemaal uitboren, overmaats tappen en een helicoil er in.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie