Modulatie FM setjes

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

Modulatie FM setjes

#1 Bericht door PD0SSB »

Het valt mij op dat de modulatie van de huidige mobiel setjes bijv. Yaesu, Kenwood, Icom altijd zo geknepen klinken met veel mid/hoog.
Waarom is dat eigenlijk zo gedaan? Volgens mijn ervaring is een donkere volle modulatie op lange afstand beter te verstaan als iets met mid/hoog.
Ik probeer ook mijn Kenwood TMG707 wat voller te krijgen maar kom niet veel verder dan de alleen de zwaai groter te maken. Mijn Yaesu FT100 klinkt wat donkerder maar die is weer veel te zacht.
Externe microfoons met of zonder versterking is een optie maar het zit hem gewoon in de set zelf.
Wat zou ik in mijn sets kunnen modificeren om die modulatie donkerder/voller en harder te krijgen?
'73 Hans

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#2 Bericht door Theo Postma »

Gewoon de pre emphase bij de varri caps aanpassen.
Zijn gewoon weerstanden en een c :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Knoeien aan de zwaai van de sets is geen optie zonder een goede zwaaimeter, om de zwaai op 5 kHz te zetten.

Laag is niet goed of beter op afstand, maar een goed gemiddelde tussen iets laag, midden en hoog wel.

De Ft 100 die ik heb heeft meer dan zat modulatie, op fm 70 van de 100 en dan spreek ik op 10 cm zijdelings van de origineele handmicrofoon.

Voor de FT 847 is een modificatie welke ik toepaste omdat ik daar op FM alleen mar in de buurt klets, en wat laag extra heb met wat meer gain.

Nu ik de EQplus van W2IHY gebruik kan ik laag/hoog toevoegen zoveel ik wil, met een goede compressor erin en Downwards Expander level de achtergrond geluiden wegdraaien.

Metde ingebouwde versterking kan ik elke set aansturen.
Ook een idee?

;)
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Der is zeg maar tegenwoordig wel een behoorlijk verschil in volume tussen verschillende stations, en zeker in mobiele rondes heb je daar last van, omdat stations met volle klant prettiger zijn om naar te luisteren dan naar de kwaliteit geluid van een korte-golf ontvanger van 10 euro. maar ondertussen moet je je oren fijnknijpen om die zachte stations te verstaan met alleen 1.0kHz en hoger.

Dat dat we overstappen op de digitale modulatie vormen...
klinkt tenminste altijd hetzelfde. Ik gok nog dat het een jaartje of 2 duurt, en dan praten de meeste gewoon digitaal.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie