hrd remote functie

Hardware en software.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

hrd remote functie

#1 Bericht door andre »

Ik ben eens wat aan het stoeien met de remote functie van HRD V5.
Pc aangesloten op de set via rs232 voor cat besturing, optische aansluiting voor audio input/output. Tot zover geen probleem, alles werkt zoals het hoort, ook alle digi mode's.

Middels mijn locale netwerk hier in de shack een tweede pc voorzien van HRD. Host pc opgestart met de remote van HRD.
Tweede pc geconfigureerd om via het netwerk de set te bedienen via de LAN verbinding. Werkt als een jekko, alleen...geen audio te maken. Moet dat met een externe audio verbinding VOIP of maak ik een andere denkfout?
Eigenlijk ging ik er gemakshalve vanuit dat HRD dit ook wel had ingebouwd.

Kortom, hoe maak ik op de remote pc het audio signaal hoorbaar van de host pc, en andersom, de multimedia microfoon op de host pc. Nu nog experimenteel via LAN, maar tzt eens om te testen via een Internet remote verbinding.

Ben nieuwsgierig naar een oplossing en overige ervaring hiermee..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: hrd remote functie

#2 Bericht door PD0MVL »

Bij mij speelt ook de gedachte een remote station op te bouwen. Ik heb eens wat gezocht op internet en kom overal berichten en items tegen dat het audio gedeelte niet met hrd gaat lukken. Veelal worden Skype en voip aangehaald inderdaad.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#3 Bericht door PE1NBD »

Ik heb hier vorig jaar HRD remote gedraaid i.c.m. Skype en dat werkte. Heb het echter weer verwijderd omdat het hier een paar keer vast liep. Maar dat kan weer een fout van mezelf zijn geweest.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#4 Bericht door andre »

hallo Oene,
dat had ik al gedacht, maar vertel eens hoe je dan skype remote kan laten werken. Ben daar tot op heden niet achter kunnen komen. Ik neem aan dat je via de remote pc skype moet laten opnemen bij de host computer op willekerige momenten. En ook weer moet laten beeindigen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa2mm
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2006, 16:56
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#5 Bericht door pa2mm »

ik doe het ook met skype, er zit ergens in skype een functie auto answer, dus op de hoofd pc shype op auto answer, en dan werkt het goed, werkte zo dx vanaf mijn werk, 40 km verder op,

groetjes theo

zie plaatje hieronder
[attachment=0]skype.bmp[/attachment]
Bijlagen
skype.bmp
skype.bmp (1.26 MiB) 9783 keer bekeken

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#6 Bericht door andre »

bedankt Theo, zal eens verder zoeken in skype als mijn neus lang is.. :lol:

Ben nu overigens bezig met het progje pc-telephone.....simpel te installeren en ik heb daar mijn eerste rx verbinding mee getest. Belabberde audio kwaliteit maar werkte wel.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#7 Bericht door andre »

Remote control werkt!

Inderdaad gewoon met skype, automatisch laten opnemen. Eerste verbindingen heb ik hier gemaakt via mijn LAN connectie intern. Sublime audio kwaliteit in tegenstelling tot het eerder geteste pc-telephone.
Eens kijken of ik komende dagen via internet ook wat verbindingen tot stand kan brengen.

Nu nog de vraag of e.e.a. feitelijk is toegestaan.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#8 Bericht door Ton_O_E »

Als je er voor zorgt, dat jij de enige bent, die het station kan bedienen (zo staat het bij agentschap-telecom)
dan mag het
Voorheen PA3TON

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#9 Bericht door andre »

bedankt voor deze info Ton. Spaart mij weer de moeite om het op te zoeken :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#10 Bericht door Ton_O_E »

Ik had het wel willen quoten, maar bij agenschaptelekom hebben ze één of ander verfrommeld a4tje ingescant als pdf,
daar kun je verder niks mee.
http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ebruik.pdf
1.2 alinea 2
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: hrd remote functie

#11 Bericht door PE1ORG »

G'dag..
Ik ben al een aantal dagen bezig met het remote laten draaien van mijn TS-480 i.c.m. HRD.
Ergens had ik al gelezen dat audio via HRD niet mogelijk was en je daar Skype voor moest gebruiken.

De bediening van de set op de externe PC gaat uitstekend en ook het monitoren (ontvangen) gaat bijzonder goed, maar ik blijf steken bij het zendermatige, waar ik maar geen signaal vanuit HRD op Skype krijg.

Als ik een microfoon aansluit komt geluid daarvan prima in Skype (bij de set) binnen, maar wordt ook dan niet doorgestuurd naar de set.

Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

'73
Dion PE1ORG
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, Yaesu FT-736r, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

#12 Bericht door Bert_1 »

Kennen jullie remaud? Die is door DF3CB voor deze toepassing gemaakt, je hebt dan een server en een client versie. De server heeft ook een ptt optie. Wat ook wel leuk is dat er meerdere clients op de server kunnen inloggen zodat meerder mensen kunnen luisteren.

http://www.df3cb.com/remaud/

73, bert
Bert

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re:

#13 Bericht door PE1ORG »

PE1KVL schreef:Kennen jullie remaud? Die is door DF3CB voor deze toepassing gemaakt, je hebt dan een server en een client versie. De server heeft ook een ptt optie. Wat ook wel leuk is dat er meerdere clients op de server kunnen inloggen zodat meerder mensen kunnen luisteren.

http://www.df3cb.com/remaud/

73, bert
Nee, ken ik niet.. Maar ga ik zeker ook even proberen :D
Thanks!

'73 Dion
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, Yaesu FT-736r, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: hrd remote functie

#14 Bericht door Bert_1 »

Het zit vol met handige dingen zoals inloggen met een username + wachtwoord waarmee verschillende gebruikers (wel of niet een licentie of geen toestemming bijvoorbeeld) verschillende mogelijkheden krijgen. Het is al weer even geleden dat ik het voor het laatst gebruikt heb maar het werkte altijd zonder problemen en het is redelijk eenvoudig in te stellen (en gratis :D )

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: hrd remote functie

#15 Bericht door PE9H »

Al weer een oud draadje, maar via de zoekfunctie kwam ik hier terecht.

Weet iemand hoe het precies zit als je je eigen set remote op een andere plek aanstuurt?
Ik heb de volgende situatie voor ogen:

- Set wordt via HRD bestuurd (CAT)
- Audio gaat via een skype of RemAud achtige applicatie
- E.e.a. is alleen via VPN bereikbaar, zodat ik de enige ben die access heeft

Ik neem aan dat tot zover dit toegestaan is.

Echter, als ik in het buitenland zit, hoe en vanaf waar maak ik dan verbinding?
Eigenlijk, aan welke regels moet ik dan voldoen. Extra spannend als ik als Novice in Frankrijk ben en op HF via thuis een QSO maak.
Mag dat, ik zend immers uit vanaf Nederland, maar ik ben wel in Frankrijk waar ik als N niets mag.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Plaats reactie