Controle op storing.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: Controle op storing.

#31 Bericht door pd2rw »

Heren jullie hebben er verstand van, daar kunnen we niet om heen!
maar even SIMPEL en KORT geschreven.
Wat is nu het beste om te doen als je deze narigheid aan de hand hebt?
Ik begrijp het volgende.
Eerst proberen zo goed mogelijk te lokaliseren,
Proberen er zelfs 100% zeker van te worden/zijn.
Het blijkt dan een buurman te zijn 7…8 huisjes verder met een foute TV,
Althans waar de storing van af straalt.

Ik moet met een fatsoenlijk *besnappelijk* verhaal aan komen –
en hem overtuigen dat hij even mee moet werken om die storing te verminderen.
(die laatste zin word een moeilijke missie misschien!)
Gestel het is de boze buurman? (wat dan?)
De man zal zeggen: O JA!!! En wie ben jij dan? Weg wezen!!!
(gestel he, dit hoeft niet zo te zijn!)

Of WE krijgen er niets aan gedaan? (wat dan?)

LET OP!!! Ik heb geschreven gestel!

Ik heb de laatste tijd niet veel tijd voor de hobby * helaas! *
druk druk druk werk werk werk……
maar strakjes hoop ik toch weer er mee bezig te kunnen zijn.
En dan wil ik toch even kijken wat er aan te doen valt.

Even terug nog over de allerlei instanties van daarnet die er bestaan,
Is er eentje bij waar wij wat mee aan kunnen?

Even nog voor de mensen die gereageerd hebben allemaal,
Wel even een bedankje voor niemand uitgezonderd voor de reacties!
:wink:
Vr Gr PD2RW.
Knutselen das de hobby!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#32 Bericht door EMCees »

Als het een plasma TV is dan kun je het gevoegelijk vergeten om die te ontstoren.
Reden is dat de storing via het scherm er uit komt, en met name in het magnetische veld zichtbaar is (meten met een van Veen antenne).

Gewoon eerst de man op de hoogte stellen wat je denkt en gaat doen, de enige manier is via AT. Formele storingsklacht indienen.

(wel na de finale :mrgreen: )

pe5t
Berichten: 1553
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Controle op storing.

#33 Bericht door pe5t »

Het zelf localiseren van de stoorbron is uiteraard een goede zaak. Dat helpt AT als je ze gaat inschakelen.
Voor TV's geldt onder het regiem van de EMC richtlijn (in Nederland ondergebracht in de telecomwetgeving) al sinds het begin een productnorm (Ik dacht: EN 55020). Past de fabrikant deze norm toe dan mag/moet het CE teken erop. De vraag is of deze norm ook limietwaarden stelt aan het opgewekte magnetische veld van het apparaat.
Hier moet ik afhaken want ik heb de afgelopen 10 jaar de normalisatie-ontwikkelingen niet meer goed gevolgd. Voor stoorsignalen beneden 30 MHz werd en wordt (neem ik aan) altijd gemeten op de lijnen (m.n. de lichtnetaansluiting) die aan het apparaat zitten en wel met behulp van kunstnetwerken die een gedefinieerde belasting vormen. Doorgaans common-mode stoorspanningsmetingen. Daarbij behoren uiteraard limietwaarden. Het voldoen van allerhande apparaten aan deze limietwaarden was over het algemeen voldoende om (ook als amateur met dergelijke apparaten onder het eigen dak) er geen storing van de ondervinden. Voorbeelden: lichtdimmers, schakelende voedingen, collectormotoren enz .
Vermoedelijk hebben de plasma TV's een eigenschap (een sterk magnetisch veld) die buiten het bereik van de norm valt. Dit wordt dan dus niet gemeten. En dat, terwijl de stoorspanningsmeting op de lijnen mogelijk geen limiet-overschreiding te zien geeft. De leverancier plakt dus schijnbaar volkomen terecht een CE sticker op het apparaat.
Maar, hier komt om de hoek kijken dat het toepassen van de norm ''slechts een vermoeden van overeenstemming met de essentiele vereisten oplevert''. Dat vermoeden is in het geval van een storend magnetisch veld (7 a 8 huizen verderop stoort het nog de radiocommunicatie) dus weerlegbaar. Mogelijk was de bestaande norm alleen niet voldoende om de CE sticker te plakken........Er hadden mogelijk aanvullende testen uitgevoerd moeten worden. De Van Veen (Philips) methode, een methode om het magnettsche veld te meten, (inmiddels in meerdere normen opgenomen, compleet met limietwaarden) zou dan kunnen worden toegepast. Mogelijk was de plasma tv dan door de mand gevallen.
Het is dus de vraag of de CE-markering terecht op het apparaat geplakt is. Dit is voer voor juristen.
Bij AT moeten ze daar alles van weten.
Ik adviseer je om een officiele storingsklacht indienen. En betrek zo mogelijk de eigenaar van het tv-apparaat daarbij. Het vereist wellicht enige verbale lenigheid om hem deelgenoot te maken van jouw probleem. Maar, niet geschoten is altijd mis.

Groeten,

Kees, PE5T

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#34 Bericht door EMCees »

De fabrikant mag ten allen tijde een CE logo er op plakken. Hij hoeft niet eens te meten. Een apparaat is immers CE (Conformite Europeaene +/- spelling) tot dat aangetoond dat dat niet niet zo is.

En inderdeed de 55020 (aka cispr 20) is een veel gebruikte norm.

pe5t
Berichten: 1553
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Controle op storing.

#35 Bericht door pe5t »

EMCees,

Ik zou zeggen "kan" i.p.v ''mag".

In de AMvB ''Besluit EMC 2007", onderdeel van de telecommunicatiewet (zie art.10.1 van deze wet) staat onder hoofdstuk 3, apparaten, precies omschreven aan welke verplichtingen degene die een apparaat op de markt brengt moet voldoen.
Art. 8.4 "Er wordt technische documentatie opgesteld die aantoont dat het apparaat voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 4, eerste lid (N.B. dit zijn eisen uit de EMC richtlijn)
De technische documentatie wordt opgesteld volgens bijlage IV, punt 1 van richtlijn nr. 2004/108/EG (N.B. dit is de nieuwe EMC richtlijn)"
Zie ook de andere bepalingen van dit artikel.

Handhaven/strafbaarstelling van overtredingen kan zowel bestuursrechtelijk (AWB) als strafrechtelijk (Wet op de economische delicten) zoals via art. 219 WvS, het vals plaatsen van een markering en art. 225 valsheid in geschriften, w.o. uiteraard het vals opstellen van een conformiteitsverklaring valt. Let wel het gaat dan om en delict=misdrijf, da's toch niet meer zo vrijblijvend als het overtreden van een parkeerverbod...

Ik wil maar zeggen dat de officiele regelgeving wat minder vrijblijvend is dan je denkt.

Maar, dit alles is uiteraard geen garantie dat de fabrikanten zich aan de regels houden want, zoals een vroegere collega het uitdrukte: in iedere mens schuilt een potentionele wetsovertreder.
En, wie maalt om het plakken van een CE-stickertje meer of minder.
Tussen wettelijke verplichtingen en de praktijk kan nogwel wat verschil zitten.

Dat verschil is aan de onderkant van de markt waarschijnlijk groter dan in de sector van de plasma-tv's. Bij deze apparaten gaat het om grote fabrikanten waarvan je mag aannemen dat ze de regels goed kennen. En dus ook heel goed weten waar de hiaten zitten.

Groeten,

Kees, PE5T

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Controle op storing.

#36 Bericht door pe1rea »

Waarom had GertJan PA1G dan een buurvrouw met een panasonic, ook niet de kleinste die de regels met meer dan 40 Db overschreed?
Sorry, ik heb weinig vertrouwen in 'de goede naam'.
Uiteindelijk zullen ze zodra het mogelijk is willen besparen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe5t
Berichten: 1553
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Controle op storing.

#37 Bericht door pe5t »

Jawel, als ze een legitieme uitweg weten te vinden in de EMC regelgeving, dan kun je mogelijk ook de grote fabrikanten niet meer vertrouwen. Vertrouwen m.b.t. het voorkomrn van storing aan radiodiensten dus.
Ik ben het helemaal met je eens.
Maar dit neemt niet weg dat de toezichthouder(s) AT in ons land wel degelijk instrumenten hebben om op te kunnen treden.

roeten, Kees, PE5T

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Controle op storing.

#38 Bericht door Steef »

KPN heeft regelmatig last van storing in het freq.gebied van "hun" internet.
Blijkt dat er een type modem verkocht is met schakelende voeding die defect gaat (andere provider).

KPN zoekt dan zelf het betreffende modem op, en stuurt er een "comercieel mannetje" op af.
Zij doen op geen enkele manier samenwerken/klacht in diennen of wat dan ook met/bij het AT.

De betreffende storingmonteur wist niet waarom niet.. "zal wel beleid zijn of" zij hij.
Wie praat luistert niet

pe5t
Berichten: 1553
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Controle op storing.

#39 Bericht door pe5t »

Begrijpelijk: KPN wil geen negatief imago en is er als de kippen bij om problemen op te lossen. Los van alle wetgeving. Zo zouden wij het overal wensen als dit werkt.

Groeten,

Kees, PE5T

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Controle op storing.

#40 Bericht door Marco »

Ik zie dat dit ontwerp al leeft.
Ik zelf overvind ook problemen met een plasma tv . 5 huizen verder op hebben ze een samsung 50 inch plasma. Ik heb van alles geprobeerd. Enige manier om het op te lossen is uit. Of andere Tv nemen.
Ik heb AT erbij gehaald en de zaak loopt al vanaf maart 2010. Samsung verwerpt alle metingen omdat men zegt dat de mast in IJsselstein de storing veroorzaakt. En het dus geen echte meting is. Ja zo lust ik er nog 100.

Maar goed de 2de storing was ik zelf met me plasma na 3/4 jaar. Dat was simpel verkopen. Maar is verschuiven van het probleem.
De 3de storing is halogeen verlichting aan de andere kant. Deze beste meneer heeft rotte trafo's of iets dergelijks. En wel 4 stuks. Daar ben ik mee bezig om klapkernen er tussen te doen kijken of het helpt.

Tot op heden moet ik door de storing vaak zwake signalen missen. Erg vervelend. Ander geluk ik werk veel in het weekend en heb midden in de week vrij. Dan is het heerlijk rustig.

Op http://www.pe2mc.nl/?p=3779 heb ik en artikel over plasma's geplaatst. En tevens een link naar wat Youtube filmpjes.
Zaak voor een ieder meld dit aan AT. Des te meer klachten des te eerder er wat landelijk aan gedaan gaat worden.
Laatst gewijzigd door Marco op 13 sep 2010, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#41 Bericht door on4ma »

marco schreef:Ik zie dat dit ontwerp al leeft.
Ik zelf overvind ook problemen met een plasma tv . 5 huizen verder op hebben ze een samsung 50 inch plasma. Ik heb van alles geprobeerd. Enige manier om het op te lossen is uit. Of andere Tv nemen.
Ik heb AT erbij gehaald en de zaak loopt al vanaf maart 2010. Samsung verwerpt alle metingen omdat men zegt dat de mast in IJsselstein de storing veroorzaakt. En het dus geen echte meting is. Ja zo lust ik er nog 100.

Maar goed de 2de storing was ik zelf met me plasma na 3/4 jaar. Dat was simpel verkopen. Maar is verschuiven van het probleem.
De 3de storing is halogeen verlichting aan de andere kant. Deze beste meneer heeft rotte trafo's of iets dergelijks. En wel 4 stuks. Daar ben ik mee bezig om klapkernen er tussen te doen kijken of het helpt.

Tot op heden moet ik door de storing vaak zwake signalen missen. Erg vervelend. Ander geluk ik werk veel in het weekend en heb midden in de week vrij. Dan is het heerlijk rustig.

Op http://www.pi4utr.nl heb ik en artikel over plasma's geplaatst. En tevens een link naar wat Youtube filmpjes.
Zaak voor een ieder meld dit aan AT. Des te meer klachten des te eerder er wat landelijk aan gedaan gaat worden.

Vind ik maar flauw van Samsung. Dat ze maar eens met een spectrumanalyzer en meetkop bij je thuis dit komen uitleggen.
Ik heb het ook gehad met een Panasonic Viera die straalde van 160m t.e.m 10m. Ze wouden ook niet toegeven, zelfs na toegeven van een pana technieker dat er een probleem was
met het toestel. Heb dan maar beslist om hem snel van de hand te doen en geluk iemand die naar turkije vertrok heeft hem gekocht. Ver weg van ons land :evil:
Betreffende de 4 tranfo's gewoon vervangen door Osram HTM serie.
http://www.omnia-online.nl/contents/nl/d1059.html. Tracht met uw buur overeen te komen dat je eventueel ze zelf betaald of deelt als het maar opgelost raakt.
Je vind ze normaal goedkoper in de vakhandel.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Controle op storing.

#42 Bericht door PA5COR »

Mjn plasma (panasonic viera) en van mijn medezendamateur 100 meter verderop is na wat geschrijf van mij vervangen na 1 jaar door een nieuw type wat niet meer stoort.

Het kan dus wel...., net hoe vasthoudend als je bent :wink:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#43 Bericht door on4ma »

PA5COR schreef:Mjn plasma (panasonic viera) en van mijn medezendamateur 100 meter verderop is na wat geschrijf van mij vervangen na 1 jaar door een nieuw type wat niet meer stoort.

Het kan dus wel...., net hoe vasthoudend als je bent :wink:
Das is goed voor jou alvast.
Ik heb alles geprobeerd duidelijk uit te leggen, zeer kalm blijven maar de manager van panasonic belgie lag dwars. Op een gegeven moment
moest ik hem maar in een faraday kooi stoppen. Ik die dacht dat hij in een zo'n kooi zat :roll:
Er was ook een klacht bij het Bipt maar die heb ik niet gezien, helaas. Bij een telefonisch kontakt werd mij meedegeeld dat mijn storing
geen voorrang had. 3 jaar nadien heb ik een schrijven ontvangen met de melding dat de klacht was geseponeerd daar ze niks van mij
hadden gehoord! Leuk is anders. Ik heb nadien een Samsung plasma gekocht en die heeft enkele birdies waarempel eentje op 3508.0. Op de zendantenne
is dat natuurlijk s9. Op de rx antennes is het bijna weg maar ja die staan hier ook minimum 100m vandaan alhoewel ik hem heel in de verte kan horen op de beverage
richting 315° recht in de richting van ons huis.

Onlangs een LG led tv (s9000) getest en die was muisstil.
Laatst gewijzigd door on4ma op 30 aug 2010, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#44 Bericht door PA2EFR »

Dus ik begrijp:

als je een nieuwe TV wilt aanschaffen, neem dan een kortegolfontvangertje mee en scan de TV's daarmee af in de winkel.
Paar keer aan en uitzetten om te zien welk fluitje er bij komt of wegvalt. :wink:

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Controle op storing.

#45 Bericht door Marco »

PA2EFR schreef:Dus ik begrijp:

als je een nieuwe TV wilt aanschaffen, neem dan een kortegolfontvangertje mee en scan de TV's daarmee af in de winkel.
Paar keer aan en uitzetten om te zien welk fluitje er bij komt of wegvalt. :wink:

Hallo heren,

Ik ga dat van de trafo zeker doen. Die 80 euro boeit me niet. Als het helpt ga ik dit zeker kopen.
Betreffende met je ontvanger de winkel in lopen. Ik heb nog in twijfel gestaan om weer een plasma te kopen.
Toen ik me ontvanger in de winkel aanzetten was ik helemaal genezen. Geen plasma meer voor mij.
De storing was tot op de weg te horen. Ik wil er voor geen goud ook boven wonen.

Op me werk hebben we een sony plasma deze stoort alleen op 160mtr. En loop ik weg is het na 5 a 10mtr verdwenen. Zo iets is prima. Maar als het toestel ouder word gaat het nog harder storen.

Ook als straks 3d tv zijn opmars krijgt ben ik heel bang voor de hobby. Plasma tv's schakelen sneller dan LCD tv's En dus krijgt de plasma tv een herintreden. Als dit aanslaat is het einde Hobby vrees ik. Dus lijkt me goed dat we niet de storing verstoppen maar kenbaar maken bij AT. Ik heb ook me TV verkocht. Weg van de minste weerstand. Meer klachten zal uiteindelijk een resultaat opleveren waar fabrikanten niet blij van worden.

Plaats reactie