7 januari 2006: Kids day

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

7 januari 2006: Kids day

#1 Bericht door PH7W »

Op verzoek van Remy, PA3AGF:

Een citaat uit de Agentschap Telecom informatiebrief van de Dag voor de Radioamateur 2006:
Op verzoek van de verenigingen van radiozendamateurs heeft Agentschap Telecom ingestemd met de inzet van het amateurstation voor het houden van een eenmalige "Kids Day" op zondag 7 januari 2007. Hierbij wordt het eenmalig toegestaan om het amateurstation te laten gebruiken door onbevoegden. De radiozendamateur blijft verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de verbinding, en voor de inhoud van de uitzendingen.
Kijk voor meer informatie op de tweede pagina van de nieuwsbrief.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Niet 7 januari 2006, maar 7 januari 2007: Kids day.

#2 Bericht door PE1PUP »

Hallo Remy, Jorg en alle anderen,

Een gewelding initiatief, deze Kids Day. Fantastisch. Ik ben van plan er met neefje en nichtje actief aan mee te doen.

Een vraagje voor allen. Om de Kids Day een zo groot mogelijk succes te maken, en om het voor de kids zelf zo leuk en interactief mogelijk te maken, is een zeer hoge verbindingskans gewenst. Wanneer je eerst minutenlang de band moet afzoeken en aanroepen alvorens er wat gebeurt, dan is de aandacht van de kids allang verslapt, en pakken ze de Nintendo weer uit de broek/rok-zak.

Heeft er iemand een goede suggestie? Bijvoorbeeld een preferred kids day aanroep frequentie per band? Het zou leuk zijn wanneer er bijvoorbeeld op de populaire banden (2 m, 70 cm, HF) een soort kids oproepkanaal zou zijn, waarna je eventueel altijd naar een vrij stukje ether kunt schuiven. Zodoende kunnen de wat verlegener kids eerst eens even de amateur uit de antenne kijken alvorens zelf een poging te wagen met het zweet in de handen.

Of zijn de standaard oproepfrequenties per band OK voor een ieder? De ARRL suggereert hier voor:...
Suggested Frequencies: 28350 to 28400 kHz, 21380 to 21400, 14270 to 14300 kHz and 2-meter repeater frequencies with permission from your area repeater sponsor. Observe third party traffic restrictions when making DX QSOs.
Ik ben benieuwd.

Groetjes, Johan.

P.S. 1: Zijn er al mensen met voorzichtige ideeen over full-duplex/cross-band voor kids, of packet-radio voor kids? Ik gooi maar eens een balletje of wat op....

P.S. 2: Voor de ARRL info over Kids Day zie: http://www.arrl.org/FandES/ead/kd-rules.html
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Wat jammer heeft de kleinste hier net zijn eigen N-call.
Maar hij kan die dag nu wel mooi met Full throttle op alle HF banden toeteren. in plaats van nu dat kleine stukje op 20 en 40 (zonder zijn geliefde CW stuk van de band) en de gehele maar nu vrijwel onbruikbare 10 mtr band.
Ik hoop dat hij snel zijn ON3 call kan halen.

Verder hier is de huisfrequentie 145.475 en 145.375
Op de laatste Jota is hier wel eigenlijk gebleken dat het voor kinderen meer aanspreekt om op VHF met elkaar leker te babbelen dan op HF naar dat voor hun rare SSB geluid te luisteren.

Het is verder een prima initiatief, maar het zou voor de hobby uiteraard veel beter zijn als er 365 kidsdagen per jaar waren daar bedoel ik mee dat ze onder begeleiding van een ervaren zendamateureigenlijk altijd aan de hobby moeten mogen proeven, met als doel natuurlijk dat ze zelf een call proberen te gaan halen.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#4 Bericht door pe5jw »

Hallo allemaal,

Kids day ! een heeeeeeel erg goed idee.

Mijn ervaring met de JOTA is inderdaad dat je moet proberen de aandacht vast te houden we doen dat meestal door een spelelemten toe te voegen.
Airmails de afstand tot de gewerkte stations optellen.
Dat is natuurlijk met een groep veel makkelijker te regelen.
Het is nu te laat om een kids day airmail contest op te zetten maar dat is misschien iets voor een volgende keer.

Op dit moment heb ik helemaal geen appartuur aangesloten staan en geen enkele antenne opgebouwd.
Maar heb als uitwijk mogelijkheid altijd nog mijn auto.
pa7wwo schreef:Het is verder een prima initiatief, maar het zou voor de hobby uiteraard veel beter zijn als er 365 kidsdagen per jaar waren daar bedoel ik mee dat ze onder begeleiding van een ervaren zendamateureigenlijk altijd aan de hobby moeten mogen proeven, met als doel natuurlijk dat ze zelf een call proberen te gaan halen.
Ik snap wel wat je bedoeld maar dat zou het doel voorbij schieten, elke maand een dag of zo dat zie ik wel zitten.

Ik heb wel ergens gelezen de AT extra monitord die dag om te bekijken hoe het gaat en of het een vervolg kan krijgen en dat willen we natuurlijk.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#5 Bericht door PA3FBF »

pa7wwo schreef:Hoi Allen

Wat jammer heeft de kleinste hier net zijn eigen N-call.
Maar hij kan die dag nu wel mooi met Full throttle op alle HF banden toeteren. in plaats van nu dat kleine stukje op 20 en 40 (zonder zijn geliefde CW stuk van de band) en de gehele maar nu vrijwel onbruikbare 10 mtr band.
Ik hoop dat hij snel zijn ON3 call kan halen.
Hoi Jos,

Kun je als PA dan een ON3-call halen en volgens die voorwaaarden in PA uitzenden, als je niet woonachtig bent in ON?
Ik vind het ook érg beroerd, dat onze novices niet op 80 m en 40 m CW mogen :evil: :evil: :evil:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Inwonend in Nederland mag je alleen onder de Nederlandse voorwaarden uitkomen.

In principe geld voor jouw vergunning de verplichting je aan de regels van het land te houden waar je op dat moment bent, ook al beperkt dat je mogelijkheden die je in je eigen land hebt.

Maar je woont in Nederland, je bent in Nederland, en het voeren van je eventueele ON vergunning betekent dat je je alsnog hebt te houden aan de voorschriften en beperkingen van Nederland.

Bovendien mag je CW in de gehele band gebruiken ;)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

klopt, met een Nederlandse F mag je in Italie bijvoorbeeld ook niet op HF omdat we geen morse meer hebben.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#8 Bericht door vk2gwk »

Ik ben het even kwijt..... Ik dacht dat "F" een volledige machting was en "N' voor de nieuwkomers.
Maar zijn er nog meer dan...???
Ik heb nog steeds een ouderwetse "A" machtiging - wat stelt dat voor tegenwoordig?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Licenties

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Je A machtiging is nu F geworden. N is de oude D maar uitgebreider geworden.

In Nederland bestaan er nu nog 2 licenties.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#10 Bericht door pe5jw »

2 Machtinging vormen door een nieuwe cept regeling.
Niet alle landen hebben die ingevoerd en daarom is er voor die landen nog steeds een verschil met een A machting en een F machting.
Het verschil is volgens mij alleen de morse eis.

Best vervelent ik ben met morse bezig maar kan er geen examen meer in doen dus ook nooit op de HF in die landen.
Maar ik verwacht dat het van tijdelijke aard is, in de VS is morse ook al afgeschaft nu.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Morse

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Joeri,

Blijven oefenen, het is zo'n leuke mode. 95% van mijn qso's is met morse.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Morse

#12 Bericht door pe5jw »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Joeri,

Blijven oefenen, het is zo'n leuke mode. 95% van mijn qso's is met morse.
Dat doe ik ook wel ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

Re: Morse

#13 Bericht door PA3FBF »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Joeri,

Blijven oefenen, het is zo'n leuke mode. 95% van mijn qso's is met morse.
Waarom ben ik jou dan toch nog never tegengekomen ??? :o :D :?:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

QSO

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Tja,

Volgens mij heb ik je eenmaal in druk qso gehoord.

Ben voornamelijk actief in het weekend en dan ook nog op verschillende banden.

Wie weet in 2007.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Kids Day?

#15 Bericht door PE2AAB »

En wanneer is het XYL day?

Ik wil 'die van mij' ook wel eens een microfoon onder der snufferd duwen.
Tot wanneer kan je je kind noemen? Ik weet nog dat ik van mijn ouders, als we naar de Efteling gingen, moest zeggen dat ik 10 was terwijl ik al ouder was :D .

Je houdt ergens geld aan over...
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie