Digitale TV DX

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Digitale TV DX

#16 Bericht door pe1hzg »

PF3CH schreef: Die signalen zijn ook nog eens gecodeerd zodat je uitsluitend die tv-zenders te zien krijgt waarvoor je betaald hebt :D
Alleen in Nederland heeft men ervoor gekozen om de DVB-T signalen (want zo heet digitenne) met versleuteling uit te zenden. Met de abonnementskosten worden de investeringen van de nieuwe zendinstallaties betaald.
Kon men vroeger het hele land aan met een half dozijn zenders, met DVB-T is het zo dat alleen de wereldstad Eindhoven met maar liefst twee zendmasten (een oost, een west) bezongen moet worden. Dat zijn de kosten van het "antenne-als-een-bloemenvaasje-in-de-vensterbank" in plaats van een hark op het dak, maar die grote hoeveelheid zendermasten moeten natuurlijk betaald worden: welnu..

Het was zelfs zo dat ook voor NED1-2-3 een abonnement (gratis) nodig was, dit had voor digitenne het voordeel dat ze de adresgegevens hadden en mensen ermee konden spammen. Gelukkig heeft, vijf voor twaalf, de politiek hier een stokje voor gestoken.

In het buitenland is DVB-T bijna altijd ongecodeerd. In Eindhoven, op de 11e etage van een gebouw in de binnenstad, kan ik met een antenne in de vensterbank zowel de Nederlandse, Belgische en een hele zwik Duitse zenders ontvangen, gewoon met de standaard rondstraalantenne van Digitenne en zonder kaart.

In de UK is men destijds ook begonnen met versleuteling. Die digitenne-club ging failliet; de BBC kocht de boel op, heeft een schakelaar omgezet en dat was het einde van de versleutel-ellende.

[politiek] Er is al een tijd een enorme strijd tussen de RTL-en en de SBS-en om kijkaandeel. Ook al opgevallen dat vooral *de concurrent* uitgebreid vertelt als de kijkcijfers tegenvallen? Ik ben benieuwd als een consumentenorganisatie de adverteerders van een van de twee eens uit zou leggen hoe ze marktaandeel kunnen doen vergroten door digitenne te vragen de versleuteling uit te schakelen. Vergis je niet: er is een hoop FTA-spul in omloop nu, zeker na het voetjeballen van de afgelopen maand is er een schaarste aan DVB stick-jes en die kijkers (en 's avonds-in-de-tuin-kijkers) krijg je er gratis bij. Het zal wel een gedachtenexperiment blijven. [/politiek]

Geert Jan

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Digitale TV DX

#17 Bericht door PA-een »

Ik weet er niet helemaal het fijne van, maar volgens mij is KPN in NL degene die het digitenne netwerk heeft aangelegd. Daarom vraagt KPN er een abbo voor, om zijn investering terug te verdienen en winst te kunnen maken. Dat Nederland 1, 2 en 3 Free-to-air zijn, is niet zozeer dat de politiek daar pas 'vijf voor twaalf' een stokje voor gestoken had, maar dat is het onvermijdelijke resultaat van een wet die er al (een paar decennia?) is (en voor Digitenne niet aangepast is): "De publieke omroep moet voor alle Nederlanders (gratis) te ontvangen zijn". Als men een abbo moet nemen om deze te kunnen ontvangen, zou dat dus in strijd met deze wet zijn, dus die zenders zijn Free-to-air. Voor de komst van Digitenne waren Nederland 1, 2 en 3 ook al gratis analoge zenders.

Nu meen ik mij te herinneren dat in Duitsland de overheid (deels) heeft geinvesteerd in de komst van digitale TV, en dat de Duitse overheid verlangde dat alle Duitsers de nationale zenders kunnen ontvangen, ook per satelliet (er zijn veel huizen zonder kabel of wat meer afgelegen). Volgens mij was dat ook een reden dat er zoveel ongecodeerde Duitse televisiezenders op de satelliet zitten, aangezien ze er vanuit gaan dat alleen Duitsers kijken (omdat ze de taal ook verstaan). Waarom zou je als overheid een abbo vragen voor iets wat al met belastinggeld is betaald en voor alle burgers beschikbaar moet zijn?

Geen idee hoe dat in Belgie/UK zit, dus wat hiervoor verteld is zal dan wel juist zijn. :mrgreen:

Nogmaals, ik heb hier geen bron bij. Ik heb hier ooit iets over gehoord/gelezen en het klonk toen in ieder geval plausibel, maar misschien weet iemand anders te vertellen hoe de vork precies in de steel steekt. ;)

73,
Floris
PA1FW

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Digitale TV DX

#18 Bericht door PA1 »

Als een nieuw station in duitsland op de kabel wil MOET hij ook beschikbaar zijn via de satelliet. Dat is om te voorkomen dat de kabel een monopoly positie krijgt (goede zaak) Dat ze ongecodeerd zijn heeft te maken met de rechten. Omdat de duitsers bijna alles nasynchroniseren hoeven ze geen rechten over films te betalen die ook over de grenzen te bekijken zijn. Toen RTL Veronique in NL beschikbaar kwam werden alleen films gecodeerd omdat deze in NL het originele geluid hebben en dus ook voor velen van buiten NL te volgen waren.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Digitale TV DX

#19 Bericht door PA3JMS »

In de UK zijn ook alle publieke zenders vrij te ontvangen. Ik zelf kijk in de Randstad naar BBC 1 t/m 4, een aantal ITV kanalen, Five en nog wat free to air via de satteliet. Ook alle Duitse zenders kan ik via de satteliet ontvangen.

Ik dacht zelfs dat het door Europeese regelgeving komt dat publieke zenders vrij te ontvangen zijn. Ik vindt dat eigenlijk niet meer dan logisch. Is immers betaald met belasting geld.

Ik heb de laatste jaren dan ook een KPN abo + een schotel voor de Engelse en Duitse zenders en dat bevalt goed.
73 Jan

Plaats reactie