PD0Y schreef:
Ik ben nu aktief op de HF, maar wil ook een antenna voor de 2mtr/70cm ophangen.
En dan.. op zoek naar een leuke radio.
Nu vraag ik mij af of het nog nut heeft een SSB radio te nemen?
Of zal ik meteen voor D-STAR gaan?
Graag reakties..
Beste Dennis,
Welkom op onze banden.
Ik ben echter wel uitermate verbaasd dat jij je machtiging/registratie (of hoe dat ook hedentedage mag heten) gehaald hebt zonder enige voorkennis van het gebruik van onze amateurbanden.
Het lijkt mij dat wanneer je de moeite doet om examen te gaan doen jij jezelf toch enigzins verdiept hebt in onze mooie hobby.
Blijkbaar gold dat voor jou, om wat voor reden dan ook, niet.
Ik oordeel niet, ik verbaas mij slechts.
Nu antwoord op je vraag.
Op 2mtr en 70cm wordt nog veel gebruik gemaakt van SSB.
Ik heb zelf zo'n 45 landen op 2mtr en zo'n 42 landen op 70cm gewerkt en ja dat is gedaan in SSB.
De verste afstanden zijn (althans voor mij) in Tropo op 2mtr zo'n 2200km en in ES zo'n 3200km.
Voor 70cm is het in Tropo zo'n 2300km. Ja dus verder als 2 mtr.
ES komt op 70cm niet voor, althans ik heb het niet meegemaakt, in de 34 jaar dat ik mijn call bezit.
Je zal inderdaad beams neer moeten zetten om met Tropo DX te kunnen werken maar voor ES gaat het met een vertical of Big Wheel ook prima. Hoewel meer gain in de juiste richting beslist helpt.
Het beste/eenvoudigste is om bakens in de gaten te houden.
Ik controleerde altijd een aantal vaste bakens om de condities te controleren.
In de tijd dat ik begon was er geen DX Cluster, dus voor jullie nieuwe amateurs is het een stuk gemakkelijker.
Hoewel de meesten de fout maken niet meer CQ DX te roepen, maar uitsluitend naar het Cluster te kijken.
Als iedereen dat doet dan wordt er ook niets meer gewerkt, maar dat is een andere discussie.
Ga eens langs bij Sjoerd PA3DOL in Middenmeer en laat je voorlichten en luister eens bij hem en je zult versteld staan wat er allemaal te werken valt op 2mtr en 70cm.
Ik wens je veel succes en wil je wat meer calls van ervaren VHF en UHF DXers weten dan kan Sjoerd je die zeker geven.
Veel succes met Dx op VHF en UHF.
73
Rob
PE9PE