JOTA-JOTI 2006

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

JOTA-JOTI 2006

#1 Bericht door PH7W »

Op verzoek van Rick, PE2AAB:

In het derde volle weekend van oktober wordt wereldwijd de JOTA-JOTI gehouden. JOTA staat voor Jamboree On The Air en JOTI voor Jamboree On The Internet. Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van een Wereld Jamboree. Tijdens zo'n kamp komen rond de 30.000 Scouts van over de hele wereld bij elkaar. Tijdens de JOTA-JOTI blijft iedereen in zijn eigen land, maar praten elk jaar ongeveer 500.000 Scouts een weekend lang met elkaar via de radio.

De radiostations worden bemand door zendamateurs. Zij begeleiden de kinderen bij het zenden. In 1958 werd de eerste JOTA gehouden en sindsdien hebben vele duizenden Scouts van over de hele wereld via de radio kennisgemaakt met elkaars cultuur en gewoonten. Veel contacten tijdens de JOTA hebben geresulteerd in langdurige penvriendschappen en banden tussen groepen.

Sinds halverwege de jaren '90 is daar de Jamboree On The Internet (JOTI) bijgekomen waarbij, je raadt het al, scouts met elkaar communiceren via internet. De JOTI wordt vaak binnen een groep opgezet door de 'whizzkids' onder de leiding. Tijdens de JOTI (die gelijk valt met de JOTA) chatten ze op IRC-kanalen en surfen ze over het internet. De JOTI is relatief jong, maar is in korte tijd erg populair geworden.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

We zijn al bezig met de voorbereiding voor de groep in Joure :D

Ik wens alle deelnemers veel plezier, hoop dat het net als vorig jaar weer een gezellige en spannende boel zal worden.

73,
Cor

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#3 Bericht door PH7CW »

Als de kinderen zo graag via internet communiceren, waarom laten we ze dan geen kennis maken met "Echo link" http://www.echolink.org/ of "Free Radio Network" http://www.freeradionetwork.nl/index.html? Overigens promoten ze dat al op de laatst genoemde site! Bij FRN is de drempel laag omdat ze alleen een client hoeven te installeren. Later kunnen ze nog een PMR (porto van ongeveer 80 Euro?) kopen en dan een radiogateway bouwen. Zo komen ze via internet toch nog bij de radiozendhobby uit. Als ze daarna nog meer willen kunnen ze altijd nog een vergunning halen.

Volgens mij is de JOTI ook een mooie gelegenheid om ze met radio kennis te laten maken.

73, Erik
73,Erik

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Jota 2006

#4 Bericht door PE2AAB »

Zoals misschien sommigen al gehoord hadden;
Jota 2006 had niet slechter en ellendiger kunnen eindigen als in Aalst-Waalre.
Tijdens het afbreken van onze zendmast is deze door slecht weer omgewaaid met daarin twee scouts die op een meter of 7 gezekerd waren.
Zij zijn beide zwaar gewond afgevoerd naar het Maxima Medisch Centrum te Veldhoven.
Beide maken het nu naar omstandigheden goed.

Ik druk iedereen op zijn hart; Voorzichtigheid boven alles want wat ik gezien heb wil NIEMAND zien.

Rick, PE2AAB.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Amai, da's niet zo mooi, Rick!

Wanneer hebben jullie de toren afgebroken als ik vragen mag? In Eindhoven was het afgelopen zondag namelijk best wel goed weer.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#6 Bericht door PE2AAB »

PA8JRG schreef:Amai, da's niet zo mooi, Rick!

Wanneer hebben jullie de toren afgebroken als ik vragen mag? In Eindhoven was het afgelopen zondag namelijk best wel goed weer.
Zondag.
Er stond vrij veel wind en we zitten pal naast een weiland.
Het kan daar flink tekeer gaan
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

Zou het fijn vinden om hun een kaartje te sturen.
Is het mogelijk dat je hier een adres plaatst, waar het kaaartje naar toe kan worden gestuurd.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Jota 2006

#8 Bericht door PE2AAB »

PE2AAB schreef:Zoals misschien sommigen al gehoord hadden;
Jota 2006 had niet slechter en ellendiger kunnen eindigen als in Aalst-Waalre.
Tijdens het afbreken van onze zendmast is deze door slecht weer omgewaaid met daarin twee scouts die op een meter of 7 gezekerd waren.
Zij zijn beide zwaar gewond afgevoerd naar het Maxima Medisch Centrum te Veldhoven.
Beide maken het nu naar omstandigheden goed.

Ik druk iedereen op zijn hart; Voorzichtigheid boven alles want wat ik gezien heb wil NIEMAND zien.

Rick, PE2AAB.
-Update-

Na het ongeval is er een onderzoek ingesteld door de arbeidsinspectie naar de toedracht ervan.
Dit onderzoek is inmiddels stopgezet omdat is gebleken dat Scouting Aalst-Waalre in alle opzichten aan de richtlijnen voldeed en juist heeft gehandeld. Een bevestiging voor iets wat wij al wisten.

Ook de twee scouts maken het gelukkig goed!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Ook de twee scouts maken het gelukkig goed!


Gelukkig, een heel jammer einde van de Jota-Joti...

Bij de volgende zullen we dit ook (weer) meenemen bij de planning.

Cor

Plaats reactie