buizen of torren

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

buizen of torren

#1 Bericht door PA2LEN »

Hallo,

ik heb een vraagje over de bouw / theorie van een qro amplifier ...

het is bekend dat je met goede en grote buizen en voldoende hoogspanning een zeer leuk vermogen kan maken ..
nadelen L: hoge spanning , vaak dure buizen / eindtrapen

dan hebben we ook nog de transistor (torren) eindtrap .. en hier gaat het me juist om ..
persoonlijk ken ik niet veel torren die veel db versterking kunnen leveren en een hoog vermogen ..
dus lijkt ut mij dat er meerdere transistoren worden geplaatst en deze 'samen' het vermogen maken ..
nadelen : transistoren zijn gevoeliger dan buizen als het fout gaat (te veel stuurvermogen , te hoge spanningen ) , nu zullen de goede eintrappen hiertegen beveiligd zijn .


ik ben nu benieuwd of deit een beetje klopt wat ik hier neer plaats en of iemand aanvlullingen / verbeteringen heeft
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: buizen of torren

#2 Bericht door pa1bjs »

Vergeet ook niet dat de meeste buizen goedkoop zijn en indd zij vergevingsgezint.
En vaak is de bouw van een buizen versterker simpeler.(dus goedkoper)

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: buizen of torren

#3 Bericht door andre »

Doe eens duidelijk Lennart, aan hoeveel vermogen denk jij?

vermogen en kwaliteit maken de prijs van een tube, de prijs voor een transistor heeft voornamelijk met vermogen te maken.(binnen de gestelde grenzen van hf-uhf).
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: buizen of torren

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Ik heb zelf een (koop) buizen lineair en moet zeggen het ding bevalt uitstekend.

Om het zelf te bouwen heb ik toch net even wat te weinig kennis en onderdelen.
Het mechanische van de kast etc. zou geen probleem zijn maar de voeding etc toch wel een lastig iets.

Bij grote vermogens wordt het toch wel lastig met transistoren want dan moet je ook een voeding navanant hebben.

Verder als je een gangbaar type buis neemt valt het allemaal met de prijs van de buizen of buis wel mee.

Ik zelf vind de heathkit SB200 of de Yaesu FL2100Z met beiden 2 x 572B's er in erg leuke eindtrappen.
En ook die buizen zijn goed verkrijgbaar en als op het goede adres gekocht niet duur.

Ik houd wel van glazen flessen , dat gloeien ervan en het visuele aspect van een stel mooi gloeiende buizen is erg leuk om te zien voor een verschrikkelijke nostalgist zoals ik.

Zelfs zo erg dat ik mijn QRPP CW setje voorzien heb van een 12AT7Wg dubbeltriode.

Verder moet je antennepark ook wel even in orde zijn om QRO te gaan maken.
van 100 watt naar QRO kan ooit toch wel lastig zijn.
Bijlagen
Hetzelfde zendontvangertje<br />Pixie 2
Hetzelfde zendontvangertje
Pixie 2
klein 40 mtr CW zendontvangertje.<br />Met buisje voor trompe de l'oeil.
klein 40 mtr CW zendontvangertje.
Met buisje voor trompe de l'oeil.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: buizen of torren

#5 Bericht door PA2LEN »

alvast bedankt voor de reactie ,

ik denk nog niet aan zelfbouw maar het gaat ff om de theorie ,

stel ik wil 1kw maken .. laten we daarmee eens denken

als ik torren wil gebruiken . lage spanning 12 of 28 volt en veel ampere's dus de voeding is ingewikkeld als hij niet geschakeld is dan :-)

een lamp is eenvoudiger .. hoge spanning 1-2 kv en een paar honderd miliampere .. dus weer wat makkelijker ..

van torren heb ik er een paar nodig om dit vermogen te maken en ik moet een ingewikkeld combineer netwerk er omheen bouwen

een buis is simpel je heb een of 2 buizen nodig .. makkelijker te maken

het gaat mij dus om de theorie en de kosten
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Theo

Re: buizen of torren

#6 Bericht door Theo »

Toch grappig om te zien dat buizen als gemakkelijk worden bestempeld.
Om een indruk te krijgen wat powerfets kunnen, onderstaande afbeelding kan 3 KW maken.
De voeding is 300 volt gelijkspanning.
Afbeelding
De fet die gebruikt wordt is de IRFP 460
En mijn ervaring is, niets is eenvoudig of simpel te maken. :wink:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: buizen of torren

#7 Bericht door andre »

je maait het gras onder mijn voeten weg Theo.

Je moet je realiseren dat het bouwen van een 1000watt amp. wel de nodige ervaring in bouwen vereist. Zeker als je denkt dat buizen een simpeler concept is als transistoren kom je bedrogen uit denk ik.
Voor een buizen amp moet je overigens 2 voedingen maken, doorgaans 6 volt met veel ampere's, en weinig ampere's met veel voltjes.

Zoals Theo al aangaf zijn er tegenwoordig mosfet's in de handel voor veel veel veel power. Stuk of 6 van die dingen aan elkaar, voedinkje 50 volt 30 ampère en je zit rond de 1Kw. Je loopt hierbij ook niet het risico om aan de 2,5Kv te hangen waarvan ik je uit ervaring kan melden dat dat geen prettig gevoel is.

Toegegeven, een mooi gloeiende buis heeft wel de meeste charme.(Dus geen stuk ceramiek).
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: buizen of torren

#8 Bericht door Steef »

Leuk zo'n printje van een las inverter :mrgreen:

DESCRIPTION
The PowerMESH™II is the evolution of the first
generation of MESH OVERLAY™. The layout refinements
introduced greatly improve the Ron*area
figure of merit while keeping the device at the leading
edge for what concerns swithing speed, gate
charge and ruggedness.
APPLICATIONS
n SWITH MODE LOW POWER SUPPLIES
(SMPS)
n HIGH CURRENT, HIGH SPEED SWITCHING
n DC-AC CONVERTERS FOR WELDING
EQUIPMENT AND UNINTERRUPTIBLE
POWER SUPPLIES AND MOTOR DRIVES
ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS
(•)Pulse width limited by safe operating area
TYPE VDSS RDS(on) ID
IRFP460 500V < 0.27W 18.4A
Symbol Parameter Value Unit
VDS Drain-source Voltage (VGS = 0) 500 V
VDGR Drain-gate Voltage (RGS = 20 kW) 500 V
VGS Gate- source Voltage ±30 V
ID Drain Current (continuos) at TC = 25°C 18.4 A
ID Drain Current (continuos) at TC = 100°C 11.6 A
IDM (l) Drain Current (pulsed) 73.6 A
PTOT Total Dissipation at TC = 25°C 220 W
Derating Factor 1.75 W/°C
dv/dt(1) Peak Diode Recovery voltage slope 3.5 V/ns
Tstg Storage Temperature –65 to 150 °C
Tj Max. Operating Junction Temperature 150 °C
(1)ISD £18.4A, di/dt £100A/μs, VDD £ V(BR)DSS, Tj £ TJMAX.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1800
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: buizen of torren

#9 Bericht door PA9CW »

PA1ZP schreef: Zelfs zo erg dat ik mijn QRPP CW setje voorzien heb van een 12AT7Wg dubbeltriode.
Jos, even off-topic, maar dat QRP setje is wel erg schattig. Lijkt me wel een leuk project voor 2010.
Heb je daar misschien een "schemaatje" van ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: buizen of torren

#10 Bericht door pa5cal »

Peroonlijk ga ik ook voor de lampen, nee hoogspanning doet "au" maarja oppassen geblazen.

De goedkope transistoren zijn meestal laagspannings varianten (12v zoals bijv. in 27 mc lineairs gebruikt) en die zijn niet zo schoon. De schonere varianten werken weer op hogere spanningen van bijv. 50v en zelfs tot 150v en daarvoor moet je dan alsnog weer een voeding op maat fabriceren. Wellicht wel met iets lagere stromen dan een kilowatt op 12v ;) maar nog steeds een flink stuk maatwerk. Datzelfde geld ook voor een buizen amp maar daar is de belasting voor het laagspannings deel vast. Als je eenmaal je gloeispanning op order hebt is het een kwestie van erop prikken en klaar. Je hoeft niks geregeld en gestabiliseerd te maken. De hoogspanning ook niet overigens, het zou wel heel mooi zijn wellicht :)

Kortom, whatever rocks your boat. Een transistor amp is makkelijker mobiel te maken, dat wel, maar dan zit je wel meteen weer aan de 12V vast. De hogere spannings fets zouden het leuk doen in bijv. een honda civic hybride of een insight ofzo want die hebben een 144v accu-pack die je dan rechtstreeks af zou kunnen tappen, maar... de hoeveelheid qrm op HF is zo fors dat je toch geen HF in zo'n ding kunt werken. -zucht-

-P

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: buizen of torren

#11 Bericht door fred101 »

Een ding hebben ze gemeenschappelijk, een foutje bij het bouwen en het kan goed fout gaan. Of je nu aan de 300V of 1200V blijft plakken maakt niet uit, het is beide redelijk dodelijk. Een vriend van mij pakte een keer iets wat aan mijn 250VDC (1,3A) voeding hing toen we een buizen geval aan het bouwen waren. Hij heeft een kwartier witjes zitten natrillen.

Een buizen lineair die door slecht bouwen gaat staan oscilleren op paracitaire toestanden zorgt voor een razendsnel oplopen van de stroom, de boel ioniseert en het gaat nog sneller. Dat kan je een voeding, de buizen, meters en een hoop weerstanden kosten. De trafo's worden wat lastiger te krijgen en je hebt deurknop C's nodig.
Voor torren heb je weer een zware (in Ampere) voeding nodig en hij is veel gevoeliger voor misaanpassing.

Ook het pi-filter vraagt stevig spul voor 1KW maar ook een perfect ontwerp waarbij de belaste Q zo laag is dat de verliezen nog aanvaardbaar zijn maar het ding nog wel kan doen wat hij moet doen.

Maar het belangrijkste: je hebt ook een QRO antenne nodig (die voor HF dus groot is). 1KW opstoken in een tuner omdat je antenne een rendement van 5% heeft schiet niet echt op. Je moet dan met open lijn werken voor multiband of met full-size monoband antennes werken. Anders is het zinloos. Voor HF tenminste, nu ben jij PD maar ik neem aan gezien de plannen dat je voor F bezig bent. Gaat het je om de hoge banden dan is een full size antenne natuurlijk veel simpeler.

Ik ben QRO liefhebber maar heb tot nu toe nooit de behoefte gehad aan meer dan 400 Watt. Met 400W heb ik mijn handen al vol genoeg qua tuners, schakelmateriaal, terugwerking enz. Ik weet zeker dat alles nu zeker een KW aankan maar ik heb nu tenminste reserve zodat er niet snel iets fout gaat.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: buizen of torren

#12 Bericht door PA1ZP »

Hoi Tonnie

Heel simpel

Het TRX je is een pixie2 met 7000 kHz kristal, frequentie is schakelbaar van 7001.1 naar 7001.8 kHz om de ofset in RX te maken.
Ook heb je zo 2 kanaaltjes.

Het buisje staat mooi te gloeien op 12V en het schakel relaistje wat door de El-bug (pico-keyer) geschakeld wordt, schakelt voorop een groen ledje en in het buisvoetje zit een blauw ledje wat de buis van onderen nog aanlicht en gewoon knippert in het CW ritme.

Het is dus niet wat het lijkt te zijn hihi

Ik zou er graag een gaan bouwen met een buisje maar de spanningen die je daarvoor nodig hebt zijn zo raar.
Nu kan het geheel gewoon op 12V werken.

Ik heb er ook nog een eindtrapje van PA0POP voor gekregen wat de pwr moet opkrikken naar een 20 a 25 watt. (met fetjes)
Die moet ik nog in een kastje bouwen.

Ik moet ook nog een pixie voor 3575 maken, nog wat onderdeeltjes veramelen het kristal heb ik al.
Het eindtrapje werkt op zowel 40 als 80 mtr.
groetjes Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: buizen of torren

#13 Bericht door PA2LEN »

hallo ,

het was niet de bedoeling om iets voor hf te gaan bouwen .. mijn set maakt 100 w en das genoeg voorlopig .. zit nooi op hf

voor vhf zat ik meer te denken aan wat meer .. en idd daar heb ik geen las van tuners . hi

en idd ben bezig voor de f vergunning maar bouwen mag altijd :D

en over voedingen bouwen ben ik het met iedereen eens hooge spanningen zijn erg gevaarlijk .. laats zelf ook een opdonder gehad van de 900 volt kant van mijn eindtrap .. waarna ik eerst weer ff bij moets komen .. zo prettig is het niet

mar waar het mij om draait .. wat is makkelijker een buizen eindtrap van 1kw of een torren eindtrap en wat zou het prijs technisch het leukste zijn
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: buizen of torren

#14 Bericht door andre »

PD5LKM schreef: mar waar het mij om draait .. wat is makkelijker een buizen eindtrap van 1kw of een torren eindtrap en wat zou het prijs technisch het leukste zijn

Moeilijk deze makkelijke vraag te beantwoorden Lennart, de een werkt graag met halfgeleiders, de ander heeft een vracht aan ervaring met buizen en h.sp voedingen.

qua prijs ligt het wat makkelijker. Als je een goede onderdelen winkel kent kan je daar wel meestal alle onderdelen vinden voor een flinke amp op basis van mosfet's, inclusief je voeding. Buizen daarentegen is wat lastiger. Dat is echt de winklels/radiomarkten afstruinen voor de juiste onderdelen. Als je dan al je reiskosten mee tel zal de eerste optie in het voordeel uitvallen.

Nou we horen het wel Lennart als die af is en werkt... :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: buizen of torren

#15 Bericht door PA2LEN »

okee nu wordt het iets duidelijker .. het voordeel geen ervaring met mosfets en amper met buizen , maar zoals je al zegt het licht er aan wat je leuk vind , en ben bang dat ik toch voor een buis ga kiezen bij het volgende project
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Plaats reactie