Soundprocessing

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#31 Bericht door PA1 »

PA1ZP schreef:Hoi Allemaal
Op een S2 diep in de ruis levert broadcast audio processing weinig op.
Ben ik niet met je eens: als je op vol signaal de verstaanbaarheid verbeterd dmv soundprocessing, verbeter je dat natuurlijk ook als je diep in de ruis nog net te ontvangen bent.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Theo

Re: Soundprocessing

#32 Bericht door Theo »

Want daar ging het nu net allemaal om :wink:
De verstaanbaarheid verhogen.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#33 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Om met zwakke signalen de verstaanbaarheid echt te verbeteren kun je beter aan HF clipping gaan doen in SSB

De duitser DF4ZS heeft voor bepaalde doeleinden printjes en voor sommige mikes zelfs inbouwpaketjes.

zie op de volgende site

http://jwm.de/index.htm

Een paar kennissen van mij gebruiken dit al een aantal jaar succesvol
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#34 Bericht door PA1 »

Hij heeft het over een clipper met noise gate en compressor. Die laatste 2 functies vind je zowiezo op soundprocessing apparatuur en als ik mij niet vergis is bijna elke moderne set voorzien van een clipper circuit. Het voordeel van soundprocessing is dat je het geheel tot in de details kan inregelen wat dus niet lukt met bovengenoemd ontwerp.

Ik werk met een Behringer voice processor VX2496 waar een compressor is ingebouwd plus een equalizer speciaal voor spraak. Tevens heb ik een Alesis 3630 waar een noise gate op zit.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#35 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo PA1

Ik las dat je gebruik maaakt van een Behringer vx 2496 .
Ik wil graag mijn audio ook wat meer punch geven en overweeg om de 8 band eq. en de eq. plus van w2ihy aaan te schaffen.
De 2 door jou genoemde units zijn echter minder dan de helft v/d prijs en zou ik graag willen weten in combinatie met welke set en microfoon u deze gebruikt.
Heb jij ook ervaringen als eventueel vergelijk met die van W2IHY.
Ik gebruik nu een FT1000MP en MD100 .
Ik heb al eens een 8 band eq. van w2ihy geprobeerd icm met een audio tecnica ATR30 ( welke ik nog bezit ) maaar de resultaten waren toen erg wisselend ( frustrerend ) waarop ik de eq. toen verkocht heb.
Misschien kun je wat meer duidelijkheid geven.

Met vriendelijke groet,

Tony van Geel
PA3GWO

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#36 Bericht door PA1 »

Met een VX2496 kun je heel veel parameters instellen. Je kunt de features die erop zitten ook uitschakelen. Op die manier moet je deze speechprocessor instellen. Je begint met 1 feature en als die naar tevredenheid is ingeregeld begin je met de 2e. Je kunt ook features niet gebruiken, dat hangt helemaal van je persoonlijke smaak af. Zo zijn er die de opto de-esser niet gebruiken maar die ook de tube-emulation uitschakelen. Elke instelling heeft invloed op de sound.

De eq-plus is een pracht apparaat maar veel te duur. De Behringer biedt veel meer en dat voor een fractie van de prijs.

Als micro gebruik ik een Philips pa-microfoon, maar ik heb hier ook een Alecto micro liggen waarmee ik ook opvallende resultaten behaal.

Het is even een werk maar je moet je niet gelijk uit het veld laten slaan als het even niet lukt :)
Na verloop van tijd weet je welke potmeters je moet gebruiken en hoe die ingesteld moeten worden

Kijk maar s op eham.net Daar staan een aantal reviews over de vx2000 (de vorige versie) en de vx2496.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#37 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Onno,

Ik heb de reviews op eham gelezen en dat klinkt goed.
Waar dient de alesis 3630 nu precies voor?
De leveranciers die ik naar de Alesis vroeg konden geen verdere toepassing vermelden waar ik iest aan had cq. van begreep.
Ik heb bij een aantal leveranciers van dit spul geinformeerd hier in de buurt maar die leveren niks meer van Behringer omdat ze vlgs. hun zeggen niet achter het product kunnen staan vanwege de vele apparaten die defect retour komen.
Over Alesis hoor ik alleen maar goede dingen trouwens.
Vraag me dus af wat jouw bevindingen zijn met behringer en levert Alesis misschien een vergelijkbaar product.
Ik zag dat de VX2496 wel nog via internet te bestellen is .
Op welke set gebruik je de beide apparaten.
Ik kan zover ik weet bij mijn FT1000MP alleen via de microfoonplug aansluiten en dus niet het geheel bypassen via een rearsocket.
Veel vragen maaar het eind lijkt in zicht.

Gr. vanuit het Zuiden.

Tony PA3GWO

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Soundprocessing

#38 Bericht door PA7RG »

Ik meen mij te herinneren dat Bob Heil (ja, van Heil Sound) enthousiast was over de UB802 van Behringer. Te horen in http://www.tedrandall.com/media/podcat/ ... -28-09.mp3 Luister net iets voor de helft van file.
Bob gebruikt hem voor het luisteren.
http://www.eham.net/reviews/detail/3725

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#39 Bericht door PA1 »

De Alesis 3630 heb je niet echt nodig want een noise gate zit ook op de behringer (expander) zij het dat ie net wat anders werkt. Ik gebruik hem voor de algehele compressie :D
Dat die Behringer nog nieuw verkocht wordt is een wonder want hij wordt niet meer gemaakt. Overigens gebruik ik hem op een Yaesu FT847. Ook met FM kun je leuke dingen doen met die VX2496.
PA7RG schreef:Ik meen mij te herinneren dat Bob Heil (ja, van Heil Sound) enthousiast was over de UB802 van Behringer.
Robert
Dat is een mini mixertje maar voor onze doeleinden prima geschikt. Ik gebruik overigens een DAP GIG12 mengpaneel.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#40 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Onno.

Is datgene wat je met de VX2496 kan qua compressie veel meer dan datgene wat de ingeouwde compressor kan .
Merk je een beperking ivm de beperkte instelmogelijkheden van de equalizer t.o.v. de 8-bands w2ihy.
Heb jij misschien een geluidsdemo die men een keer van je gemaakt heeft of kunnen we een keer een sked op 80m regelen.
Dan heb ik een idee van de mogelijkheden van de Behringer.

Gr. Tony

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#41 Bericht door PA1 »

Tony PA3GWO schreef:Hallo Onno.
Ik weet niet of je mij daar mee bedoelt maar ik heb een andere voornaam :)
Is datgene wat je met de VX2496 kan qua compressie veel meer dan datgene wat de ingeouwde compressor kan
Dat weet ik bijna wel zeker omdat je deze compressor kan instellen terwijl een ingebouwde processor een vaste waarde heeft
Merk je een beperking ivm de beperkte instelmogelijkheden van de equalizer t.o.v. de 8-bands w2ihy
Daar kan ik geen antwoord op geven omdat ik de w2ihy niet heb. Maar je kan de spraak prima instellen met de voice-optimized-eq. Bovendien heb ik er nog een mixer tussen waar ook een 3 delige toonregeling op zit.
Heb jij misschien een geluidsdemo die men een keer van je gemaakt heeft of kunnen we een keer een sked op 80m regelen. Dan heb ik een idee van de mogelijkheden van de Behringer.
http://www.nu9n.com/home.html
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#42 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo !!

Ik heb NU9N gemaild en verteld dat ik voornemens was om de Audio Technica ATR30 te gaan willen gebruiken i.c.m de VX2496 en kreeg volgend antwoord;

The VX2496 is just a preamp with some broad EQ and processing. I would NOT recommend this because of the application this device was intended to be used for.

Your FT1000MP can be modified for high fidelity, and if done, then the only processor you would need is the Behringer DEQ2496.

Without the FT-1000 modified, your W2IHY EQ is probably enough to do the job at 3kHz of audio.

De FT1000MP modificeren is iets wat ik niet wil doen aangezien ik niet over de kennis beschik voor zo,n grote ingreep.
Rest de w2ihy of gewoon verder zoeken.
Ik had ook een antwoord vanuit DL over die speech-clippers voor wat betreft de prijs en de mogelijkheid van een externe unit tussen micro en set.
Deze zijn er in meerdere uitvoeringen maar twijfel of dit echt de verstaanbaarheid ten goede komt.
Heb wel wat goede ervaringen gelezen van OM,s die deze inderdaad in hun handmicrofoon hadden ingebouwd , met name bij de FT817.
Heeft iemand nog een ander idee hoor ik het graag.
Zal volgende week de ATR30 een rechtstreeks ansluiten en wat instellingen in het menu v/d veranderen om te kijken of er een groot verschil is met de MD100 .

Als men nu eens zijn naam onder een reactie zet kan ik ook de juiste voornaam vermelden

Gr. Tony

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Soundprocessing

#43 Bericht door PA1 »

NU9N gebruikt zijn processors in combinatie met een aangepaste set. Dan kan je met een VX2496 niet de sound bereiken waarmee hij adverteerd. De set van mij is niet aangepast en daarom werkt die VX2496 juist wel. Bovendien is het ook zo dat de smaak van ieder weer anders is. Kijk maar eens op eham.net naar de vx2496 en de vx2000. Daar zijn de reacties lovend. En waarom zou je een bak geld uitgeven voor een W2IHY equalizer.

Wat mijn naam betreft: ik hou dingen graag prive. Ik gebruik al meer dan 15 jaar internet en ik heb dat altijd zo gedaan. Internet is niet meer zoals het vroeger was, tegenwoordig is het een bende. Dan wil je juist niet dat je gegevens op straat liggen. En met die calls ben je zo te traceren...

PS: Als ik jou prive tegenkom vertel ik je mijn naam uiteraard :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Soundprocessing

#44 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo PA1,

Ik waardeer je standpunt en noem je dan maar bovenstaand om verwarring te voorkomen.
Ik heb besloten om een vx2496 te bestellen en wat te gaan experimenteren de de ATR30.
Zodra ik wat resultaten heb laat ik het uiteraard weten.
Heeft de VX2496 een koptelefoonuitgang om het geheel te monitoren en gebruik jij bij jouw set de aansluiting aan de voorkant of de acc. plug aan de achterzijde die dan het geheel bypassed.
Dat laatste kan helaas bij mijn set niet!!

Gr. Tony

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#45 Bericht door xxxx »

Tony,

Hou ons op de hoogte, ben benieuwt naar jou bevindingen.

Gr Jelle

Plaats reactie