Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#1 Bericht door PA3FYE »

Een reporter in/uit de bocht:

http://www.destentor.nl/regio/lochem/56 ... bijeen.ece

EEFDE - Met hulp van een 21 meter hoge mast hebben scouts van de Jan van Riebeeckgroep aan de Eefdese Boedelhofweg een zender geïnstalleerd waarmee de afgelopen weekeinde regelmatig contact is gelegd met andere scoutinggroepen verspreid over de hele wereld.
Zie ook:
• Samenwerking scouts groot succes
Deze jamboree on the air (jota) was gecombineerd met een jamboree on the internet (joti).

Scoutsleider (en civiel ingenieur) Ramon Eikelboom was (mede) verantwoordelijk voor het bouwen van de speciale mast. Daar komen ook de specifieke scout-technieken bij van pas. Met name voor het aan elkaar knopen van de palen die het driehoekige frame vormen. Daar heb je de aloude 'padvindersknopen' voor nodig. De zes meter lange palen moeten met zogeheten steigersjorringen muurvast aan elkaar gebonden worden.

Het overeind zetten van de vrij zware mast was nog een kunst op zich. Zeker als je er ook nog voor moet zorgen dat hij niet naar de andere kant doorschiet.

Hoe hoger de zender hoe beter de verbinding, legt de Zutphense radiozendamateur Bert van Holst de scouts en welpen in het Boedelhofbos uit. Een hoge mast zorgt ervoor dat het langer duurt voordat de geluidstrillingen de bodem bereiken. Je krijgt op die manier langere geluidsgolven. Hoe langer de golf, hoe verder je kunt zenden.
Met zijn zender, vermogen één kilo, legt hij over de hele wereld contacten, zo demonstreert hij de twintig scouts en welpen.


Voor hen is het kicken dat hij het ene moment contact heeft met iemand in Estland en even later met een Italiaan.

De kans dat je een Japanner treft is ook groot, want in dat land is het enorm populair. Er zijn in totaal 15 miljoen Japanners die een zendvergunning hebben. In Nederland loopt de belangstelling wat terug. Daar heeft de overheid 13.000 zendvergunningen uitgegeven, van wie er een kwart actief is, weet Van Holst.


--einde citaat--

goede gewoonte: hou een eigen persbulletin bij de hand voor het geval dat er zo'n a-technisch
pers-persoon je pad kruist. 73 !
2B^!2B=>?

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#2 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#3 Bericht door pe2er »

Was het niet Charles Lindbergh (de luchtvaartpionier), die ooit tegen een journalist zei dat hij zo’n enorme bewondering had voor journalisten. Ze hebben een enorme kennis van zaken over een heleboel verschillende onderwerpen. Maar één ding viel hem op: zodra het over de luchtvaart ging, haalde hij de ene fout na de andere uit de schrijfsels van de journalisten. ...

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#4 Bericht door PA2LO »

Niet zomaar de reporter de schuld geven: ik ken voldoende amateurs die zelf nauwelijks uit kunnen leggen waar ze mee bezig zijn. Communicatie is dan ook een vak. :wink:
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#5 Bericht door Steef »

Bert van Holst = PA1K = de K van kilowatt?



Niet te hopen dat hij daadwerkelijk een kilowatt heeft gebruikt.
Wie praat luistert niet

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#7 Bericht door Ton_O_E »

Als je op onze site kijkt (zal het adres maar niet noemen) klopt er ook niks van het verhaal over de jota
In ons geval komt dat doordat de gene die het verhaal heeft getypt, geen verstand heeft van 'zendamateurisme',
en ook niet de moeite heeft genomen navraag te doen.
Zo hebben we mede door het mooie weer, moeiteloos afstanden van 12000 km overbrugd (was krap 6000km en daar had het weer weinig invloed op)
en konden kinderen praten met kinderen uit andere landen door middel van het nato-alfabet?
Hij zal de j-codes bedoeld hebben denk ik.

Ik ga er eigenlijk van uit, dat dat bij deze groep ook het geval is geweest.
Voorheen PA3TON

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#8 Bericht door andre »

Het is nog steeds zo dat je aan volwassenen niet kunt uitleggen wat een hobby als radio zendamateur inhoud. Laten we daaromtrent dan geen illusie hebben dat een verslaggever van het plaatselijke "suffertje" wel weet wat het inhoud.

Dat dan notabene een zendamateur dergelijke nonsens aan de scouts "communiceert" is dan helemaal treurig.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#9 Bericht door PA3FYE »

Even iets corrigeren:
Het was niet mijn bedoeling en het is niet fair en getuigt niet van ham spirit om een zendamateur af te rekenen op een verhaal van een verslaggever. Uit ervaring weet ik na 10 jaar Jota dat je er vanuit moet gaan dat er een krom verhaal wordt geproduceerd. Daarom schreef ik ook:

goede gewoonte: hou een eigen persbulletin bij de hand voor het geval dat er zo'n a-technisch
pers-persoon je pad kruist. 73 !


Meestal is dat een redelijke garantie dat er minder nonsens wordt geproduceerd.

Excuus aan Bert van Holst!

Jacob Pen PA3FYE
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#10 Bericht door Steef »

Laat ik duidelijk zijn, ik heb niet ten nadele van iemand getypte!
Wie praat luistert niet

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#11 Bericht door PA7RG »

Ik vind het stuk van de journalist echt geweldig. Hij snapt er geen jota van :wink:

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#12 Bericht door PE7EB »

Briljant Robert, :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Effe lachen om een persmuskiet van de Stentor

#13 Bericht door pe1br »

PF3CH schreef: Dan vraag ik me af hoe zij dan ooit geslaagd zijn voor het radiozendamateurexamen :roll:
Juist van radiozendamateurs mag je verwachten dat die goed weten waarmee ze bezig zijn, toch??
Dat je dat examen kunt maken met desnoods 0 fouten betekend nog niet dat je ook aan een leek uit kunt leggen hoe het in elkaar zit.
Ik heb ook nog altijd groot respect voor de leraren die cursus geven, ik zou niet op die mooie voorbeelden komen om een ander te laten begrijpen wat ik bedoel.

Plaats reactie