ISS FM transponder gebruiken

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#91 Bericht door PE1KXY »

Heb een paar keer naar de ISS geluisterd maar niets gehoord? iemand?

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#92 Bericht door pe1nil-cor »

De FM transponder van ISS staat uit.

73 PE1NIL.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#93 Bericht door Thijzer »

Enig uitzicht op wanneer die weer actief wordt?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#94 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef:Enig uitzicht op wanneer die weer actief wordt?
Niets van te voorspellen momenteel. Maakte contact met / via NA1SS vanmiddag en de meeste voorgaande dagen via APRS ( ISS ) zie hier http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ( vandaag geen baken gezet, vandaar geen coordinaten ) zolang de APRS mode wordt gebruikt is phone repeater mode J uitgeschakeld ..

Voor Cor .. de bekende noise is nu ook op 145.825 MHz een feit .. NA1SS is echter zo enorm hard dat deze er ruimschoots overheen komt :) ..

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#95 Bericht door pe1nil-cor »

Afgelopen week contact gehad met PA2EON deze heeft regelmatig overleg met ARISS heb hem ook wat vragen gesteld.
Hoe of wat de reden is dat een aantal stations moeilijk of niet via de transponder kunnen werken ook waar ik betrouwbare gegeven en de status van ISS kan vinden.

Verschillende site bezocht maar ze informatie loopt nog al uiteen PA2EON heeft een mail naar KA3HDO
gestuurd met de mededeling of dit beter kan en waar dan de juiste info op welke web site dan te vinden is.

Maar ja als ARISS vind dat ze in ISS wat aan het station iets moeten wijzigen moet dat wel gedaan worden.

73 Cor.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#96 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Maar ja als ARISS vind dat ze in ISS wat aan het station iets moeten wijzigen moet dat wel gedaan worden.73 Cor.
Ja, te gek dat je het zo hier en daar bent gaan navragen, zeer goede zaak :). Kan overigens bovendien zijn de de astronauten / cosmonauten misschien zelf er te weinig tijd voor hebben teveel moeten doen met de amateur equipments hi. Het zijn per slot van rekening zendamateurs bij gelegenheid, de meesten toch.

Zojuist nog even iets in alle haast gedaan met ISS, antennes helemaal de andere kant op maar toch 'moeiteloos' baken ( met de GPS coordinaten ) ack verstuurd, zie hier http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ( aprs.fi PC1L-02 http://aprs.fi/?call=pc1l-2&mt=hybrid&z ... _s=ss_call )

Daarom, als het inderdaad zo is wat je veronderstelde over de antennes dan kan het verschil worden uitgemaakt door de squelch instellingen. Voor APRS kan het digital squelch zijn of ander level .. etc.etc. Maar al eerder zag ik dat het wel een tijdje kan duren aleer een ISS bewoner iets veranderd aan de instellingen, ze hebben het trouwens erg druk schijnt het.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: ISS FM transponder gebruiken

#97 Bericht door pe1nil-cor »

Uit zeer betrouwbare bron de fm transponder van ISS staat voor onbepaalde tijd uit.

73 Cor.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken NA1SS repeater weer actief

#98 Bericht door PC1L »

Cor ( en uiteraard de andere geïnteresseerden,

zonet vernomen : via AMSAT.ORG : SV3IRG ( KM17IP ) liet weten voor het tijdvak 10:31 - 10:45 UTC dat de NA1SS actief was. Of dit mode J of reverse betreft is niet gegeven.

In datzelfde tijdvak was APRS op 145.825 uitgeschakeld ( dat heb ik zojuist zelf checked ). Had toen geen tijd meer om te kijken op de ISS FM repeater frequentie. Last but not least net voor overkomst ISS was er een OE station dat werkte over PSAT PSAT-1 ..... zeldzaam verschijnsel.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

NA1SS repeater weer actief naschrift

#99 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:Cor ( en uiteraard de andere geïnteresseerden,

zonet vernomen : via AMSAT.ORG : SV3IRG ( KM17IP ) liet weten voor het tijdvak 10:31 - 10:45 UTC dat de NA1SS actief was. Of dit mode J of reverse betreft is niet gegeven.

In datzelfde tijdvak was APRS op 145.825 uitgeschakeld ( dat heb ik zojuist zelf checked ). Had toen geen tijd meer om te kijken op de ISS FM repeater frequentie. Last but not least net voor overkomst ISS was er een OE station dat werkte over PSAT PSAT-1 ..... zeldzaam verschijnsel.
Het betrof OE5RPP 10:29 UTC op de APRS ISS frequentie ......

Tot slot .. betreffende NA1SS repeater vanavond een file gevonden, wilde jullie dit niet onthouden, hier nog een klein stukje ervan een verbinding met OH5LK KP30ON met horten en stoten 'erover' hi. Lijkt vrijwel zeker op een iets te 'krap' ingestelde squelch drempel. Althans voor de zwakkere stations. Zie hier https://www.qsl.net/pa3gje/zendamateur/SAT-ISS2.wav ging nog net goed :lol:

Als ze snel weer stoppen met de repeater laat ik het hier even weten, als er tijd voor is.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: NA1SS repeater weer actief naschrift

#100 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:
PC1L schreef:Cor ( en uiteraard de andere geïnteresseerden,

zonet vernomen : via AMSAT.ORG : SV3IRG ( KM17IP ) liet weten voor het tijdvak 10:31 - 10:45 UTC dat de NA1SS actief was. Of dit mode J of reverse betreft is niet gegeven.

In datzelfde tijdvak was APRS op 145.825 uitgeschakeld ( dat heb ik zojuist zelf checked ). Had toen geen tijd meer om te kijken op de ISS FM repeater frequentie. Last but not least net voor overkomst ISS was er een OE station dat werkte over PSAT PSAT-1 ..... zeldzaam verschijnsel.
Het betrof OE5RPP 10:29 UTC op de APRS ISS frequentie ......

Tot slot .. betreffende NA1SS repeater vanavond een file gevonden, wilde jullie dit niet onthouden, hier nog een klein stukje ervan een verbinding met OH5LK KP30ON met horten en stoten 'erover' hi. Lijkt vrijwel zeker op een iets te 'krap' ingestelde squelch drempel. Althans voor de zwakkere stations. Zie hier https://www.qsl.net/pa3gje/zendamateur/SAT-ISS2.wav ging nog net goed :lol:

Als ze snel weer stoppen met de repeater laat ik het hier even weten, als er tijd voor is.
Inmiddels zag ik dat sinds vanmiddag ( 11:00 - 11:15 UTC van K8DWR en K5CFZ ) APRS weer ingeschakeld is. Het welk betekent dat de NA1SS repeater dus weer uitgeschakeld is :( .....

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ISS FM transponder gebruiken

#101 Bericht door Thijzer »

Ik mag toch aannemen dat die kosmonauten niet zomaar wat dingen aan en uit zetten daarboven in die overmaatse stacaravan. Is er geen schema waarin beschreven staat welke mode wanneer is ingeschakeld? Dat maakt de keuze om de hele zjwik buiten klaar te zetten wat gemakkelijker, als je weet dat er ook wat te doen is.

Wist je trouwens dat je in een stacaravan ook gewoon kunt liggen?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#102 Bericht door PC1L »

.. ook vandaag geen ISS repeater, APRS staat nu weer aan, zojuist kort kontakt gemaakt ( GPS baken en msg naar ISS en EA6WQ-6 ) zie hier voor de tijd http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2

APRS aan => FM repeater uit ..

.. tja eigenlijk werkt het soms net als bij een zendamateur op aarde, de astronaut / kosmonaut ( met de licentie ) in kwestie zet iets aan of uit, heb dat al vele malen zo zien gebeuren hi ..

Voor de meer 'officiele' afgesproken zaken ( school e.a. ) zijn er wel de schema's te vinden op de sites ( AMSAT NA1SS etc. ) ..

Stacaravan, nou als je die inderdaad niet 90 graden hoeft te kantelen valt het alweer erg mee voor vandaag hi :lol:

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#103 Bericht door PD2WR Danny »

Gisteravond dit draadje gelezen en enthousiast geraakt. Een uurtje geleden m’n doorgeregende 5 elements DK7ZB 2M yagi snel getest op werking. Warempel was de SWR nog in orde. Lezend hoe ik m’n TH-D74 moet instellen voor APRS via het ISS zie ik dat die net over komt. Half ingesteld ren ik de motregen in en knoop ik de porto aan de yagi en richt ik uiteraard de yagi de verkeerde kant op... toch nog een paar calls voorbij zien komen uit de UK, Duitsland, Frankrijk en uit NL. Nu even rustig aan de porto goed instellen en bij een volgende gunstige overgang het nog een keertje proberen. :)
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#104 Bericht door PC1L »

Hi PD2WR Danny, heb je zonet, kwartiertje geleden, nergens gezien, zelf even wat bakens gezet voor iets te testen ( ack test heb i.v.m. local QRM soms een slechte ontvangst ) http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 zie ook de lijst http://www.ariss.net waar je jezelf terugkunt zien. Bij bevestigde verbinding.

Zelfde verhaal voor aprs.fi vervang dan in deze link pc1l door pd2wr http://aprs.fi/?call=pc1l-2&mt=hybrid&z ... _s=ss_call Eventuele SSID niet vergeten !

Let op ! bij elk contact ( baken ) zowiezo ben je dan op de aprs.fi kaart te vinden.

We zullen er op letten, of we je zien een van de komen de dagen ! Voor vandaag is het afgelopen, wachten tot morgen.
Laatst gewijzigd door PC1L op 24 okt 2020, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ISS FM transponder gebruiken

#105 Bericht door PD2WR Danny »

Inmiddels de settings ingesteld zoals W6GPS Don het prefereert. Helaas de laatste overgang moeten missen i.v.m. huiselijke bezigheden. Die over een dik uur ga ik denk ik niet redden vanuit de achtertuin. Morgenochtend weer nieuwe kansen. :)
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Plaats reactie