N Licentie Herijking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: N Licentie Herijking

#16 Bericht door ON9KVE »

Tja, een STREEFdatum is geen belofte, hooguit een beoogd doel.

https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... ndamateurs
Daarin staat geen belofte overigens: "niet eerder dan in de loop van 2020".
En het simpel aanpassen van een stukje tekst is het niet.
Er staat ook duidelijk dat het min van EZ het eerst moet goedkeuren.
Dus een voorstel waarin alles nog eens wordt afgewogen etc.

Er zijn kennelijk wijzigingen in prioriteiten gemaakt (5G veiling, etc); en AT krijgt er steeds maar werk bij:
https://www.ad.nl/tech/deze-vrouw-zorgt ... het-bordje

Veron heeft het ook op hun site staan:
https://www.veron.nl/nieuws/kort-radioa ... k-21-2020/

Laten we het sentiment niet overdrijven: het is tenslotte maar een hobby.

Enne....het gaat toch alleen nog om dat stukje frequentie-uitbreiding, want zeg eens eerlijk: gebruikt de meerderheid van de Novices echt 25 Watt als limiet ? :mrgreen:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#17 Bericht door PH7R »

Misschien rare vraag: maar mijn Engels en Duits zijn goed. Kan ik examen doen in UK, Duitsland of België en dan in NL actief zijn? Naar België of Duitsland rijden doe ik nu ook al voor mijn werk. In UK weet ik dat je ook praktijk moet laten zien dus dat valt af.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: N Licentie Herijking

#18 Bericht door pd1ahm »

Het is jammer dat er uitstel is, maar dat is met veel dingen die we dit jaar van plan waren.
Dus deze info voor lief nemen en verder gaan waarmee je bezig was, de wereld stort in elk geval niet in.
Met 25 Watt of zelfs qrp kom je er ook, je moet alleen wat beter je best doen dan de rest. (en het resultaat is dan ook veel bevredigender dan met qro)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: N Licentie Herijking

#19 Bericht door ----- »

pd1ahm schreef: je moet alleen wat beter je best doen dan de rest. (en het resultaat is dan ook veel bevredigender dan met qro)
Vind het altijd vreemd dat bij een QRP verbinding het credit gaat naar het QRP station, terwijl die niet de prestatie levert. Het is natuurlijk het tegenstation die de prestatie levert om het QRP signaal op te pikken (waarschijnlijk met hogemast en beams).
Die zou dus de bevrediging moeten voelen niet het QRP station, weinig vermogen maken is geen prestatie.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: N Licentie Herijking

#20 Bericht door pd1ahm »

@PE5TT,
Ik probeer op een aardige manier te reageren op de laatste zin van Kees, PA3KVE.
Maar schijnbaar doe je het als Novice nooit goed. Maak te 100 Watt is het fout (en dat is ook zo, daar sta ik volledig achter!)
Maar houd je je aan het limiet van 25 Watt is het ten gunste van je tegenstation.
Een heel vreemde denkwijze waar ik mij niet in kan vinden, ik houd me liever wel aan de regels en heb er evengoed mijn plezier aan.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: N Licentie Herijking

#21 Bericht door pe1rea »

Het is ook onzin, met QRP moet je meer investeren in antenne.
Want de grootste versterker is nog altijd je antenne.
En met 5 Watt kan je ook verbindingen maken.
Als je antenne goed is dan kom je net zo ver als iemand met 400 Watt op een veredelde brijnaald.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: N Licentie Herijking

#22 Bericht door ----- »

@pd1ahm
Je doet het goed als je zelf vind dat je het goed doet, daar heb je niemand anders voor nodig, en zeker mijn mening niet.
Mijn reactie was meer algemeen over dat ik me er altijd verwonder over dat QRP stations trots op een verbinding zijn waarbij de prestatie door het tegenstation geleverd wordt.
thats all, niks persoonlijks. ps 25 watt is voor bijna alle verbindingen voldoende.

Het is ook onzin, met QRP moet je meer investeren in antenne.
Je moet natuurlijk helemaal niks, het is wijs om in het geval van QRP wel een goed antenne te gebruiken
Maar in de praktijk zie je vaak dat de QRP stations ook nog een met een minimale antenne werken, stukje draad of een magnetic loop
Prima, mag allemaal. Maar als er een verbinding tot stand komt chapeau voor het tegenstation
Laatst gewijzigd door ----- op 22 mei 2020, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: N Licentie Herijking

#23 Bericht door pd1ahm »

Marcel helemaal duidelijk en daar heb je ook weer gelijk in.
Nu maar afwachten tot we wat te horen krijgen van het A.T. :wink:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#24 Bericht door PA3DJS »

Et discite schreef:Misschien rare vraag: maar mijn Engels en Duits zijn goed. Kan ik examen doen in UK, Duitsland of België en dan in NL actief zijn? Naar België of Duitsland rijden doe ik nu ook al voor mijn werk. In UK weet ik dat je ook praktijk moet laten zien dus dat valt af.
Ja, dat kan, mits het certificaat of vergunning die je krijgt aan de CEPT N of F richtlijn voldoet (voor F doorgaans HAREC genoemd). Als je de basisvergunning in Belgie doet, mag je niet vanaf NL grondgebied uitkomen, vanwege dat deze niet aan de CEPT N richtlijn voldoet.

https://www.ecodocdb.dk/download/Archiv ... ec0506.pdf
In bovenstaande link naar REC 05 06 kun je vinden welke landen een N licentie/certificaat hebben.

Even over België en basisvergunning. Het betekent ook dat als je mobiel in Belgie bent, en buiten Belgie komt, je de installatie uit moet bouwen, vanwege dat je geen (gedeetelijk) aangelegde zendinstallatie mag hebben zonder je registratie.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#25 Bericht door PH7R »

PA3DJS schreef:Ja, dat kan, mits het certificaat of vergunning die je krijgt aan de CEPT N of F richtlijn voldoet (voor F doorgaans HAREC genoemd). Als je de basisvergunning in Belgie doet, mag je niet vanaf NL grondgebied uitkomen, vanwege dat deze niet aan de CEPT N richtlijn voldoet.
Dank, weer wat geleerd. Was ik toch in de veronderstelling dat licenties in EU zijn geharmoniseerd, blijkt het tegendeel.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#26 Bericht door PA3DJS »

@Et discite:
Heb je het document in de link bekeken? Dan zie je dat veel CEPT landen een N-machtiging/registratie hebben, en dan mag je zonder papierwinkel tot 3 maanden met je eigen roepnaam (+toevoeging) in het buitenland uitkomen. Je kunt ook op basis van een buitenlandse N licentie een roepnaam bij ons aanvragen (als je voor een deel in NL woont). Zo gek gaat het in mijn ogen niet met harmonisatie.

Voor F is het aantal landen nog groter. Dit is omdat niet alle CEPT landen een N-machtiging hebben. Bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje hebben geen N licentie België is wel weer bezig met het invoeren van een N vergunning (naast de F en de basisvergunning (ON3 roepnamen)).

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N Licentie Herijking

#27 Bericht door PH7R »

Ja, kort. Alleen even naar de tabel gekeken. Maar als ik het goed begrijp Annex 2 kolom 3 in de tabel staat bij een groot aantal landen geen Novice equivalent. Begrijp ik het bijv goed dat als ik een UK foundation of intermediate licence zou hebben dit niet kan worden omgezet naar NL Novice license maar bijv Duitsland (E)?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#28 Bericht door PA3DAT »

PE5TT schreef:
pd1ahm schreef: je moet alleen wat beter je best doen dan de rest. (en het resultaat is dan ook veel bevredigender dan met qro)
Vind het altijd vreemd dat bij een QRP verbinding het credit gaat naar het QRP station, terwijl die niet de prestatie levert. Het is natuurlijk het tegenstation die de prestatie levert om het QRP signaal op te pikken (waarschijnlijk met hogemast en beams).
Die zou dus de bevrediging moeten voelen niet het QRP station, weinig vermogen maken is geen prestatie.
Maar met weinig vermogen een DX-station werken of een DX-peditie vergt ervaring, goede operatingpractice én heel veel geduld.
En dan moet je ook nog je antenne goed voor elkaar hebben.

En dan denk je: "Yes! Gewerkt! :mrgreen: "

Dat geeft veel meer bevrediging dan dit: vanuit noord-Zweden, als SM/PA3DAT, werk ik de DX-peditie naar Zuid-Soedan toen dat nét een nieuw land was.
Heel Europa zat te roepen, de pile-up was gigantisch en split-uitgesmeerd over ruim 10 KHz. Toch had ik ze, als vakantieganger, bij mijn tweede oproep te pakken! Binnen 5 minuten dus! :D
Hoe dat kan? Simpel: je neemt een eindtrap met een output van meer dan 1KW en 3 x 6 ele monobanders op een hoogte van 55, 39 en 23m.
En dan blaas je gewoon heel Europa aan de kant. Geweldige prestatie toch? :wink:

Gaf mij dat veel bevrediging? In het geheel niet, het was grappig. Maar met minder dan 5W de wereld werken, dát is een uitdaging!
En QRP aan beide zijden: met de FT-817 noord-Amerika werken vanuit een appartementje onderin een Alpendal. Kicken!

Maar goed, hier heeft een N-amateur weinig aan, dus AT en Ministerie: voortmaken! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: N Licentie Herijking

#29 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef:En dan moet je ook nog je antenne goed voor elkaar hebben.
Een goede antenne is de beste eindtrap :shock:
Bijkomend voordeel, het werkt ook voor ontvangst ........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: N Licentie Herijking

#30 Bericht door sottezero »

en dan komt er weer een italiaan over je heen met 10kW :mrgreen:

Gesloten