MFJ en Quality Control :?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

MFJ en Quality Control :?

#1 Bericht door ----- »

Ik heb net een remote tuner gekocht van MFJ 993BRT, en hoewel ik op het internet meerdere malen gelezen heb over de matige kwaliteit controle van MFJ producten, dacht ik dat zal wel meevallen.
Maar ook mijn exemplaar niet goed in elkaar gezet. Het begon met het niet vast zitten van de lang-draad aansluiting, omdat vast te draaien moest de kast open.
Daar blijkt dat de interne antenne draad uberhaubt niet gesoldeerd is, de draad is slechts door een soldeer-lip gestoken, er hangt wel een klodder soldeer maar de draad is niet geraakt.

Ik ga de tuner niet terugsturen, maar dit is meer een waarschuwing. Als je MFJ spul koopt houd er dan rekening mee dat je het werk waar MFJ aan begonnen is nog af moet maken.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: MFJ en Quality Control :?

#2 Bericht door pa3kc »

MFJ.

Ook wel bekend als My First Junk of Mighty Fine Junk.

Er is altijd wel wat met MFJ producten. Quality control gebeurd niet lijkt het wel bij veel items die uit hun fabriek komen.

12? jaar geleden bij de importeur in Limburg een Travel Tuner MFJ-902 gekocht. Rated voor 150w.

Met een Yaesu FT-857D met 100w SSB aangesloten op een G5RV-Junior begon de tuner in eens te stinken en kwam er rook uit :shock:

We wisten niet wat we zagen, blijkbaar was er iets qua isolatie of wat anders gaan smelten en roken.

We haalde de kap eraf en zagen niets wat het kon zijn maar de geur en wat rook was er nog steeds wel.

Teruggestuurd naar de leverancier en die verklaarde mij eigenlijk voor gek omdat er *niets* mee aan de hand zou zijn en stuurde hem terug omdat hij gewoon werkte.

Ik heb de tuner nog steeds en gebruik hem soms nog voor /p, maar die ervaring was wel even een Whiskey Tango Foxtrot momentje.

Veel gaat goed maar ook veel gaat niet goed met MFJ producten die uit hun fabriek komen.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: MFJ en Quality Control :?

#3 Bericht door on4avt »

Ik heb een reeks MFJ stuf, van Tuners tot trx.
Heb de mobile tuner de 971 (denk ik) en de 949 edesktop.
Heb 3 trx ,monoband, 20,17,40 m.
Diverse draad antenne's.
RVS uitschuifbare dipolen tot 5 meter om op de Buddipole te zetten,
Nog geen problemen gehad.
Misschien hebben jullie brute pech.
MFJ is anders een verzameling van andere merken, zoals ik denk ,Hygain etc.
Een autotuner van CG antenne's geeft me wel problemen.
Werkt een tijd en dan weer niet. :D

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: MFJ en Quality Control :?

#4 Bericht door ----- »

on4avt schreef:Misschien hebben jullie brute pech.
Dat zou kunnen, andere mogelijkheid is dat jij stom geluk hebt gehad.

Zoals gezegd voordat ik het ding kocht was ik door het internet al gewaarschuwd voor MFJ, en zoals iedereen weet het internet heeft altijd gelijk.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: MFJ en Quality Control :?

#5 Bericht door PG7VG »

Ik herken wel wat Marcel schrijft, de eindcontrole moet jijzelf doen.

Paar jaar geleden een MFJ 949e tuner gekocht. Ik kan er „alles“ mee afstemmen. Echter een steuntje binnen was al afgebroken, de bout om de aardverbinding aan te maken zat los en van de twee standen om de interne dummyload te schakelen, daar werkt slecht 1 stand van. (Nooit gekeken wat het probleem is.)

Onoverkomelijk? Nee dat niet, maar het komt mij wel over als enthousiast hobbyisme. :mrgreen:
73, Peter.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: MFJ en Quality Control :?

#6 Bericht door on4avt »

Dat zou kunnen, andere mogelijkheid is dat jij stom geluk hebt gehad.

Die vind ik goed ! :lol:

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: MFJ en Quality Control :?

#7 Bericht door PA5COR »

MFJ 993B, MFJ 998 1.5 KW autotuner, doen het beide als het moet, wel lampjes na 2 weken vervangen die waren snel stuk.
Uiteraard wel van binnen gecontroleerd na aankoop.... :mrgreen:
Beide nu ruim 7 jaar in gebruik, dagelijks aan het werk.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie