Voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Voorstellen

#1 Bericht door FB64 PD9RD »

Beste mensen,

Zoals velen (denk ik) was ik lang geleden actief op de 11 Mtr band met een President Lincoln, de fascinatie van het kunnen communiceren met mensen ver weg is altijd gebleven. Omdat ik mij netjes aan de regels wil houden en een officieel callsign wil hebben ga ik binnenkort beginnen met het behalen van de N licentie. Ik heb niet echt een elektrotechnische achtergrond, dus ik ben benieuwd hoe lastig dat gaat worden.

Op dit moment ben ik op zoek naar een radio (Yaesu? Icom? iets anders?) die ik in het begin zal gebruiken om te luisteren, tot ik de licentie heb. Omdat ik in een appartement woon en geen grote antenne kan plaatsen ben ik mij aan het verdiepen in loop antennes en het doorspitten van dit forum. Ik begrijp (nog) niet alles wat er gepost wordt, maar het is zeker interessant en informatief. Ik woon in het oosten van het land in het achterhoekse en ik heb geen idee hoeveel amateurs hier bezig zijn, maar dat zullen er best een aantal zijn.

Mocht iemand tips hebben hoe je het best zou kunnen leren voor de N licentie zonder een elektro achtergrond hoor ik het graag. Met dank!

Vriendelijke groet,

FB64
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstellen

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier! Leuk dat je je machtiging wil gaan halen! Een electro achtergrond is zeker geen vereiste. Soms is het zelfs beter om ergens ‘blanco’ in te gaan. Meer tips voor (online) trainingen enz. vind je hier: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817

Verder klinkt je verhaal herkenbaar en volgens mij zitten er best nog een aantal ‘Achterhoekers’ op dit forum dus daar kun je vast nog wel eens een kijkje gaan nemen. Ook een van de verenigingsafdelingen bezoeken behoort tot de mogelijkheden (Veron/Vrza).

Heel veel plezier met deze mooie hobby en succes met de studie! Vragen kun je natuurlijk altijd stellen op dit forum.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Voorstellen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom FB64,

Een appartement heeft zijn beperkingen m.b.t. tot antennes maar bied ook mogelijkheden, hoogte. Zo was ik vorig weekend succesvol actie in de ATV (televisie) contest.

Hoe groot is jouw balkon? Ik heb een balkon van ruim 6 meter breed. Hier op heb ik een dipool van 2 x 7,5 meter weg kunnen spannen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#4 Bericht door FB64 PD9RD »

PE2AAB schreef:Welkom hier! Leuk dat je je machtiging wil gaan halen! Een electro achtergrond is zeker geen vereiste. Soms is het zelfs beter om ergens ‘blanco’ in te gaan. Meer tips voor (online) trainingen enz. vind je hier: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817

Verder klinkt je verhaal herkenbaar en volgens mij zitten er best nog een aantal ‘Achterhoekers’ op dit forum dus daar kun je vast nog wel eens een kijkje gaan nemen. Ook een van de verenigingsafdelingen bezoeken behoort tot de mogelijkheden (Veron/Vrza).

Heel veel plezier met deze mooie hobby en succes met de studie! Vragen kun je natuurlijk altijd stellen op dit forum.
Dankjewel! Ik heb mij net aangemeld voor het N examen op 13 mei te Assen, ben benieuwd of het doorgaat met het Corona dat rond gaat, maar dat gaan we zien.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#5 Bericht door FB64 PD9RD »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Welkom FB64,

Een appartement heeft zijn beperkingen m.b.t. tot antennes maar bied ook mogelijkheden, hoogte. Zo was ik vorig weekend succesvol actie in de ATV (televisie) contest.

Hoe groot is jouw balkon? Ik heb een balkon van ruim 6 meter breed. Hier op heb ik een dipool van 2 x 7,5 meter weg kunnen spannen.
Dankjewel! Mijn balkon is 2,5 bij 4. Dus de mogelijkheden zijn beperkt denk ik, maar voor alles is een oplossing.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voorstellen

#6 Bericht door PH2X »

FB64 schreef:Beste mensen,

Zoals velen (denk ik) was ik lang geleden actief op de 11 Mtr band met een President Lincoln, de fascinatie van het kunnen communiceren met mensen ver weg is altijd gebleven. Omdat ik mij netjes aan de regels wil houden en een officieel callsign wil hebben ga ik binnenkort beginnen met het behalen van de N licentie. Ik heb niet echt een elektrotechnische achtergrond, dus ik ben benieuwd hoe lastig dat gaat worden.

Op dit moment ben ik op zoek naar een radio (Yaesu? Icom? iets anders?) die ik in het begin zal gebruiken om te luisteren, tot ik de licentie heb. Omdat ik in een appartement woon en geen grote antenne kan plaatsen ben ik mij aan het verdiepen in loop antennes en het doorspitten van dit forum. Ik begrijp (nog) niet alles wat er gepost wordt, maar het is zeker interessant en informatief. Ik woon in het oosten van het land in het achterhoekse en ik heb geen idee hoeveel amateurs hier bezig zijn, maar dat zullen er best een aantal zijn.

Mocht iemand tips hebben hoe je het best zou kunnen leren voor de N licentie zonder een elektro achtergrond hoor ik het graag. Met dank!

Vriendelijke groet,

FB64
Welkom PB64.

Yaesu 991A of Icom 7300 zijn prima radio's. Ik heb een 991A maar als ik de Icom zie, vind ik die een mooier scherm hebben en een betere scope/waterfall.

Ik heb ook geen elektro-achtergrond, maar heb gemerkt dat als je er plezier in hebt, dan gaat het leren makkelijker.
Aanrader: meld je aan bij de online-cursus van DLZA. Dit is een uitstekende cursus en niet zo droog technisch. Duidelijke uitleg met plaatjes en voorbeelden.
Je leert dmv zelfstudie en het tempo bepaal je zelf. Kost niets behalve een borg van € 10 (die je kunt doneren).
Je leest de hoofdstukken en per paragraaf (en hoofdstuk) moet je tussentoetsen doen. Als je een hoofdstuk met >70% goed afsluit, mag je naar het volgende hoofdstuk.
Tip: herhaling van de stof, eindeloos herhalen en niet eerst de antwoorden lezen, maar eerst de vragen beantwoorden. Zijn ze fout of heb je een te lage score? Geen paniek.
Je krijgt meerdere kansen en de score zal een volgende keer hoger uitvallen. Ik heb N en onlangs F gedaan bij DLZA. Zeer tevreden over.

Houd ons maar op de hoogte en succes!

Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen

#7 Bericht door PA3BAS »

Als je wil luisteren kan je de websdr van de Universiteit Twente gebruiken. Alleen maar een pc en internet nodig!

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Voorstellen

#8 Bericht door PA0MJM »

Welkom FB64 terug bij deze hobby.

En beginnen is lastig. Dus ben je op zoek.
Op dit moment ben ik op zoek naar een radio
Misschien kan dit je op weg helpen?
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=22162
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#9 Bericht door FB64 PD9RD »

Dank jullie wel allemaal! Inmiddels aangemeld bij DLZA. Helaas zijn de examens in mei uitgesteld, maar door deze barre Corona tijden komen zijn verreweg belangrijker. Ik hoop dan ook dat iedereen in goede gezondheid de aankomende tijd door komt.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen

#10 Bericht door PA3DAT »

Dank je, insgelijks!

Speciaal voor Egbert PE9B, ook net nieuw in de hobby, schreef ik dit: https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... &start=373
Met bijdragen van Henk PD7HB en Theo PE1OPQ.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#11 Bericht door FB64 PD9RD »

Dankjewel PA3DAT, ik ga het met interesse lezen.
PA3DAT schreef:Dank je, insgelijks!

Speciaal voor Egbert PE9B, ook net nieuw in de hobby, schreef ik dit: https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... &start=373
Met bijdragen van Henk PD7HB en Theo PE1OPQ.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Voorstellen

#12 Bericht door Jarne »

FB64 schreef:
Mocht iemand tips hebben hoe je het best zou kunnen leren voor de N licentie zonder een elektro achtergrond hoor ik het graag. Met dank!


FB64
Vraag jezelf af hoeveel tijd je ervoor hebt of kan vrij maken.
Maak een planning dat je per week 1 of meer hoofdstukken kan doen.
Zelf ben ik al een jaar bezig en nog niet voorbij hoofdstuk 1. (N-DLZA)
Dit komt voornamelijk door andere bezigheden / verplichtingen etc.
Rekenwerk is ook niet mijn sterkste kant dus ik moet er echt uitgerust voor gaan zitten. (soms lastig als je ploegendiensten loopt)
Voor mij zou het het beste zijn als ik hier lokaal in Vlissingen in een klasje lessen kan volgen zodat ik direct uitleg heb en een stok achter de deur :lol:
Het is geen rocket science maar je moet er wel de tijd voor nemen.
Succes!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voorstellen

#13 Bericht door PA3DJS »

Ik ben benieuwd naar hoe hoog jouw balcon woont. Als je een beetje hoog zit en vrij zicht hebt, kun je op VHF en UHF best leuke dingen doen.

Op een balcon van 4 meter breed is technisch best wat mogelijk (ook hoge deel HF). Praktisch gezien hangt het er ook vanaf wat medebewoners van jouw apartamento vinden.

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Voorstellen

#14 Bericht door FB64 PD9RD »

Dank je Jarne!

Ik kreeg vandaag een email of ik mijn examenplek wilde afstaan aan iemand die kort bij Assen woont. Ze verwachten in juni misschien wel een examen te doen met mensen die dicht in de buurt wonen en met een kleine groep. Ik zou dan in september aan het examen in Veldhoven kunnen deelnemen. Ik heb gezegd dat ik dat wel wil doen, het is toch afwachten wanneer er überhaupt examens plaats vinden. Dus, ik heb nog wat meer tijd om te leren lijkt het.

@PA3DJS, mijn balkon zit op ongeveer 12 meter en ik heb vrij zicht. We zijn redelijk beperkt wat we op het balkon mogen doen, in ieder geval geen bouwwerken van een aantal meters hoog. Ik zal met de VVE overleggen wat er qua antenne mag.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voorstellen

#15 Bericht door PE1PQX »

FB64 schreef: Ik zal met de VVE overleggen wat er qua antenne mag.
Verwacht dat ze zeggen 'u mag helemaal iets!', dan kan het altijd nog meevallen. Laat je door deze uitspraak niet uit het veld slaan, zomaar iets verbieden mag ook weer niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie