slechte SWR

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: slechte SWR

#31 Bericht door pa0ejh »

Als ik het goed zie, dan gebruik je de Tuner terwijl er een Dummyload aan de Set hangt...

Zet de 991 op 5W in de 10m Band, Mode FM en, schakel de Zender in, NIET de Tune knop gebruiken,
en kijk dan wat de SWRmeter aanwijst....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#32 Bericht door PC1L »

PD5X schreef: Afgezien daarvan, de dummyload direct op de 991 aangesloten geeft ook een te hoge SWR. Dat zegt toch al genoeg?
Dat zegt meer dan genoeg :idea:
PA3FAT schreef:Heeft de set iets van een totale reset mogelijkheid.
Het komt waarschijnlijk van de tuner zelf, maar is te proberen ( digitale reset ), maar het euvel zal waarschijnlijk blijven bestaan
PA0EJH schreef:Als ik het goed zie, dan gebruik je de Tuner terwijl er een Dummyload aan de Set hangt...

Zet de 991 op 5W in de 10m Band, Mode FM en, schakel de Zender in, NIET de Tune knop gebruiken,
en kijk dan wat de SWRmeter aanwijst....
We zijn nu razend benieuwd :?: wat het worden zal .....

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#33 Bericht door PH2X »

PA3FAT schreef:Heeft de set iets van een totale reset mogelijkheid.

Is maar een idee.

Hyendfed is best op 20m, 40m is het al minder, 80 is het nog minder. Hier is dat ook zo. Niet schokkend.
Tunen van de end fed gaat het op 40m niet oplossen voor ontvangst.

Als de set nieuw is: retour ermee. Zeker als je afzonderlijke coax per antenne hebt. Of je moet alle connectoren er verkeer op hebben zitten.
Set is inderdaad nieuw. Bij Hamshop aangeschaft.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#34 Bericht door PC1L »

Mocht het een 'kleine onhebbelijkheid' van deze set zelf betreffen, en je krijgt bv van de verkoper te horen dat het verder geen kwaad kan sta je ook veel sterker mocht je toch de set een keertje opblzen ( in het ergste geval ), maar dat zal overigens wel meevallen hoor :lol:

Had ooit een minder goede :( 23 cm SWR / POWER meter van hun, maar kreeg meteen een spiksplinternieuwe opgestuurd, alles netjes opgelost toen :) ..

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#35 Bericht door PH2X »

PC1L schreef:
PD5X schreef: Afgezien daarvan, de dummyload direct op de 991 aangesloten geeft ook een te hoge SWR. Dat zegt toch al genoeg?
Dat zegt meer dan genoeg :idea:
PA3FAT schreef:Heeft de set iets van een totale reset mogelijkheid.
Het komt waarschijnlijk van de tuner zelf, maar is te proberen ( digitale reset ), maar het euvel zal waarschijnlijk blijven bestaan
PA0EJH schreef:Als ik het goed zie, dan gebruik je de Tuner terwijl er een Dummyload aan de Set hangt...

Zet de 991 op 5W in de 10m Band, Mode FM en, schakel de Zender in, NIET de Tune knop gebruiken,
en kijk dan wat de SWRmeter aanwijst....
We zijn nu razend benieuwd :?: wat het worden zal .....
Niets. Je bedoelt ptt? Geen uitslag.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#36 Bericht door PH2X »

De volledige reset gedaan.
Dit lijkt al resultaat te geven.
Met de dummyload aangesloten en dan tunen geeft nu een ander beeld:
de SWR geeft nu niet meer een rood ledje van 1:3 à 5
Morgen met antenne proberen.
Ik hoop dat ook dat beter resultaat geeft.
Morgen weet ik meer. Ik houd jullie op de hoogte.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: slechte SWR

#37 Bericht door PD7HB »

Bij het gebruik van een dummy nooit de tuner gebruiken, dummy is 50 Ohm dus moet de SWR gewoon goed zijn. Tuner uitschakelen dus. Zeker als F amateur zou je dit moeten weten Jaap.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: slechte SWR

#38 Bericht door PD0JDG »

Waarom niet? Hoe stel je dan voor de tuner te testen?

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: slechte SWR

#39 Bericht door PA3FAT »

wat geeft hij dan wel nu als SWR als die nu lager is?
Plaatjes zeggen ooit veel meer.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#40 Bericht door PH2X »

PD7HB schreef:Bij het gebruik van een dummy nooit de tuner gebruiken, dummy is 50 Ohm dus moet de SWR gewoon goed zijn. Tuner uitschakelen dus. Zeker als F amateur zou je dit moeten weten Jaap.
Ik had 5 fout in mijn F-examen hè. Als ik 0 fout had gehad had ik je gelijk gegeven :)
Feit is wel dat de tuner een waarde tussen 3 en 5 aangaf bij aangesloten dummyload.

Overigens, een van de oefenexamenvragen was: wat doe je als je je zender wil afregelen?
Dan sluit je een dummyload aan. Juist omdat die dummyload 50 Ohm is en de SWR dus goed zou moeten zijn, is het des te opmerkelijker dat de SWR niet goed was.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: slechte SWR

#41 Bericht door ON5RKN »

PD5X schreef:
ON5RKN schreef:Heb je de coax alleen al getest?

Dus load op de coax en dan VSWR controleren, misschien een connector verkeerd gemonteerd of een fout in je coax
dit kun je dan weer vinden via een DTF (distance to fault) meeting.

Pas Als je zeker bent dat coax oke is kun je verdere stappen ondernemen...

succes.
Zal ik ook testen, morgen als ik het dak op kan.
Maar ik heb twee verschillende coaxkabels aangesloten gehad. Beide te hoge SWR.
Afgezien daarvan, de dummyload direct op de 991 aangesloten geeft ook een te hoge SWR. Dat zegt toch al genoeg?
Waarom, wat is de reden om dit te doen?
Hoeveel vermogen kan je load aan? Voor 't zelfde geld heb je die gewoon opgeblazen.....

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#42 Bericht door PH2X »

ON5RKN schreef:
PD5X schreef:
ON5RKN schreef:Heb je de coax alleen al getest?

Dus load op de coax en dan VSWR controleren, misschien een connector verkeerd gemonteerd of een fout in je coax
dit kun je dan weer vinden via een DTF (distance to fault) meeting.

Pas Als je zeker bent dat coax oke is kun je verdere stappen ondernemen...

succes.
Zal ik ook testen, morgen als ik het dak op kan.
Maar ik heb twee verschillende coaxkabels aangesloten gehad. Beide te hoge SWR.
Afgezien daarvan, de dummyload direct op de 991 aangesloten geeft ook een te hoge SWR. Dat zegt toch al genoeg?
Waarom, wat is de reden om dit te doen?
Hoeveel vermogen kan je load aan? Voor 't zelfde geld heb je die gewoon opgeblazen.....


Om uit te vinden of de tuner van mijn zender goed werkt. Ergens zit een fout. Of ik doe iets fout, kan ook. Ik zoek de fout. PO stond op 5W dus ik denk niet dat de dummyload zal zijn opgeblazen.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: slechte SWR

#43 Bericht door PD2R »

Een dummy load zou 50 Ohm moeten zijn dus met de tuner in bypass stand zou de SWR 1:1 moeten zijn. Klopt dit? Om dit te testen dien je de 991 in FM of Digi mode te zetten. Regel het vermogen terug tot een Watt of 10 en druk dan PTT in. De TRX moet dan het ingestelde vermogen uitzenden. Check dit door de meter op de 991 de output power te laten weergeven (heb je dit gedaan of ben je er vanuit gegaan dat wanneer hij ingesteld staat op 5W er ook daadwerkelijk 5W uit komt?). Wanneer de TRX met de tuner in bypass stand en de meter in de SWR stand geen uitslag vertoond dan is er i.i.g. niets mis met de dummyload en werkt de TRX tot zover naar behoren.
Jij zegt dat je dit geprobeerd hebt maar dat de meter toen geen uitslag liet zien? Als de meter op dat moment in SWR stand stond dan kan dat inderdaad wel kloppen, er was immers een 50 Ohm load aangesloten en dan zou een SWR meter geen uitslag moeten geven.
Geeft de TRX met de tuner in bypass stand en de meter in SWR stand wel een uitslag, dan kunnen er twee zaken aan de hand zijn: 1. De dummy load is geen 50 Ohm of 2, er is iets mis met de TRX. Is de SWR 1:1 zonder tuner maar met de tuner ingeschakeld krijgt deze hem niet 1:1, dan is de tuner defect.

Zoals ik eerder al aangaf, een extern SWR/power meter kan ook erg verhelderend werken. Hiermee kun je namelijk weer zaken uitsluiten, zoals bijvoorbeeld of de meter van de 991 wel klopt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: slechte SWR

#44 Bericht door PA3DAT »

Meet je, met dummyload en tuner, 1 : 3 of is het 1 : 1,3 ?

Dat laatste zou best eens normaal kunnen zijn. Automatische tuners hebben een bepaalde tolerantie, soms is die instelbaar. Een LDG-tuner beschouwt standaard een SWR < 1 : 1,7 als ok.
Tune ik nou mijn 20m-dipool met de tuner dan komt ie al snel met 1 : 1,5. Echter: schakel ik de tuner uit, dan meet ik een SWR van 1 : 1,15. Beter dus!

Daarom: meet de SWR van die dummyload eens met uitgeschakelde tuner. Want die tuner beïnvloedt je meting.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: slechte SWR

#45 Bericht door PA1AIS »

PD7HB schreef:Bij het gebruik van een dummy nooit de tuner gebruiken, dummy is 50 Ohm dus moet de SWR gewoon goed zijn. Tuner uitschakelen dus. Zeker als F amateur zou je dit moeten weten Jaap.
Misschien helpt begrijpend lezen?
Uit de manual van de FT-991:

Antenna Impedance: 50 Ohms, unbalanced
16.7 - 150 Ohms, unbalanced (1.8 MHz - 29.7 MHz)
25 - 100 Ohms, unbalanced (50 MHz - 54 MHz)
(Tuner ON, 1.8 MHz - 50 MHz Amateur bands, TX only)


Voor zover ik kan vaststellen, valt 50Ohm binnen de range van 16,7-150 Ohm. Er zou dus geen reden moeten zijn waarom je niet de tuner kan gebruiken bi 50 Ohm.
Sterker nog; beroepsmatig test ik juist met dummy op een tuner, om te zien of de tuner nog werkt, dit gaat dan over losse tuners op schepen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie