De klok van de Heathkit SB-630

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

De klok van de Heathkit SB-630

#16 Bericht door PE9ZZ »

Nou ja, het is niet mijn probleem maar dat van meneer 3FTP. Mijn counter is ook gelocked aan een GPS-DO. Dat die 16666.xxx µs verspringen (counter heeft 8 digits) komt juist door de jitter die optreedt door die priemgetallen. Er zitten een paar loops in de code die daarvoor zorgen en het effect opleveren wat hierboven is gedocumenteerd. Het is altijd lastig om assembly te begrijpen, zeker als het door iemand anders is geschreven. Moet vaak heeeeeeel goed kijken en nadenken voordat ik mijn eigen code weer snap...

Denk dat het zeker mogelijk is om code te maken die precies 16666.666/7 µs produceert op mijn counter. Mijn Marconi 2024 (ook aan die DO) doet dat prima als ik 600 kHz deel door 10e4 met de deler die ik voor mijn Netzlupe project heb gebouwd.

Hoe dan ook, dat synchroonmotortje zal het allemaal worst wezen en prima op tijd gaan lopen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

De klok van de Heathkit SB-630

#17 Bericht door PA0KLS »

Louis, ik moet je nog vertellen dat mijn SB-630 toen ik hem kocht, door de / een vorige eigenaar al was gemodificeerd. Hij had er een lampje in gezet, naast het transparante metertje, want een verlicht metertje is mooi, toch? Op de foto in het artikel is dat lampje net niet zichtbaar. Om het te laten branden had deze OM een Amerikaans gloeistroomtransformatorje onder het chassis ingebouwd. 115 volt naar 6,3 volt.

Dat transformatortje heb ik achterstevoren gebruikt om de synchroonmotor van het klokje te laten lopen op de sinusspanning uit het stereoversterker-IC. Die trafo staat ook op het schema van de ombouw. Met de volumeregelaar heb ik de uitgangsspanning naar de motor opgeregeld tot 100 volt. Daar draait het klokje mooi en geruisloos op.

Ik heb er nu een ander lampje in zitten, een dat wat minder stroom opneemt. Het is nu aangesloten op de gloeistroomwikkeling, die ook het buisje van gloeispanning voorziet. Nadat die gloeidraad is opgewarmd, dat duurt een seconde of vijf, is de spanning precies 6,3 volt. Dus dat kon mooi. De vorige eigenaar vertrouwde dat waarschijnlijk niet en heeft er een aparte trafo voor ingebouwd. Die kon ik nu mooi gebruiken.

Jij zult ook zoiets ergens moeten vinden.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

De klok van de Heathkit SB-630

#18 Bericht door PA0KLS »

Louis, je hoeft geen Amerikaanse gloeistroomtrafo te gebruiken. Een niet al te kleine trafo van 220V naar 12V zou bruikbaar moeten zijn. Denk dan aan secundair 12 volt bij 1 ampère. En dan die trafo achterstevoren gebruiken.

Hij is dan maximaal 12 volt naar 220V, maar ook 6 volt naar 110 volt. Omdat je altijd enig spanningsverlies hebt, hou je dan iets van 100 volt over, en dat is perfect voor het klokje.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

De klok van de Heathkit SB-630

#19 Bericht door pe1hzg »

De code, voordat Klaas zijn 60 Hz afrondingscode toevoegde, was geoptimaliseerd op minimale vervorming door afrondingen zichzelf weer uit te laten middelen. Daar heb ik een aardige poos op zitten puzzelen, o.a. spreadsheets gemaakt die deze afwijkingen netjes op nul brachten.
Klaas' aanpassingen houden hier overigens netjes rekening mee.

Het originele ontwerp is geoptimaliseerd op minimale componenten. Ik gebruik een PIC12HV615, die je met een weerstand van 1K aan de 12V hangt en die dan netjes zijn eigen 5V stabiliseert (dus geen stabilisator nodig). De frequentie van de pulsen is zo hoog mogelijk, zodat een simpel RC filter zoveel mogelijk weghaalt: een RC filter doet 6dB per octaaf, dus door de ruis zo hoog mogelijk te maken filtert het filter zo goed mogelijk. Dat is beter als het maken van een blokgolf, met een RC filter, omdat de harmonische dan veel lager zit en het RC filter dan niet genoeg is. Vandaar dat je bij blokgolfontwerpen vaak een opamp-filter zit: eis van de CTCSS generator was dat het in een bestaande portofoon past en dan helpen extra componenten niet, en voor mij was een simpel RC filter voldoende.

Destijds was het ontwerp bedoeld als fundraiser voor het Budel museum, als kitje. Om diverse redenen zijn we nooit verder gekomen als het ontwerp, en het museum is op dit moment niet open en wacht op een nieuwe curator. Dingen veranderen.

Geert Jan

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

De klok van de Heathkit SB-630

#20 Bericht door pa3dsc »

Off topic

Curator voor Museum van Corver?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-mentor

Je zult conservator bedoelen.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

De klok van de Heathkit SB-630

#21 Bericht door PE9ZZ »

pe1hzg schreef:De code, voordat Klaas zijn 60 Hz afrondingscode toevoegde, was geoptimaliseerd op minimale vervorming door afrondingen zichzelf weer uit te laten middelen. Daar heb ik een aardige poos op zitten puzzelen, o.a. spreadsheets gemaakt die deze afwijkingen netjes op nul brachten
Die zie ik inderdaad terug in de code. Helemaal snappen doe ik het nog steeds niet maar het wordt al wel wat duidelijker. Is de code van die CTCSS generator ook nog ergens? Overigens is die '615 identiek aan mijn '617 (maar dan zonder ingebouwde zener en met meer geheugen).

Tjerk, 9ZZ

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

De klok van de Heathkit SB-630

#22 Bericht door pe1hzg »

pa3dsc schreef: Je zult conservator bedoelen.
Beschouw het een corona-typo. Waarvan akte.

En de hoop dat we toch nog eens gelegenheid krijgen om het moois in opslag te mogen bekijken..

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

De klok van de Heathkit SB-630

#23 Bericht door PA3FTP »

Bedankt Klaar voor de tip en het ontwerp, en Tjerk voor het programmeren van de PIC.

Het printje heb ik gisteren aan het eind vd dag nog binnengekregen.
Ik heb inmiddels nieuw gaatjesprint besteld en de eindtrap bij Conrad.
Als alles deze week binnenkomt kan ik as zondag het spul in elkaar bouwen.
Die trafo heb ik vast nog wel ergens liggen Klaas, ik heb een hele verzameling van die dingen, ook de print uitvoering, dus daar zit vast wel iets geschikts bij denk ik.
Dat lampje is idd ook wel een idee, ik heb daar leuke groene leds voor, past prima bij de Heathkit line/kleur.

Leuk om zo met behulp van medeamateurs toch iets moois te kunnen maken!

Moet het nog bouwen natuurlijk maar dat gaat binnenkort gebeuren, ik zal foto's maken en uploaden.

Nogmaals bedankt en 73's

Ps, ja het museum van Jan Corver, ben er nog nooit geweest. Hoop dat iemand het nog een keer gaat overnemen, ik heb er mooie dingen van gehoord.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

De klok van de Heathkit SB-630

#24 Bericht door PA0KLS »

Ik weet niet of groene LED's een goed idee is. Achter alle andere metertjes van de Heathkit-lijn zit er (bij mij) gewoon een gloeilampje. Daarom zou, als je echt een LED wilt gebruiken, een warmwitte LED of een lichtgele LED beter passen.

Bij mij zit er dus gewoon een schaalverlichtingslampje van 6,3 volt bij 0,1 ampère achter/naast het metertje. Dat kun je gewoon aansluiten op de trafo die er al in zit, parallel aan de gloeidraad van het buisje van de 10-minuten-timer. Het jammere is dat de vorige eigenaar daarvoor een gaatje in het front geboord had en het lamphoudertje met een Amerikaans bolkopschroefje had bevestigd. Ik heb daar een verzonken M3-schoefje in gezet, Dat geeft wel een vlakke voorkant, maar je ziet wel het blinkende kopje van het schroefje. Daar moet ik nog eens een druppeltje groene verf op laten vallen.

Het lampje brandt alleen wanneer ik de timer heb ingeschakeld, maar dat is niet zo erg, het metertje staat toch altijd op nul, want de SWR-meter is niet aangesloten en de phone-patch gebruik ik nooit. Hij werkt wel.

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

De klok van de Heathkit SB-630

#25 Bericht door PA3FTP »

Dat van die lampjes is een persoonlijke keuze Klaas.

Ik hou ook zoveel mogelijk origineel maar ik vind dat groene wel iets hebben, dus heb alle lampjes in mijn Heathkits vervangen door lampjes met groene led variant. Dus die gaat hier in de SB 630 ook komen.
Het zijn speciale bajonet led lampjes voor 6V wisselspanning en geven behoorlijk wat licht.

Ja, groene verf en dan de Heathkit tint. Zal niet meevallen om daar aan te komen. Misschien laten mengen in een verfzaak of bouwmarkt? Gelukkig zijn mijn sets (SB lijn) allemaal nog gaaf, dus ik hoef niets te verven of spuiten en lichte gebruikssporen mag toch wel na bijna 60 jaar...

Inmiddels ben ik ook aan de verzameling Drake R4 serie begonnen. (R4c /T4c /MS4/ AC4...)
Daar is blauw de standaardkleur wat de lampjes betreft.
Hoewel die twee kleuren erg verschillen vindt ik het prachtig staan in de shack, vooral bij gedempt licht!

Wacht inmiddels met spanning af wanneer de rest van de onderdelen binnenkomen voor de SB 630, kan ik er mee aan de slag. Misschien zondag al, dan moet de xyl toch werken en heb ik alle tijd :-)
Familiebezoek en uitjes zit er voorlopig toch niet in....:-(



Groeten uit Tilburg,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

De klok van de Heathkit SB-630

#26 Bericht door PA3FTP »

Even tussentijdse melding voor het ombouwen van de SB630...

Ik heb inmiddels alle onderdelen binnen dus kan gaan bouwen. Had het jl. zondag willen gaan doen maar het was zo'n mooi weer dat ik heb besloten om buiten te gaan werken aan mijn antennemast. (Telescoopmast 15+ meter). Dat is weer een ander project. Heb hier een complete Ultrabeam liggen V1.3 die nog de mast in moet.
Maar zo'n mast heeft een voet nodig, dus die heb ik afgelopen weken eerst moeten maken. Zondag de mastvoet gemonteerd en de telescoop eringeschroefd. Nu nog de staalkabel vervangen, dat wordt komend weekend.
Zodra het weer te slecht wordt voor buitenwerkzaamheden duik ik mijn schack weer in en ga die SB630 modificeren met de 60Hz oplossing. Dan plaatst ik ook foto's uiteraard. Beloofd!


Groeten,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

De klok van de Heathkit SB-630

#27 Bericht door PA0KLS »

Ja Louis, je weet hoe dat soort weer heet, hè?

"Technisch Weer".

Succes met de opbouw van je antennemast. En de 60-Hz ombouw zie ik wel verschijnen. Je hebt gezien in het artikeltje hoe ik dat gedaan heb.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#28 Bericht door PE2AAB »

[mod]Op verzoek van Klaas, PA0KLS heb ik dit onderwerp; De klok van de Heathkit SB-630, afgesplitst van het topic Hulp gezocht bij Heathkit SB 401 probleem[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#29 Bericht door PA3FTP »

SB 630 achterzijde.jpg
SB 630 voorzijde
SB 630 voorzijde
Het heeft even geduurd maar nu is het dan zover, de SB630 heb ik voorzien van het 60Hz printje gemaakt door Tjerk en alles samengebouwd zoals Klaas had uitgedacht.

Bedankt mannen, en beloofd is beloofd, hierbij ook de foto's..


73

Louis
PA3FTP
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: De klok van de Heathkit SB-630

#30 Bericht door PE9ZZ »

Leuk om mijn eigen printje weer terug te zien!

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie