Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#1 Bericht door PC1TK »

Ik ben toch wel dik 2 uur bezig geweest om een IC-706MKIIG in te stellen voor FT-8 .
Deze icom is in het bezit van PE1COO en hij kocht een nieuwe SB-2000 radio interface met bij passende kabel.
Aller eerst Ham Radio De Lux geïnstalleerd en dat werkte .( geen digi modus geprobeerd )
Daarna wsjt-x en dat leek ook geen problemen te geven .
Audio kwam binnen decodeerde direct maar dan wil je gaan zenden .
Hij gaat niet over in PTT .. gebruiksaanwijzing ,google ,YouTube en gebruiksaanwijzing maar weer geraadpleegd
En daar alle menu functies weer eens door lezen .
Gevonden (via google) dat PTT via RTS moet gaan maar uit eindelijk maar weer huiswaarts en gebruiksaanwijzing mee ..

Ben er van overtuigd dat het mijn onervarenheid is met een IC-706 ..
Het is vaker wel even zoeken , als ik een voor mij nieuwe set op digitale modus wil instellen .
Ik heb ook een poosje zitten te prutsen met mijn FT 897 … en snap nu niet wat daar nou zo moeilijk aan was .
Maar dit is de eerste keer dat ik het probleem niet vind …

Ergens zal een instelling verkeerd staan ?.. denk toch dat de CI-V connector moet gebruiken ?
Kan ook veder geen CAT aan vinken bij PTT .. Toch maarde RTTY jack geprobeerd .. Maar dan gaat hij direct op zenden .
Mijn goed vriend PE1COO Fons en ik hebben de strijd nog niet op gegeven .
Maar hebben wel wat hulp nodig nu .

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#2 Bericht door PD0JDG »

Kun je misschien uitleggen wat je wilt doen met welke software?

Ik begrijp er niets van:

FT8 met HDR en PTT via RTS met een SB2000 ???

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#3 Bericht door ON7IR »

Hoi ik heb een IC-706 (eerste versie) en gebruik die soms voor FT8 in combinatie met een DuinoVox van KB9RLW met een kleine aanpassing voor gebruik met een Arduino Pro Micro zie mijn brouwsel. Werkt prima zowel onder Windows als onder Linux.

De IC-706 heeft geen CAT interface en naar ik meen heeft de IC-706MK2 die ook niet.
Daarom wordt de transceiver via VOX aangemaand om te gaan zenden. En inderdaad wordt RTS daarvoor gebruikt.

In WSJT-X gebruik ik de volgende instellingen:
RIG = none
PTT = VOX
DTR = LOW
RTS = HIGH
PTT = RTS
Baudrate = 19200
en uiteraard de juiste serial port (COM poort voor Windows of /ldev/ttyUSB0 voor Linux).

Op de IC-706 :
Q2 MIC GAIN op 2
Q3 VOX DELAY op 0.5
M4 VOX enabled

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#4 Bericht door PC1TK »

ON7IR ..dank je ..
De MKIIG .. zou deze wel hebben . Zo lees ik op internet .
De interface ziet de 706 ook .. FT 8 word gedecodeerd maar met zenden gaat het dus mis .
Ben al erg blij met jou instellingen .
Dat was gissen voor mij.
Vond nog een Amerikaan die uitleg geeft over de instellingen .
In kort moet ik de set duidelijk maken dat ik geen FSK ga gebruiken .
En net als mijn FT 897 digi modus in stellen op USB .
Maar lukt zenden nog niet dan ga ik de VOX gebruiken .. maar daar vond ik hele maal niks over .
En de poort instellingen .. teveel naar mijn 897 gekeken . DAAR ging het ook fout .

Maar met hulp van een Amerikaanse en een Belgische amateur moet het nu toch echt gaan lukken .
hobby zonder grenzen

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#5 Bericht door PA2S »

Opmerking vooraf: ik heb geen 706 MK II G maar een 706 MK II (zonder UHF) en kan er dus naast zitten...

Waarschijnlijk ontstaat er verwarring door PTT via CAT. Bij een aantal transceivers kun je via een CAT commando het apparaat laten zenden (zeg maar PTT). Mijn 706 kan dat niet (geen commando beschikbaar), het is zeer waarschijnlijk dat de MK II G het ook niet kan. In elk geval zie ik in de CI-V command table niets staan (P. 46 Engelse handleiding).

Je kunt dan alleen via de VOX de TX activeren of via de ACC connector.

Het is sowieso beter om de ACC aansluiting te gebruiken, omdat de audio dan niet afhankelijk is van de volumeknop en waarschijnlijk ook beter is (vaak hoor je vervormde audio of bijgeluiden, hetgeen QRM veroorzaakt waar iedereen last van heeft).

Je kunt via de ACC connector ook de PTT bedienen.

Grootste uitdaging zal de interface met de computer zijn. Voor de CI-V (instellen en uitlezen frequentie) kun je voor een paar cent een adapter maken naar RS-232. Moderne computers hebben geen RS-232 meer... dan kom je al op een USB naar RS-232 uit, dat werkt overigens prima bij mij. Maar de PTT via RS-232 gaat volgens mij niet samen met de adapter omdat die spanning uit de RS-232 haalt. Misschien is het mogelijk een externe spanningsbron te gebruiken voor de adapter, de ACC connector heeft ook een uitgang met spanning.

MFJ heeft kant en klare ACC connectors met een stuk kabel eraan, daarmee kun je die makkelijk afwerken op wat anders. Hoef je niet te priegelen met die connector.

Ik hoop dat deze info bruikbaar is.

Succes, Henk

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#6 Bericht door PA3DZA »

ook niet iets met menu 30?

Martien.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#7 Bericht door PD0JDG »

Aha, nu begin ik het te begrijpen. Hier vond ik een beschrijving van het koppelen van een 706 met een microham, http://docs.win-test.com/wiki/BestPractice2

In dat artikel staat onder meer hoe de radio in te stellen en dat er TWEE seriele poorten nodig ziijn: een voor CAT en een voor activering van de zender. In de applicatie moeten dan beide seriele poorten worden ingesteld (dat hoeft niet perse COM5 en COM 6 te zijn):

COM5 voor CAT met 1200 Baud, 8-N-1.
COM6 voor zender activering (PTT) met RTS.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#8 Bericht door PE4BAS »

Ik weet niet of het de SB-2000 MK2 betreft? Hierbij las ik dit nog:

SB-2000 issue

Problem:
Only 1 serial port is created in the system (Microsoft Windows)

Solution:
This is caused by the driver of device is not loaded probably in the system.
Please go to 'Control Panel' - 'System' - 'Device Manager'.
Under 'Universal Serial Bus Controllers', you could find 'USB Serial Converter A' and 'USB Serial Converter B'.
Click it, in the 'Advance' tab, choose 'Load VCP'.
Do the above setting for the both USB serial converters.
Then save it and restart the system.



Zelf heb ik jaren met de IC-706MK2G gewerkt op alle (digi) modes. CAT control ging via een ZLP CAT modem en CI-V, audio ging via een PSK-10 modem waarin een VOX PTT zit (om dit soort ingewikkelde toestanden met COM poorten te vermijden) aangesloten op de DATA aansluiting. Dat werkte altijd perfect.

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#9 Bericht door PA2ER »

De SB2000, maakt inderdaad 2 Seriële poorten aan, genaamd 'USB Serial Converter A' en 'USB Serial Converter B'. 'USB Serial Converter A' is voor het schakelen naar PSK of PTT, PSK wordt geschakeld met DTR, en PTT met RTS. De 'USB Serial Converter B' wordt gebruikt voor Cat commando's. Welke compoort nummers bij de beide converters horen kun je terug vinden in Windows 'Apperaatbeheer'.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Icom IC-706MKIIG insteling FT-8

#10 Bericht door PC1TK »

Het is inmelders gelukt via RTS .
Probleem zat een aantal instellingen die verandert moest worden in de set zelf .

Plaats reactie