Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#16 Bericht door PA0ETE »

Dit is een interessante website over activiteiten lager dan 22 kHz.

http://www.vlf.it/

Vulkanen geven vaak stoorvelden in die lage banden, daar is op de site (uit Italië) ook aandacht voor.

Antennes op die banden bestaan uit grote spoelen van vele kilometers draad. Niet alleen geven die wel eens geluidsoverlast, ze vliegen ook nog wel eens in de brand.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#17 Bericht door PA0ETE »

Misschien ook nog leuk om te weten. Er zijn momenteel twee landen die uitzenden op frequenties tussen 20 en 100 Hz. Dat zijn Rusland en India. Ze gebruiken dan een deel van de kern van de aarde als antenne. Ze zoeken voor de antenne een gebied dat uitzonderlijk weinig grondwater heeft. Daar boren ze vele kikometers diep twee palen in de grond die 80 of 100 km uit elkaar staan. De beide palen worden gevoed via een soort bovengrondse elektriciteitslijnen.

Op deze manier kunnen onderzeeboten op veel grotere diepte onder water nog worden bereikt dan op hogere frequenties, en bovendien is het bereik wereldwijd. Zendvermogens zijn zodanig groot dat er een aparte elektriciteitscentrale voor nodig is, en het uitgestraalde zendvermogen zit vanwege het beperkte rendement van de antennes in de milliwatten.

De VS had een vergelijkbaar project, maar daar zijn zij een aantal jaren geleden al mee gestopt.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#18 Bericht door pd1ahm »

Dank jullie voor de verschillende antwoorden. Hiermee kan ik dus gerust portable in het veld staan zonder gedoe.
Natuurlijk wel met het oog op veiligheid met betrekking tot de gebruikte laser(s). Ik zal eerst eens heel klein beginnen.
Na het lezen van info op internet lijkt mij dat het bouwen van zo een kast nog het meeste werk is.
Vooral het zoeken van het brandpunt van de lens voor de ontvanger zal mij nog wel wat kopzorgen bezorgen. Maar met een beetje handigheid kom ik daar wel aan uit.
Er zijn nog twee mensen hier in de buurt die er mee willen beginnen en wellicht kan ik spoedig wat qso's maken op deze (verlichte) band.

73 Hans

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#19 Bericht door Yannick PE2YSB »

Tijdens mijn studie heb ik een project gedaan waarbij we data verstuurde door 2 telescopen op elkaar te richten, de ene om te zenden, de andere om te ontvangen. Ging ook met een laser de gemoduleerd werd. Werkte best goed.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PH0KOB
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#20 Bericht door PH0KOB »

Laser spul :

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/laserpo ... egelgeving

Nu, dan maar leuk een stevige rontgenbuis moduleren, maar of de buren dat gaan waarderen ? :mrgreen:
Maar helaas daar is ook een bak regelgeving voor.
Ook voor het evt nucleair opwekken van ioniserende straling. je mag toch al bijna niets meer tegenwoordig.. :mrgreen:
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Plaats reactie