Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#1 Bericht door pd1ahm »

Ik heb hier al jaren oude boekjes van Archer/RadioShack liggen (Engineer's Mini-Notebook) en daar werden een paar voorbeelden beschreven hoe men licht kon moduleren. Dus communicatie via een lichtbundel. Op vandaag hebben we internet en een zoektocht bracht me al snel bij lasers uit, wat natuurlijk veel beter gaat. In Duitsland noemt men dit Lichtsprechen en daar kom je prachtige tests tegen van amateurs die mooie afstanden behalen. Nu is er links en rechts daar afgesproken dat men 630 nanometer/447 THz gebruikt.

Nu mijn eigenlijk vraag, is dit vastgelegd in IARU regio 1? Ik kan er namelijk niets over vinden. Of zijn de frequenties zodanig hoog dat men er geen vergunning voor nodig heeft, een lamp thuis aan of uitzetten behoeft dit namelijk ook niet. Maar bij communicatie weet ik dit niet.

Wie weet hier wat meer over en wellicht zijn er ook amateurs die hier al ervaring mee hebben opgedaan.

Ik ben nu zelf bezig met een zendontvanger te bouwen voor deze frequentie en (bijna) alle onderdelen zijn binnen. Maar of ik het legaal mag/kan gebruiken weet ik niet.

Groet Hans


youtu.be/rsdcg4tDsTE

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 136
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#2 Bericht door PA3FQS »

Interessante vraag.
Volgens mij kan niemand je dit verbieden.
Ook communicatie met LF (vb. 20-20000Hz) via aardelektroden/antennes is denk ik
net zoiets.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#3 Bericht door Ton_O_E »

Ik weet alleen niet in hoeverre een laser in Nederland is toegestaan.
maar dat valt niet onder agentschap telecom :)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#4 Bericht door PA1AIS »

Het is zeker interessant en hield me 30 jaar geleden ook al bezig.
Op alie kan je 1-15 watt lazers kopen, eigenlijk bedoeld voor laser graveren. Die zijn met PWM prima te moduleren. Voornamelijk paarse lasers op 450nm, dat is wel wat ongunstig voor atmosferisch gebruik.

1W lasers zijn er te kust en te keur op 630-650nm, zowel analoog als PWM moduleerbaar.

Ik denk dat je met dergelijke vermogens wel mogelijk over wettelijke (veiligheids)grenzen gaat, laser bril geadviseerd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#5 Bericht door pa1bvm »

je kan ook een flinke hoeveelheid erg goedkope LED lampen kopen
die stuur je dan aan via een seinsleutel en je hangt ze aan een draad op in je tuin ..

kan je toch leuke verbindingen mee maken over +/- 3 a 5 km .. lekker breedbandig en te ontvangen op elk type ontvanger .
Wil ook nog wel eens lukken met zonnepaneel omvormers .. of ventilator aansturingen ..

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#6 Bericht door Goos »

Het NFP spreekt over het radiospectrum voor radiocommunicatie van 8.3KHz tot 3000 GHz.

Eind jaren 80 een stuk gelezen van W&J over een experimentele opstelling voor SSB op deze op ongeveer 447 THz

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#7 Bericht door PE2WD »

het filmpje doet mij denken aan het apparaat dat al eind 19e eeuw was uitgevonden door Alexander Bell namelijk de Photophone
Bijlagen
Photophony1.jpg

pa3bya
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#8 Bericht door pa3bya »

pd1ahm schreef: Ik ben nu zelf bezig met een zendontvanger te bouwen voor deze frequentie en (bijna) alle onderdelen zijn binnen.
ben benieuwd naar je ontwerp, laser? led? welke fotodetector ga je gebruiken? hoe ga je je signaal bundelen?

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#9 Bericht door PA2REH »

In de jaren 70 had ik met een koplampreflectors van auto's met LDR's e.d. een soort ontvanger gemaakt waarmee ik de koplampen van auto's kon detecteren. Alles wat de straat inreed. De gloeilampen hadden AM modulatie a.g.v. trillingen van de motor. Met een beetje geluk kon je op een gegeven moment het merk/ type detecteren. Ook wel met superslechte kwaliteit een verbinding gemaakt in de straat met een buurjongen. Waren ook de eerste stappen op het gebied van morsecode (met 1 wpm of zo). Was behoorlijk prutsen, kostte heel veel tijd, maar wel leuk. Voordeel was dat het toen veel donkerder was 's avonds. Nu teveel lichtvervuiling en met LED en gasontladingslampen is het denk ik ook voorbij,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

pd1ahm schreef:Ik heb hier al jaren oude boekjes van Archer/RadioShack liggen (Engineer's Mini-Notebook) en daar werden een paar voorbeelden beschreven hoe men licht kon moduleren. Dus communicatie via een lichtbundel. Op vandaag hebben we internet en een zoektocht bracht me al snel bij lasers uit, wat natuurlijk veel beter gaat. In Duitsland noemt men dit Lichtsprechen en daar kom je prachtige tests tegen van amateurs die mooie afstanden behalen. Nu is er links en rechts daar afgesproken dat men 630 nanometer/447 THz gebruikt.

Nu mijn eigenlijk vraag, is dit vastgelegd in IARU regio 1? Ik kan er namelijk niets over vinden. Of zijn de frequenties zodanig hoog dat men er geen vergunning voor nodig heeft, een lamp thuis aan of uitzetten behoeft dit namelijk ook niet. Maar bij communicatie weet ik dit niet.

Wie weet hier wat meer over en wellicht zijn er ook amateurs die hier al ervaring mee hebben opgedaan.

Ik ben nu zelf bezig met een zendontvanger te bouwen voor deze frequentie en (bijna) alle onderdelen zijn binnen. Maar of ik het legaal mag/kan gebruiken weet ik niet.

Groet Hans


youtu.be/rsdcg4tDsTE

Al die erg leuke boekjes zijn hier nog te downloaden:

https://www.americanradiohistory.com/Ar ... tebook.htm


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pa3bya
Berichten: 116
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#11 Bericht door pa3bya »

We hebben tegenwoordig ook al https://en.wikipedia.org/wiki/Li-Fi, het 450THz broertje van WiFi.

Het valt mij op dat als we het over licht hebben er altijd over golflengte (nanometers) gesproken wordt, terwijl we bij radio het begrip frequentie gebruiken.

THz, waarbij we spreken over frequenties rond de 1 THz is een beetje nieuw omdat het lang moeilijk was om deze (frequentie/golflengte) te genereren of detecteren. De golflengte is lang voor licht, ver boven het infrarood, en de frequentie is hoog voor radio. Op de universiteiten wordt er aan THz gewerkt, vanuit zowel de optica als de electronica.
Maar volgens mij dwaal ik af.
Bijlagen
Thz_freq_in_EM_spectrum.png
Thz_freq_in_EM_spectrum.png (16.59 KiB) 6774 keer bekeken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#12 Bericht door Thijzer »

Als de wet ook licht ziet als radiogolf en daarmee deze experimenten op banden plaatsvinden waar het niet mag, dan zou je al in overtreding zijn als je het licht op de badkamer aan doet. Lijkt me niet het geval.

Voor lasers zijn er wel eisen t.a.v. het uitgangsvermogen van consumentenproducten maar losse lasermodules zijn volgens mij gewoon te gebruiken. Ik ben er nooit mee verder gegaan maar heb eens een detector willen bouwen die meet hoe hoog de bewolking hangt door een gemoduleerde laser de lucht in te laten schijnen en te kijken hoe lang het duurt voor 'ie wordt gedetecteerd. Zo'n groene laser is zichtbaar en dan is de vraag: mag da?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#13 Bericht door pa1bvm »

met een laser op de wolken schijnen… zou ik niet doen in de buurt van Schiphol of Vokel oid …
dan komt er gelijk een vossenjacht op die frequentie / Golflengte ..

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#14 Bericht door PE2AAB »

Thijzer schreef:Als de wet ook licht ziet als radiogolf en daarmee deze experimenten op banden plaatsvinden waar het niet mag, dan zou je al in overtreding zijn als je het licht op de badkamer aan doet. Lijkt me niet het geval.

Voor lasers zijn er wel eisen t.a.v. het uitgangsvermogen van consumentenproducten maar losse lasermodules zijn volgens mij gewoon te gebruiken. Ik ben er nooit mee verder gegaan maar heb eens een detector willen bouwen die meet hoe hoog de bewolking hangt door een gemoduleerde laser de lucht in te laten schijnen en te kijken hoe lang het duurt voor 'ie wordt gedetecteerd. Zo'n groene laser is zichtbaar en dan is de vraag: mag da?
Klopt helemaal. De wet. Radio Equipment Directive, houdt op bij 3000 GHz. Dit zou betekenen dat een lage infrarood band nog nét onder wetgeving zou vallen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tot hoe hoog reiken de zendamateur frequenties?

#15 Bericht door PA0ETE »

Er is een deel van het spectrum dat gereguleerd is, en een deel is ongereguleerd. Maar daar zijn ook weer haken en ogen.

Er zijn amateurs die op 8,2 kHz en op 5,4 kHz werken. Je kunt daar verbluffend genoeg nog afstanden van wel 700 km overbruggen. Dit zit als geluidsgolf dus nog ver in het hoorbare spectrum, het gaat hier om HF, dus als het goed is is dat onhoorbaar (maar antennes voor die banden geven nog wel eens geluidsoverlast).

Voorzover ik weet is de ondergrens waar het nog gereguleerd is iets van 8,4 kHz.

In het Amateuroverleg van 1,5 jaar geleden ging het over die amateurs, en ja dat was toegestaan. Een half jaar later was er weer een Amateur Overleg, en daar werd ineens gesteld dat het toch niet mocht. Ik weet niet of dat erbij stond, maar het kan bepaalde toepassingen van defensie storen. Volgens mij kan dat niet kloppen, want ongereguleerd is ongereguleerd, dus als je daar gezeik mee krijgt en je tekent daar bezwaar tegen aan dan is de kans volgens mij groot dat je in het gelijk gesteld wordt, tenzij er wat over op papier komt te staan.

De hoogste amateurband waar we op mogen zenden is 241,000 t/m 250.000 GHz (dat is ongeveer 1,2 mm golflengte, Een deel van die band is primair voor amateurs, een ander deel secundair.

Daaronder zit 134 - 141 GHz (2 mm), 75 GHz en 47 GHz, en dan de bekendere 24 GHz, en 10 GHz.

Amateuractiviteit is er tot en met de 250 GHz-banden. Lange-afstandsrecords op die band wisselen vaak tussen Duitse en Engelse amateurs.

Uit mijn hoofd is het in Nederland inderdaad gereguleerd tot 3000 GHz, het deel tussen 300 GHz en 3000 GHz wordt al "licht" genoemd (in het Engels 'far infrared'.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_spectrum

Video van een Engels afstandsrecord op 241 GHz, in april van dit jaar:


youtu.be/6Q8nfnOfud0

Plaats reactie