Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#76 Bericht door PA3DJS »

@PD1A:
ik heb jou een PB gestuurd.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#77 Bericht door PE1MBS »

En toch denk ik dat je ED5ZAG moet gebruiken als call in D-Star.....

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#78 Bericht door PD1A »

Super bedankt allemaal!
veel info maar hier kan ik wel wat mee. ik heb nu helaas geen tijd maar ik ga het proberen.
Als ik resultaten heb of volgende vragen dan laat ik het weten!......


73 `Hans
PD1A
Calpe
Spain

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#79 Bericht door PA0ETE »

PE1MBS schreef:En toch denk ik dat je ED5ZAG moet gebruiken als call in D-Star.....
Als je bedoelt dat je in Spanje als eigen call een Spaanse call moet gebruiken dan heb je uiteraard gelijk. Maar voor de eerste tests is dat niet een probleem. Zeker als je in de mic de juiste call gebruikt.

Ik heb me vanaf het begin aangewend om wel mijn roepletters te zeggen. Ik merkte namelijk dat na een paar weken alleen D-STAR, ik in FM mijn call dus ook niet meer ging noemen :-) Dat is overigens wat iedereen op D-STAR ook gewoon doet. De roepletters ook uitspreken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#80 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef:Super bedankt allemaal!
veel info maar hier kan ik wel wat mee. ik heb nu helaas geen tijd maar ik ga het proberen.
Als ik resultaten heb of volgende vragen dan laat ik het weten!......


73 `Hans
PD1A
Calpe
Spain
Ik luister meestal op D-STAR mee, dus ik hoor je vanzelf voorbij komen :-) Ik gebruik daar overigens een andere callsign dan op dit forum (ik heb er meerdere :-) )

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#81 Bericht door PD1A »

Wat is je email John ETE?
van mij is rtl4tv@hotmail.com
grt Hans
PD1A

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#82 Bericht door PA0ETE »


on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#83 Bericht door on4avt »

PE1MBS schreef:En toch denk ik dat je ED5ZAG moet gebruiken als call in D-Star.....

Neen he, je roept met je eigen call toch?

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#84 Bericht door PD1A »

Ik heb inmiddels in de 51E 3 repeaters(2x Denia,1xBenidorm) gezet dankzij de uitgebreide uitleg van John. Ik ben er nu niet helemaal zeker van of ik Benidorm open krijg, ik hoor wel een piepje terugkomen na 2 sec. Nog even afwachten of ik daar gesprekken op hoor.
Nu wilde ik ook de SD card updaten maar ik kan het bestand IRNEID51.csv niet op de SD card krijgen via mijn macbook...is hier ook een andere manier voor of doe ik iets fout?

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#85 Bericht door PE1MBS »

Was een beetje kort door de bocht, je gebruikt natuurlijk je eigen call (bij MYcall) maar om de repeater te kunnen gebruiken zul je toch de juiste R1 en R2 velden in moeten vullen...

Resumerend:
UR = CQCQCQ
R1 = ED5ZAG B
R2 = ED5ZAG G
MY = PD1A

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#86 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef:Ik heb inmiddels in de 51E 3 repeaters(2x Denia,1xBenidorm) gezet dankzij de uitgebreide uitleg van John. Ik ben er nu niet helemaal zeker van of ik Benidorm open krijg, ik hoor wel een piepje terugkomen na 2 sec. Nog even afwachten of ik daar gesprekken op hoor.
Nu wilde ik ook de SD card updaten maar ik kan het bestand IRNEID51.csv niet op de SD card krijgen via mijn macbook...is hier ook een andere manier voor of doe ik iets fout?
Zonder piepje kom je niet over de repeater, dus als je een piepje hoort kom je er zo goed als zeker wel overheen. Repeaters sturen vrijwel altijd ook een user message, dus je zou in het display iets van een call van de repeater moeten zien, van de reflector waar die repeater op staat. Sommige repeaters geven ook een BER-percentage terug, d.w.z. hoeveel pakketten er bij ontvangst gemist zijn.

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat het piepje bij D-STAR uit de zendontvanger die je gebruikt komt. Je kunt dat ook uitschakelen.

Ik weet verder niets van MacBook, dus daar kan ik je niet helpen. Als het Linux geweest was zou ik zeggen dat het een rechtenkwestie is. (De gebruiker waarmee je ingelogd bent heeft geen schrijfrechten op de SD-card). Er zijn vast wel Mac-mensen op het forum die je daarmee kunnen helpen.

Ik heb nog geen mail van je gezien, maar mail gerust als ik hier niet snel reageer, en sowieso is dat ok!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#87 Bericht door on4avt »

Als je een BER percentage krijgt van 10 % weet je al dat je er 90 % overkomt en hier en daar haperingen zal hebben;

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#88 Bericht door PA0ETE »

on4avt schreef:Als je een BER percentage krijgt van 10 % weet je al dat je er 90 % overkomt en hier en daar haperingen zal hebben;
Volgens die logica zou er bij een BER van 20% nog 80% moeten doorkomen, maar dan klinkt het al bijzonder waardeloos en onverstaanbaar.

D-STAR heeft drie graden van foutcorrectie:

De eerste is de dataverbinding (de 1200bps op de RS-232-aansluiting die ook voor GPS gebruikt wordt). Daar is de situatie heel simpel: géén foutcorrectie. Als je mobiel bent, zie je daardoor dat de user messages al niet meer goed of helemaal niet meer doorkomen, terwijl de verstaanbaarheid nog gewoon goed is.

De tweede is de FEC die in de AMBE-chip zit. Die is behoorlijk goed, maar het is niet helemaal bekend hoe die werkt vanwege gesloten chip (dit is overigens hetzelfde bij DMR en Fusion).

De derde is de sterkste foutcorrectie. Die zit op het roepnaamveld, en de note, de vier tekens die je achter de roepnaam zet. (Veel mensen weten niet waarvoor die dienen, die vier letters waren in het oorspronkelijke systeem met callsignrouting bedoeld voor mensen van wie meerdere gebruikers dezelfde roepnaam gebruiken. Door in de note een aanduiding van het apparaat te zetten, bijv. ID31 of 2820, kun je een oproep plaatsen aan de ID-31-portofoon van roepnaam X, terwijl de 2820 met dezelfde roepnaam de oproep negeert. Voorzover ik weet is de ontvangstkant in Icom-apparaten hiervan niet bruikbaar).

De roepnaam heeft dus de beste beveiliging tegen QRM en zwakke signaalsterkte.

De FEC van de AMBE-chip is goed, maar het is niet zo dat er 100% reparatiebestanden mee worden gestuurd.Dat zou of een grotere bandbreedte noodzakelijk maken of een slechtere geluidskwaliteit tot gevolg hebben. Waarschijnlijk is de meegestuurde hoeveelheid reparatiebestanden 20%. Het feit dat de modulatie rond 20% gemiste pakketten niet meer verstaanbaar is ondersteunt die gedachte een beetje. Als dit inderdaad 20% is, dan kan de AMBE-chip tot 20% de gemiste pakketten gewoon nog repareren. De reparatie is niet volkomen goed. Het is niet zo heel erg goed te horen, maar je kunt op het moment dat de boel gerepareerd wordt al horen dat de modulatie een klein beetje "rafelig" wordt, Dat is ruim vóór het moment dat je echt R2D2 gaat horen. Dat geluid geeft aan dat er al een aantal pakketten ontbreken die ook niet meer gerepareerd worden. De vocoder doet dan maar wat om de lege ruimtes toch in te vullen.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#89 Bericht door on4avt »

Pa0ete

Waar ik niet uit kom, is de callsign routing; dat lukt hier niet.
Ik weet niet hoe het in elkaar zit en heb al verschillende instellingen gepoogd. Werkt het alleen als een station zich aan een repeater heeft gemald, of is het ook mogelijk als het station een hotspot gebruikt?
Word je dan werkelijk 'gelinkt' aan het station,
Hoe zijn de instellingen,gewoon de cal erin,?
kweet niet als ik hier de vraag mag stellen, als het niet zo is, dan wordt het wel verplaatst denk ik.

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#90 Bericht door PA3CQJ »

Heb je hier al gekeken?

d-star-nederland.nl > wiki > 1 uitleg > 1.2 Routing met D-STAR
Rutger
PA3CQJ

Plaats reactie