Opvolger XS4All: Freedom Internet

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0HJA schreef:Ook ik doe niet aan Facebook, Twitter of andere zogenaamde "social" media.

En ik kan je verzekeren Juul, dat ik een aantal blockers geïnstaleerd heb die nodige elende weghouden, waardoor het ietsje veiliger is om op het gevaarlijke "zendamateur.com" te lezen..... en af en toe zelfs wat te posten.... ;-)

Verder gebruik ik DuckDuckGo als zoekmachine ("The search engine that doesn't track you....")

Maar het meest bemoedigende vind ik dat een provider hier een serieuze zaak van lijkt te gaan maken.

Alle hulp is welkom, want deze "loopgravenoorlog" tegen/door de privacy schenders op het internet is bijna niet meer te volgen/voeren.

PA0HJA

BTW:
Jij gebruikt dacht ik toch "Apple"?
Heb je je daar wel eens verdiept in jouw privacy situatie......?

Dag........PA0HJA ( jammer dat ik je naam niet weet, die wisselen wij als zendamateur toch meestal wel uit ?)

Ik gebruik inderdaad sinds 1986 een APPLE- MAC. Nog nooit anders gehad, behalve een ZX81 maar dat was om m'n ICOM R70 te besturen.
Ik hoef mij met m'n MAC niet zo heel veel zorgen te maken want ook Mailwarebytes doet z'n werk goed.
En als KPN "lid" heb ik ook geen probleem. Als ik over een jaar ga verhuizen is er geen keuze, het is ZIGGO of niks...................

Voor de rest, in al die jaren nog nooit een probleem met virus of wat dan ook.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#17 Bericht door PE1PQX »

De discussie MAC vs Linux vs Windhoos doet niet ter zake vind ik. Alles wat over koper/glas het www op gaat is potentieel "te jatten"; servers kunnen door belanghebbenden ingezien worden (denk aan MIVD, AIVD, CIA, FBI en nog meer van dergelijke partijen, alles onder de noemer terrorisme bestrijding) en veel providers werken al dan niet verplicht daar aan mee.

Zo ook het hoofdstuk 'The PirateBay', waar illegaal downloaden mogelijk was.

XS4ALL was één van de weinige providers die succesvol tegen een vonnis van een rechter in gingen en de The PirateBay-blokkade ging de prullenbak in. Tot grote ergernis van wat ooit bekend was als "Buma-Stemra" die via de rechter die blokkade af wilde dwingen.
Één motivatie van XS4ALL was simpel: wij faciliteren slechts toegang tot het internet, en kunnen nooit 100% sites blokkeren. Er zijn proxy servers die dat kinderlijk eenvoudig om zeep helpen. Een blokkade is onmogelijk.
Andere motivatie was: je moet dan al je klanten monitoren op activiteiten, en dat is via die zelfde proxy-servers niet te doen. Bijkomend kun je ook via sites als 'hidemyass' en VPN diensten je zelf 'verbergen' voor Big Brother. Loggen van activiteiten is mede hierdoor onbetrouwbaar en/of zelfs bijna onmogelijk.

DAT was waar XS4ALL voor stond, en KPN zal het een grote rotzorg zijn, die gaat voor de pecunia's en wil de grote 'eenheidsworst' zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#18 Bericht door PA0HJA »

Mijn punt richting Juul was niet de discussie OSX/Apple versus Windows/Microsoft versus Linux.

Mijn punt was de rechten/privacy aspecten van Apple als leverancier van computer systemen, hardware en software richting haar gebruikers.

Het laatste wat ik weet is dat Apple nou niet erg uitblinkt rechten en privacy van gebruikers, eufemistisch gesproken...... :roll:

Het vervelende is dat in deze zin Microsoft blijkbaar goed heeft gekeken naar Apple en op dezelfde tour is gegaan na Windows 7........ :x

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Opvolger XS4ALL: Freedom Internet

#19 Bericht door PE9ZZ »

Ik ben ook jarenlang XS4ALL gebruiker geweest en ondervond aan den lijve de invloed van Klote PTT Nederland. Uiteindelijk ben ik met veel kabaal weggegaan (zit nu in arren moede bij Sicko en heb nog altijd geen gigabit internet via glasvezel) en ben dus ook al mijn XS4ALL email adressen (pe9zz@xs4all.nl!) kwijtgeraakt. Ik wil niet terug naar het digitale zandpad (DSL) dus Freedom zal ik links moeten laten liggen maar ik heb zeker sympathie met het initiatief.

Tjerk, 9ZZ

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#20 Bericht door PA0HJA »

Ik wil niet terug naar het digitale zandpad (DSL) dus Freedom zal ik links moeten laten liggen maar ik heb zeker sympathie met het initiatief.
Je zult wat geduld moeten hebben Tjerk, maar als ik het goed heb begrepen worden zij ook provider op glasvezel.
Maar dat moet allemaal nog worden opgezet, ze beginnen immers vanaf nul, als nieuwe provider.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Opvolger XS4ALL: Freedom Internet

#21 Bericht door PE9ZZ »

Een provider is afhankelijk van infrastructuur. Zes jaar terug is hier de boel opengebroken en toen had er glas ingeprakt kunnen worden. Destijds was er een actief beleid van Klote PTT Nederland om zo lang mogelijk door te sukkelen met koper. Die hebben glasvezel tegengehouden en niet alleen in JO22KI. Freedom zal ook via DSL z'n diensten moeten aanbieden, tenminste hiero. Mijn Ma woont in een hutje op de hei (nou ja, De Wolden) en heeft geen gigabit internet maar kan 10Gbe krijgen als ze ervoor zou dokken. Ik woon op een steenworp afstand van zo'n beetje 's werelds grootste Internet Exchange (AMS-IX) en ik mag in m'n handjes knijpen met 40 Mbit. Dus Freedom heeft mij niks te bieden wat ik zelf niet ook al kan krijgen. Da's wel jammer, ja...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#22 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Hopelijk doen bovenstaande heren dan ook niet aan Feesboek en Twitter...................


En bezoeken ze dan ook dit forum nog wel?

Over privacy en veilig dan gesproken.
En toch zit je ondanks de http hier beter dan op Facebook :-). (Wij verkopen je privé-gegevens bijvoorbeeld niet, we vragen verder niet om meer gegevens dan we nodig hebben, en we doen er bovenal ook geen lelijke 'big data'-trucjes mee.)

Behalve dat ik één van de mensen achter deze site ben, heb ik ook nog een social mediasite (Mastodon) waar ook geen lelijke dingen met je data gebeuren. (Zie eventueel https://wokka.be of https://wokka.be/public )

Maar om terug te keren bij het hoofdonderwerp:

Ik behoor tot de eerste 300 klanten van XS4ALL. D.w.z. je kunt mij ook nu nog steeds gewoon mailen op een adres dat eindigt op @hacktic.nl, de oorspronkelijke naam van het bedrijf.

Ik behoor bij freedom.nl ook tot de eerste 1000. Sinds afgelopen maandag kun je me mailen op een adres dat op @freeedom.nl eindigt.

Op basis van eerdere ervaringen en de mentaliteit die daaruit blijkt, heb ik geen enkel vertrouwen in enige klantervaring onder het label KPN. Kortom: zodra de naam verdwijnt ben ik vertrokken. De kans is groot dat dat bij freedom.nl is, maar ik neem eenvoudigweg daarover op dat moment een beslissing op basis van de feiten dan.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#23 Bericht door PA0HJA »

Ik dacht al, waar blijft John........ :D

Groeten,

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#24 Bericht door PA0ETE »

Ik was er al die tijd al bij hoor :-)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#25 Bericht door PA2EFR »

Waarom stop je deze site niet even achter Cloudflare?
Dat kost niks, zelfs geen tijd, afgezien van enige dns-propagatie.
Maar aan propagatie zijn wij gewend.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#26 Bericht door PA0ETE »

PA2EFR schreef:Waarom stop je deze site niet even achter Cloudflare?
Dat kost niks, zelfs geen tijd, afgezien van enige dns-propagatie.
Maar aan propagatie zijn wij gewend.
Waarom iets veranderen? Het werkt al 12 jaar goed. De gedachte is juist dat het onafhankelijk is, en dat er niet een partij is, die als ze dat zouden willen in de database kunnen grabbelen.

Ik kan je één ding 100% zeker garanderen: dit soort gratis dingen van mensen die de diensten niet als vriendendienst van iemand die je persoonlijk kent aanbieden,zijn echt NOOIT helemaal gratis. Daar staat altijd tegenover dat ze je met like-handjes, tracking-cookies en andere onzin willen volgen. Ik ben daar een rabiaat tegenstander van, dus ik betaal liever dan dat ik de boel op deze manier uitbesteed.

De reden dat ik zo fanatiek achter deze site sta is dat ik vind dat er een alternatief moet zijn voor sites als Facebook (ik noem er eentje maar er zijn er veel meer) om te kunnen discusiëren, zonder dat direct door een van de aanbieders van de site je gangen tot in detail worden nagegaan. Natuurlijk, ze kunnen alsnog via zoekmachines een hoop over je achterhalen, ook over openbaar toegankelijke dingen op deze site, en https zou nog net iets beter zijn (hoewel in het geval van een site als deze de verschillen niet zo heel groot zijn), maar de site zelf, de aanbieders ervan en de techniek erachter zijn toch in ieder geval betrouwbaar.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#27 Bericht door PA0ETE »

Oh ja, en wil je bij voorkeur een vies woord als 'cloud' op deze site graag niet te vaak noemen :lol:

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#28 Bericht door PA0HJA »

Zonder me in detail in de gebruikersvoorwaarden verdiept te hebben heb ik een paar reserves bij Cloudflair:

"Gratis":
Niets is gratis in deze wereld, er wordt waarschijnlijk verdiend aan de gebruikersdata (waarschijnlijk ten koste van de privacy van de gebruikers) waarmee de service word gefinancieerd?

Cloudservice:
Het is een Amerikaans bedrijf waarvan de servers waarschijnlijk in Amerika staan, met waarschijnlijk alle gevolgen voor de wettelijke bescherming van die data?

Maar op zich natuurlijk wel makkelijk voor de website eigenaar die van een hoeveelheid technische en security rompslomp bevrijd word?

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#29 Bericht door PA0HJA »

John, je was me voor.

Maar we zijn het eens! :D

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opvolger XS4All: Freedom Internet

#30 Bericht door PA0ETE »

Het gaat steeds verder. Heb je wel eens naar zogenaamde scenario-apps gekeken? Dat is een beetje een IoT-ding, gecombineerd met AI.

Plaats reactie