Tuning HF9V

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Tuning HF9V

#1 Bericht door PA3FK »

Hallo Collega zendamateurs (bij voorkeur met een HF9V)

Ik heb dit weekend eindelijk de HF9V kunnen assembleren, op de plaats kunnen stellen en kunnen tunen.
Plaatsing van de HF9V is "in de" sloot achter mijn huis. SLoot dient als counterpoise. Heb ik van andere zendamateurs gelezen, dat dit hele goede resultaten levert.

De tuning is, zoals gebruikelijk bij een HF9V, nogal een dingetje, maar het goede nieuws is,dat als je eenmaal de 6, 15 en 10 meter band heb ingeregeld dat verdere inregeling kan zonder dat je de mast steeds naar beneden moet halen omdat de overige spoelen op "normale"werkhoogte zitten.

Alle banden nu wel redelijk in kunnen regelen (behalve 12 meter, maar dat schijnt inderdaad nogal een lastig dingetje met een HF9V te zijn, dus die laat ik maar zitten)

Echter, de belangrijke 40 m band krijg ik rare metingen op (op mijn nieuw aangeschafte mini60s antenne analyzer).
Per scan verschillen de resultaten.
1. Soms levert de scan helemaal geen dip op (scan van 6500-7500)
2. Soms een enkele, belachelijk scherpe dip, naar swr 2, op 6700Khz. bandbreedte van de bruikbare range is > 10Khz
3. Soms meerdere (2-3) dips op 6600 6700 en 6800 (waarbij de 6700 wel de diepste dip blijft.

Verschuiven van de 40 M coil maakt geen enkel verschil in de metingen.

OMdat alle andere banden wel zich keurig hebben laten afregelen vraag ik me nu dus af of er niets is mis is met of de 40 M coil of de 40 M condensator.

Iemand enig idee?
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#2 Bericht door PA3FK »

40m scan.png
Hier even een plaatje met een scan van de 40M
73, PA3FK

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Tuning HF9V

#3 Bericht door EA5JEX »

Probeer eens 2 radicalen van 10 meter lang.
Kees

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#4 Bericht door PA3FK »

Hoi Kees,

Het principe van hem in de sloot plaatsen is toch juist dat de sloot als een grote counterpoise werkt en er dus geen aparte radialen meer nodig zijn.
kun jij uitleggen waarom je denkt dat bij bovenstaand symptoom het gaat helpen om 2 aparte radialen te spannen?
Radialen spannen boven het water is nu ook weer niet zo handig.
73, PA3FK

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Tuning HF9V

#5 Bericht door pe5t »

Ik weet niet hoe je aan dit "principe" komt, maar een zoetwatersloot onder een verticale antenne draagt niets bij aan de de werking van die antenne. Je kunt er beter een stel radialen onder leggen.
Zoet water is een slechte geleider voor een HF stroom, in tegenstelling tot zout water.

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#6 Bericht door PA3FK »

Hoi Kees,

Mijn principe kwam uit het volgende draadje en een persoonlijk gesprek met PA2REH.
UIt het draadje blijkt het uitstekend te kunnen werken (zie ook opmerking PA1FJ)

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 9v#p219125

Ik meet ook best hele mooie swr's op 6/10/15/80 meter. Dus dat geeft ook wel aan dat het wel werkt in de sloot.
Alleen die 40M geeft zo een rare grafiek
73, PA3FK

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Tuning HF9V

#7 Bericht door PE9PE »

PA3FK schreef:Hoi Kees,

Mijn principe kwam uit het volgende draadje en een persoonlijk gesprek met PA2REH.
UIt het draadje blijkt het uitstekend te kunnen werken (zie ook opmerking PA1FJ)

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 9v#p219125

Ik meet ook best hele mooie swr's op 6/10/15/80 meter. Dus dat geeft ook wel aan dat het wel werkt in de sloot.
Alleen die 40M geeft zo een rare grafiek
Hallo Fred,


Met Antenne Analyzers heb ik bij complexe impedanties wel eens vaker vreemde dingen gezien waardoor metingen per keer (enorm) verschillen.
Mogelijk is dit door het erg lage vemogen wat ze gebruiken.
Sluit je transceiver eens aan met een externe swr meter en sweep dan eens de 40mtr band.
Vergelijk de andere banden tegelijkertijd dan ook eens.
Ik ben benieuwd wat jij dan ziet vergeleken met de Antenne Analyzer.

Succes.
Rob
Life is too short for QRP.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Tuning HF9V

#8 Bericht door Bert_1 »

pe5t schreef: Ik weet niet hoe je aan dit "principe" komt, maar een zoetwatersloot onder een verticale antenne draagt niets bij aan de de werking van die antenne. Je kunt er beter een stel radialen onder leggen. Zoet water is een slechte geleider voor een HF stroom, in tegenstelling tot zout water.
Er zit nogal verschil tussen droge en natte klei of zand:
Bijlagen
Knipsel.JPG
Bert

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Tuning HF9V

#9 Bericht door pa0ejh »

Als het een gebruikte antenne is, dan goed die klem verbindingen controleren op oxidatie, en de C meten, moet iets van 65pF zijn.

Lijkt er sterk op dat de 40m kring niet in resonantie is, of steeds verspringt door slecht contact.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#10 Bericht door PA3FK »

pa0ejh schreef:Als het een gebruikte antenne is, dan goed die klem verbindingen controleren op oxidatie, en de C meten, moet iets van 65pF zijn.

Lijkt er sterk op dat de 40m kring niet in resonantie is, of steeds verspringt door slecht contact.

Dat was het eerste waar ik aan dacht. Is echter een nieuwe antenne en ik gebruik penetrox pasta op de verbindingen.
INderdaad de C is mogelijk verdacht. Moet ik nu even gaan uitzoeken hoe ik die kan meten. heb ik nu de apparatuur niet voor.
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#11 Bericht door PA3FK »

PE9PE schreef:
PA3FK schreef:Hoi Kees,

Mijn principe kwam uit het volgende draadje en een persoonlijk gesprek met PA2REH.
UIt het draadje blijkt het uitstekend te kunnen werken (zie ook opmerking PA1FJ)

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 9v#p219125

Ik meet ook best hele mooie swr's op 6/10/15/80 meter. Dus dat geeft ook wel aan dat het wel werkt in de sloot.
Alleen die 40M geeft zo een rare grafiek
Hallo Fred,


Met Antenne Analyzers heb ik bij complexe impedanties wel eens vaker vreemde dingen gezien waardoor metingen per keer (enorm) verschillen.
Mogelijk is dit door het erg lage vemogen wat ze gebruiken.
Sluit je transceiver eens aan met een externe swr meter en sweep dan eens de 40mtr band.
Vergelijk de andere banden tegelijkertijd dan ook eens.
Ik ben benieuwd wat jij dan ziet vergeleken met de Antenne Analyzer.

Succes.
Rob

Goede tip.
Ga ik doen, maar dan moet ik eerst mijn volgende projectje even afronden en dat is de coax (40M) van shack naar HF9V aanleggen. Is ook nog een dingetje omdat de shack op zolder staat en ik dus door dak heen moet.
Ik kan natuurlijk wel, als het een keer weer een beetje beter weer is, even de ftd-3000 naar de antenne toe brengen om dit in ieder geval uit te sluiten
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#12 Bericht door PA3FK »

Zo Daiwa CN-901HP besteld. Kan ik binnenkort inderdaad eens met 20 W de antenne vanaf de transceiver testen en kijken wat dat voor resultaten oplevert
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tuning HF9V

#13 Bericht door PA3DAT »

Toch wel voor € 146,50, eventueel € 149 of € 155 incl. verzenkosten?
Ik schrik van de prijzen, bijv. € 179,95 die sommigen er voor (durven te) vragen!

Even gegoogled: van € 146,50 (incl. verzendkosten) bij Veenstra, tot € 194,50 (incl. verzendkosten) bij Amazon.

"Onze" hamradio-leveranciers zitten allemaal op circa € 150 incl. verzendkosten, maar met name bij de "27Mc"-webshops
betaal je gauw drie tientjes meer!

Opvallend, je Googelt op zo'n artikel en dan staan al die leveranciers netjes onder elkaar... Wat dat betreft is Google ook
écht commercieel geworden... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#14 Bericht door PA3FK »

Yep, GIYF. :-)

Besteld bij Hamshop voor 156,60 inclusief verzending. Morgen in huis.

Vandaag even een draadje geopend op Groupio waar een speciale Butternut group zit met, voor zover ik het kan zien, mensen die ook echt relevante ervaring met de Butternut antennes hebben,
Daar ook foto's geplaatst van de antenne alsmede van de scans.

Voor degenen die het leuk vinden om dat eens te bekijken (en hier geen vervuiling verder te doen)

https://groups.io/g/Butternut/message/11442
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Tuning HF9V

#15 Bericht door PA3FK »

All,

Probleem met 40M opgelost. Bleek dat ik de 40/80M coil onderste boven had gemonteerd.
Uitstekende hulp trouwens daarin gekregen van Scott (AC8DE) die echt wel weet waar hij het over heeft.

Overigens ook daar veel commentaar gekregen op mijn setup zonder radialen.
Ik maak wat los in onze community. :mrgreen:

Nu heb ik diverse posts gelezen met goede tot zelfs uitstekende resultaten met een HF9V op deze manier geplaatst dus ik ga het gewoon eerst maar eens zo proberen
Ik begin er weer lol in te krijgen om te EXPERIMENTEREN. :-)

Ga dus nu eerst de HF9V keurig tunen op de CW banden en dan ga ik hem maar eens real life gebruiken en kijken wat voor QSO's ik kan maken. Beginnende met sterke stations en dan later de zwakkere en als ik dan op beperkingen stuit dan ga ik alsnog wel eens een aantal radialen in de sloot gooien.
Zo wordt mijn radiohobby inderdaad niet alleen het kopen en gebruiken van kant en klare apparatuur maar ook nog een beetje leuk door het onderzoeks karakter wat het krijgt door de eigenschap van de HF9V onder verschillende (plaatsings) condities te testen.

Ik zal, vooral ten faveure van toekomstige discussies, hier uitgebreid verslag blijven doen van mijn bevindingen.
73, PA3FK

Plaats reactie