Hoe werkt D-STAR??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Hoe werkt D-STAR??

#46 Bericht door Thijzer »

Al met al vind ik DStar te ingewikkeld om plezier aan te beleven. Je moet allemaal lijstjes in de TRX bijhouden en het werkt allemaal niet intuïtief. Getuige ook dit topic waarin men probeert uit te leggen hoe het werkt maar waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen is.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#47 Bericht door on4avt »

Of een moderne tx voor dstar aanschaffen met de dr mode!
Of gewoon fusion gebruiken, veeeel gemakkelijker,
Of een hotspot kopen en instellen, heb je geen rptrs meer nodig

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#48 Bericht door PD1A »

Ja d-star is voor mij behoorlijk ingewikkeld maar op dit moment misschien de enige manier om als zendamateur wat contact te kunnen leggen met NL zendamateurs. Echolink kan maar is niet echt uitzenden evenals een met een hotspot het internet op gaan.
Op 20m is het heel lastig om gehoord te worden in NL.
Dus hopelijk kom ik er via d-star wel aan uit want andere apparatuur heb ik hier niet.
@ PE1MBS ik heb nog een NL Call en ben met de burgemeester hier bezig om deze om te laten zetten naar een Spaanse Call. De repeaters in Denia krijg ik niet open maar wel de repeater in Benidorm ED5YAU reageerde op mijn d-star signaal op 438.275 dus zal dat mijn opstap punt moeten worden.
73 Hans

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#49 Bericht door on4avt »

Dstar gaat ook via het internet he! Geen verschil met echolink.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#50 Bericht door PE1MBS »

Ingewikkeld is altijd relatief, D-Star instellen is geen hogere wiskunde.....kost wel wat tijd/moeite.
Dat heeft fusion/c4fm mij ook gekost en dat vind ik weer niet logisch/makkelijk, en de FTM-100 werkt zeker niet intuïtief.
Internet is niet meer weg te denken in de amateur wereld, het aantal neemt behoorlijk af, digitaal groeit misschien nog wel maar hoelang nog?
Hiero geen D-Star repeater en dus afhankelijk van hotspot...maar dan ben ik niemand tot last als ik wat experimenteer.
Ik vind Peanut wel meer het amateur gevoel geven dan echolink, de ambe-stick vind ik persoonlijk dan weer wat minder maar dat komt misschien omdat ik er nog geen heb.

@PD1A Kijk eens of je een qso kunt maken op ED5YAU en vraag dan meteen aan welke reflector deze normaliter gekoppeld is. Als je dan eens wat probeert kun je naderhand de standaard reflector weer eraan koppelen. Want als je dat niet doet zitten de Spanjaarden straks allemaal op de NL reflectors..... :oops:

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#51 Bericht door on4avt »

pe1mbs
Als je de micro induwt op de frequintie van de reptr en loslaat ;Komt de reflector erop te staan.
En fusion is heel gemakkelijk, geen instellingen.
ik heb de ftm 100 hier staan als node.
ik heb er nog geen enkele dag problemen mee gehad. Dstar daarentegen !
Ik gebruik de icom 7100 met de nodige problemen voor instellingen. Nee is geen unif diploma vereist.
Maar je komt ongetwijfeld aan het probleem: ik volg de instelling en toch werkt het niet.
Waar je gelijk in hebt : met een hotspot val je niemand lastig. Als je op de Spaanse rptr de reflector verandert en in het Nederlands aanroept, zal je rap commentaar krijgen.Spreek uit ondervinding.Alles is moeilijk tot je het gevonden hebt. En dan zeg je .... ja hoe is het mogelijk dat ik dat niet had gezien.
https://www.youtube.com/watch?v=Vq0MyYCBwSM
er zijn op you tube voor beelden te vinden

http://dstarinfo.com/old-downloads-prim ... -9100.aspx

Hier de icf file ,downloden en in je porto inladen, opgelost

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Hoe werkt D-STAR??

#52 Bericht door PE1MBS »

De FTM-100 als node moet je instellen in welke mode deze moet (met/zonder HRI, PDN of niet), als je dan Wires-X wil gebruiken heb je ook een computer nodig met de nodige instellingen en noodgedwongen Windows. Het feit alleen al dat je dan 2 transceivers nodig hebt vind ik belachelijk. De PDN mode vind ik dan weer een softwarematige noodgreep.
Ga je met een FTM-100 een repeater/reflector connecten dan hoor ik toch wel de nodige amateurs die op problemen stuiten dus ik ben zeker niet de enige.

Ik geef gewoon mijn mening en daar mag iedereen het mee eens/oneens zijn. :D

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#53 Bericht door on4avt »

Nood gedwongen windows ? Wat is daar nu een probleem me? En je hebt met de FT 100 en een laptop genoeg om uit te zenden; Zo kan je van alles iets zeggen he, dat is ook mijn mening. Ieder werkt met wat hij leuk vindt toch? 1 transceiver of 10 , wat maakt het uit ?

PA0MHS
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2015, 10:39
Roepletters: PA0MHS
Locatie: Groningen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#54 Bericht door PA0MHS »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen ook D-Star aan het verkennen met een IC-9700. Nu ben in zelf een hard- en software ontwikkelaar dus ben niet de domste :D

Maar wat me opvalt met D-Star is dat het allemaal behoorlijk obscuur in elkaar steekt. Het kostte me 3 dagen om erachter te komen dat ik zelf die 'B' achter de call van een repeater moet zetten. Dan denk ik: ik heb een set met megabytes aan software, ik gebruik ook nog eens CS-9700 om de repeaterlijst te vullen, waar overigens wel automatisch een 'G' achter de gateway call wordt gezet. Dat verwacht je toch eigenlijk dat die 'B' ook automatisch wordt toegevoegd?

Maar goed, hier vanuit groningen is vooralsnog weinig te beleven, de repeaterlijsten die ik op het internet vind, zijn lang niet actueel. Ik ben er nog steeds niet achter of er überhaupt een D-Star repeater in de buurt van Groningen staat. Ik vind soms Drachten in lijsten, maar die geeft geen sjoege. Ook vond ik zelfs een lijst waarin Groningen nog vermeld werd, maar die repeater schijnt ook weer ter ziele te zijn. De enige die ik kan bereiken is Papenburg/DL.

Kortom, het loopt allemaal nog wat streepjes en ik voel heel erg mee met Hans/PD1A :-)
Meindert | PA0MHS

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#55 Bericht door PA3DAT »

Welkom Hans. Hier ook een 9700, maar ik houd me voorlopig maar verre van D-Star.
Wel leuk: FT8 op 144.174, zojuist nog Oostenrijk (OE) gewerkt met een 6 ele richtantenne.
Maar goed dat is off-topic.

Overigens: je kunt je inlognaam ook wijzigen in PD1A, zoals velen hun call als inlognaam
gebruiken. Hoeven we ons ook nooit af te vragen of je wel een call hebt! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#56 Bericht door PD1A »

Dankje mhsprang, dan ben ik dus gelukkig niet de enige die met d-star niet uit de voeten kan...

'73 Hans PD1A (EA/PD1A)
Calpe
Spain

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe werkt D-STAR??

#57 Bericht door on4avt »

Als dstar nu eens een ingebouwde hotspot op zijn toestellen had, en de dr mode plus ingebouwde wifi voor internet connectie !
Maar je hebt een boel te programmeren, een externe hotspot of een nabije rptr nodig, ZE kunnen het, maar doen het niet! Waarom?
Allemaal veel te ingewikkeld.
Ik begrijp wel als je in Spanje zit. Je kan beter op echolink of peanut of zello gaan bezig zijn.
Kost niks en het werkt !

PA0MHS
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2015, 10:39
Roepletters: PA0MHS
Locatie: Groningen

Re: Hoe werkt D-STAR??

#58 Bericht door PA0MHS »

PA3DAT schreef:Welkom Hans. [...]
Overigens: je kunt je inlognaam ook wijzigen in PD1A, zoals velen hun call als inlognaam
gebruiken. Hoeven we ons ook nooit af te vragen of je wel een call hebt! :D
Zeg maar Meindert :-). Dank voor de tip, gedaan!
Meindert | PA0MHS

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe werkt D-STAR??

#59 Bericht door PA3DAT »

Ik heb geloof ik een paar mensen door elkaar gehaald... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Hoe werkt D-STAR??

#60 Bericht door PD1A »

Tuurlijk kan ik via echolink, FT 8, hotspot, peanut of zello werken, maar dan heb ik niet echt het idee meer dat ik als zendamateur bezig ben...dus blijft over 10m, 20m, 144.300 mhz met een hele grote antenne...

'73 Hans

Plaats reactie