Zehnder mechanische ventilatie serviceset

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#1 Bericht door PA8JDG »

Een poos geleden een vervelende ervaring gehad met een vervangende motor voor de mechanische ventilatie binnen ons huis. Hiervoor worden zgn “servicesets” geleverd met daarin een mechanisch “stille” DC motor met besturingsprint i.p.v. de originele AC motor. Deze een week gehad met helaas als gevolg een zeer vervelende pulsvormige storing op de netspanning en een S7 storing op de dipool. De set is dan ook snel vervangen door een originele motor. Leverancier werkte gelukkig goed mee, maar had er nog nooit eerder van gehoord. Hierna zowel een nieuwe motor als besturingsprint toegestuurd gekregen, maar geen enkele combinatie hiervan leverde verbetering. Het probleem lijkt dus niet exemplarisch... Gaat om de Stork/Zehnder CMFe. Zie de bijlage. Mag wat mij betreft meteen op de lijst van apparatuur die je als radioamateur niet in huis wilt.
Bijlagen
260199FA-F170-4054-8F7B-F00249CA5E08.jpeg

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#2 Bericht door deg1er »

ze zijn er wel mee bekend maar doen er niks mee ben een jaar geleden al bezig geweest met hun
maar zeggen dat je verder vanaf moet gaan zitten met je apparatuur
toen ik vermelden dat hun motor stoort op 40 / 80 /en andere zijden ze als eerste bedankt voor de melding :twisted:
als je buurman zoiets koopt als bezuiniging ben je klaar met je hobby

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#3 Bericht door PE4WJ »

Ik zou de conformiteitsverklaring opvragen bij de fabrikant alsmede het testrapport. Dan weet je of de boel volgens de norm is of niet. Kan de fabrikant dit niet overhandigen dan kun je daar werk van maken bij het AT.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#4 Bericht door PA8JDG »

Het meest onheilspellende hieraan is nog wel dat Nederland vol hangt met het type waar deze serviceset voor bedoeld is. Na ongeveer 10 jaar beginnen de originele motoren mechanisch minder te worden(lagers die piepen/fluiten) en het is aantrekkelijk om dan meteen maar een complete unit te vervangen i.p.v. alleen de motor. We moeten dit goed in de gaten houden want mechanische ventilaties schakelen(i.t.t. zonnepaneel omvormers) ‘s avonds niet uit en worden daarmee een 24/7 probleem.
Laatst gewijzigd door PA8JDG op 21 jun 2019, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#5 Bericht door PA8JDG »

deg1er schreef:ze zijn er wel mee bekend maar doen er niks mee ben een jaar geleden al bezig geweest met hun
maar zeggen dat je verder vanaf moet gaan zitten met je apparatuur
toen ik vermelden dat hun motor stoort op 40 / 80 /en andere zijden ze als eerste bedankt voor de melding :twisted:
als je buurman zoiets koopt als bezuiniging ben je klaar met je hobby
Bedoel je met “ze” de Zehndergroup Nederland BV?

Groet, Jan PA8JDG

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#6 Bericht door deg1er »

sorry voor het late antwoord ja dat zeiden ze :(

PA3DLP
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2019, 10:41
Roepletters: PA3DLP

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#7 Bericht door PA3DLP »

Over de Fa. Zehnder de importeur/leverancier van Stork woonhuisventilatie units het volgend:
Ik werd onprettig verrast door mijn naaste buren die na een verbouwing hun oude Stork unit hadden vervangen door een zogenaamd "energiezuinige' die omdat predicaat te krijgen blijkbaar op gelijkspanning moet draaien.
Nadat ik vrijwel direct het pand op simpele wijze kon vinden met mijn portable radio werd mij in eerste instantie verteld dat 'zij niets hadden aangesloten' en 'dat ik maar bij andere buren moest langsgaan'. Met deze boodschap droop ik dus maar af. Na vijf minuten stond buurman bij mij aan te bellen met een rode kop dat 'hij toch iets had aangesloten' en liep mee naar binnen met mijn radio. Ik moest in de hal blijven staan waar mijn radio een S 9 +++ storing oppikte, zelfs met ingeschakelde 40 dB verzwakker. Nadat buurman de netspanning van de stoorbron had afgezet was het 'schoon'. Ik vroeg 'hoe wij dit nou weer "moesten gaan oplossen', de inkt was nog niet eens droog op de factuur. Nu je dit weet en op de hoogte bent van je buurmans hobby stuur je zo'n stoording toch linea recta terug naar de leverancier een dag van aankoop? was mijn mening. Het ding voldoet nergens aan. Buurman wilde niet medewerken en 'ik moest maar naar de importeur gaan en schreef alleen het merk en type van de STORK unit op'. Ik kon dus gaan......
Nadien heb ik contact opgenomen met de Fa. Zehnder in Zwolle. Zij beweerden dat zij nog nooit een klacht hadden ontvangen over hun afzuigunits maar wilden mij wel helpen een oplossing te zoeken door desnoods een nieuwe zelfde unit plaatsen. Dat was goed nieuws maar zouden die andere zelfde units dan niet storen of was dit een exemplarisch probleem? Na zoeken op internet kwam ik dit forum tegen en er blijkt dus duidelijk geen sprake te zijn van een exemplarisch probleem hetgeen ik al zo vermoedde. In de technische documentatie van Zehnder wordt overigens totaal niet gerept over een CE of EMC verklaring laat staan een conformatie verklaring. Na diverse telefoongesprekken met Zehnder die aanvankelijk prettig verliepen werden eerder gedane toezeggingen plotseling afgezwakt en was afhandeling ineens overgenomen door een andere persoon. De bereidheid over 'meedenken' en 'oplossingen' waren ook nooit gedaan enz. Ik begreep dat er intern overleg was geweest en deze klacht daar wel degelijk bekend moet zijn geweest. Het bedrijf zag de bui al hangen met weet ik veel hoeveel afgeleverde stoorzenders en dito schadeclaims. Ik heb de EMC commissie van de Veron van deze zaak op de hoogte gesteld voorzien van IC-7300 screendumps. Van deze 'belangen' vereniging is nooit iets vernomen en ziet blijkbaar meer heil in etentjes met het AT dan een lid fatsoenlijk te antwoorden of mee te helpen dit op de agenda te zetten. Ik heb daarom een klacht ingediend bij het AT over Stork. Nadien heb ik de Fa. Zehnder nogmaals gebeld om hen in te lichten over mijn klacht naar het AT. Daar bleek dat AT inmiddels door mijn ingediende klacht 3 units uit dezelfde batch had 'gevorderd' en stonden inmiddels voor onderzoek in Groningen. Fa. Zehnder was niet blij. Ook bleek dat ik niet de enige was met STORK woonhuisventilatie stoorklachten. Er blijkt een klacht te zijn van een compleet flatgebouw dat gebukt gaat door deze illegale STORK zen(h)ders. Daarom is mijn individuele klacht door het AT nu bij de klacht gevoegd van deze flatstoring hetgeen nog een geluk kan betekenen. Ik lees op dit forum dat er blijkbaar meer amateurs zijn die gekweld worden door ondeugdelijke apparatuur van STORK woonhuisventilatiesystemen. Ik doe met klem een beroep op de amateurs die een zelfde ervaring hebben, hebben gehad of vermoeden dit te willen melden bij het AT t.a.v. de heer Sietse Anema onder vermelding van : klacht Stork woonhuisventilatie met de verwijzing naar storingsmelding PA3DLP onder nr. 7824639. U kunt dit uiteraard ook via de website van Agentschaptelecom.nl https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... ing-melden doen of bellen met 0900 - 899 11 51 of per email naar storingsmeldingen@agentschaptelecom.nl

Dank voor uw aandacht.
73 Ernest PA3DLP

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#8 Bericht door deg1er »

ik heb al een klacht ingediend toentertijd bij at
maar ik kon geen klacht indienen omdat het mijn eigen ventilator :roll: is
commentaar van Zehnder
Geachte heer,

De draadloze schakelaar is een RFZ. Het kan wezen dat de uw apparatuur stoort op onze RF bediening.

U heeft 2 opties om dit probleem op te lossen.

Optie 1

De RFZ niet meer gebruiken en de box regelen met de bedrade 3-standen schakelaar (zit mss in keuken)

Optie 2

Uw apparatuur verplaatsen of uitzetten.

Verder hebben wij als Zehnder geen oplossing, dus als dit niet helpt kan ik u niet verder helpen.

Groeten Jan


Van:
Verzonden: woensdag 5 september 2018 20:46
Aan: Post, Jan (ZGNL) <jan.post@zehnder.nl>
Onderwerp: FW: comfofan stoort

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#9 Bericht door deg1er »

je kan van mij de hele mail wisseling krijgen
maar ik had het ze al verteld en bij het at ook
maar om dat het mijn eigen ventilator is kon ik geen melding maken van storing
ik wou ze alleen attent maken dat die dingen erg storen
ik had hem namelijk al hangen voor dat ik weer actief werd :mrgreen:

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#10 Bericht door PA8JDG »

PA3DLP schreef:Over de Fa. Zehnder de importeur/leverancier van Stork woonhuisventilatie units het volgend:
Ik werd onprettig verrast door mijn naaste buren die na een verbouwing hun oude Stork unit hadden vervangen door een zogenaamd "energiezuinige' die omdat predicaat te krijgen blijkbaar op gelijkspanning moet draaien.
Nadat ik vrijwel direct het pand op simpele wijze kon vinden met mijn portable radio werd mij in eerste instantie verteld dat 'zij niets hadden aangesloten' en 'dat ik maar bij andere buren moest langsgaan'. Met deze boodschap droop ik dus maar af. Na vijf minuten stond buurman bij mij aan te bellen met een rode kop dat 'hij toch iets had aangesloten' en liep mee naar binnen met mijn radio. Ik moest in de hal blijven staan waar mijn radio een S 9 +++ storing oppikte, zelfs met ingeschakelde 40 dB verzwakker. Nadat buurman de netspanning van de stoorbron had afgezet was het 'schoon'. Ik vroeg 'hoe wij dit nou weer "moesten gaan oplossen', de inkt was nog niet eens droog op de factuur. Nu je dit weet en op de hoogte bent van je buurmans hobby stuur je zo'n stoording toch linea recta terug naar de leverancier een dag van aankoop? was mijn mening. Het ding voldoet nergens aan. Buurman wilde niet medewerken en 'ik moest maar naar de importeur gaan en schreef alleen het merk en type van de STORK unit op'. Ik kon dus gaan......
Nadien heb ik contact opgenomen met de Fa. Zehnder in Zwolle. Zij beweerden dat zij nog nooit een klacht hadden ontvangen over hun afzuigunits maar wilden mij wel helpen een oplossing te zoeken door desnoods een nieuwe zelfde unit plaatsen. Dat was goed nieuws maar zouden die andere zelfde units dan niet storen of was dit een exemplarisch probleem? Na zoeken op internet kwam ik dit forum tegen en er blijkt dus duidelijk geen sprake te zijn van een exemplarisch probleem hetgeen ik al zo vermoedde. In de technische documentatie van Zehnder wordt overigens totaal niet gerept over een CE of EMC verklaring laat staan een conformatie verklaring. Na diverse telefoongesprekken met Zehnder die aanvankelijk prettig verliepen werden eerder gedane toezeggingen plotseling afgezwakt en was afhandeling ineens overgenomen door een andere persoon. De bereidheid over 'meedenken' en 'oplossingen' waren ook nooit gedaan enz. Ik begreep dat er intern overleg was geweest en deze klacht daar wel degelijk bekend moet zijn geweest. Het bedrijf zag de bui al hangen met weet ik veel hoeveel afgeleverde stoorzenders en dito schadeclaims. Ik heb de EMC commissie van de Veron van deze zaak op de hoogte gesteld voorzien van IC-7300 screendumps. Van deze 'belangen' vereniging is nooit iets vernomen en ziet blijkbaar meer heil in etentjes met het AT dan een lid fatsoenlijk te antwoorden of mee te helpen dit op de agenda te zetten. Ik heb daarom een klacht ingediend bij het AT over Stork. Nadien heb ik de Fa. Zehnder nogmaals gebeld om hen in te lichten over mijn klacht naar het AT. Daar bleek dat AT inmiddels door mijn ingediende klacht 3 units uit dezelfde batch had 'gevorderd' en stonden inmiddels voor onderzoek in Groningen. Fa. Zehnder was niet blij. Ook bleek dat ik niet de enige was met STORK woonhuisventilatie stoorklachten. Er blijkt een klacht te zijn van een compleet flatgebouw dat gebukt gaat door deze illegale STORK zen(h)ders. Daarom is mijn individuele klacht door het AT nu bij de klacht gevoegd van deze flatstoring hetgeen nog een geluk kan betekenen. Ik lees op dit forum dat er blijkbaar meer amateurs zijn die gekweld worden door ondeugdelijke apparatuur van STORK woonhuisventilatiesystemen. Ik doe met klem een beroep op de amateurs die een zelfde ervaring hebben, hebben gehad of vermoeden dit te willen melden bij het AT t.a.v. de heer Sietse Anema onder vermelding van : klacht Stork woonhuisventilatie met de verwijzing naar storingsmelding PA3DLP onder nr. 7824639. U kunt dit uiteraard ook via de website van Agentschaptelecom.nl https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... ing-melden doen of bellen met 0900 - 899 11 51 of per email naar storingsmeldingen@agentschaptelecom.nl

Dank voor uw aandacht.
73 Ernest PA3DLP
De klacht die ik heb ingediend bij Zehnder is van 5 oktober 2018. Is door hen bevestigd met een mail met daarin ook een registratienummer. Bij Zehnder weten ze er dus wel degelijk van. Bij mij was, net als bij Deg1er, sprake van storing in het eigen huis en directe omgeving. Zoals ik eerder al aangaf, is de unit snel weer vervangen. Op mijn vraag of de unit EMC compliant was, kreeg ik van Zehnder Team Verkoop Service Dienst dit antwoord:

“Aangaande uw vraag m.b.t. EMC en/ of onze Comfofan S hieraan voldoet is Ja :
Machinerichtlijn (2006/42/EEG) Laagspanningsrichtlijn (2006/95/EEG)
EMC richtlijn (2004/108/EEG.”

73’s, PA8JDG

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#11 Bericht door deg1er »

zijn er al mensen bij wie die storing is opgelost
en is die ook echt verholpen ik hoor hier niks meer over en er zijn al mensen geholpen
ik had dit al een keer uitgesteld maar woensdag komen ze bij mij de boel oplossen :D
dank zij at [mag ook weleens gezegd worden]

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#12 Bericht door PA3DAT »

Wij hebben een aan/uit schakelaar in de keuken. We ventileren voldoende in huis, geen last
van vocht of dergelijke dus onze centrale afzuiging staat eigenlijk al 30 jaar op UIT... :oops:
We gebruiken 'm wel eens maar sporadisch en dan bewust.

Maar... als ik nou mijn buizen-eindtrap ga tunen met circa 400W, dan begint die afzuiger op
zolder 'luidkeels' te fluiten! Als ik stop met tunen fluit die nog een 5 seconden na en dooft dan
uit. Ook heel merkwaardig! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#13 Bericht door deg1er »

nou mijn storing is weg :mrgreen:
als hij harder gaat draaien van hf laat ik het maar zo :lol:

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Zehnder mechanische ventilatie serviceset

#14 Bericht door PA8JDG »

deg1er schreef:nou mijn storing is weg
Ben wel benieuwd wat ze gedaan hebben. Mijn eigen oplossing was gewoon weer een originele motor plaatsen. Neemt het AT nog maatregelen richting Zehnder?

73’s

Plaats reactie