Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

#1 Bericht door PA0CMU »

Als de weersomstandigheden acceptabel zijn wil ik morgenmiddag op 40m en 20m actief zijn vanaf de Vloeiweide.

In dit natuurgebied, ten zuidwesten van Breda, stond 75 jaar geleden een boswachterswoning waar een radiostation van het verzet was ondergebracht. In de vroege ochtend van 4 oktober 1944 werd door het Duitse leger een overval uitgevoerd op deze radiopost. Er waren diverse doden te betreuren waaronder de echtgenote en drie kinderen van de boswachter. Op de fundamenten van de oude woning staat nu een monument, in 1985 geadopteerd door leerlingen van Groep 7 van de St. Bavoschool uit Rijsbergen. Een beschrijving is te vinden op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Post ... Vloeiweide

Ter nagedachtenis aan de radiopost wil ik met mijn QCX40 en Norcal20 daar morgen wat verbindingen proberen te maken. De antenne is een endfed, QRP vermogen en CW.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1799
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

#2 Bericht door PA9CW »

Carel,

Leuk joh! Succes morgen. In de middag wordt het weer wat beter. Hoop dat je veel verbindingen maakt. Maar vooral veel plezier hebt. Ik moet helaas werken........
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

#3 Bericht door PA0CMU »

Dank je Tonnie. Tja, het is geen PAFF locatie maar ik zal morgen eens kijken of er van die oranje bordjes zijn. Wellicht kan het dat dan nog eens worden.

Ik ben er al diverse keren geweest, op de een of ander manier maakt het steeds indruk op me. Het is een mooie omgeving en ligt wat verstopt in de bossen. Zondag is er weer de jaarlijkse herdenking vanuit Rijsbergen. Ik heb ook een kopie van een boekje dat kort na die desastreuze dag is uitgegeven. Indrukwekkend verhaal waarbij echtgenote en kinderen zijn omgekomen door de brand in de woning. Ze hadden zich verstopt in de kelder en konden geen kant op.
Een van de zendamateurs op die radiopost was Henk Touw, een oudere broer van Leo, wijlen PA3CAE. Ook Leo was actief betrokken, ik meen als courier. Er zijn diverse boeken over geschreven.

Hopelijk kan ik wat verbindingen maken. Het hoeven er geen tientallen te zijn hoor maar is meer een idee en gevoel voor mezelf om na 75 jaar toch weer een HF signaal in de lucht te zetten vanaf die locatie.

De frequenties zullen rond 7.024 en 14.044MHz zijn conform de WWFF afspraken.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

#4 Bericht door PD2R »

We zullen vanuit OZ naar je luisteren Carel! Veel succes!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

#5 Bericht door PA0CMU »

Bedankt voor de qso's uit Denemarken Maarten en Jan-Willem!

Het was slecht weer met volop regen. Leerlingen van de basisschool uit Rijsbergen waren de directe omgeving van het monument aan het schoonmaken voor de herdenking aanstaande zondag. Die heb ik niet willen storen en ben 50m verderop gaat zitten. Fiets tegen een over het pad aanwezige afsluitboom, apparatuur op de bagagedrager, driepoot krukje ernaast en paraplu erboven geknutseld. Het zijn helaas niet meer dan zes verbindingen geworden, alleen op 40m want 20m was te stil op dat moment. Ironisch was dat het eerste qso met een Duits station was. Nog een Poolse amateur en een uit Zweden in het log. Ondanks het slechte weer vond ik het een aparte ervaring met historisch randje die ik niet voorbij wilde laten gaan.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Activatie Vloeiweide 3 oktober 2019

#6 Bericht door PD2R »

Jammer dat het weer en het aantal QSO’s een beetje tegenviel. Helaas hebben we dat zelf niet helemaal in de hand. In ieder geval leuk je gewerkt te hebben en wat mij betreft goed om een dergelijke bijzondere locatie te activeren.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie