Bellen schaadt cellen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#47 Bericht door PE9ZZ »

LOL! Ik lees "van Röntgen" in plaats van "van Rongen"! Wel goed verhaal overigens.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#48 Bericht door PA3CQN »

"hoogspanningsmasten, die ook elektromagnetische straling ‘lekken’ in het gebied rond 50 MHz"

Echt?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#49 Bericht door PE9ZZ »

PA3CQN schreef:"hoogspanningsmasten, die ook elektromagnetische straling ‘lekken’ in het gebied rond 50 MHz"

Echt?
Ach, scheelt maar een magnitude 6...

Tjerk, 9ZZ


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#51 Bericht door PA0ETE »

Het enige huishoudelijke apparaat waarvan met zekerheid vaststaat dat de straling ervan kanker (bijv. leukemie) kan veroorzaken is verrassend genoeg de altijd veilig gewaande elektrische zwakstroomdeken. Waren de vroegere sterkstroomdekens onveilig vanwege schokken die je kunt krijgen bij bijvoorbeeld bedplassen, zwakstroomdekens geven een dusdanig groot elektromagnetisch veld op 50 Hz, op een dermate korte afstand van het lichaam, dat die dekens als onveilig moeten worden beschouwd. Dit op basis van extrapolatie van onderzoek naar de straling van hoogspanningsleidingen. Van die hoogspanningsleidingen is bewezen (o.a. door het Nederlandse RIVM een jaar of 12 geleden) dat die met name bij kinderen in een beperkt aantal gevallen kunnen zorgen voor een toename van bijvoorbeeld leukemie.

Als ik het goed heb onthouden is de kans bij kinderen die min of meer onder een hoogspanningsleiding wonen 7% groter dan bij kinderen op een andere plek om leukemie te ontwikkelen. Zwakstroomdekens geven op de normale gebruiksafstand een sterker veld dan een hoogspanningsleiding en daardoor staat vast dat die dit risico in verhoogde mate hebben.

(Ik schrijf het een beetje met een ondertoon, maar dit is wel degelijk serieus.)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#52 Bericht door pe1cmo »

Hetzelfde met hoogspanning leidingen in de straat. Kijk je naar de afstand van je huis en de stroomsterkte, is 230V bedrading in je huis gevaarlijker kwa magnetische straling.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#53 Bericht door PA0ETE »

pe1cmo schreef:Hetzelfde met hoogspanning leidingen in de straat. Kijk je naar de afstand van je huis en de stroomsterkte, is 230V bedrading in je huis gevaarlijker kwa magnetische straling.
Ik weet wel dat er in Amsterdam een jaar of vijf geleden een keer een kinderdagverblijf een paar dagen werd gesloten, nadat gebleken was dat er een transformatorstation voor de trams zich onder dat kinderdagverblijf bevond. De kindertjes mochten pas terug nadat dat allemaal met spoed naar elders was verplaatst.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Bellen schaadt cellen

#54 Bericht door PD7HB »

En al dat volk wat tegen 5G is gebruikt dagelijks WIFI in huis en belt / appt uren per dag met hun 4G toestel. Ach sommige hebben niets anders te doen dan demonstreren en het zijn altijd de zelfde types die vooraan staan.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Bellen schaadt cellen

#55 Bericht door Bert_1 »

PA0ETE schreef:Het enige huishoudelijke apparaat waarvan met zekerheid vaststaat dat de straling ervan kanker (bijv. leukemie) kan veroorzaken is verrassend genoeg de altijd veilig gewaande elektrische zwakstroomdeken. Waren de vroegere sterkstroomdekens onveilig vanwege schokken die je kunt krijgen bij bijvoorbeeld bedplassen, zwakstroomdekens geven een dusdanig groot elektromagnetisch veld op 50 Hz, op een dermate korte afstand van het lichaam, dat die dekens als onveilig moeten worden beschouwd. Dit op basis van extrapolatie van onderzoek naar de straling van hoogspanningsleidingen. Van die hoogspanningsleidingen is bewezen (o.a. door het Nederlandse RIVM een jaar of 12 geleden) dat die met name bij kinderen in een beperkt aantal gevallen kunnen zorgen voor een toename van bijvoorbeeld leukemie.

Als ik het goed heb onthouden is de kans bij kinderen die min of meer onder een hoogspanningsleiding wonen 7% groter dan bij kinderen op een andere plek om leukemie te ontwikkelen. Zwakstroomdekens geven op de normale gebruiksafstand een sterker veld dan een hoogspanningsleiding en daardoor staat vast dat die dit risico in verhoogde mate hebben.

(Ik schrijf het een beetje met een ondertoon, maar dit is wel degelijk serieus.)
Weet je dat allemaal wel zeker? Ik kan me herinneren dat de hoogspanning zelf niet de boosdoener was maar het feit dat deze stof kunnen aantrekken wat uiteindelijk omlaag valt wat een negatief effect heeft op de gezondheid, dus niet het magnetische veld. En vaak wordt er voor de makkelijkste weg gekozen en dat is bijvoorbeeld een dagverblijf verplaatsten ipv allerlei moeilijke onderzoeken uit te voeren.
Bert

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Bellen schaadt cellen

#56 Bericht door nanko »

Kunnen en mogelijk, helemaal niet zeker dus.


Citaat:

Publicatiedatum 18-01-2011 | 00:00 Wijzigingsdatum 13-08-2019 | 11:52

De magnetische velden in de buurt van hoogspanningslijnen kunnen invloed hebben op de gezondheid. Vanwege de (mogelijke) gezondheidseffecten heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voorzorgsbeleid ontwikkeld.

Dit onderwerp bevat informatie over magneetvelden in de buurt van hoogspanningslijnen en gezondheidseffecten die in de buurt van hoogspanningslijnen kunnen optreden. Uit wetenschappelijk onderzoek komen aanwijzingen dat kinderen die in de buurt van bovengrondse hoogspanningslijnen wonen, mogelijk meer kans hebben om leukemie te krijgen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#57 Bericht door PA0ETE »

PE1KVL schreef:Weet je dat allemaal wel zeker? Ik kan me herinneren dat de hoogspanning zelf niet de boosdoener was maar het feit dat deze stof kunnen aantrekken wat uiteindelijk omlaag valt wat een negatief effect heeft op de gezondheid, dus niet het magnetische veld. En vaak wordt er voor de makkelijkste weg gekozen en dat is bijvoorbeeld een dagverblijf verplaatsten ipv allerlei moeilijke onderzoeken uit te voeren.
Dat verhaal van het stof heb ik nooit gehoord. Het stond in elk geval niet in het RIVM-onderzoek dat voor het eerst het gevaar aantoonde. Dat ging om een dubbelblind onderzoek, niet in dagverblijven maar bij kinderen van wie de thuissituatie zich zeer nabij bovengrondse hoogspanningsleidingen bevond, tegenover een referentiegroep die niet op een dergelijke plek woonde. Als er sprake is van stof ga ik ervan uit dat dat zowel voor de referentiegroep als voor de testgroep het geval is waardoor het in de conclusie van het onderzoek geen rol speelt.

Andere onderzoeken, meest later hebben de conclusies van RIVM hierover bevestigd. Het was significant gevaarlijk, boven de statistische ruis van zo'n onderzoek uit, maar de kans was niettemin tamelijk klein. D.w.z. de kans dat iemand leukemie krijgt is niet groot, en die kans nam met 7% toe, en dat gold alleen voor kinderen die dagelijks vele uren onder invloed van het veld stonden.

Bij de meeste onderzoeken die een gevaar van dit soort radiogolven aantonen vallen die conclusies trouwens binnen de statistische ruis. Vaak worden dat soort onderzoeken dan toch naar buiten gebracht, met name als er gevaar aangetoond lijkt. In de meeste gevallen is dan achteraf de conclusie dan dat het op basis van dat onderzoek een voorbarige conclusie is, en dat hetzelfde onderzoek op dezelfde manier zowel tot een bevestigende als tot een ontkennende conclusie kan leiden.

Om aan te geven hoe kleiin de kans is: in de VS overlijdt 37,3% van de mensen die leukemie krijgen binnen vijf jaar. Zeg ruwweg eenderde. Het aantal mensen dat aan leukemie in een jaar overlijdt is (opnieuw in de VS) 6,5 per 100.000 mannen en vrouwen. De kans dat een inwoner leukemie krijgt (zowel fataal als niet fataal) is dan ongeveer 20 per 100.000 per jaar.

Dat is al extreem weinig. Zeer sterke ELF-velden zijn echter in dit opzicht zo goed als zeker alleen voor kinderen gevaarlijk. Ik weet zo snel niet hoeveel kinderen er per 100.000 mensen zijn, dat wisselt ook per land. In elk geval is van die 20 per 100.000 zeker minder dan de helft en waarschijnlijk minder dan 1/3 kind. Kinderen krijgen normaal gesproken als ik me niet vergis ook nog minder vaak leukemie dan volwassenen. En dat aantal, in elk geval kleiner dan 10 per 100.000 per jaar wordt 7% groter door deze straling. Dat moet je niet willen, zeker omdat het kinderen zijn, maar de kans is totaal anders en enorm veel kleiner dan bijvoorbeeld het risico van fijnstof of het risico om een verkeersongeval met letsel op te lopen. (ELF = Extra Low Frequencies)

Gegevens zijn op basis van:
https://seer.cancer.gov/statfacts/html/leuks.html

Op Wikipedia staat bij Leukemia (Engels) nog het volgende:

Non-ionizing radiation

Whether or not non-ionizing radiation causes leukemia has been studied for several decades. The International Agency for Research on Cancer expert working group undertook a detailed review of all data on static and extremely low frequency electromagnetic energy, which occurs naturally and in association with the generation, transmission, and use of electrical power. They concluded that there is limited evidence that high levels of ELF magnetic (but not electric) fields might cause some cases of childhood leukemia.

No evidence for a relationship to leukemia or another form of malignancy in adults has been demonstrated. Since exposure to such levels of ELFs is relatively uncommon, the World Health Organization concludes that ELF exposure, if later proven to be causative, would account for just 100 to 2400 cases worldwide each year, representing 0.2 to 4.9% of the total incidence of childhood leukemia for that year (about 0.03 to 0.9% of all leukemias).


https://en.wikipedia.org/wiki/Leukemia# ... _radiation

Het getal van een toename van 7% komt uit het RIVM-onderzoek van 12 of 15 jaar geleden.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#58 Bericht door PA0BAK »

Luchtvervuiling door uitlaatgassen is veel gevaarlijker en dat is ook al vaak aangetoond.
Dus eerst alle verbrandingsmotoren de EU uit en daarna pas zeuren over de gevaren van straling door 5G :evil:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Bellen schaadt cellen

#59 Bericht door Bert_1 »

John, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Bewaren is makkelijk maar terugvinden... ;)
Bert

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bellen schaadt cellen

#60 Bericht door PA0ETE »

PE1KVL schreef:John, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Bewaren is makkelijk maar terugvinden... ;)
Ik zit er gewoonlijk redelijk dicht bovenop. Als je die info hebt met een bron is dat zeer welkom.

Plaats reactie