MSK144 meteorscatter

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#16 Bericht door PA2RU »

PA3DAT schreef:Net even vrij vlot Slovenië gewerkt op 4 meter... :D
Netjes!!
Ik heb nog geen verbindingen gemaakt op 6m...ben ook wat beperkt omdat mijn rotor in de mast het niet doet..
Een halo onder de dakpannen werkt ook maar met een yagi gaat dat toch beter.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#17 Bericht door PE4BAS »

Een uitleg in het Engels
Heb de documentjes globaal doorgenomen Rene, ik denk dat er de laatste tijd wel wat veranderd is. Procedure is nu ongeveer net als in FT8 heb ik het idee. En ja ons QSO was in tropo waarschijnlijk. MS zijn bursts of pings dat heb ik hier vooral in de nacht maar nauwelijks overdag, dan is het meer tropo en ES. Toch leuk om mee te experimenteren. Zie jou ook regelmatig voorbijkomen.

Ik werk uitsluitend random overigens. Die KST chat heb ik wel eens bekeken en een tijdje bij laten staan maar ik heb er niks mee. Misschien als je een bepaald land of station wilt werken, dan is het wel handig, Maar ik doe het gewoon voor de lol.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#18 Bericht door PA2RU »

Er is inderdaad het eea veranderd..
Vroeger gaf je als rapport 27 , R27 etc etc...
Waarbij het eerste getal staat voor de lengte van een ping/burst en het tweede voor de sterkte..
Tegenwoordig zijn dat DB's geworden , doet verder ook niks af aan het scatteren trouwens...
Overigens heb ik net wel 2 verbindingen gemaakt op 6m : MM0AMW en IK1SOW ;)
De in alle haast in elkaar geknoopte halo op de zolder doet het dus wel :mrgreen:
73 René PA2RU

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: MSK144 meteorscatter

#19 Bericht door PA1ES »

Als ik zendt zie ik dat ik wel ontvangen wordt.
Echter ik ontvang zelf helemaal niets!
Misschien toch een instelling in MSK 144 niet goed staan?
Ik zie ook de decodeer toets na een uitzending niet oplichten, dus vandaar dat ik denk dat
Ik verkeerde instellingen heb?
Werk met een ic9700 en wsjt-x.
Voor Aloys, ik heb inderdaad 2 shf2344 antennes op het dal staan, een met een vv er tussen en een zonder, die wil ik t.z.t. Gebruiken om te zenden met een PA.
De SWR verschilt nogal wat als je van 1240 naar 1299 gaat.
In het ssb gedeelte is de swr ongeveer 1:1.4.
Als je het wil kan ik wel eens kijken op beide antennes en een swr lijstje maken.
Ik doe dat dan wel met de Daiwa meter en niet met de interne swr meter van de 9700.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#20 Bericht door PA2RU »

PA1ES schreef:Als ik zendt zie ik dat ik wel ontvangen wordt.
Echter ik ontvang zelf helemaal niets!
Misschien toch een instelling in MSK 144 niet goed staan?
Ik zie ook de decodeer toets na een uitzending niet oplichten, dus vandaar dat ik denk dat
Ik verkeerde instellingen heb?
Werk met een ic9700 en wsjt-x.
Als er tijdens een periode geen pings of bursts zijn dan licht die inderdaad niet op : het zaakje word namelijk 'realtime' gedecodeerd bij MSK144 waar dat bij FT8 en aanverwante mode's achteraf gebeurt..
Dat heeft , denk ik , te maken met het feit dat MSK144 en FSK441 geen start en stopbit hebben...

'Monitor' toets moet in elk geval wel groen zijn :idea:
Laatst gewijzigd door PA2RU op 13 aug 2019, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#21 Bericht door PA3DAT »

Doet ie het in FT8 wel? Dan moet ie het ook doen in MSK144.
De F Tol (Frequentie Tolerantie) heb ik op 200 staan, die 20 (standaard) is veel te smal.

Als je de ontvanger nou gewoon eens een paar uur laat staan te ontvangen op 144.360, dan moet
er toch wel een rijtje stations (vnl. Nederlandse is mijn ervaring) in het linker scherm staan.
Ik ben met wat anders bezig, maar ik zag het afgelopen half uur 28 regels voorbijkomen, behalve
Nederlanders een Zweed, Deen, Fransman, Duitser Fin, Rus enz. Vaak maar één of enkele regels,
dan is er (blijkbaar) geen reflectie meer en zie ik ze niet terug...

Op 4m (5 ele yagi) gaat het makkelijker en sneller (15 sec per doorgang). Ik zie dat er een Rus al
even zat te CQ'en, nu een Roemeen. Weinig tegenstations, hij is net gewerkt door PA2J en nu door
een Duitser. Ik moet ook maar weer eens even proberen! :D

En gewerkt! YO7BSN, bursts van wel 5 seconden, meerdere achter elkaar! Of is dit Es?
Even op DXMaps gekeken: schijnt Es te zijn... :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#22 Bericht door PA3DAT »

PA1ES schreef:Voor Aloys, ik heb inderdaad 2 shf2344 antennes op het dal staan, een met een vv er tussen en een zonder, die wil ik t.z.t. Gebruiken om te zenden met een PA.
De SWR verschilt nogal wat als je van 1240 naar 1299 gaat.
In het ssb gedeelte is de swr ongeveer 1:1.4.
Als je het wil kan ik wel eens kijken op beide antennes en een swr lijstje maken.
Ik doe dat dan wel met de Daiwa meter en niet met de interne swr meter van de 9700.
Ik heb wat metingen gedaan met mijn Diamond SX1000. Zou je een lijstje willen maken,
dan doe ik het ook en zetten we die gegevens hier even naast elkaar.
Wat stel je voor? Om de 5 of 10MHZ, te beginnen op 1240?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#23 Bericht door PA2RU »

@PA1ES
Heb je MSHV al eens geprobeerd??
Geschreven door LZ2HV en mijn inziens is die ontvangstmatig beter dan wsjt-x!
73 René PA2RU

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: MSK144 meteorscatter

#24 Bericht door PA1ES »

Hallo OM s,
Het werkt nu hoor, ik had het notch filter aan staan.
Even niet aan gedacht.

Aloys, ik zal proberen vandaag de metingen aan de shf antennes te doen, weet niet zeker of dat lukt, ben nogal druk.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: MSK144 meteorscatter

#25 Bericht door pa1bvm »

nou .. het was af en toe wel een zooitje op 144.360 …
stations in de verkeerde periode ( wij in NL ..ALTIJD in second ) en dan ook nog lieden met 15/15 inplaats van 30/30
ik ben regelmatig aangeroepen door stations uit jo40 , jo50 en zelfs uit jo21 ..
Erg jammer .maar dat is toch echt geen MS ..
en dan wil je proberen dat duidelijk te maken .. maar niet alle stations nemen de moeite om zich even te registreren in on4kst ..

wel een stuk of 15 qso's kunnen maken .. zelfs een nieuw vakje .. ik heb de "piek " gemist , daardoor geen qso in SSB gemaakt.
Ik vind msk144 een zeer beperkte mode soms hoor je duidelijk reflecties en dan komt er geen decode .. het is totaal niet interactief .. dus je valt gewoon in slaap.
FSK441 is veel gevoeliger voor korte felle reflecties , maar ook voor heel zwakke .. ja en dan moet je wat interactief met je muis klikken en zelf het rapport en call invullen .

Ik vond het erg druk op 144.360 .. dus er was best ruimte om wat op 144.370 te roepen ( FSK441 )
ik had zelf flink wat storing naar het N-Oosten daar zit weer een verse stoor bron .. dus OH/SM/UA2/LY/YL allemaal erg lasting te werken ..
Veel nieuwe operators denk ik .. veel ervan met weinig geduld ..en het leek wel of het " spotten" van calls in de DX-cluster belangrijker was dan het qso te maken ..

ook ging er bij mij nog een eindtrap kapot en ik had ruzie met de ic-7300 … opens wilde de computer de interne soundcard van de ic-7300 niet meer zien .. dus ik moest van transverter + ic-7300 terug bouwen naar ic-746 met gewone soundkaart
en dat dan zo ongeveer tijdens de piek … weet dus niet of de ic-7300 wel een " blijvertje" is ..

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#26 Bericht door PA2RU »

Rick ,
Geen idee welk pakketje je gebruikt..
IK heb de ervaring dat MSHV voor MSK144 beter werkt dan WSJT-X ontvangstmatig..
FSK441 zit helaas niet in WSJT-X :(
73 René PA2RU

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: MSK144 meteorscatter

#27 Bericht door pa1bvm »

FSK441 zit al heeeel lang in WSJT software .. dus niet WSJT-X .. maar WSJT

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: MSK144 meteorscatter

#28 Bericht door PA2RU »

pa1bvm schreef:FSK441 zit al heeeel lang in WSJT software .. dus niet WSJT-X .. maar WSJT
Weet ik ;) ook in MSHV :idea:
73 René PA2RU

Plaats reactie