Hotspot / Openspot2

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Hotspot / Openspot2

#1 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Goedemorgen,

Ik wil Openspot2 aanschaffen. Echt zo'n hebbedingetje :lol:
Weet iemand of ik die alleen maar bij https://www.sharkrf.com/products/openspot2/ kan kopen of kan ik deze ook via andere webshop/winkel kopen in Nederland?
Heb het zelf nog niet kunnen ontdekken.

'73
Louwrens

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#2 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Louwrens PD3LPA schreef:Goedemorgen,

Ik wil Openspot2 aanschaffen. Echt zo'n hebbedingetje :lol:
Weet iemand of ik die alleen maar bij https://www.sharkrf.com/products/openspot2/ kan kopen of kan ik deze ook via andere webshop/winkel kopen in Nederland?
Heb het zelf nog niet kunnen ontdekken.

'73
Louwrens

Met belasting en transport kost dat ding mij uiteindelijk €240,-
Er zijn grenzen.. Jammer!

Misschien dit bestellen met een aantal mensen die geïnteresseerd zijn?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#3 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij verkocht https://www.hamshop.nl in het verleden de eerdere versie van OpenSpot. De OpenSpot2 staat momenteel als ik het goed gezien heb niet op de website, maar het heeft zeker nut om er even een mailtje aan te wagen.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#4 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Communicationworld en hamshop gevraagd. Beide helaas niet.

Dan houdt het op helaas.
Op de Facebooksite klagen er meerdere over de prijs van die Hotspot.
Kwestie van tijd, gaat vanzelf omlaag.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#5 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Mensen... ik ben zwak....

Ik heb hem zojuist besteld :D
Alle youtube filmpjes, recenties etc gelezen en ik kon het niet laten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#6 Bericht door PA0ETE »

Gefeliciteerd!

En ter geruststelling: van de vorige versie ging de prijs volgens mij niet of nauwelijks omlaag. In plaats daarvan kwam de nieuwe versie.

Hij is ook vrij prijzig omdat je er geen computer cq. Raspberry voor nodig hebt. Dat is bij de andere producten allemaal wel. Dat maakt niet de hele meerprijs goed, maar wel een flink deel ervan.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#7 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PA0ETE schreef:Gefeliciteerd!

En ter geruststelling: van de vorige versie ging de prijs volgens mij niet of nauwelijks omlaag. In plaats daarvan kwam de nieuwe versie.

Hij is ook vrij prijzig omdat je er geen computer cq. Raspberry voor nodig hebt. Dat is bij de andere producten allemaal wel. Dat maakt niet de hele meerprijs goed, maar wel een flink deel ervan.
Ik zat al dagen te dubben.
De reden wat de doorslag gaf is de zovele mogelijkheden en youtube filmpjes die niets anders dan lof uitspreken.
Ook kan je hem overal meenemen, ook in de auto door hotspotje te maken met je mobiel.

We gaan het mee maken.
Dat ding moet uit Estland komen. Ik hoop dat hij voor het weekend er is :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#8 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij is hij in productie dan hoeft het niet lang te duren tenzij er veel belangstelling is.

Je ziet dat de hotspots steeds beter, uitgebreider, mooier en kleiner worden. Iets wat er van mij wel in mag is dat hij ook voor FM werkt, bijv. via EchoLink en Alstar. Ik snap wel dat dat er niet in zit. Voor zover ik weet werken ze allemaal met een zendontvangerchip die alleen digitaal kan werken. Voor de toevoeging van een FM-zendontvangertje moet er ofwel een extra zendontvangerchip in, of er moet alleen van FM gebruik gemaakt worden, maar dan moeten er waarschijnlijk extra onderdelen in om dat FM-ding ook digitaal te laten werken. Waarschijnlijk zijn de fabrikanten vooral omdat de nu gebruikte zendontvangerchips zo goed blijken te werken niet erg geneigd om dit te doen, vooral ook omdat de vraag hiernaar (nog) niet heel groot is.

Je kunt een hotspot voor FM ook redelijk gemakkelijk zelf maken, bijv. met een LDP-porto en een Raspberry Pi.

De OpenSpot is wel een bijzondere in dit landschap van inmiddels redelijk wat keuzemogelijkheiden . Dat was de eerdere versie twee jaar geleden ook al.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#9 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Echolink heb ik ook op mijn telefoon zitten.
Laatste update was vorig jaar.
En voor windows was hij iets van jaar of 6 geleden zag ik in een changelog. Op de website spreken ze nog zelfs over Windows 95. Dat was ook de reden dat ik Echolink maar niet op de pc heb gezet.
Dat is wel jammer, want hier valt ook nog best mee wat te doen denk ik.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#10 Bericht door PA0ETE »

Het werkt heel goed op de PC, ondanks de ouderdom. Je moet zelfs nog aangeven of je een modemverbinding hebt of dat je permanent onlline bent. De grote kracht van het systeem is de database met aanmeldingen. Piraterij komt er daardoor zo goed als niet voor. Daardoor kun je met een gerust hart je repeater op EchoLink koppelen.

Als je Linux hebt kun je Qtel gebruiken, dat is onderdeel van de repeatersoftware SVXlink, maar je kunt het ook apart installeren. (sudo apt-get install qtel bij Ubuntu en familie). Het zit bij de meeste systemen in de standaard repositories. Voordeel van Qtel is dat het niet buffert. Dat doet het EchoLink-programma wel, omdat het ook modems moet ondersteunen. De apps bufferen ook. Doordat Qtel niet buffert kun je je veel gemakkelijker in verbindingen inmelden. Verder kun je met Qtel op meerdere repeaters tegelijk meeluisteren. Iedere repeater opent met een aparte popupscherm met een eigen PTT-schakelaar.

Je hebt daarnaast meerdere andere systemen. FRN is bedacht en gemaakt door een Nederlandse amateur, PA7FRN. Verder us er Alstarlink, dat is geavanceerder dan Echolink. Je kunt er met je EchoLink-account gebruik van maken. Verder is er nog IRLP, dat is een systeem waar geen apps voor zijn die je als amateur vanaf je computer kunt gebruiken. Met IRLP kunnen allen repeaters gekoppeld worden. Op wat kleinere schaal worden bijv. ook Teamspeak en Zello gebruikt. FRN, Teamspeak en Zello zijn niet specifiek voor de zendamateurhobby bedacht, maar dat maakt in functionaliteit natuurlijk niet uit.

Meerdere van deze systemen hebben bij een deel van de amateurs een slechte naam. Ze vinden dan bijvoorbeeld dat het met elkaar verbinden van zenders en ontvangers via internet eigenlijk geen zendhobby is. In de jaren 70 waren er echter veel mensen die vonden dat repeaters niet bij de zendhobby hoorden. (Er zijn nog steeds mensen die er zo over denken, maar dat zijn er niet zoveel meer). Gek is dat de tegenstanders van repeaters in die jaren vaak juist wel een voorstander van repeaters bleken te zijn als zo'n repeater zich in een satelliet in de ruimte bevond. :-)

In de jaren 20 van de vorige eeuw waren trouwens de meeste amateurs van mening dat telefonie werken geen onderdeel van de zendhobby was. Tot begin jaren 20 kon er alleen nog in morse gewerkt worden, en men vond dat een echte emateur in morse hoorde te werken. Een microfoon, dat was simpelweg iets dat in die tijd niet bij de zendhobby hoorde...

Daarmee wil ik vooral zeggen dat je uiteraard rekening met je mede-amateurs moet houden, maar dat je daarnaast vooral ook je eigen mening hierover moet bepalen.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#11 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Ja, ik heb ook een mening over DMR en ik vind dat ik die best mag uiten. Ik heb nou eenmaal een ander gevoel als ik Australië spreek via HF dan als ik dit zelfde station spreek via DMR.
En ik zal DMR echt niet verafschuwen of zo. Dit is nou eenmaal de tijd waarin we leven en ik ben wel zeer geïnteresseerd in deze techniek, dat dan weer wel.
Ik zie analoog uitzenden en digitaal uitzenden als heel verschillende dingen maar ik vind ze beide leuk.

Het is overigens altijd wel grappig te horen dat mensen een signaal rapport geven op DMR, dat gaat natuurlijk nergens over :D
En zeker niet als je met een hotspot is, die staat op het dashboard altijd op 40db over 9 ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#12 Bericht door PA0ETE »

Natuurlijk zijn het verschillende dingen. Maar ik zou ook niet willen eisen dat iedereen zijn eigen transistoren of buizen moet maken (er zijn amateurs die dat doen, dat vind ik overigens erg knap). En op dezelfde manier hoef je wat mij betreft zo'n verbinding om met een mede-amateur aan de andere kant van de wereld te praten ook niet per se zelf te maken. Om dat te doen is ook leuk, maar als je rustig over een antenne-ontwerp wilt praten is het handiger om dat via DMR of EchoLink te doen.

Als ik door een mede-amateur gebeld wordt, en dat gesprek gaat over de zendhobby, dan zeg ik (meestal) ook niet "nu gaat het over zenden, zullen we het gesprek nou maar op een amateurfrequentie voortzetten?" :D

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#13 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Ik kan het alleen maar met je eens zijn 8)
Ik ga een mooie tijd tegemoet met mijn nieuwe carrière als zendamateur. Dit zijn de eerste stapjes :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot / Openspot2

#14 Bericht door PA0ETE »

:D

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: Hotspot / Openspot2

#15 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Tjeee.
Vanmorgen besteld.
Morgen komt pakketje al aan.
En dat helemaal vanuit Estland :D

Plaats reactie