FT-8 en etiquette?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

FT-8 en etiquette?

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

Dit gaat over VHF, dus FT-8 op 2 meter.

Ik werk meestal 'split' in FT8, dat wil zeggen: ik kies in het spectrum een vrij plekje om te zenden
of om CQ te geven en zet dan een vinkje voor "Hold Tx Freq". Wanneer ik iemand aanroep (dus na
een dubbelklik op zijn call) dan springt mijn Rx-frequentie automatisch naar zijn zendfrequentie,
maar zelf blijf ik op mijn eigen Tx-frequentie.

Wat me nu regelmatig gebeurt is dat ik CQ geef en er komt iemand voor mij terug op mijn frequentie,
(ik zit nu simplex op een eigen plekje binnen het spectrum). Degene die voor mij terugkomt heeft
geen eigen Tx-frequentie, maar komt gewoon simplex op mijn plekje. Tot zover niets aan de hand.

Maar nu is het QSO voorbij, we hebben 73 uitgewisseld en ik roep weer CQ. En wat zie ik dan? Het
station waarmee ik zojuist een verbinding heb gehad geeft óók CQ, maar op dezelfde frequentie
als ik! Alleen zit hij in het andere tijdslot, zodat we elkaar CQ zien geven...

Stel ik heb een veel betere antenne en er komt een HB9 station voor mij terug op mijn frequentie,
in simplex dus, dan 'hoor' ik die niet omdat iemand anders in dat tijdslot met ++dB CQ zit te geven!

Is dat nou dommigheid, onwetendheid? Het is toch normaal dat je iemands frequentie ná een QSO
weer vrijgeeft, dat je dan zelf ergens anders gaat zitten roepen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: FT-8 en etiquette?

#2 Bericht door PA1RAM »

Je hebt het goed omschreven én je hebt gelijk. Denk niet dat het bewust wordt gedaan overigens, ook al omdat die persoon er dan zelf ook last van heeft. Ik pak zelf meestal een andere TX audio frequentie maar dat is ook niet ideaal want misschien is die frequentie niet hoorbaar bij het tegen station die voor jou terug kwam...

Ik heb zelf veel gehad aan deze handleiding: https://www.g4ifb.com/FT8_Hinson_tips_for_HF_DXers.pdf
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#3 Bericht door PA3DAT »

Op de Hamradio in Friedrichshafen lag een compleet boek over FT8, van de RSGB dacht ik. Kostte minder
dan een tientje. Maar ik had het gevoel dat ik dat allemaal al wel wist... :oops: :D
https://rsgbshop.org/acatalog/Online_Ca ... html#a1704

Afbeelding
PD1RAM schreef:Ik pak zelf meestal een andere TX audio frequentie maar dat is ook niet ideaal
want misschien is die frequentie niet hoorbaar bij het tegen station die voor jou terug kwam...
Doe je dan wel de goede volgorde? Je kunt het beste eerst een Tx frequentie uitzoeken en 'm daarna pas
aanroepen. Als ie dan, in een drukke band, na een paar keer niet terugkomt dan verander ik ook nog wel
eens van Tx-frequentie. Voor het geval hij mij niet hoort op de oorspronkelijke frequentie.

Maar we moeten hier niet alle trucjes verklappen! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: FT-8 en etiquette?

#4 Bericht door PG7VG »

Ikzelf vind het juist irritant als ik een CQ geef en iemand beantwoord deze op “zijn” frequentie.
Waarom trekt hij de frequentie naar zich toe? Soms is het daar idd zo druk dat ik het tegenstation niet of nauwelijks kan decoderen.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#5 Bericht door PA3DAT »

Vanuit noord Noorwegen werkte ik op 40m, met een vertical van slechts 5m (met verlengspoel), met Zuid-Afrika en Antarctica.
Toen ik Antarctica zag dacht ik: dat wordt 'm niet! Toch had ik hem als eerste te pakken.

Als iedereen erop duikt, op de man zijn Tx-frequentie, dan decodeert ie vrijwel niets meer. Maar hij ziet wel mijn call, rood,
want ik roep 'm vanaf een (hopelijk aan zijn kant) schone frequentie. Je moet proberen een zendfrequentie te vinden die aan
de kant van je tegenstation schoon is! Dan maak je de meeste kans op een qso.

Die optie "Hold Tx Frequency" ziet er niet voor niets! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#6 Bericht door PE4BAS »

Vergeet niet dat er ook veel stations zijn die net beginnen op FT8. Niks lezen natuurlijk maar gewoon doen. Je kan het ze niet altijd kwalijk nemen. De laatste tijd vind ik het over het algemeen wel goed gaan. Nog steeds komen er stations terug op mijn aanroep frequentie maar wel een stuk minder dan bijvoorbeeld een jaar geleden.

Wat ik ook veel zie is dat men plaatselijk veel noise of andere QRM heeft. Of men heeft niet zo een goed antennesysteem. Men gaat dan precies roepen op de frequentie van een DX station. Dat snap ik want zij ontvangen deze niet en het lijkt alsof die frequentie vrij is omdat alle andere stations die het DX station wel ontvangen daar natuurlijk niet zitten te zenden. Erg irritant en er word dan ook wel IDIOT CALL verzonden i.p.v. een netter CALL QSY. Begrip is er vaak niet...

Ik wil hiermee maar zeggen; bekijk het ook eens van een andere kant. En maak je niet druk want het is maar een hobby.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik maak me niet druk Bas, maar het viel me op: het gebeurde een paar keer achter elkaar op 2m, zonder
condities, ik was eigenlijk het enige actieve station met CQ. En het enige station wat dan terugkomt en
met mij een verbinding maakt neemt meteen mijn frequentie over! :D

Op HF gebeurt mij dat eigenlijk maar zelden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: FT-8 en etiquette?

#8 Bericht door PG7VG »

Thx Alloys, dat is idd een andere kant van het verhaal. Weer wat geleerd. :D

En Bas, daar heb je idd een punt. :wink:
73, Peter.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: FT-8 en etiquette?

#9 Bericht door pa1bvm »

meestal zet ik mijn zendfrequentie vast
ik vind het vervelend als aanroepende stations precies op mijn frequentie gaat zitten .( hoor ik nou net dat ene DX station niet ??)
als het iemand dicht in de buurt is ( en ook nog gruwelijk hard ) ..dan schuif ik een stukje op ..FT-8 is toch een weak signal mode ???
en ik verander de cq tekst in CQ DX .. of CQ SP of zoiets ..

als iemand cq roept ga ik ook niet op zijn frequentie zitten ik blijf een beetje in de buurt van hem aangeroepen ..
ik tik ook nog wel eens SSB313 of USB 280 inplaats van de CQ regels .. maar krijg dan niet vaak reactie .. jammer

( oja ..ik zend alleen in de oneven periode ( 2nd ) )

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#10 Bericht door PA3DAT »

Het gebeurde me net weer...

Ik geef CQ op 144.174, op 1200 in het spectrum. Emmen roept mij aan, simplex, op 1200. Ik maak een verbinding
met Emmen dus ik draai mijn antenne die kant op. Na de verbinding begin ik opnieuw met CQ, nog steeds op 1200.
Maar... Emmen gaat Hilversum aanroepen, op 1200.
Dat gaat dus niet werken, daar zit ik halverwege tussenin. En ik geef CQ in de richting van Emmen, dus na een
paar keer hielden die jongens het voor gezien... :D

Dit lijkt me een gevalletje van gebrek aan ervaring, in deze mode.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#11 Bericht door PA3DAT »

Vanochtend weer een mooi voorbeeld, op een vrijwel lege band. Uit privacy-overwegingen heb ik de call
van het tegenstation verwijderd. Het is dus NIET één van de wel leesbare calls!
call.jpg
Ik heb er een mailtje aan gespendeerd, we hebben immers de tijd! :D
Goedemorgen,

bedankt voor de verbinding op 2m in FT8!

Toch een opmerking/tip: ik gaf CQ op 144.174 op 1400 Hz. Jij beantwoordde mijn CQ en we hadden een verbinding. Vervolgens blijf jij op mijn frequentie en gaat óók CQ geven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, ik vermoed dat het uit onwetendheid gebeurde.
Ik heb een schermafbeelding meegestuurd.

Het beste kun je in FT8 een vrije frequentie kiezen, dus in de waterval een plekje zoeken wat onbezet lijkt, bijv. 800 HZ. Vervolgens zet je een vinkje bij "Hold TX Frequency". Dit is nu jouw plekje, en hier blijf je wat zenden betreft.

Klik je nu op mijn call omdat ik CQ geef, dan springt je ontvanger (groen, RX) naar 1400 Hz, maar de zender (rood) blijft op 800 Hz. Wanneer ik jouw CQ beantwoord, dat gaat bij mij automatisch omdat ik "Call first" ook heb aangevinkt, dan springt mijn ontvanger naar 800 Hz en zo hebben wij een SPLIT-verbinding! Dat is de normale procedure.
Na ons QSO kun jij dan ook gewoon CQ gaan geven, op je eigen plek op 800 Hz.

Uiteraard mág je een tegenstation wel op zijn frequentie aanroepen, maar dan gebiedt de beleefdheid om ná het QSO weer QSY te gaan.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb beschreven, mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag!

Vr. groeten, 73, Aloys PA3DAT.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 26 mar 2020, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als je gaat poetsen wel alles doen. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: FT-8 en etiquette?

#13 Bericht door ON5GM »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Als je gaat poetsen wel alles doen. :wink:
Inderdaad :oops:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-8 en etiquette?

#14 Bericht door PA3DAT »

Oeps, kon 'm nog verwijderen! Ik ga er mee aan de slag en dan post ik 'm alsnog...

Ik kon 'm zelfs nog terugplaatsen! Zo beter?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: FT-8 en etiquette?

#15 Bericht door PA0MJM »

Aloys, een opmerking hierover.

Ik denk(!) dat in FT8 iets anders kan wat in andere modi niet kan.
Denk mee. (als ik het mis heb, moet je het zeggen :shock: ook als ik een open deur in trap :!: )

Uitgangspunt is "de ideale situatie"
Jij roept CQ op +1200Hz in tijdslot A.
Station B roept ook CQ op +1200Hz maar in tijdslot B
Beide hebben de TX 'vast' staan.

Voor jou komt een station terug zeg +1450Hz. Uiteraard in tijdslot B. Je RX springt daar automatisch naar toe. Je maakt samen het QSO af.

Ondertussen krijgt station B (TX nog steeds op +1200Hz in slot B) ook een antwoord. Op bv +950Hz, (maar dat kan ook op +1450Hz) in slot A. Ook zij RX springt naar dat station en ze maken hun QSO af.
Je zit elkaar niet in de weg, ondanks dat je allebei op +1200Hz zit.
Sterker nog: als men zo de 'gaten' vult, dan wordt zo de capaciteit van de 2500Hz brede FT8 bandje maximaal gebruikt!
Mijns inziens claim je in FT8 dus alleen de frequentie/tijdslot combi. Niet de hele +1200Hz.

Lulliger wordt het als een of andere onverlaat knalhard op jouw frequentie/tijdslot combi gaat roepen. Wat de beste HAM ook niet altijd kan weten. Als ik in richting 180gr (Zuid) roep uit PA-land en een Ukrainer roept ri 270gr zal hij mijn sigs nauwelijks zien, wegens de dip in mijn antenne zijn richting op, terwijl hij knalhard bij mij binnen komt. en mij ogenschijnlijk(?) wegdrukt.

OPM:
Nou heb ik ook al een paar keer een station gewerkt, waarover heen exact een ander zat, waar ik niet in geïnteresseerd was. WJST-X detecteerde keurig beide! En ik kon het QSO netjes afmaken.
Dat wordt lastiger als stations half over elkaar heen zitten. WJST-X mist dan de sync-bits.
Maar er zijn onverlaten die gewoon op mijn frequ/tijdslot gingen zitten, midden in een QSO met uiteraard een leuke DX.
Niet alles is ideaal.

Mijn 2 centjes, Aloys...
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Plaats reactie