Jota: groepjes met een portofoon

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Jota: groepjes met een portofoon

#1 Bericht door PD1JAP »

Dit jaar zal ik voor de eerste keer de jota zendamateur zijn bij een scoutinggroep.
Nu kwam de scouting met het een spelidee waarbij groepjes de wijk in gestuurd worden met portofoons.

Mijn eerste gedachte is: dat kan niet, ik moet erbij zijn en kan niet bij elke groepje aanwezig zijn.... dit kan dus niet uitgevoerd worden, is tegen de voorwaarden. Heb ik gelijk of kan dat wel ?

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Dat kan prima. Met PMR446.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#3 Bericht door PA3DAT »

Ik heb nog een mooi setje liggen, € 25 incl. verzendkosten.
Zie https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... 8&start=24
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#4 Bericht door pe1hzg »

PD1JAP schreef: Nu kwam de scouting met het een spelidee waarbij groepjes de wijk in gestuurd worden met portofoons.
Ik zou niet te moeilijk doen, maar het wel gecontroleerd laten verlopen:
  • Porto netjes binnen de band, op normale frequentie, dus niet in bakenband of satellietsegment. 70cm is een mooie band hiervoor.
  • Porto gelocked zodat er niet onverwacht QSY gegaan kan worden
  • CTCSS op zenden en ontvangen, niets is zo verwarrend als een porto die plots "begint te storen"
  • Laag vermogen als het kan
  • Leer de mensen tevoren ermee omgaan: PTT in, wacht, spreek, laat los, wacht tot de ander uitgesproken is. "over" is dan niet des zendamateurs, het is wel duidelijk
  • Niet verkeerd om af en toe je roepletters gewoon te noemen
  • Leer ze dat ze de antenne niet af moeten schermen. Porto aan broekriem == geen ontvangst.
  • Zendtijdbeperking inschakelen zodat een porto die klem zit het kanaal niet blokkeert
  • geen rogerbliep of zo, wekt misbruik in de hand
  • NIET OP DE FIETS IN DE HAND. Het is 2019, en daarvan weet een bromsnor wel dat hij moeilijk moet doen.
Je kunt op je strepen gaan staan maar mensen begrijpen anno 2019 niet waarom het zo moeilijk moet terwijl er andere mogelijkheden zijn. En Een Echte Portofoon Is Wel Heel Erg Gaaf, en belangrijk is om mensen enthousiast te krijgen voor ons mooie vak.
Ik zou de activiteit wel monitoren zodat je bij kunt sturen als er dingen misgaan. Denk aan een volumelaar die plots dicht staat, iemand die de PTT niet kan vinden of toch niet blijkt te weten hoe het werkt, ...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#5 Bericht door elsinga »

Vergelijk het eens met ARDF/vossenjagen. Daar leg je zendertjes neer en daar sta je er ook niet naast. Zoals hierboven: er naast staan is ook niet nodig, maar de boel in de gaten houden is handig. Dan ben je in controle.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#6 Bericht door PD1JAP »

Dank jullie voor de reacties, eens kijken wat we gaan doen. Ik vind het maar spannend, met de solo zolderkamerhobby naar buiten gaan. :mrgreen:
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#7 Bericht door PA3DAT »

Probeer een mede-amateur, vriend, er bij te betrekken. Samen is het vaak makkelijker (en leuker)!

Bij ons lopen er tijdens het JOTA-weekend continu 5 a 10 radioamateurs rond, waarvan een aantal
ook (ex-)scout. En wij zijn er continu, van vrijdagochtend tot tegen de zondagavond. We slapen er
dus ook, en de scouts kunnen prima koken! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#8 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Vergelijk het eens met ARDF/vossenjagen. Daar leg je zendertjes neer en daar sta je er ook niet naast. Zoals hierboven: er naast staan is ook niet nodig, maar de boel in de gaten houden is handig. Dan ben je in controle.
Voor vossenjagen staat er een uitzondering in de regelgeving:

Artikel 10, lid 1a:

de radiozendamateur die het radioapparaat bedient, is bij het radioapparaat aanwezig of draagt er zorg voor dat alleen hij zijn radioapparaat op afstand kan bedienen;

en
Artikel 10, lid 2b:

bij radioamateurpeilevenementen die georganiseerd zijn door een geregistreerde vereniging of stichting van radiozendamateurs, is het eerste lid, onderdeel a, niet van toepassing;

Het mag dus uitsluitend onder de paraplu van één van de verenigingen.

Ik vind overigens echt dat je in zo'n geval legale PMR446-portofoons moet gebruiken als de amateur er niet bij is. Vooral omdat dit alternatief er is, en als je even rondkijkt kun je setjes van die apparaten (wel in een heel eenvoudige versie) nieuw voor tussen de 20 en 30 euro kopen. Als je nou geen zendamateur was en iets illegaals zou gebruiken, maar juist als amateur moet je vind ik het goede voorbeeld geven.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#9 Bericht door PA3DJS »

Ik krijg er geen goed gevoel bij om een groepje kinderen met een amateurporto zendend in een amateurband openbaar terrein op te sturen.

De kans dat het misgaat is misschien klein, maar als het misgaat (lees: er vindt handhaving plaats) is het voor de kinderen niet leuk, en wellicht ook niet voor de groep.

Ik doe nog wel eens wat experimenten buiten, en darbij regelmatig bezoek gehad van oom agent.

De vergelijking met vossenjagen vind ik niet opgaan hier.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#10 Bericht door pe1ioc »

We werken al jaren met PMR setjes tijdens de JOTA
Er wordt mee gelopen dus geen angst voor ongewild ‘ fietsgebruik’
Veelal ingezet bij ons puzzelspel op zaterdagmiddag ( traditie )
Gaat al jaren prima zonder een enkel probleem :D

73 van Tjerk namens PE1BBY/J , Guy de Fontgalland groep, Ter Apel
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#11 Bericht door pe1br »

Wij geven ook altijd PMR porto's mee met de avond vossenjacht.
Zelf luisteren we mee op de 70cm set met grote antenne zodat we elke groep goed kunnen horen (ook op grotere afstand).
Zo weten we hoe laat we de BBQ aan moeten steken want die scouts hebben meestal wel honger als ze terug komen van een lange wandeling :-)

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#12 Bericht door Thom PA9T »

PD1JAP schreef:Dank jullie voor de reacties, eens kijken wat we gaan doen. Ik vind het maar spannend, met de solo zolderkamerhobby naar buiten gaan. :mrgreen:
Ik laat de kinderen van alles zelf doen: zoeken naar een tegenstation, CQ-roepen, QSY gaan etcetera. Dan hoef je zelf minder te doen (het is toch al een heksenketel) en spaar je je energie.

En ontspan... Het is maar één weekend JOTA per jaar :D

Met die porto's gaat het goed komen: PMR446 porto's op 446 MHz werken prima hiervoor, en zijn volkomen legaal in de handen van kinderen. (want PMR446 is een vrijgegeven band)

Have fun!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#13 Bericht door johnvdpas »

Kan met portofoons. Idd met pmr, kosten tegenwoordig ook niets meer. Wel 1 nadeel, ik weet uit ruime ervaring dat de kinderen elkaar zo gevonden hebben, als je zo dropt ofzo, en zeer snel in 1 groep naar huislopen. Dit komt door de afstand welke een PMR kan overbruggen.

Maar wellicht is dit voor een ander spelidee, dan zou ik zeker PMR gebruiken.

Wat ik zou overwegen, als je een dropping doet, dus stel je dropt ze met een zender, en zegt dan vind elkaar en loop samen naar het hk, dan zou ik iets anders overwegen.

Dan zou ik en ik weet het, ik zou er nooit mee lopen en mij gigantisch voor aap vinden staan, maar je moet even in de belevingswereld van de verkenners duiken en wat zei vet vinden...

Stel, je dropt ze, en geeft ze een rugzak mee met daarin een bakkie voor 27mc, een loodaccu en een antenne, waardoor het bereik in een klap geen 500 meter meer is, maar enkele kilometers. En je geeft ze dan een dropping en laat ze naar elkaar toe lopen. Ik denk dat ze dat erg leuk vinden om met zoiets te lopen.

Kost ook niets meer op marktplaats dergelijke apparatuur en kan vele jota's mee. En als je zoiets voorstelt heb je altijd amateurs die zeggen maar dat is geen jota band, ja duh, wil je amateurs meesturen met een porto? Het is toch veel leuker als die kinderen alles zelf kunnen.

De kans dat je in tegenstelling tot 20 jaar geleden lastig gevallen wordt op 27mc is praktisch nul gezien bijna niemand het meer gebruikt.

Vossenjacht is idd PMR prima voor. Maar voor een dropping zou 27 mc zeker te overwegen zijn.

Natuurlijk kun je ze ook gewoon een 70cm porto meegeven, maar dit is wel illegaal. De kans dat je daarmee gepakt wordt is praktisch nul. Ik zou het omdat het niet mag, toch niet doen. Daarbij als ze je ooit eens iemand de pik op je krijgt, kan diegene daar jaren later nog mensen over gaan opstoken, dat jij scouts hebt omgeturnd tot ether piraat. Dat je ze jarenlang bewust hebt laten zenden op frequenties waarop dat niet mag. Dat zal bijna geen enkele groep gebeuren, maar je hebt er mafketels soms bij zitten. Even nog melden bij AT... Dag licentie... Welk boete. Ongezellige groepen dus. Ze bestaan. Dat is amateur wel belangrijk om naar te kijken want niet elke groep is hetzelfde. De meeste zijn tof overigens. Maar pas op met dit soort dingen. De kans dat je letterlijk door AT gepakt wordt is bijna nul, maar de hier omschreven kansen dat andere je pakken en dit doorspelen naar instanties, zijn echt veel hoger. En daarom zou ik het zeker gewoon niet doen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#14 Bericht door PA0ETE »

Je kunt voor PMR verschillende vormen van repeaters maken. Dat is allemaal legaal. Ik heb daar in het verleden veel mee geëxperimenteerd. De eenvoudigste vorm is een papegaairepeater die alles wat hij ontvangt in tijd vertraagt opnieuw laat horen.

Ik heb zefl vooral geëxperimenteerd met porto's die zowel op PMR446 als op LPD werkten. Het voert te ver om hier uit te leggen waarom, maar met een LPD-porto op straatniveau kom je van porto naar porto een paar honderd meter. Van porto naar een porto met originele antenne en slechts 8 meter hoog kom je zo 2 km binnen de bebouwde kom en nog veel verder daarbuiten. Tussen 2 LPD-porto's op enige hoogte gaat het nog verder.

Als je een constructie maakt met porto's die niet kunnen zenden zolang de squelch open is, en die uitgerust met een VOX die traag genoeg is, kun je LPD- gebruiken als 'backbone', en zo van PMR446 naar PMR446 werken. De richting waarin het werkt schakelt automatisch om. Het is me zelfs gelukt om de porto's op deze manier te cascaderen, zodat je een keten van meerdere LPD-porto's kon gebruiken voor grotere afstanden. Ik had niet verwacht dat dit goed ging en dat het bijv. nog snel genoeg werkte.

Zo'n opstelling is dan bijv. als volgt:

PMR446-poroto - kabel - LPD-porto - afstand van meerdere kilometers als backbone - LPD-porto - kabel- PMR446 porto.

De ¨eindgebruikers¨ werken daarbij simplex op een PMR446-kanaal. De constructie schakelt automatisch van richting.

Als je meer afstand nodig hebt, kun je eventueel de backbone-porto's in een waterdichte behuizing als staler voor een yagi gebruiken. Dat werkt prima, je mag de antenne niet van het apparaat halen, maar ik denk dat dit gebruik als yagi vermoedelijk wel geoorloofd is.

Als behuizing heb ik meestal plastic pijp gebruikt, iets dunner dan regenpijp uit de bouwmarkt. Daarvoor zijn doppen te koop, zodat je de bovenkant en eventueel ook de onderkant kunt afsluiten.

Ik heb in het verleden een paar jaar lang in mijn webshop kabeltjes verkocht waarmee je een bepaald type portofoon voor zowel LPD als PMR446 op deze manier kon gebruiken. Ik heb geregeld van die kabelsetjes en ook de porto's aan verschillende scoutinggroepen verkocht.

Van de bovengenoemde constructie heb ik geen opnamen, wel van een repeatertje met zo'n kabel met twee vna die porto's die op LPD-kanalen werkte met 1,6 MHz shift.


youtu.be/sxRuBDteMrw

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Jota: groepjes met een portofoon

#15 Bericht door johnvdpas »

Het verricht wel erg veel voorbereiding. Mijn idee trouwens ook, want een tas pakken daar een loodaccu insmijten en met een bakkie en antenne is levensgevaarlijk. De loodaccu dient namelijk erg goed vastgezet te worden, zorgen dat er geen kortsluiting met de accu kan komen ect. Dat is niet gemakkelijk, wel te doen.

Meestal eigenlijk bijna altijd kiest met voor het praktische en dan kom je al snel op de PMR uit. Het is overigens wel zo dat ze in opengebied echt veel verder komen, een goede PMR haalt dan wel 1 km. Of meer.

Plaats reactie