D.A.R.U

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#31 Bericht door Randy »

Beko schreef:Hoe zit het trouwens met alle door donateurs bijeengeschraapte centjes bij de DKARS? Worden die gerestitueerd?
Die vraag had je zelf kunnen beantwoorden als je in de Statuten gekeken had. Het restsaldo wordt, overeenkomstig het bepaalde in de Statuten, besteedt. De standaard bepaling voor Stichtingen en Verenigingen is dat deze naar een 'zo veel mogelijk soortgelijk doel' moeten vloeien. In dit geval zullen de middelen die na liquidatie van de stichting overblijven dus naar DARU vloeien.

Zie 12.2: http://www.dkars.nl/uploads/PDF/Stichti ... ing%20.pdf

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: D.A.R.U

#32 Bericht door Beko »

Er zijn donateurs die dachten voor het leven klaar te zijn en vijf jaar later het gedoneerde geld zien verdwijnen. Nu moeten ze betalen voor dezelfde doelstellingen. Een stichting die het geld met grootse verhalen heeft binnengehaald maar de beloftes niet heeft waargemaakt en dan oeps, we heffen de stichting op. Mag ik dat raar vinden?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#33 Bericht door Randy »

Beko schreef:Er zijn donateurs die dachten voor het leven klaar te zijn en vijf jaar later het gedoneerde geld zien verdwijnen. Nu moeten ze betalen voor dezelfde doelstellingen. Een stichting die het geld met grootse verhalen heeft binnengehaald maar de beloftes niet heeft waargemaakt en dan oeps, we heffen de stichting op. Mag ik dat raar vinden?
Ik weet het niet. De verschillen over wat DKARS 'bereikt' heeft verschillen ook weer van persoon tot persoon. Maar misschien is belangrijker om te weten wat ze willen, waarom ze dit willen en hoe ze dit denken te bereiken. En het 'waarom' stuk kan nog bijgestuurd worden door de DARU leden, er zal immers een (hopelijk online/digitale) jaarlijkse ledenvergadering met stemming moeten zijn.

Van DARU heb ik geen Statuten, Huishoudelijk Reglement, etc gezien. Geef ze even tijd om een website te maken. Ze hebben in de persoon van Jan in ieder geval een geschikte voorzitter die voor zover ik hem ken altijd erg pragmatisch is in zijn handelen. En dat laatste is wel nodig. Er is wat gedaan door DKARS, maar er is een hoop te doen door DARU. En dat gaat gewoon niet in een paar jaar. De twee andere landelijke verenigingen die zich primair richten op radiozendamateurs zijn hier al vanaf 1945* resp. 1953 mee bezig.

* VERON eigenlijk al langer, omdat dit een voortzetting is van drie in 1940 door de bezetter verboden verenigingen, waarvan de oudste volgens mij opgericht is in 1923 uit mijn hoofd. Maar jij als Eric-Jan 'beko' Secretaris van de VERON zal dit beter weten dan wie dan ook ;-)

Hoe DARU omgaat met DKARS lifetime members is mij momenteel nog onbekend, maar ik gok dat daar snel duidelijkheid aan gegeven zal worden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#34 Bericht door Juul - PE0GJG »

In je antwoord kan ik mij vinden Randy.
Ik blijf het jammer vinden dat mensen zich "achter een gordijn" menen te moeten verschuilen.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: D.A.R.U

#35 Bericht door Bert_1 »

Beko schreef:Er zijn donateurs die dachten voor het leven klaar te zijn en vijf jaar later het gedoneerde geld zien verdwijnen. Nu moeten ze betalen voor dezelfde doelstellingen. Een stichting die het geld met grootse verhalen heeft binnengehaald maar de beloftes niet heeft waargemaakt en dan oeps, we heffen de stichting op. Mag ik dat raar vinden?
Er was ook kritiek omdat ze geen vereniging waren... Ik weet niet of er mensen zijn die heel veel hebben betaald maar die 15,- euro is toch een schijntje? Nu is de gebruikelijke donatie van €25,- samen met dit lidmaatschap van €15,- toevallig €40,- dus dat is dacht ik nog steeds goedkoper dan de Veron (zal niet veel schelen in ieder geval).
Ik heb me niet verdiept in alle teksten van de DARU maar gebaseerd op de ervaring met DKARS durf ik het 'risico' van die €15,- wel te nemen. En ik gun ze ook alle tijd want het zal echt wel jaren duren voordat de dingen uit gaan pakken zoals men nu voor ogen heeft. Ik heb liever dat ze op een lager tempo werken maar wel door blijven gaan dan dat ze onder druk snel resultaten moeten boeken om aan verwachtingen te voldoen maar uiteindelijk de handdoek in de ring gooien.
Bert

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D.A.R.U

#36 Bericht door Steef »

elsinga schreef:[mod] Bezem, volgende keer gaat het draadje op slot [/mod]
Helaas niet meegekregen wat er gemodereerd is.
Als iemand me dat nog eens kan influisteren via pb of zo :roll:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: D.A.R.U

#37 Bericht door Steef »

PA1WES schreef: @Steef, ik neem aan dat de vereniging notarieel wordt opgericht en het dus een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid betreft. Op die manier is t bestuur niet hoofdelijk aansprakelijk voor de financiën. De leden zijn dat overigens nooit, bij een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid is slechts het bestuur hoofdelijk aansprakelijk
Dat gaat helaas niet helemaal/altijd op.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: D.A.R.U

#38 Bericht door PA1WES »

slechts bij aantoonbare nalatigheid of opzettelijke fraude, maar dan zal er een persoonlijke aanklacht moeten komen en een rechtsproces

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#39 Bericht door PA9X »

Ik geloof dat het een goede zaak is dat DKARS nu DARU wordt, alhoewel je je wel kunt afvragen hoeveel ruimte er nog is voor een derde vereniging.

DKARS heeft altijd als speerpunt gehad om tot één vereniging in Nederland te komenn. Daar zijn de VERON en VRZA voor nodig. De leden van de VRZA hebben dat afgewezen. Dus die ambitie kan voorlopig de ijskast in.

Daarnaast had men de ambitie om de EMC-problematiek en antenneplaatsingsproblemen aan te pakken. In beide gevallen is een dialoog met overheden noodzakelijk. Die hebben nu niet echt haast met radioamateurzaken. Als je ziet hoe lang de besluitvorming bij AT / Ministerie van EZ al duurt (zie verslag laatste AO: https://www.veron.nl/nieuws/99e-amateuroverleg/, heb ik niet de illusie dat DARU daar iets aan kan veranderen.

Ik ben dus erg benieuwd naar wat DARU aan extra's gaat brengen wat de VERON of VRZA nog niet doen. Hopelijk vergeet het bestuur niet nog een missie en visie te formuleren. Daar zal uit blijken welke koers het bestuur aan de nieuwe vereniging gaat geven.

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: D.A.R.U

#40 Bericht door Louwrens PD3LPA »

Ik als leek begrijp hier ook niet veel van.
Al jaren is er een VRZA en Veron die allebei hetzelfde doel hebben.

Binnen de kerken is het ook gelukt.. dit heet PKN. En als er ergens haat en nijd was was het wel binnen de kerken.
Waarom niet bij VRZA, Veron etc?

Maar goed.. ben nog maar een groentje in de amateur wereld maar ik denk dat het geen onredelijke vraag is.
Al die clubs bij elkaar voegen, dan sta je toch veel sterker? Of stel ik nu domme vragen?

Niemand heeft mij dit nog kunnen uitleggen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#41 Bericht door PE2AAB »

Vanwege besluiten gemaakt in het verleden is de VRZA ontstaan. Dat is natuurlijk prima.
Het lijkt me niet zinvol om deze discussie op te laaien want dan krijg je toch wij en zij kampen.

Kies de club waar je je het beste bij voelt. Ga er eens langs, bekijk de websites, spreek erover met collega zendamateurs maar ervaar vooral zelf.
Er is geen mindere club. Er zijn uiteraard wel verschillen.

Doe je het voor je QSL kaarten post dan moet je weten dat alleen de VERON en de VRZA zijn verenigd in het DQB, het Dutch QSL Bureau.
Doe je het voor inbreng in b.v. het Amateur Overleg (overleg tussen regelgever AT en zendamateurs) dan moet je weten dat alleen de VERON en de VRZA daar zetel in hebben.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Louwrens PD3LPA
Berichten: 116
Lid geworden op: 30 jul 2019, 13:47
Roepletters: PD3LPA
Locatie: Maassluis

Re: D.A.R.U

#42 Bericht door Louwrens PD3LPA »

PE2AAB schreef:Vanwege besluiten gemaakt in het verleden is de VRZA ontstaan. Dat is natuurlijk prima.
Het lijkt me niet zinvol om deze discussie op te laaien want dan krijg je toch wij en zij kampen.

Kies de club waar je je het beste bij voelt. Ga er eens langs, bekijk de websites, spreek erover met collega zendamateurs maar ervaar vooral zelf.
Er is geen mindere club. Er zijn uiteraard wel verschillen.

Doe je het voor je QSL kaarten post dan moet je weten dat alleen de VERON en de VRZA zijn verenigd in het DQB, het Dutch QSL Bureau.
Doe je het voor inbreng in b.v. het Amateur Overleg (overleg tussen regelgever AT en zendamateurs) dan moet je weten dat alleen de VERON en de VRZA daar zetel in hebben.
Ik begrijp het.
Soms kost het even tijd voor iets vanzelf oplost..

Een zogenaamd politiek gevoelig onderwerp :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#43 Bericht door PE1PQX »

Ik lees her-en-der dat DKARS (of nu DARU) streeft naar één enkele amateurvereniging, en wel aleen DKARS (of nu DARU). Waarom eigenlijk?
Persoonlijk vind ik dit een heel erg vervelend streven omdat je daarmee je collega vereniging wilt bestrijden en je hebt elkaar hard nodig, zeker in de richting van de overheid/AT.
Samen sta je veel steviger in je schoenen, en kun je een grotere vuist maken naar zaken als bijvoorbeeld dat idiote Franse voorstel waar zoveel ophef over is de laatste tijd.

De kans dat ik mij aanmeld als lid bij de DARU is op dit moment heel erg klein, maar dat is een persoonlijke keuze.

Dat je als reeds bestaande vereniging de Antillen niet betrekt in je bezigheden snap ik enerzijds wel. De regels aan die uiteinde van ons koninkrijk steken net even anders in elkaar (IARU regio 1 vs 2 bijvoorbeeld, of ITU zone 11 vs 27), dus gelijk zijn 'we' ook weer niet helemaal. Ja tuurlijk, gelijke hobby en interesses, maar de voorwaarden voor onze registratie/machtiging/vergunning verschillen eenmaal (frequentie gebruik bijvoorbeeld... 2M heeft daar een andere bandplan als ik het wel heb)

Anderzijds begrijp ik de insteek van DARES/DARU ook... Er is maar één Koninkrijk Der Nederlanden waar we (als het goed is) allemaal burger van zijn. Staat immers op je paspoort/ID-bewijs.

Ik gun de DARU best zijn bestaansrecht, maar laat de VERON en VRZA met rust en ga ze niet bestrijden met halsstarrig vasthouden aan de wens "1 amateurvereniging". Werk samen, niet tegen; en dat zag DARES niet in, en ik hoop dat DARU dit wel inziet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: D.A.R.U

#44 Bericht door pe1rxq »

Het koninkrijk is niet de meest logische reden om lid te worden van een vereniging.... (zeker voor mij als republikein niet :)
Bij het koninkrijk hoort bijvoorbeeld ook Curacao met zijn eigen IARU lid: VERONA
Ook liggen de antillen niet in de zelfde regio, waardoor het helemaal niet zo logisch is om de vertegenwoordiging op een hoop te gooien....

Maar als je meer binding hebt met Nederland is het helemaal geen probleem als er een club/vereniging is die dit faciliteerd.

Meerdere verenigingen hoeft geen enkel probleem te zijn. Ook niet naar de overheid, daar zitten de verenigingen over het algemeen op een lijn.
Tussen de VRZA en de VERON lukt het prima om samen stelling te nemen in het amateur overleg, ik zie geen reden waarom dat met DARU erbij niet zou kunnen.
Zolang men maar bereid is met elkaar te praten.

Wat ik me meer afvraag is wat DARU precies wil gaan worden. Het meeste wat ik hoor is 'niet VERON' en zo nu en dan 'niet VRZA', maar wat dan wel?
Wat wordt het wezenlijke verschil waardoor wij allemaal besluiten om lid te worden?
Ik heb nog geen statuten kunnen vinden (misschien kan ik gewoon niet goed zoeken) die me vertellen waarom deze vereniging beter in elkaar zit dan de anderen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: D.A.R.U

#45 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pe1rxq schreef:Ik heb nog geen statuten kunnen vinden (misschien kan ik gewoon niet goed zoeken) die me vertellen waarom deze vereniging beter in elkaar zit dan de anderen.
Dat ligt niet aan jou volgens mij. Ik heb ook nog geen eigen plek van D.A.R.U. kunnen vinden op het grote internet. Lijkt mij toch handig als je iets in de startblokken zet en leden wil werven.

Het enige wat ik vind is dat het een eiland bij Papoea-Nieuw-Guinea is, :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie